![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oui oui, manneke, oui oui
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eindelijk, ik had jullie vroeger verwacht! Nu heb ik eindelijk een persoon gevonden waar ik kan tegen schelden: Komaan trap het af é als je niets beters te vertellen hebt moet je de discussie ook niet komen verstoren. Ik ga dringend aan de moderatie vragen om een k&k voor min 3-jarigen op te richten, kunnen jullie daar de mensen ambeteren!
![]() ![]() ![]() ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Voor u hetzelfde, en over die bron: tv, pc en alles waar jij niet op te zien bent!
![]() ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Basken en de Catalanen hebben intern Spanje reeds meer bevoegdheden dan Vlaanderen er heeft in het onding België.
Maar van een kettingreaktie, die gestart zou worden door de onafhankelijkheid van één van die gebieden, dat geloof ik niet dat zal gebeuren. Alhoewel ik voor Vlaanderen droom van een onafhankelijkheids-scenario, vermoed ik dat in de EU eer een opdroging zal gebeuren van de landen: bevoegdheden die beter op EU-nivo geregeld worden, gaan aldaar geregeld worden (cft de € munt), andere bevoegdheden (vb. onderwijs) zullen eer door de lagere nivo's geregeld/ingevuld worden. De snelheid van dit opdrogen zal erg variëren van land tot land, naargelang hetgeen er leeft. De Friezen hebben waarschijnlijk niet zoveel "problemen". De Korsikanen, met of zonder bommen, hebben af te rekenen met een nogal centralistische Franse traditie ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Er bestaat geen Kosovaars volk" - nou : hoe definieër je dat ? Destijds mobilizeerden de naar de USA uitgeweken "Kosovaren" zich om met kompleet in de "hardwarestore" gekocht wapentuig uitgerust te aan vechten tegen de "Servische Nationalisten". Als leden van een "volk" dat niet zou bestaan zich gaan wapenen en zich gereed maken om eigen en andermans bloed te gaan vegieten is er misschien wel iets aan de hand ? Er zijn bijzonder weinig "Vlamingen" zelfs maar bereid eventjes te gaan betogen in de motregen voor een "onafhankelijk Vlaanderen".. Hoeveel mensjes aren er op de laatste "Ijzerwake" ? 2500 ? Oei dat zegt toch wel eens over "de meeste Vlamingen willen onafhankelijkheid". Over de succesvolle onafhankelijkheidsbewegingen : Slovenië, Kroatië, Macedonië, Slovakije, Estland, Letland, Litauen.. het zijn allemaal staten die hun onafhankelijkheid onmiddelijk opgaven om deel te gaan uitmaken van een groter multinationaal geheel of zelfs duidelijk een "nieuwe superstaat in wording". In feite is er geen wezenlijk verschil tussen Joegoslavië, De Sovjet-Unie en de EU (behalve ideologisch en de mate van centralistische dominantie door één bepaalde volksgroep). Overigens zijn al die staten geen monoculturele entiteiten : Slovenië heeft italiaanse, hongaarse en duitse minderheden. Macedonië - albanese, Slovakije - Roma enz.. Je kan overigens zelf op Google divers europese minderheidsvolkeren/talen enz.; gaan opzoeken Zelfs indien er binnenkort een onafhankelijk Catalonië zou komen zijn er in dat land gemeenschappelijk met Frankrijk minderheidsgroepen van Occitaniërs. Is het de bedoeling elk volk een eigen stukje exclusief gebied te geven ? en er vervolgens voor te zorgen dat elk op "zijn" grond blijft ? moeten we een soort lijfeigenschap invoeren ? Zelfs als individu tussen mijn "eigen" volksgenoten heb ik het recht met hen van mening te verschillen & mag gerust tot burgerlijke ongehoorzaamheid overgaan om mijn gewetensnoden te lenigen, daartegen helpt geen enkele "onafhankelijkheid".
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gij zijt echt wel niet van de slimsten, hé
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Bestaan er in Catalonië en Baskenland ook zaken als anschlussdemonstraties, faciliteiten die semi-uitdovend zijn, Castiliaans-sprekenden die al veertig jaren rondkruipen in die gebieden zonder maar een woord van de andere taal geleerd te hebben....?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 11 februari 2007 om 18:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Een geluk dat jij zo een sluwe spin doctor bent. Je hebt me een mooie handtekening bezorgd!
![]()
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Welke van de fenomen dan precies en in welke mate?
![]()
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Navarra bestaat er in het onderwijs ook een Baskisch-talige, een tweetalige en een Kastiliaans-talige zone. Maar in praktijk komt het erop neer dat de Basische zone tweetalig is, en de andere twee zones ééntalig Kastiliaans. Onder Franco zijn veel Kastilianen naar het geïndustrialiseerde Baskenland getrokken die daar weigeren Baskisch te spreken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 februari 2007 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Om maar eens een misverstand uit de weg te ruimen, er bestaan misschien soorten Spaanse dialecten die men zou kunnen beschouwen als een aparte taal maar de waarheid is dat deze amper worden gesproken! De meeste Basken en Catalanen spreken als moedertaal gewoon spaans met natuurlijk een klein dialect zoals je overal hebt!
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 februari 2007 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Dat is niet het belangrijste, het gaat erom of er echt zo veel mensen die taal echt spreken, volgens mij absoluut niet!
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel spreken er Nederlands in Sint-Genesius-Rode? 40%?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Even gewikipediad, er leven 3 miljoen mensen in het Baskenland en maar amper 1 miljoen spreekt het Baskisch of dit als moedertaal is of niet staat er niet eens bij! Conclusie: Niet belangrijk en absoluut geen argument voor onafhankelijkheid want de moedertaal van meer dan twee derde is Spaans, zoals iedereen het kent, dus draai u om in uw graf maar probeer mij niets wijs te maken!
![]() |
![]() |