![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hallo,
ik heb net ontdekt dat er in 1998 een tweetalige komedie is gemaakt in België genaamd "Le mur". Het gaat over een Franstalige frietverkoper met een frietkot op de grens, die op een dag ontdekt dat zijn frietkot in twee gedeeld is door een muur pal op de taalgrens. Ondertussen geraakt hij ook verliefd op een Vlaamse, gespeeld door Pascale Bal. Ik heb daar nooit van gehoord? Is het de moeite waard, of trekt het op niks? ![]() Dit is de imdb site : http://www.imdb.com/title/tt0190874/
![]() |
#2 |
|
![]() Volgens mij is het weeral een typische Vlaamse sociale drama zoals elke Vlaamse film
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
Maar zoals je zegt, zowel Vlaamse als Waalse films durven wel eens wat van hetzelfde te zijn..... ![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En stopten de trams in de film ook aan de taalgrens?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Goede vraag. Benieuwd wat ze met Brussel aanvangen dan.
![]() |
#6 |
Schepen
|
![]() Dat lijkt me nu zo'n waardeloze film die waarschijnlijk uit één of andere cultuurfonds is gesubsidieerd. Geen hond zal er ooit naar kijken en geen bioscoop die hem wil vertonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie enorme overeenkomsten met USSR films.
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb hem over een paar jaar gezien en wie wil weten hoe sommige Walen aan hun ideeën over Vlaanderen komen, moet die film eens gaan zien. Ronduit belachelijke film.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Ik mag toch aannemen dat de Franstaligen in deze film ook Nederlands spraken? ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit doet me denken aan de slijmelarij zoals te zien in de film Cassablanka. Met marginalen waarvan ik me zo ver mogelijk wil afscheiden in de hoofdrollen. Bah bah bah en nog eens bah!
![]() |
#13 |
|
![]() Hoe bedoel je (heb Cassablanka niet gezien)
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb "Le mur" niet gezien (ik met mijn oppervlakkigheid heb nl. besloten dat het een domme film is door het concept te lezen).
Wat ik bijvoorbeeld wel slecht vond aan "Kassablanka" was dat er te veel in gemoraliseerd werd. Het is dat typisch soft westers 'in een gehate groep zijn er gelukkig nog goei'-denken. Het heeft me ni gepakt, eerlijk gezegd. Ik ben even dom weggegaan na het zijn van deze film. Die film heeft overigens veel commotie vooroorzaak bij de (veeleer Maghrebijnse) Antwerpse moslimgemeenschap. Filmzalen werden gevandaliseerd door Noord-Afrikaanse jongeren en er werd met popcorn gegooid. Soit! ik weet dat ze in onze contreien enerzijds dramatiseren en uitvergroten en anderzijds vakkundig negeren, maar zelden neutraal is in deze nutteloze en eeuwige discussie.. P.S.: Het einde van de film heeft iets weg van een Holocaust-film. Er kwam een bericht als "op zondag 8 oktober 2000 had 1/3 van de Antwerpse bevolking op het Vlaams Blok gestemd" alsof het even erg was als "onder het nazi-regime verloren 6 miljoen Joden het leven in concentratiekampen." Dat feit alleen al vond ik tegelijk lachwekkend als bedroevend.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2007 om 21:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat klopt. Die actrice (naam vergeten) is van Marokkaanse afkomst en is vrij seculier van denken. Ze vond er ook geen graten in om zich topless te laten shooten reeds de eerste scene. Dat zorgde voor woedende reacties bij moslims, die haar daarom voor 'hoer' uitscholden.
Nu, enerzijds begrijp ik de moslimgemeenschap hierin. Dit is niet de manier om moslims te benaderen zonder ze te willen aanvallen. Natuurlijk is het wel erg jammer dat groepen van jongeren daarom met geweld begonnen te dreigen. Dat was in 2002 natuurlijk. Ze hebben de film nog gedraaid op de Vlaamse televisie en toen al was het bestaan ervan reeds verwerkt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2007 om 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Nu lees ik allerlei na op moslimfora en het blijkt dat ze eerder de vergelijking van de Islam met extreem-rechts Vlaanderen kwalijk nemen daar en dat ze die actrice als een verraadster zien.
Citaat:
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2007 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Dat deze film zich afspeelt een paar dagen voor Zwarte Zondag in Antwerpen is toeval toch? Een sfeerbeeld : ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#19 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Een laatste toemaatje:
Citaat:
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2007 om 21:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Die Manalo Chileens? Geen idee. ![]() ![]()
![]() |