Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2007, 17:51   #101
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Nog zo'n taalnationalist...

Dus als er in Venlo binnenkort een Duitstalige meerderheid ontstaat , dan moet Venlo maar automatisch bij Duitsland aangesloten worden?
Bij mijn weten werd de taalgrens in 1962 voor eens en altijd vastgelegd en dat op verzoek van de Vlamingen.

De Nederlands-Duitse grens is al veel eerder voor eens en altijd vastgelegd. (Op de Duivelsberg na dan. )
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 17:51   #102
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog zo'n taalnationalist...

Dus als er in Venlo binnenkort een Duitstalige meerderheid ontstaat , dan moet Venlo maar automatisch bij Duitsland aangesloten worden?
Je mag Dimitri's woorden niet verdraaien. Hij beweert dat de bevolking gewoon (autochtoon) Franstalig was.

Trouwens, als je zo van taalnationalisme walgt, dan vind je zeker ook dat Voeren, met zijn banden met Luik, weer naar Luik moet? Er zijn daar zelfs mensen van Retour die als moedertaal het Plattdeutsch dialect spreken.

Met ook nog het verschil dat je in Voeren voor overheveling naar Wallonië een welwillige meerderheid in Komen zou gevonden hebben.
Oud 18 februari 2007, 17:52   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar man toch, u komt altijd af met dat taalgebruik. Dat interesseert me langs geen kanten!

Komen, Moeskroen en Edingen zijn/waren dri steden met een belangrijke bevolking, patrimonium en economische betekenis. Ze hoorden bij Vlaamse provincies, als ik me niet vergis, en zijn overgeheveld naar Waalse provincies. Dat is al wat telt.
Aha, dus u schenkt de gemeente Landen weer aan de provincie Luik? U geeft Voeren ook weer aan Luik?

Als u een dergelijke logica gebruikt ("ze behoorden eers tot een Vlaamse provincie"), dan kunnen de Walen dit ook gaan denken ("ze hoorden bij een Waalse provincie").

Dit is echt pure onzin. Het taalgebruik is juist wel belangrijk. Immers, de provinciale indelingen zoals ze in 1830 in voege waren, hadden geen enkele betrekking op economisch, sociologisch, etnisch of taalkundig vlak. Ze waren indelingen getekend door Franse ambtenaren en opgelegd tijdens de Franse bezetting. Blijkbaar wilt u deze kunstmatige indelingen - die van dezelfde orde zijn als de departementsgrenzen in Frankrijk - nu als referentiepunt voor de Vlaamse grenzen gebruiken. Dat is niet alleen bespottelijk, maar ook volkomen belachelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 17:54   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U spreekt over het verleden. Ik spreek over vandaag. Taal is geen criterium om gebieden van de ene deelstaat naar de andere over te hevelen. Wie dat wel vindt, moet maar meteen Brussel en de zes naar Wallonië - en waarom n iet naar Frankrijk? - overhevelen.
Welk criterium wilt u dan gebruiken? Oude indelingen die indertijd ons door de Fransen werden opgedrongen?
Oud 18 februari 2007, 17:55   #105
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Bij mijn weten werd de taalgrens in 1962 voor eens en altijd vastgelegd en dat op verzoek van de Vlamingen.

De Nederlands-Duitse grens is al veel eerder voor eens en altijd vastgelegd. (Op de Duivelsberg na dan. )
Ah, dus wat voor Vlaanderen moet gelden (gebieden afstaan die geen Nederlands meer spreken) geldt niet voor Nederland?

De grens tussen Vlaanderen en Wallonië is 40 jaar geleden vastgelegd, "voor eens en voor altijd" zoals jij dat zo heerlijk naïef zegt. Die kan niet meer veranderen omwille van zoiets onnozels als taalgebruik. Als sommige Waalse gemeenten par force weer bij Vlaanderen zouden willen horen, zullen we ze natuurlijk niet weigeren.
Oud 18 februari 2007, 17:56   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Er zijn daar zelfs mensen van Retour die als moedertaal het Plattdeutsch dialect spreken.
De meerderheid van de aanhangers van R�*L spreken plat "Veurs", d.i. het plaatselijk Oost-Limburgs dialect. Als er hevige ruzies ontbranden in de Voerense gemeenteraad begint iedereen tegen elkaar te schelden in het Voerens. Dan hoor je plotseling geen Frans of AN meer, maar alle partijen halen hun eigenste moedertaal boven. Dan blijkt iedereen zo Nederlandstalig als wat te zijn!
Oud 18 februari 2007, 17:56   #107
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je mag Dimitri's woorden niet verdraaien. Hij beweert dat de bevolking gewoon (autochtoon) Franstalig was.

Trouwens, als je zo van taalnationalisme walgt, dan vind je zeker ook dat Voeren, met zijn banden met Luik, weer naar Luik moet? Er zijn daar zelfs mensen van Retour die als moedertaal het Plattdeutsch dialect spreken.

Met ook nog het verschil dat je in Voeren voor overheveling naar Wallonië een welwillige meerderheid in Komen zou gevonden hebben.
Ik zie niet in waarom welke gemeente dan ook naar Luik of naar Wallonië tout court zou moeten. Dat kun je niemand aandoen.
Oud 18 februari 2007, 17:58   #108
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom welke gemeente dan ook naar Luik of naar Wallonië tout court zou moeten. Dat kun je niemand aandoen.
Komaan wees ernstig. Dat is geen antwoord.
Oud 18 februari 2007, 17:59   #109
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wel, je ziet dat ik er ook graag meer over wil weten. Jan heeft me al gezegd dat in Kortrijk de resultaten te zien zijn, zoals jij ook zegt. Maar waarom vind je die cijfers niet massaal in alle mogelijke tabellen en kaartjes op het net?
Op Wikipedia heeft iemand dus de samengevatte resultaten van drie taaltellingen (1846, 1930 en 1947) geplaatst, overgenomen uit een boek. Verder is er inderdaad niets over te vinden en bij mijn weten ook niet gepubliceerd.

Ongetwijfeld liggen er wel grote boeken of mappen met alle cijfers van de afzonderlijke volkstellingen in verschillende bibliotheken (in ieder geval in de Koninklijke Bibliotheek denk ik), maar dan heb je nog niet de cijfers van de taaltellingen overzichtelijk bij elkaar. De taaltellingen waren immers maar een onderdeel van de volkstelling en we zijn - althans ik ben dan nog alleen geïnteresseerd in de gemeenten langs de taalgrens. Je zou dus eerst van elke volkstelling steeds het boekwerk met de cijfers moeten opvragen en daaruit dan de taaltellingscijfers van alle taalgrensgemeenten moeten noteren. Een behoorlijk karwei, waarvan ik me wel kan voorstellen dat particulieren het niet zo snel zullen doen, maar ook waarvan ik had verwacht dat een onderzoeker het al eens zou hebben gedaan.
Oud 18 februari 2007, 17:59   #110
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welk criterium wilt u dan gebruiken? Oude indelingen die indertijd ons door de Fransen werden opgedrongen?
Al wat tot de gewesten Vlaanderen en Brussel behoort, is Vlaanderen. Daar kan desgewenst iets bijkomen, maar er is geen goede reden te bedenken om daar wat dan ook van af te doen. In jouw redenering ("taalgebruik is hét criterium") moeten de zes randgemeenten sofort bij Wallonië en Borgerhout bij Marokko.
Oud 18 februari 2007, 17:59   #111
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Komaan wees ernstig. Dat is geen antwoord.
Ah neen? Waarom niet?
Oud 18 februari 2007, 18:00   #112
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De meerderheid van de aanhangers van R�*L spreken plat "Veurs", d.i. het plaatselijk Oost-Limburgs dialect. Als er hevige ruzies ontbranden in de Voerense gemeenteraad begint iedereen tegen elkaar te schelden in het Voerens. Dan hoor je plotseling geen Frans of AN meer, maar alle partijen halen hun eigenste moedertaal boven. Dan blijkt iedereen zo Nederlandstalig als wat te zijn!
Nu nog steeds, nu er een jongere generatie is die eentalig Franstalig is opgevoed op school?
Is Retour ondertussen geen zo goed als volledige Franstalige kliek geworden?

Wel ALS het waar is wat Jan zegt, dan pleit Baarle volledig voor het overhevelen van Voeren naar Luik. Immers : taalnationalisme is slecht, het merendeel van de bevolking verkoos tot voor kort gewoon administratief bij Luik te blijven, zoals het vroeger ook gewoon was.
Oud 18 februari 2007, 18:04   #113
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nu nog steeds, nu er een jongere generatie is die eentalig Franstalig is opgevoed op school?

Wel ALS het waar is wat Jan zegt, dan pleit Baarle volledig voor het overhevelen van Voeren naar Luik. Immers : taalnationalisme is slecht, het merendeel van de bevolking verkoos tot voor kort gewoon administratief bij Luik te blijven, zoals het vroeger ook gewoon was.
Onzin, de grenzen van Vlaanderen liggen vast. Ze kunnen enkel opschuiven in zuidelijke richting.
Oud 18 februari 2007, 18:05   #114
evilbu

Standaard

Citaat:
Onzin, de grenzen van Vlaanderen liggen vast. Ze kunnen enkel opschuiven in zuidelijke richting.
Tja, als het zo zit waarom nog discussïëren?
Oud 18 februari 2007, 18:06   #115
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ah, dus wat voor Vlaanderen moet gelden (gebieden afstaan die geen Nederlands meer spreken) geldt niet voor Nederland?
Voor Vlaanderen moet dat ook niet gelden.

Het verschil is alleen dat de Nederlands-Duitse grens al honderden jaren geleden werd vastgelegd en sindsdien nooit meer veranderd is (wel de staten langs die grens overigens, maar dat terzijde), terwijl de Vlaams-Waalse grens tot 1962 niet vast lag en bij elke taaltelling kon verschuiven.

Citaat:
De grens tussen Vlaanderen en Wallonië is 40 jaar geleden vastgelegd, "voor eens en voor altijd" zoals jij dat zo heerlijk naïef zegt. Die kan niet meer veranderen omwille van zoiets onnozels als taalgebruik. Als sommige Waalse gemeenten par force weer bij Vlaanderen zouden willen horen, zullen we ze natuurlijk niet weigeren.
Vlaanderen zal ze misschien niet weigeren, maar Wallonië zal ze wel weigeren te laten gaan. En dat is niet meer dan logisch: staatsgrenzen en ook deelstaatgrenzen worden niet zomaar gewijzigd omdat Jan Pak de leuning aan de grens graag bij de buren zou willen horen. Dan moet onze Jan gewoon z'n spullen pakken en een paar kilometer verder gaan wonen.
Oud 18 februari 2007, 18:07   #116
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als het zo zit waarom nog discussïëren?
Omdat het u wordt opgedrongen door de franstaligen?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2007, 18:11   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al wat tot de gewesten Vlaanderen en Brussel behoort, is Vlaanderen. Daar kan desgewenst iets bijkomen, maar er is geen goede reden te bedenken om daar wat dan ook van af te doen. In jouw redenering ("taalgebruik is hét criterium") moeten de zes randgemeenten sofort bij Wallonië en Borgerhout bij Marokko.
Ik heb nergens een dergelijk principe verwoord. Wel heb ik de taalgrens zoals ze nu is, tot onveranderbare grens beschouwd. Na de vastlegging in 1962 geldt de territorialiteit en horen inwijkelingen zich op taalkundig vlak aan te passen. Dit is de lijn die ik al van in het begin naar voorschoof en ook wens aan te houden.
Oud 18 februari 2007, 18:11   #118
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
En dat is niet meer dan logisch: staatsgrenzen en ook deelstaatgrenzen worden niet zomaar gewijzigd omdat Jan Pak de leuning aan de grens graag bij de buren zou willen horen. Dan moet onze Jan gewoon z'n spullen pakken en een paar kilometer verder gaan wonen.
Voila, en daarmee is heel het onnozel gedoe over taal als criterium inzake toewijzing van gemeente aan deze of gene (deel-)staat van de baan!
Oud 18 februari 2007, 18:12   #119
Dimitri

Standaard

Citaat:
U spreekt over het verleden. Ik spreek over vandaag. Taal is geen criterium om gebieden van de ene deelstaat naar de andere over te hevelen. Wie dat wel vindt, moet maar meteen Brussel en de zes naar Wallonië - en waarom n iet naar Frankrijk? - overhevelen.
Jij spreekt ook over verleden, als je beweert dat Komen en Moeskroen bij Vlaanderen hadden moeten horen. Dat is ook 'verleden'.

Wie over vandaag spreekt, moet inderdaad niet meer spreken over taal om gebieden over te hevelen. De taalgrens ligt immers voor eens en altijd vast. Maar diegene moet dan ook niet omkijkend toch weer de taalgrens in twijfel trekken...
Oud 18 februari 2007, 18:14   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, uit contacten ter plaatse weet ik dat de zogezegde Franstaligen nog steeds in meerderheid Nederlandstaligen zijn, maar wel Waalsgezinden. Wel is het zo dat R�*L indertijd getracht heeft Walen uit het nabijgelegen Wezet en Aubel naar Voeren te lokken. Dat is gedeeltelijk gelukt. Die mensen spreken vaak alleen maar Waals/Frans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be