![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 februari 2007 om 17:51. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat bedoelt u met "de persoon van Jezus"? Wat zou u dan wel weten over "de persoon" dat we niet bij Paulus aantreffen? |
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Neen, u citeert mij verkeerd. Ik heb alleen gesteld dat niet alle christelijke bronnen objectief zijn. Volkomen begrijpelijk overigens en daar kan ik ook mee leven Gelukkig maar dat we deze bronnen hebben. Een voorbeeld is Eusebius. Kunnen we Eusebius vertrouwen? Kunnen we Epiphanius vertrouwen? Soms. Kunnen we de brieven van Paulus vertrouwen? Niet altijd blijkbaar. Als het aan Irenaeus van Lyon ligt (toch een 'kerkvader' als ik het goed begrijp) niet altijd. Hij meent dat de brief aan Filémon niet authentiek is. Indien Ireanaeus gelijk heeft, dan heeft Filémon nooit bestaan... Neen, ik beschouw de heterodoxe (Celsus bijvoorbeeld) bronnen niet allemaal als objectief. Misschien begrijpt u nu beter waarom ik in vaak in termen spreek van 'ik denk', 'ik vermoed', 'het is mogelijk'. U gelooft op een dogmatische manier in de Evangeliën. Dat is uw goed recht. Maar als historicus kan je daar niets mee. Kritisch onderzoek is hier de boodschap. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 18:39. |
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Banneling
|
Citaat:
"Behalve over zijn kruisiging en verrijzenis vertellen Paulus' brieven absoluut niets over Jezus. Men zou mogen aannemen dat iemand die zich één of twee jaar na de executie van de centrale figuur van de nieuwe leer tot deze nieuwe richting bekeert en zijn verkondiging op hem baseert heel veel te vertellen heeft en zijn verkondiging volledig op deze unieke centrale figuur afstemt. … Nergens verwijst Paulus naar belangrijke elementen uit de evangeliën zoals de Bergrede, de genezingsverhalen, de broodvermenigvuldiging, de apocalyptische voorspellingen… Ook over Jezus' levensloop zegt Paulus niets. Dat hij uit Galilea kwam, dat hij zijn apostelen uitkoos, dat hij de storm op het meer trotseerde, zijn reis naar Jeruzalem, daarover rept Paulus met geen woord. Het woord Galilea komt in zijn brieven niet één keer voor; datzelfde geldt voor de in de evangeliën voorkomende Galilese plaatsnamen Nazareth, Tiberias, Kafarnaüm,Gennesaret, en Magdala (Magadan). Geen Maria, geen Johannes de Doper, geen Judas de verrader,geen Pilatus van het lijdensverhaal. De historische Jezus is totaal afwezig, en Paulus voert geen enkel onderdeel van zijn leer op hem terug.", De man die het kruis in 70 overleefde.Blz. 140-141). Dit is wat ik bedoel wanneer ik stel dat het erop lijkt dat Paulus Jezus precies niet lijkt de kennen. Paulus spreek over Jezus als over een vreemde. Hij noemt Jezus met termen als Jezus, Jezus Christus, hij zegt (heel summier) iets over de verrijzenis of over de kruisdood. Maar als men zijn brieven leest moet men tot dit besluit komen: eigenlijk zegt hij niets over de persoon van Jezus. En dit vind ik hoogst eigenaardig. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 18:27. |
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat Petrus meer gepredikt heeft dan geschreven lijkt me wel juist. We hebben niet veel geschriften van Petrus, voor zover we er een van hebben (brieven van Petrus???). Daarom groeit het vermoeden dat Petrus een ongeletterde was. Echt zeker weten we dit natuurlijk niet. Maar (en dat is weer een andere kwestie) of Petrus nu echt in Rome geweest is, is allebehalve zeker. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 18:38. |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Banneling
|
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar als Paulus in de diaspora gaat prediken over Jezus (Christus) dan zullen zijn toehoorders (zeker in het begin, wanneer ze Paulus voor het eerst hoorden verkondigen over Jezus.) toch gevraagd hebben: wie is die persoon waarover jij zo enthousiast praat? Paulus zegt hier niets over in zijn brieven, hij geeft nooit een weetje over Jezus. Ik vind dit eigenaardig voor de gangmaker van het christendom, teminst als dusdanig wordt hij toch vaak afgeschilderd.
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U vindt dat; ik daarentegen niet. En stel nu even dat u dit zo ziet, gaat u er dan vanuit dat een mensenleven egaal is? Ik denk het niet. Ieder mens heeft zo z'n tegenstrijdigheden en merkwaardige momenten.
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
't Argument dat Petrus ongeletterd was en bijgevolg die brieven niet van hem kunnen zijn, is, rekening houdend met de toenmalige redactiegewoonte, pure onzin. O.m. uit de apostolische geschriften weten we dat het vaak de gewoonte was brieven te dicteren, waarvan vervolgens het in schrift zetten ervan toevertrouwd werd aan een scribent. Ongetwijfeld zal dat bij Petrus niet anders geweest zijn. |
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Banneling
|
U kunt toch niet ontkennen dat hetgeen Agrippa I zegt over Pilatus strookt met de figuur van Pilatus die opgevoerd wordt in de Evangeliën? Of wel?
|
|
|
|
|
|
#113 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#114 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In het evangelie wordt Pilatus ook niet als een vreedzaam of goed mens voorgesteld, integendeel. Hij is onbetrouwbaar: hij zwicht voor de intimidatie van de Joden. Hij laat Jezus gruwelijk folteren: lees maar eens het werk van Barbet over de wreedheden hem door de Romeinen aangedaan. Hij heeft er uiteindelijk geen probleem mee om Jezus de dood in te jagen en een veroordeelde crimineel vrij te laten. Ook zien we dat de man niet gespeend was van enige theatraliteit. Ik zie dus geenszins het positief beeld dat jullie in het evangelie over Pilatus menen te kunnen vinden.
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ook dit is gerekend en gedacht buiten de toenmalige gewoonten: een scribent beperkte zich niet tot het woordelijke opschrijven van de gedicteerde woorden maar deed vaak aan stijlaanpassing. Dit mogen we dus zeker niet uit het oog verliezen.
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Het schrijven is geïnspireerd door de Brief van Judas. Het moet in het begin van de tweede eeuw tot stand zijn gekomen. Naar de plaats waar het ontstond kan men hoogstens gissen. En toen was Petrus toch overleden of vergis ik me? Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 20:06. |
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Minister
|
Citaat:
Je kan scribentes misschien zelfs beschouwen als ghostwriters avant la lettre. |
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als men onbevoordeelde mensen het evangelie zou doen lezen en men zou hun vragen: en wat denk je nu over Pilatus? Ik ben er praktisch zeker van dat 85% zouden zeggen:dat is de kwaadste nog niet. Volgens ander bronnen was hij de kwaadste wèl. U moet niet vergeten niet:het evangelie is geen echt historisch geschrift. Strikt genomen (en ik weet dat u het niet graag hoort) is het een geschrift dat dient om de eigen achterban aan te zetten tot het geloof in Jezus en de niet-gelovigen te bekeren. In het laatste geval is het eigenlijk een propagandageschrift. Hoeveel missionarissen hebben in de Congo geen zwarten bekeert door te verwijzen naar het Evangelie? Of in China? Ook hier heb ik geen problemen mee. Maar het evangelie bevat grove historische fouten, daar kan men niet buiten. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 20:26. |
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|