![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Inmiddels is de verdeling van de ministeries over de partijen bekendgemaakt:
CDA - Algemene Zaken - Buitenlandse Zaken - Justitie - Sociale Zaken en Werkgelegenheid - Volksgezondheid, Welzijn en Sport - Verkeer en Waterstaat - Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit - Economische Zaken PvdA - Financiën - Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Volkshuisvesting en Integratie - Milieubeheer - Ontwikkelingssamenwerking ChristenUnie - Defensie - Jeugd- en Gezinszaken Hierbij moet worden aangetekend dat er drie ministers geen eigen ministerie hebben: - Volkshuisvesting en Integratie zit op het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer - Ontwikkelingssamenwerking zit op het ministerie van Buitenlandse Zaken - Jeugd- en Gezinszaken zit op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Nu, ik weet niet of de ministeries allemaal in hun huidige vorm en naam behouden blijven, maar de afgelopen decennia zijn daarin weinig grote veranderingen geweest. Wat de poppetjes betreft zijn pas drie namen zeker: - Algemene Zaken: Balkenende - Financiën: Bos - Jeugd- en Gezinszaken: Rouvoet Defensie lijkt vrijwel zeker voor Eimert van Middelkoop, voor BuZa wordt Maxime Verhagen getipt en voor Volkshuisvesting en Integratie Aboutaleb (nu wethouder in A'dam). |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
Aboutaleb lijkt me een goeie, Verhagen ben ik geen fan van (hij glibbert teveel) en Van Middelkoop lijkt me degelijk maar niet bijzonder. Donner zeker weer op justitie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
Een punt van aandacht bij de invulling van de ministersposten zal zijn om zoveel mogelijk vrouwelijke ministers benoemd te krijgen. Balkenende-II had vijf vrouwelijke ministers op een totaal van 16 en dat was al het hoogste aantal ooit. Zeker nu de drie leiders van het kabinet mannen zijn, zullen Balkenende en Bos proberen om het aantal vrouwen boven dat van Balkenende-II te krijgen en liefst zelfs gelijk aan het aantal mannen. Er zijn genoeg vrouwelijke kandidaten, dus dat moet lukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Nieuwe verkiezingen worden bedoeld?
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
CDA Ministers: - Algemene Zaken - Buitenlandse Zaken - Justitie - Sociale Zaken en Werkgelegenheid - Volksgezondheid, Welzijn en Sport - Verkeer en Waterstaat - Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit - Economische Zaken Staatssecretarissen: - Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Financiën - Defensie PvdA Ministers: - Financiën - Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer - Integratie en Wijkverbetering - Ontwikkelingssamenwerking Staatssecretarissen: - Buitenlandse Zaken (Europese Zaken) - Sociale Zaken en Werkgelegenheid - Justitie - Volksgezondheid, Welzijn en Sport - Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Economische Zaken ChristenUnie Ministers: - Defensie - Jeugd en Gezin Staatssecretaris: - Verkeer en Waterstaat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Met het CDA aan de macht zie ik de pro-Atlantische politiek van Nederland herbevestigd. De "eurabia" fans kunnen naar hun "Arabisch gezind" Nederland fluiten...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Christenunie voor defensie.....allrighttt!!! ![]() Laatst gewijzigd door Sinistra : 12 februari 2007 om 20:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
En welke van die postjes zijn... als ik het zo mag zeggen... de "meer" en "minder" begeerde? (ik denk niet dat men bij ons echt vecht om "minister van Noordzee" te worden) Is het in dit stadium (in theorie en in praktijk) nog mogelijk dat de boel uit mekaar valt? Is het niet wat raar dat men al een regeerakkoord presenteert zonder al een robbertje gevochten te hebben over de postjes? ![]()
![]() |
![]() |
#90 | ||||
|
![]() Citaat:
Het enige dat vast is, zijn de ministeries. Er zijn 13 ministeries: - Algemene Zaken (AZ) - Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) - Buitenlandse Zaken (BuZa) - Financiën - Defensie - Justitie - Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW of SoZaWe) - Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) - Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) - Verkeer en Waterstaat (VenW) - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) - Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) - Economische Zaken (EZ) Soms worden weleens onderdelen verschoven of namen veranderd. De laatste verschuiving en naamsverandering was door het overdragen van Voedselkwaliteit naar het toenmalige ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is trouwens erg snel gegaan: vandaag was de eerste dag van de formatie en meteen is er al een akkoord over de verdeling van de posten over de partijen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() De namen van de verschillende ministers zijn zojuist bekend geworden.
Algemene zaken minister: Jan Peter Balkenende (CDA) Buitenlandse Zaken minister: Maxime Verhagen (CDA) - Ontwikkelingssamenwerking minister: Bert Koenders (PvdA) Justitie minister: Ernst Hirsch Ballin (CDA) Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties minister: Guusje ter Horst (PvdA) Onderwijs, Cultuur en Wetenschap minister: Ronald Plasterk (PvdA) Financiën minister: Wouter Bos (PvdA) Defensie: minister: Eimert van Middelkoop (CU) Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer minister: Jacqueline Cramer (PvdA) - Integratie en Wijkverbetering minister: Ella Vogelaar (PvdA) Verkeer en Waterstaat minister: Camiel Eurlings (CDA) Economische Zaken minister: Maria van der Hoeven (CDA) Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit minister: Gerda Verburg (CDA) Sociale Zaken en Werkgelegenheid minister: Piet Hein Donner (CDA) Volksgezondheid, Welzijn en Sport minister: Ab Klink (CDA) - Jeugd en Gezin minister: André Rouvoet (CU) Eerste indruk: weer maar vijf vrouwen. Opvallende naam: columnist en hoogleraar Ronald Plasterk op Onderwijs! |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Eerste indruk: Een paar goede en degelijke namen.
Zo te zien is Koenders afgescheept. Hirsch Ballin op justitie is een plus. Plassterk lijkt me interessant. Vogelaar goede keus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Toch blijf ik het zonde vinden dat Verhagen nu Buitenlandse zaken heeft en dat we het zonder Ben Bot moeten stellen.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister
|
![]() Ik heb die Plasterk al eens bezig gehoord in Buitenhof. Maar wat zijn precies zijn standpunten? En zal hij er in slagen om het Nederlandse onderwijs opnieuw op niveau te krijgen?
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Even de namen overlopen naar huidige functie:
- Maxime Verhagen: fractievoorzitter CDA Tweede Kamer - Bert Koenders: Tweede Kamerlid PvdA, woordvoerder buitenland/defensie - Ernst Hirsch Ballin: minister van Justitie - Guusje ter Horst: ex-burgemeester van Nijmegen - Ronald Plasterk: hoogleraar ontwikkelingsgenetica Universiteit Utrecht - Eimert van Middelkoop: Eerste Kamerlid ChristenUnie - Jacqueline Cramer: hoogleraar duurzaam ondernemen Universiteit Utrecht - Ella Vogelaar: zelfstandig ondernemer, oud-vice-voorzitter FNV - Camiel Eurlings: lid Europees Parlement CDA - Maria van der Hoeven: minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Gerda Verburg: Tweede Kamerlid CDA - Piet Hein Donner: oud-minister van Justitie - Ab Klink: Eerste Kamerlid CDA en directeur wetenschappelijk bureau CDA |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Lees en beluister zijn columns, zou ik zeggen. Wat precies zijn standpunten over onderwijs zijn weet ik niet, maar ik geloof niet dat het iemand is die van nieuwlichterij houdt. Opmerkelijk is, dat hij een fel tegenstander is van bijv. creationisme en intelligent design en dat zijn net de twee theorieën die bij CDA en ChristenUnie breed gedragen worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#99 |
|
![]() Wie pas echt afgescheept is, is Aboutaleb. Iedereen verwachtte een ministerspost, ook Aboutaleb zelf, maar hij wordt 'slechts' staatssecretaris van Sociale Zaken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() (Onderwijs); dat kan dan alleen slaan op het niveau van omstreeks 1950.