![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarom dat wijlen mgr. Van Peteghem indertijd de Willibrordvertaling niet toeliet in de liturgie zeker... Ook professor magister Van der Ploeg O.P. (uitmuntend kenner van meerdere oud-semitische en andere talen) heeft in vele artikelen uitgebreid kritiek geleverd over die vertaling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Parlementslid
|
![]() Niet alleen details, mijn beste. Niet alleen details. Ten ware ge geboorte dood en heropstanding als details beschouwd.
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit het zeer rijke spectrum van verschillende opvattingen kan men afleiden hoe fel de discussies waren in het verleden. Op vele concilies kwam het tot regelmatige vechtpartijen met doden en gekwetsten. Het concilie van Efese, in 449, kreeg daardoor de naam 'roversconcilie'. Op dit vlak zijn de gemoederen nog altijd erg verhit en is er in se nog niet veel veranderd. Zo behoort de Geboortekerk in Bethlehem eigenlijk toe aan de Grieks-Orthodoxe kerk. De katholieken zijn in de Geboortekerk uitdrukkelijk te gast en de orthodoxe eigenaars houden dat nauwlettend in de gaten. De Israëlische schrijver Amos Elon stelde vast dat 'als Franciscaanse handen het zouden wagen met een bezem het grieks-orthodoxe stof aan te raken, alleen leger en politie de rust zouden kunnen herstellen...'. Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
U antwoordde nog steeds niet op mijn vorige vraag. Mijn vorige vraag: Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 19:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een aantal schrijnende gevallen heeft Rome weldegelijk ingegrepen (ik denk bijvoorbeeld aan de zaak-Schillebeeckx, de zaak-Küng, enz.). Over het algemeen mogen we evenwel stellen dat onder J-P II er sterk de nadruk werd gelegd op de bisschoppelijke collegialiteit, waardoor de kleinere gevallen niet meer door Rome werden behandeld. In de praktijk kwam dit erop neer dat dergelijke zaken door de desbetreffende West-Europese bisschoppen werden geseponeerd. In Rome weet men echter dat waar scheef loopt in West-Europa. Alleen is men zo bang daadwerkelijk in te grijpen... Ik neem als voorbeeld de liturgische voorschriften. Onder J-P II zijn er meermaals voorschriften uitgevaardigd die inhielden dat het gedaan hoorde te zijn met al die nieuwbakken teksten en twijfelachtige nieuwigheden in de liturgie. In de praktijk is daar in West-Europa weinig van gekomen, omdat de plaatselijke bisschoppen daar weinig of niets aan doen. Niet zo verwonderlijk dan ook dat kardinaal Stickler me tijdens een ontmoeting die ik met hem had, me toevertrouwde: "Eigenlijk mogen we stellen dat er in de RKK een schisma is." De man heeft jammer genoeg gelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Banneling
|
![]() Dit is geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag u waarom uw god zich nooit manifesteert.
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 20:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het ging hier niet over de professor maar over wat u noemt 'bijbelmodernisme'. Een niet zo onbelangrijke materie zo lijkt me toch inzake orthodoxie. Zoiets veeg je toch zo maar niet onder de tafel. En toch laat Rome begaan. En dan zijn er tenminste 2 verklaringen hiervoor: 1)Ofwel durft Rome niet in te grijpen om geen heibel te veroorzaken. 2)Ofwel grijpt Rome niet in omdat Rome van oordeel is dat er misschien wel een zeker 'modernisme' is (wat is 'modernisme' trouwens? Wanneer wordt iets 'modernisme' en wanneer wordt iets 'meegaan met zijn tijd'?) maar dat er geen aanleiding is tot ingrijpen. In in dit laatste geval is er niets aan de hand voor een trouwe volgeling van Rome. Niet? Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat bedoelt u precies met manifesteren? Ik ben nl. van oordeel dat God zich iedere dag manifesteert.
![]() |
![]() |
#190 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() Daar zijn dan toch alle christenen niet zo van overtuigd. De Calvinisten denken dat de mens uit zichzelf niets kan. Niet voor niets is hun leer gebaseerd op de predestinatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Banneling
|
![]() Strikt taalkundig is dit juist.
God kan bijvoorbeeld geen 'vierkantige cirkel' maken. Of : kan god een steen zo zwaar maken dat hij hem niet kan oplichten? °Als je 'ja' antwoord op de vraag dan impliceert dit dat god de steen niet kan oplichten, hij dus niet alles kan en is dus geen god is. °Als je 'neen' antwoord op de vraag dan kan god de steen niet maken, dus hij kan hem niet maken, hij kan dus niet alles, hij is dus geen god. Maar in de ogen van gelovigen moet god dit wel kunnen want de god der christenen of deze der islam is 'al' machtig. Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U zal dit misschien toeval noemen, maar daar geloof ik niet in. Voor mij gaf God mij door dat meisje een teken, in de zin van "Zie je wel dat bidden méér is dan iets dat er zomaar bijhoort."
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar je moet me toch eens iets uitleggen; God is 'liefde' zeggen de christenen. Allah is 'de rechtvaardige' 'de vergevingsgezinde' zeggen de islamieten. Hoe kun je dat nu rijmen met een verpletterende tsunami die we gekend hebben en die vele duizenden mensen verweesd achter heeft gelaten en in grote psychische en materiële ellende. Vraag: Waar was de 'liefhebbende god' van de christenen? Vraag: Waar was de 'rechtvaardige god' van de islamieten? Misschien moeten we terug en opnieuw de queeste, de zoektocht van Boeddha overdoen. Hij vroeg zich af: wat, ja w�*t is de oorzaak van al het lijden?? Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 21:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 21:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Op de vraag wat de oorzaak is van al het lijden, wil ik graag later nog op terugkomen.
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 22:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Op zo'n moment, waar God het verst lijkt van je ellendige toestand, daar is hij het dichtst nabij. Want God liet zijn Zoon niet in de steek: Hij stierf, maar verrees op de derde dag. Zo evenmin laat hij ons in de steek (ook al lijkt het soms zo). Daarin ziet een christen dat het lijden niet zo zinloos is zoals het lijkt. Het is een topic waar de seculiere mens het zeer moeilijk mee heeft: hoe kan het lijden nu zin hebben? De seculiere mens kan niet met het lijden om. Een christen daarentegen weet: God is mij nabij in mijn nood.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 4 februari 2007 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
God is gewoon niet almachtig. Geloven wordt al een stuk eenvoudiger als je dit aanneemt. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 4 februari 2007 om 22:12. |
||
![]() |
![]() |