Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2007, 13:54   #61
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door badkarmazen Bekijk bericht
Het waarom is simpel, en toch weer niet.

Seedert het invoeren van de euro als is alles (of toch bijna alles) duurder geworden dat is een FEIT. Ligt het aan de € niet echt. Het enige wat de € gedaan heeft is ons losgesneden van onze prijs kennis. De Euro commisie had de bedoeling om de consument te beschermen tegen misbruik van ons €-onwetendheid. Daar is ze mijns inzien redelijk in geslaagd.

MAAR alles is toch duurder geworden. Een pintje op cafe kostte gemiddeld 40 Bef (ongeveel € 1.00), als men nu 7 jaar later op cafe gaat kost eenzelfde pint gemakkelijk €1.60. De prijs is 60% gestegen. Dit is idem voor het brood, en voor andere dagelijkse dingen. De prijs van de branstof is evenredig gestegen om het niet te cru moeten stellen. De prijs voor een kleine auto (Peugeot 205, Ford Fiesta) was tussen de 300.000 en 400.000 (resp €7500 en €10000) ik dag u uit om vandaag de dag aan die prijs een auto van diezelfde merken te kopen. Ik weet velen zullen zeggen dat de autos nu beter en veiliger zijn. Kan mij dat schelen als ik er geen meer kan betalen. Mijn ouders hebben voor iedere auto gespaard en contant betaald,
Voor mij en velen zal het wel een tweede aflossing komen naast die van een huis. Ja voor de armeren onder ons, of zelfs een modale twee verdiendend gezin zal lachen wanneer men zegt dat de prijsstijgingen voor hen beter zijn
Ja oke, er zullen inderdaad een (groot) aantal mensen de boot zijn ingegaan omdat ze geen prijsgevoel meer hebben. Die zijn helaas tussen wal en schip gevallen, ik sprak dan ook in iets algemenere termen.
Oud 14 februari 2007, 14:02   #62
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben er sinds ca. 1960 aan gewend dat de prijs van een liter voorgemengde "mix" bromfietsbenzine aan de pomp zowat hetzelfde kost als een pilsje in het bruin café en dat klopt nog steeds tamelijk.
Oud 14 februari 2007, 14:05   #63
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik ben er sinds ca. 1960 aan gewend dat de prijs van een liter voorgemengde "mix" bromfietsbenzine aan de pomp zowat hetzelfde kost als een pilsje in het bruin café en dat klopt nog steeds tamelijk.

ooit aan gedacht dat er producten zijn waar de taxen gewoon met 400% zijn opgeslagen ? Lees: tabak bvb
Oud 14 februari 2007, 14:10   #64
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
ooit aan gedacht dat er producten zijn waar de taxen gewoon met 400% zijn opgeslagen ? Lees: tabak bvb
Jazeker heb ik dat waargenomen; typisch winstgevend politiek speerpunt. Zou iedereen aan de oproep tot stoppen met roken gevolg geven dan dreigt de staat failliet te gaan en moeten andere (be)last(ing)en dringend worden verhoogd.

De prijs voor tabak op zich is niet noemenswaardig omhoog gegaan, slechts de staat verrijkt zich eraan.
Oud 14 februari 2007, 14:11   #65
badkarmazen
Burger

badkarmazen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ja oke, er zullen inderdaad een (groot) aantal mensen de boot zijn ingegaan omdat ze geen prijsgevoel meer hebben. Die zijn helaas tussen wal en schip gevallen, ik sprak dan ook in iets algemenere termen.
Een prijsstijging van 60% op dagelijkse producten heeft volgens mij niets maar dan ook niets te maken met ons verlies van prijs gevoel. De prijs is niet door de euro gestegen maar is door andere factoren gestegen. En deze grote inflatie is volgens jou een tegen van goede economie waarbij de armeren dan wel zouden bij varen? Daar heb ik mij grootste tijfels over. Zoals Desiderius al opmerkte: Probeer uw boodschappenkarretje maar eens te vullen voor 1000 bf oftewel € 25.00, wat vroeger veel eenvoudiger was.
Oud 14 februari 2007, 14:14   #66
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht

De Euro is ingevoerd in 2002 als "harde munt" , giraal bestond hij reeds eerder. Het zou verbazingwekkend zijn moest er in die periode totaal geen inflatie geweest zijn. De grootste recente inflatieperiode was in de jaren '60 met interestvoeten voor hypothecaire leningen ed van meer dan 10 %.

Het is mijn overtuiging dat we zonder de euro momenteel in vele EU landen een veel hogere inflatie zouden hebben en dat de "grenzeloze economie" terug onderhevig zou zijn aan allerlei hindernissen met economische achteruitgang, hogere werkloosheid e.d. voor gevolg; Ongelukkig genoeg kunnen we de2 mogelijkheden niet met elkaar vergelijken, we zijn nu eenmaal de weg van de euro en de vrijhandelszone ingeslagen.
Het waarom en hoe is een andere meer ingewikkelde kwestie.
Oud 14 februari 2007, 14:28   #67
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
De Euro is ingevoerd in 2002 als "harde munt" , giraal bestond hij reeds eerder. Het zou verbazingwekkend zijn moest er in die periode totaal geen inflatie geweest zijn. De grootste recente inflatieperiode was in de jaren '60 met interestvoeten voor hypothecaire leningen ed van meer dan 10 %.

Het is mijn overtuiging dat we zonder de euro momenteel in vele EU landen een veel hogere inflatie zouden hebben en dat de "grenzeloze economie" terug onderhevig zou zijn aan allerlei hindernissen met economische achteruitgang, hogere werkloosheid e.d. voor gevolg; Ongelukkig genoeg kunnen we de2 mogelijkheden niet met elkaar vergelijken, we zijn nu eenmaal de weg van de euro en de vrijhandelszone ingeslagen.
Het waarom en hoe is een andere meer ingewikkelde kwestie.
Ja, duidelijk; zoals ik al enige malen in de afgelopen maanden heb gesteld, betalen de economisch (nog) redelijk gezonde lidstaten de inflatie van de zwakke EU-broeders/zusters.
Oud 14 februari 2007, 14:59   #68
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Na de invoering van de Euro alles duurder.
Ja en zelfs de Euro wordt alsmaar duurder.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 15:20   #69
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
De meest recente studie die ik heb gelezen was een recente nederlandse; in antwoord op het gebries uit populistische hoek waar men graag terug wil naar de gulden. In die bewuste studie werd een zeer ruime korf aan goederen vergeleken en de euro zélf was goed voor ongeveer 1% van de prijsstijgingen. De argumentatie leek me goed onderbouwd en volstrekt in lijn met de conclusies die in andere studies reeds werden gemaakt.
Is er ook onderscheid in directe en indirecte gevolgen van de invoering van een eenheidsmunt? Afronding is een direct gevolg, maar er zijn ook indirecte gevolgen die meer met muntbeleid te maken hebben, dacht ik, en die moeilijker te meten zijn omdat ze diepgaander onderzoek over een langere periode vereisen.

In de tijd van de nationale munten had je hier in België b.v. de zogenaamde consumptiekorven, voor indexberekeningen ter correctie van basisinflatie. Nu de euro er is, is dit geen louter nationale aangelegenheid meer. De prijs van goederen kan nu veel gemakkelijker over de grenzen van de eurolanden heen vergeleken worden.

Ik weet niet in hoeverre dit nu nog speelt in prijsverhogingen. Het is zo dat een aantal goederen inderdaad flink duurder zijn geworden (b.v. het pintje dat hier als voorbeeld is gegeven). Ik weet ook dat die consumptiekorven al een tijdje niets meer voorstellen doordat de samenstelling ervan voortdurend fluctueert.

Kortom: heeft men ook een onderzoek gedaan tegen de achtergrond van het vroegere nationale muntbeleid en het huidige Europese muntbeleid?

Citaat:
Let op: ik ontken absoluut niet dat het leven ondertussen een stuk duurder is geworden. D�*t is een vaststaand feit. Alleen, de euro heeft daar 'op zich' weinig mee te maken. Zelfs al hadden we onze oude Bef behouden, dan zou je vandaag voor 1.000 BF nog het bodempje van je winkelkarretje niet kunnen vullen hebben. [grappig detail: ik heb in één van m'n souvernir-sigarenkistjes nog een Delhaize-rekeningetje uit 1978 zitten; onvoorstelbaar wat je toen voor 1.200 BF allemaal kon kopen!]
Ik weet nog die mooie briefjes van 500 BEF die ik kreeg voor nieuwjaar van de bomma en de bompa. Goh, dat was precies het goud van de Azteken dat in je schoot viel.

Nu is dat (ongeveer) 1 briefje van 10 en 1 van 5. En je zou het gevoel hebben dat het al op was voor je de deur uit was.

armoedig gewoon....
maar uiteindelijk, zie onderschrift.
Oud 14 februari 2007, 15:32   #70
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door badkarmazen Bekijk bericht
Probeer uw boodschappenkarretje maar eens te vullen voor 1000 bf oftewel € 25.00, wat vroeger veel eenvoudiger was.
Inderdaad. En daar gaat het uitendelijk toch om ?
Nogmaals. De schamele index-aanpassingen zijn hilarisch. Ze dekken niet eens de prijsstigingen in het algemeen.
Met andere woorden : iedereen is er serieus op achteruit gegaan.
OF het zou moeten zijn dat je natuurlijk bij het kaderpersoneel van bijvoorbeeld Sabena hoorde.
En dan vind met het opeens gek dat de belastingbetaler naar een alternatieve partij zoekt. Of tenminste naar een partij die de huidige paarse rommel zou kunnen vervangen.
Een mens is maar gevoelig op één plaats. De portemonnee. En dat heeft Verhofstad goed gezien aan het begin van zijn legislatuur. Beloof de zotten wat extra geld...maar haal ze langs de achterdeur terug buiten.
Maar het ging over centen. Of heb ik het mis dat we weer eens zijn bedrogen ?

Laatst gewijzigd door hurricane : 14 februari 2007 om 15:33.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 15:45   #71
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat prijsstijgingen (en ook veel prijsdalingen: een gsm kostte tien jaren geleden nog 20.000 befkens) het gevolg zijn van vraag en aanbod, of met andere woorden: schaarste.
Pure ekonomie dus.

De prijs van handenarbeid is enorm de hoogte ingegaan.
Grond wordt schaarser ...

Al wat automatisch geproduseert kan worden, wordt goedkoper.

Daar heeft de € geen fluit mee te maken.
Minder wisselrisikos en minder domme kosten tussen munten, maken dat een en ander wel goedkoper kunnen.

Maar voor de pessimisten die dit niet verstaan, deze goede raad:
we gaan toch zeker niet teruggaan naar de verschillende munten, want "ze" liggen dan weer op vinkenslag op alles weer duurder te maken. "We" zijn toch altijd de pineut.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 16:31   #72
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat prijsstijgingen (en ook veel prijsdalingen: een gsm kostte tien jaren geleden nog 20.000 befkens) het gevolg zijn van vraag en aanbod, of met andere woorden: schaarste.
Pure ekonomie dus.

De prijs van handenarbeid is enorm de hoogte ingegaan.
Grond wordt schaarser ...

Al wat automatisch geproduseert kan worden, wordt goedkoper.

Daar heeft de € geen fluit mee te maken.
Minder wisselrisikos en minder domme kosten tussen munten, maken dat een en ander wel goedkoper kunnen.

Maar voor de pessimisten die dit niet verstaan, deze goede raad:
we gaan toch zeker niet teruggaan naar de verschillende munten, want "ze" liggen dan weer op vinkenslag op alles weer duurder te maken. "We" zijn toch altijd de pineut.
Lees de voorgaande pagina's van deze thread eens.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 16:40   #73
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

En toch heeft de euro in vele gevallen het leven duurder gemaakt (en doet het dit nog)...

Maar ik ga het U niet vertellen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 14 februari 2007 om 16:40.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 12:58   #74
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik merk dat zowat alles duurder is geworden na de invoering van de Euro.
Iedereen heeft het erover aan de kassa van de grootwarenhuizen.
Er zou bij de invoering een comissie aangesteld worden om te controleren of de prijzen niet in de lucht gingen.
Ik ben benieuwd wat u denkt over deze comissie. Heeft ze haar werk gedaan ?
Inflatie noemen ze dat en dat is doodnormaal.

Daarnaast had je ook nog beperkt afrondingen naar rondere getallen die een winkel (logisch) meestal naar boven deed maar dat gata over centen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 13:02   #75
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Kortom: heeft men ook een onderzoek gedaan tegen de achtergrond van het vroegere nationale muntbeleid en het huidige Europese muntbeleid?
Voor de euro was de belgisch frank al lang gekoppeld aan de duitse mark, het enige verschil nu dus is dat het gekoppeld is aan de euro .

Men vergeet hier trouwens de pluspunten, de dollar is tov de euro flink naar beneden gegaan, iedereen die ooit naar de amerika's gaat bespaart zo flink veel geld. Ook olie word gekocht (in vele gevallen) met dollar's, ook daar is het goedkoper.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 15 februari 2007, 13:09   #76
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Inflatie noemen ze dat en dat is doodnormaal.

Daarnaast had je ook nog beperkt afrondingen naar rondere getallen die een winkel (logisch) meestal naar boven deed maar dat gata over centen.
Inflatie is niet doodnormaal. Nogmaals, lees de vorige pagina's eens. Alsook dit;

Defining Inflation (by Frank Shostak)
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 13:13   #77
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Inflatie is niet doodnormaal. Nogmaals, lees de vorige pagina's eens. Alsook dit;

Inflatie mag dan weliswaar vaak kunstmatig zijn, het is wel gezond voor de economie.
Oud 15 februari 2007, 13:48   #78
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

Daar gaat het hier niet echt over, het ging over frank vs euro, en bij beiden had je inflatie, bij beiden daalde de waarde van de koopkracht .

Oud 15 februari 2007, 14:15   #79
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik merk dat zowat alles duurder is geworden na de invoering van de Euro.
Iedereen heeft het erover aan de kassa van de grootwarenhuizen.
Er zou bij de invoering een comissie aangesteld worden om te controleren of de prijzen niet in de lucht gingen.
Ik ben benieuwd wat u denkt over deze comissie. Heeft ze haar werk gedaan ?
Ja, idd. Alles is peperduur geworden. Een paar leuke laarzen, minstens 100 euri. Vroeger was 2.000 BF genoeg. Bijna het dubbel dus. En ga zo maar door.

Die commissie heeft op z'n gat gelegen en in z'n vuistje gelachen: "binnenkort denkt het volk dat een euro weinig is, want hij is toch weinig waard."
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 14:32   #80
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

pff net naar m'n zichtrekening gaan zien .. nog slechts 2 cijfertjes en we zitten halfweg de maand ... daar komt weer een persoonlijke chapter eleven aan vrees ik

Laatst gewijzigd door Bierke : 15 februari 2007 om 14:32.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be