Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2007, 17:09   #721
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Van een gloeilamp naar een spaarlamp overschakelen zal heus niets veranderen aan onze exponentieel stijgende vraag naar energie.

En een spaarlamp kopen is nog iets heel anders dan een zonnepaneel-installatie op het dak. Dat is nog iets heel anders dan een peperdure hybride (electromotor/dieselmotor) wagen die bijzonder efficiënt met energie om kan springen.

Alle beetjes helpen allicht. Maar met een paar eieren, ga je de hongersnood in de wereld niet aanpakken. Zulke problemen vereisen fundamentelere oplossingen, die u wel degelijk zal raken in uw luxe.
Oud 6 februari 2007, 17:36   #722
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België wordt er "gesmost" met energie dat het geen naam heeft. Niet alleen zijn wij de slechtste leerling als het om isolatie gaat (in België worden de huizen op hetzelfde niveau geïsoleerd als pakweg in Italië of Griekenland, terwijl onze buurlanden veel hoger zitten dan wij).

Daarenboven kijken veel mensen niet vooruit. Een goede isolatie kost veel. Een goed renderende verwarming ook. Vaak kiezen mensen voor lagere isolatiewaarde, minder dure ketel... niet denkend dat dit alles op langere termijn flink duurder uitvalt dan een eenmalige zware investering. Zo kan men een huis zodanig isoleren dat er eigenlijk geen verwarming in moet. Op termijn bespaart men aldus duizenden euro's. Veel mensen beseffen dat niet, omdat in ons land daar ook niet veel aandacht aan besteed wordt. In Duitsland heel anders is.

En och, u mag gerust uw geld door vensters en ramen blijven gooien. Dat is immers uw geld. Ons gezin evenwel plant de zaken liever, zodat wij op het einde van de rit veel meer overhouden dan u bijvoorbeeld zonder daarom ook maar enigszins in te boeten in comfort.

De bevolking is er zich wel van bewust dat ze niet mogen smossen met onze energie vanwege te veel schade aan onze geldbuidel. Maar... en nu komt het, de industrie en onze overheid smossen met energie van het kan niet meer. Ga eens kijken in het Antwerpse industriegebieden en u zal uw verbazing de loop moeten geven. Elke onderneming daar gevestigd baadt 's avonds tot bij het ochtend gloren in licht festijn van Duizende en duizende Watt's veroorzaakt door de vele halogeenlampen. En zo zal het er ook aan toe gaan op andere industrieterreinen in gans België! Wat een energieverkwisting is me dat niet, die verrekent wordt in de product prijzen zodat wij ook nog eens mogen meebetalen aan hun licht festijnen

De overheid smost overdadig met de opgewekte energie, kijk maar eens hoe onze snelwegen en gewestwegen overdadig verlicht worden door speciale halogeen lampen die 5 kW/u verbruiken.
Ik neem ook wel eens het vliegtuig en telkens valt het mij op, wat een massa aan lichtlijnen men kan waarnemen vanuit het vliegtuig, ook valt mij op dat eens de landsgrenzen van België verlaten er geen lichtlijnen meer te zien zijn in de omringende landen, ja hier en daar is wel een verlichte plaats te zien maar in België Loopt het de spuigaten uit en vooral in Vlaanderen en minder in Wallonië (bevolkingsdichtheid kleiner).
Wanneer men de straatverlichting zou afschakelen dan gaan we tonnen energie verbruik minder hebben en dit alleen op elektriciteit verbruik.

Voor wat de isolatie betreft, zijn we goed op weg, want de nieuwbouw houdt daar terdege rekening mee en dus zal er op termijn minder gesmost worden, maar... en nu komt het er staan nog veel oude woningen gebouwd over 35 jaren en langer, die niet zijn geisoleerd, want er was toen geen sprake van. Die bewoont zijn door werkende mensen die een bijkomende isolatie niet kunnen betalen en dat is de meerderheid hé een kleine minderheid heeft pogingen ondernomen om hier en daar te isoleren, zoals bij mij gebeurd is, onze volledige zolderruimte is dubbel geisoleerd van de benedenverdieping, zodat er zo weinig mogelijk zou gesmost worden. Toch mag ik niet klagen qua energieverbruik, ons huis telt 6 kamers op de boververdieping en op de beneden verdieping zijn er 7 vertrekken + de verwarmde Garage en wij verbruiken per winterperiode om en bij de 4000 liter mazout met een ketel die er nu al 35 jaren dienst heeft op zitten. Dit jaar zal dit niet boven de 3000 liter uitkomen, wegens de zachte winter en ik hoop natuurlijk op nog zachtere winters!!
Dus Jan u ziet het fout wanneer ik zou mijn geld aan deuren en ramen buiten gooien en dat wij niets zouden plannen is ook niet waar, wij draaien weldegelijk den euro vijfmaal om en om vooraleer we beslissen!!
MisterXYZ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2007, 20:04   #723
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Van een gloeilamp naar een spaarlamp overschakelen zal heus niets veranderen aan onze exponentieel stijgende vraag naar energie.
Wel echter in uw portemonnee. En daar gaat het bij veel mensen om tenslotte.

En daarenboven optimaliseer je je gebruik: energie voor licht hoort voor licht te zijn, niet voor een nevenproduct dat je er maar moet bijnemen. Als je weet dat een gloeilamp zomaar eventjes 90 tot 95% van de verbruikte elektriciteit omzet in warmte en niet in licht, dan weet je genoeg.

Of rijdt u soms ook liever met een diesel verslindende, oude mercedes in plaats van een nieuwer exemplaar? Daar gaat het immers in eerste instantie over.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2007, 20:12   #724
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterXYZ Bekijk bericht
Voor wat de isolatie betreft, zijn we goed op weg, want de nieuwbouw houdt daar terdege rekening mee en dus zal er op termijn minder gesmost worden, maar... en nu komt het er staan nog veel oude woningen gebouwd over 35 jaren en langer, die niet zijn geisoleerd, want er was toen geen sprake van.
Mijn opmerking ging over de nieuwe huizen en op dat vlak staan we in België, in vergelijking met Duitsland, Nederland en de Scandinavische landen, gewoon nergens. De nu nieuwe ingevoerde norm is laag: voor het dak is in België bijvoorbeeld 10 cm voorgeschreven daar waar er in Duitsland 18 cm verplicht is, in Frankrijk 22 cm en in Zweden 45 cm. Om bij dat laatste aan te pikken: in Zweden ligt het energieverbruik per huishouden met een nieuwe woning pakken lager dan een gelijkaardige nieuwbouw in België. Daarbij nog eens erbij gedacht dat de gemiddelde temperatuur in dat land een stuk lager ligt dan bij ons. België scoort op dat vlak dus heel slecht. En nogmaals, ik heb het over de nieuwbouwwoningen.
Oud 6 februari 2007, 20:15   #725
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid smost overdadig met de opgewekte energie, kijk maar eens hoe onze snelwegen en gewestwegen overdadig verlicht worden door speciale halogeen lampen die 5 kW/u verbruiken.
Ik neem ook wel eens het vliegtuig en telkens valt het mij op, wat een massa aan lichtlijnen men kan waarnemen vanuit het vliegtuig, ook valt mij op dat eens de landsgrenzen van België verlaten er geen lichtlijnen meer te zien zijn in de omringende landen, ja hier en daar is wel een verlichte plaats te zien maar in België Loopt het de spuigaten uit en vooral in Vlaanderen en minder in Wallonië (bevolkingsdichtheid kleiner).
Wanneer men de straatverlichting zou afschakelen dan gaan we tonnen energie verbruik minder hebben en dit alleen op elektriciteit verbruik.
Blijkbaar blijft u in uw liedje hangen: omdat de overheid of anderen met energie morsen, is het blijkbaar gerechtvaardigd dat ook nog anderen dat doen.

Natuurlijk heeft u gelijk: er is veel te veel openbare verlichting in dit land. In plaats van dit echter te zien als een reden om bepaalde zaken te vergoeilijken moeten we bij onze politici ijveren voor een verandering op dat vlak. 't Kost de belastingsbetaler tenslotte een bom geld.
Oud 6 februari 2007, 20:17   #726
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet mijn bijdrage hierover eens dringend herlezen, want u hebt absoluut niet goed gelezen, waarin ik zeg dat de industrie de hoofdschuldige is en de mens een zeer minieme vervuiler is. En ja laat de industrie verdwijnen zoals jullie voorstellen dan vergaan we in de kortste keren in de armoede zoals in Azië en Afrika. Ons consumptiegedrag zal dan niet méér bestaan en de aarde zal terug her op fleuren, maar als u denkt dat ik dat wil dan bent u verkeert en dit voor alle misverstanden de kop in te drukken!
"Jullie"? Ik ben helemaal geen "groene jongen", beste vriend. Alleen vind ik het noodzakelijk dat we eens gaan nadenken over ons energieverbruik en voor die alternatieven kiezen die eenzelfde kwaliteit bieden maar een lager verbruik. Dit is tegelijkertijd ook goed voor de portemonnee.
Oud 6 februari 2007, 20:20   #727
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fietsen is niet méér van onze tijd, in mijn omgeving hier zie ik zéér weinig fietsers, zelfs de kinderen worden naar en van school gehaald met de wagen, wegens veiliger natuurlijk. Want het is geen lachertje hé wanneer bij mij thuis de auto's de een na de andere voorbij vliegt naar hun werk hier en daar. Het zou bij mij niet opkomen om mijn kinderen met de fiets naar school te sturen juist in deze periode van de dag, daarvoor zie ik mijn kinderen te graag. Ik mag er niet aan denken wat hun zou kunnen overkomen in dit razende verkeer, waar iedereen zo rap mogelijk ter plaatse wil zijn en de medemens beschouwt als een obstakel in dit verkeer!
Als ik met de auto onderweg ben dan rij ik meestal rond de 60km/uur en meestal ben ik op weg in de kalme periodes, want ik vermijdt bewust het morgen en avond verkeer. Méér dan eens overkomt het mij dat er een rappe achter mij aan zit en niet snel genoeg achter mijn wagen uitgeraakt, dat die zit te pinken met z'n koplichten, sommige zitten te claxoneren, sommige steken de midden vinger omhoog tijdens het voorbij rijden en dan geven ze nog eens extra gas bij en zijn op een twee drie uit mijn gezichtveld verdwenen, dat bedoel ik dus met obstakel zijnde voor vele smossers met hun brandstof!
Jan in bepaalde wijken is het fijn fietsen maar dan ook daar alleen en eenmaal eruit ben je een obstakel en durven ze je wel eens van de weg af maaien!
Blijkbaar woont u dan in de omgeving van een belangrijke verkeersader. Ik ga daarentegen dagelijks naar mijn werk met de fiets en heb, in de vele jaren en dus vele kilometers die ik heb afgelegd, nog maar nauwelijks gevaarlijke situaties meegemaakt. Daarom herhaal ik: de stelling "fietsen is niet van onze tijd" is veel te veralgemenend en is bijgevolg niet juist. Natuurlijk kan ik begrijpen dat wie bijvoorbeeld langs de Antwerpse Singel woont z'n kinderen niet met de fiets naar school stuurt. Dat is evenwel echt wel anders in de streek waar ik woon.
Oud 6 februari 2007, 23:07   #728
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mijn opmerking ging over de nieuwe huizen en op dat vlak staan we in België, in vergelijking met Duitsland, Nederland en de Scandinavische landen, gewoon nergens. De nu nieuwe ingevoerde norm is laag: voor het dak is in België bijvoorbeeld 10 cm voorgeschreven daar waar er in Duitsland 18 cm verplicht is, in Frankrijk 22 cm en in Zweden 45 cm. Om bij dat laatste aan te pikken: in Zweden ligt het energieverbruik per huishouden met een nieuwe woning pakken lager dan een gelijkaardige nieuwbouw in België. Daarbij nog eens erbij gedacht dat de gemiddelde temperatuur in dat land een stuk lager ligt dan bij ons. België scoort op dat vlak dus heel slecht. En nogmaals, ik heb het over de nieuwbouwwoningen.
Belgische nieuwbouw verbruikt inderdaad nog een gulzige zeven liter aardolie per vierkante meter per jaar, maar Groen! wil toch prioritair de oude woningen omvormen tot liefst drieliterhuizen. Die zouden nu namelijk nog 20 tot 30 liter verstoken. De betaling van de isolatie zou bijvoorbeeld kunnen worden geregeld via de uitsparing op je energiefactuur. Je zou daar geen vers geld voor op tafel hoeven te leggen: http://www.passiefhuisplatform.be/content/seetool_media/pdf/overzicht_212_01.pdf
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2007, 23:23   #729
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet mijn bijdrage hierover eens dringend herlezen, want u hebt absoluut niet goed gelezen, waarin ik zeg dat de industrie de hoofdschuldige is en de mens een zeer minieme vervuiler is. En ja laat de industrie verdwijnen zoals jullie voorstellen dan vergaan we in de kortste keren in de armoede zoals in Azië en Afrika. Ons consumptiegedrag zal dan niet méér bestaan en de aarde zal terug her op fleuren, maar als u denkt dat ik dat wil dan bent u verkeert en dit voor alle misverstanden de kop in te drukken!
ieder mens op zichzelf vervuild idd pakken minder dan de industrie, alleen zijn wij in Vlaanderen reeds met meer dan 6.000.000 mensen die ieder zijn stukje vervuiling veroorzaakt, wat samen een enorme berg is.

En de mensen waar je nu tegen bezig bent zijn geen groene jongens/meisjes, maar mensen die vaak zelfs een hekel hebben aan die groene jongens/meisjes.
Veranderen van gedrag en manier van leven, hoeft echt geen comfort of economie te kosten. Integendeel zelfs, het kan zelfs de economie en het comfort verhogen.

Natuurlijk zijn er zaken die niet anders kunnen gemaakt worden dan milieuonvriendelijk. Je kan geen houtenmeubelen maken zonder bomen om te hakken, je kan geen verbrandingsmotor laten draaien zonder uitstoot te hebben, je kan geen straten aanleggen zonder ze te verharden, je kan geen kamer verlichten zonder energie te gebruiken.

En de droom om alle stroom op te wekken met wind en zonne-energie is een utopy van Groen!.
De droom om alle milieuvervuilingen en beschadigingen te stoppen, is idd een nachtmerrie voor de moderne mens.

Maar spaarzaam en doordacht omspringen met energie en milieu kan iedereen zonder verlies van comfort of economie.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2007, 23:26   #730
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar blijft u in uw liedje hangen: omdat de overheid of anderen met energie morsen, is het blijkbaar gerechtvaardigd dat ook nog anderen dat doen.

Natuurlijk heeft u gelijk: er is veel te veel openbare verlichting in dit land. In plaats van dit echter te zien als een reden om bepaalde zaken te vergoeilijken moeten we bij onze politici ijveren voor een verandering op dat vlak. 't Kost de belastingsbetaler tenslotte een bom geld.
²
Oud 7 februari 2007, 00:45   #731
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En de droom om alle stroom op te wekken met wind en zonne-energie is een utopy van Groen!.
De droom om alle milieuvervuilingen en beschadigingen te stoppen, is idd een nachtmerrie voor de moderne mens.

Maar spaarzaam en doordacht omspringen met energie en milieu kan iedereen zonder verlies van comfort of economie.
De droom van Groen! is integendeel dat iedereen misschien spaarzaam en doordacht maar vooral zonder investeringen aan comfort zou winnen. Aan zonne-energie of liever -boilers denkt Groen! pas als de isolatie is betaald. Ik zie niet in waarom de enkeling die daarin is geslaagd, niet ook zijn stroom en zelfs die van een paar buren met bijvoorbeeld windenergie zou kunnen opwekken.
Qua milieu zitten de Belgsche waterlopen erger dan in Afrika zodanig vol stront dat je de zwaardere vervuiling van de industrie niet eens ruikt. Volgens de huidige regering moeten we dan maar schijten als het regent.

Laatst gewijzigd door DannyS : 7 februari 2007 om 01:09.
Oud 7 februari 2007, 01:22   #732
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Verhofstadt zegt verder meedenkend dat ie zijn gloeilampen aan 't vervangen is, terwijl ik er in negentienhonderd tweeentachtig toen ik daar voor het laatst was, al geen enkele meer heb gezien.
Of hebben jullie de indruk dat ie beter dan Groen! weet waar de lamp brandt?
Oud 7 februari 2007, 07:08   #733
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Wel leuk dat in volle "opwarmingsfase" besloten werd om de VRT toren even in het licht te zetten.

Dat de industrie 's nachts in het licht baadt heeft te maken met het feit dat die fabrieken in continu werken: je kan moeilijk van de nachtploeg verwachten dat die mensen met een zaklantaarntje gaan rondlopen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 07:13   #734
Heftruck

Standaard

Citaat:

Wat is je maatstaf om deze stelling te rechtvaardigen?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 07:23   #735
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Onze snelwegen zijn over verlicht en zelfs landelijke wegen waar bijna niemand komt en zeker 's nachts niemand gaat wandelen zijn verlicht.

Waarom is dit nodig? Want die zelfde weg is in Nederland zelfs niet voorzien van straatlichten.
Oud 7 februari 2007, 07:32   #736
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
De droom van Groen! is integendeel dat iedereen misschien spaarzaam en doordacht maar vooral zonder investeringen aan comfort zou winnen. Aan zonne-energie of liever -boilers denkt Groen! pas als de isolatie is betaald. Ik zie niet in waarom de enkeling die daarin is geslaagd, niet ook zijn stroom en zelfs die van een paar buren met bijvoorbeeld windenergie zou kunnen opwekken.
Qua milieu zitten de Belgsche waterlopen erger dan in Afrika zodanig vol stront dat je de zwaardere vervuiling van de industrie niet eens ruikt. Volgens de huidige regering moeten we dan maar schijten als het regent.
Windmolens en zonnepanelen zijn gewoon te afhankelijk van de elementen.

Verder geef je hier in één posting duidelijk aan dat jij en Groen! dus niets kennen van alternatieve energie.
Jou stront en pis horen niet in de riolen, maar in een beerput en liefst met zoweinig mogelijk water. Want daar zit enorm veel energie in.
Oud 7 februari 2007, 07:35   #737
Heftruck

Standaard

Citaat:
Onze snelwegen zijn over verlicht en zelfs landelijke wegen waar bijna niemand komt en zeker 's nachts niemand gaat wandelen zijn verlicht.

Waarom is dit nodig? Want die zelfde weg is in Nederland zelfs niet voorzien van straatlichten.
De vraag blijft hetzelfde hoor, wat is je maatstaf?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 07:40   #738
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Onze snelwegen over verlicht? Dan moet je eens om 12:30 over de snelweg rijden als het sneeuwt, regent,...
Die lichten gaan hoe dan ook uit.

Besparingen en ecologie zijn natuurlijk belangrijker dan verkeersveiligheid.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2007, 07:47   #739
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag blijft hetzelfde hoor, wat is je maatstaf?
Vertel jij eens waarom er eigenlijk straatlichten moeten branden op snelwegen en landwegen? Daar wandeld niemand 's nachts en als voertuigen hebben eigenlichten. Nergens ter wereld branden er zoveel straatlichten als hier.
Oud 7 februari 2007, 07:50   #740
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, andere landen met een lager cijfer aan ongevallen dan bij ons. Kijk maar eens naar Nederland bijvoorbeeld: daar zijn de autowegen slechts op bepaalde punten verlicht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be