Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2003, 16:08   #1
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Rudysfonduehuisje's schermafbeelding

Standaard

Rotterdam contacteert Antwerpen om Olympische Spelen te organiseren

13:12:43

BRUSSEL - De Nederlandse stad Rotterdam overweegt om zich kandidaat te stellen voor de organisatie van de Olympische Spelen in 2016. Het stadsbestuur heeft ook al contact gezocht met Antwerpen voor een eventuele gezamenlijke organisatie. Dat heeft de Rotterdamse schepen van sport, Nico Janssens, op de Nederlandse radio gezegd. Antwerpen heeft nog niet op het voorstel gereageerd.

Voor hij van een kandidatuur werk maakt, wil Janssens eerst de stem van de bevolking van de havenstad horen. De toekenning van de Spelen van 2016 gebeurt in 2009.

Op 18 september liet Vlaams minister-president Bart Somers al verstaan dat hij de Spelen van 2016 naar een Vlaamse stad wil halen. Brussel, Gent en Antwerpen werden genoemd.

Voor de Olympische Spelen van 2012 hebben negen steden zich kandidaat gesteld: Istanbul, Havana, Leipzig, Londen, Madrid, Moskou, New York, Parijs en Rio de Janeiro
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2003, 17:34   #2
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje
Rotterdam contacteert Antwerpen om Olympische Spelen te organiseren

13:12:43

BRUSSEL - De Nederlandse stad Rotterdam overweegt om zich kandidaat te stellen voor de organisatie van de Olympische Spelen in 2016. Het stadsbestuur heeft ook al contact gezocht met Antwerpen voor een eventuele gezamenlijke organisatie. Dat heeft de Rotterdamse schepen van sport, Nico Janssens, op de Nederlandse radio gezegd. Antwerpen heeft nog niet op het voorstel gereageerd.

Voor hij van een kandidatuur werk maakt, wil Janssens eerst de stem van de bevolking van de havenstad horen. De toekenning van de Spelen van 2016 gebeurt in 2009.

Op 18 september liet Vlaams minister-president Bart Somers al verstaan dat hij de Spelen van 2016 naar een Vlaamse stad wil halen. Brussel, Gent en Antwerpen werden genoemd.

Voor de Olympische Spelen van 2012 hebben negen steden zich kandidaat gesteld: Istanbul, Havana, Leipzig, Londen, Madrid, Moskou, New York, Parijs en Rio de Janeiro
Een kwestie van de Antwerpse put nog wat dieper te maken en de gewone Vlamingen nog wat meer te laten afdragen voor de Antwerpse schulden ...

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 09:02   #3
Rudysfonduehuisje
Provinciaal Gedeputeerde

Rudysfonduehuisje's schermafbeelding

Standaard

De bijdrage van de Antwerpse haven voor de Vlaamse/Belgische economie niet vergeten he...

Als beide havens, Antwerpen en Rotterdam, nu eens meer gingen samenwerken ipv de loef af te steken (oa Ijzeren Rijn, ...) dan zou de 'poort van Europa', de rivierendelta, economisch nog sterker staan.
Rudysfonduehuisje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 16:46   #4
Cogito
Vreemdeling

Standaard

Pff ik zie da precies niet zitten dat de olympische spelen in A'pen zouden georganiseerd worden. Gaat dat niet ongeloofelijk veel geld kosten? Heeft A'pen daar wel de faciliteiten voor? Ik meen dat het enkel bevorderend is voor de werkgelegenheid. En ja de eer mss, maar daar trek ik mij weinig van aan.
Cogito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 20:00   #5
Perez
Vreemdeling

Standaard

Antwerpen heeft daar de faciliteiten zeker niet voor in Belgie zou enkel Brussel in aanmerking komen en A'pen-Rotterdam zal niet gaan want het zou georganiseerd moeten worden door 1 stad
Perez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 20:51   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor dat we Antwerpen en Rotterdam dan fusioneren tot één grote federale stadstaat.
Oud 18 november 2003, 21:11   #7
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ikzelf ben geen voorstander om de OS te organiseren in ons land - Vlaanderen dus. Dit is een voorstel dat Bart Somers heeft gedaan om media aandacht te krijgen en het lukte ook nog.

Indien Vlaanderen het dan toch zou organiseren, dan blijven er voor mij maar 2 mogelijkheden, namelijk Gent of Antwerpen. Inderdaad, Brussel sluit ik uit.

Indien men het in Brussel zou organiseren, dan zouden de Walen ook iets willen doen, en dan is het dus geen Vlaams project meer, maar een Belgisch. En dit is toch niet de bedoeling van Bart Somers volgens mij.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2003, 03:25   #8
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Tja waarom niet eigenlijk, we konden het EK samen organiseren en alhoewel de OS groter zijn, zou ik daar wel vertrouwen inhebben!

En ja, het mag dan wel niet één stad zijn, maar voor alles moet een eerste keer zijn!
Oud 6 december 2003, 04:59   #9
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Goed georganizeerde spelen brengen veel meer op dan ze kosten.
Oud 6 december 2003, 10:30   #10
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Tja waarom niet eigenlijk, we konden het EK samen organiseren en alhoewel de OS groter zijn, zou ik daar wel vertrouwen inhebben!

En ja, het mag dan wel niet één stad zijn, maar voor alles moet een eerste keer zijn!
Wordt het juist niet vereist dat er maar 1 stad is die de OS organiseren. Maar die OS kunnen we door het volledige land gedragen worden. Dus als bijvoorbeeld de OS in Vlaanderen zouden plaatsvinden:

Antwerpen: gaststad
en dan in een aantal andere steden in Vlaanderen andere OS sporten.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2003, 12:55   #11
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Wordt het juist niet vereist dat er maar 1 stad is die de OS organiseren. Maar die OS kunnen we door het volledige land gedragen worden. Dus als bijvoorbeeld de OS in Vlaanderen zouden plaatsvinden:

Antwerpen: gaststad
en dan in een aantal andere steden in Vlaanderen andere OS sporten.
Er mogen ook wel onderdelen van de Spelen in het buitenland plaatsvinden, in het verleden is dat al een aantal keer gebeurd. Officieel kandideert een stad zich, maar de locaties van de sporten kunnen natuurlijk zelf worden gekozen. Het is dus heel eenvoudig om bijv. Rotterdam als naamstad te laten kandideren en Antwerpen de helft van de onderdelen te laten organiseren, of andersom. Zelfs in de publiciteit kan het denk ik wel als Lowland Games o.i.d. worden gepresenteerd. Alleen de officiële kandidatuur moet door één stad gebeuren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2003, 14:42   #12
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vaak wordt er gezegd dat enkel Brussel de mogelijkheid heeft om de OS te organiseren. Ik zie niet in waarom. Het énige wat Brussel méér heeft dan bv. Antwerpen is een groot stadion. M�*�*r voor de OS is dat stadion al te klein dus zou er zowieso een nieuw stadion moeten gebouwd worden!

Dus waarom dan niet in Antwerpen? In Antwerpen heb je trouwens ook een rivier, waarop de watersporten (zoals roeien) zouden kunnen plaatsvinden.

En aan al de zagers van "dat gaat ons te veel kosten": de OS zijn sinds jaren stééds winstgevend voor het gastland. Het geeft het gastland en de gaststad een positief imago in de héle wereld. De OS creëren een economische dynamiek die een stad als Antwerpen zéker ten goede zou komen.

Dus dat Rotterdam-Antwerpen idee vind ik heel goed.

http://www.flanders2016.be.tt/
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2003, 15:06   #13
Dimitri

Standaard

Ik denk wel dat een gezamenlijke kandidatuur de enige mogelijkheid is. Het heeft geen zin om allebei apart te kandideren, dat gaat men internationaal niet begrijpen: heel Sydney of Peking is al groter dan de afstand tussen Antwerpen en Rotterdam.

Antwerpen heeft hele aantrekkelijke bosgebieden in de omgeving waar veel sporten kunnen plaatsvinden. Rotterdam heeft dan weer een goede plaats voor het Olympisch dorp: het grote Waalhaven-/Eemhavengebied, dat binnen tien jaar alle havenfuncties verliest en herontwikkeld moet worden. Hier hebben twee studenten al zoiets ontworpen: http://www.archiprix.nl/nl/2003/olympia_nl.html

Zo kunnen twee steden elkaar aanvullen. Bereikbaarheid is optimaal, ruimte is optimaal, en de omgeving is optimaal voor sportlocaties.
Oud 6 december 2003, 16:41   #14
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik stel voor dat we Antwerpen en Rotterdam dan fusioneren tot één grote federale stadstaat.
Is minder gek dan het op het eerste zicht klinkt.

Antwerpen en Rotterdam liggen niet ver van elkaar en zijn zowat mekaars spiegelbeeld op elk denkbaar gebied behalve dan uiteraard het'boerchondisch' karakter van de koekestad. Nergens in Europa krijg je zo'n 'Antwerps gevoel' als in Rotterdam.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2003, 17:35   #15
Dimitri

Standaard

Is dat laatste positief of negatief bedoeld?

Ik denk dat het vrij onhaalbaar is omdat er toch een zekere afstand bestaat en je bij een vereniging een ruimtelijke scheiding blijft bestaan tussen Antwerpen en Rotterdam.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be