![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik heb ook al Franstalige propaganda gelezen, en zij schetsen een volledig ander beelden, met argumenten als : - sinds de aanhechting bij Limburg, probeert Vlaanderen het plaatselijk dialect juist uit te roeien in plaats van te beschermen - Retour, ook bestaande uit sprekers van het plaatselijk dialect, neemt het op voor beide talen, en voerbelangen enkel voor het Nederlands - Voeren is een corridor van Vlaanderen naar Duitsland - Voeren is aangehecht tegen de wil van 70% van de bevolking en op basis van een vervalste telling in 1930, zonder de telling van 1947 te bekijken - Happart is niet ingeweken om politiek te voeren, woont er ipv al van toen hij 13-14 jaar was - het plaatselijk dialect heeft niets met Limburgs te maken Enkele van mijn bronnen : http://www.retour-aux-libertes.be/ http://users.skynet.be/am273535/Toudi/index.htm Ik vraag me af wat de repliek van flaminganten hierop is.
|
|
|
|
#262 |
|
Europees Commissaris
|
Op zeer vleel plaatsen in europa (en elders) is een staatrens niet identiek aan een taalgrens. In vele gevallen leven diverse taalgroepen door elkaar binnen bepaalde gebieden, steden & wijken. Als we vandaag een onafhankelijke Vlaamse staat stichten heet die binnen enkele jaren misschien "Flanders" met een in de grondwet verankerde voorkeur voor het Hindoestaanse Engels.
|
|
|
#263 |
|
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talentelling
Wat ik hier ook straf vind, is het toch vrij hoge aantal drietalige mensen. Wie voedt nu zijn kind in drie talen op (ik heb het over Duits, NL en FR) België : 1947 : 2.6% Brussel : 1920 : 1.9%
|
|
|
#264 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Er staat wel: Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 15:00. |
||
|
|
|
|
|
#265 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Voeren is een Vlaamse gemeente, heeft een Vlaamse meerderheid en daarmee is alles gezegd. Case closed, next one please. |
|
|
|
|
|
|
#266 |
|
|
Oké Baarle, stel dat jij nu een politieker zou zijn, en ik stem op jou en alle anderen ook. WAT ga je doen? Zeg het gewoon zo.
|
|
|
#267 |
|
Lokaal Raadslid
|
Tja; uiteindelijk is 'Vlaanderen' een constructie die zelfs jonger is dan België zelf he.
Je kan moeilijk spreken van 'Vlaams' aangezien het een samenraapsel is van allerlei dialecten. Eigenlijk hebben ze gelijk met het feit dat de Vlaamse overheid probeert om de plaatselijke dialecten uit te roeien. Vb.: verplichting op school 'AN' te spreken, zelfs specifieke lesonderdelen die erop gericht waren om de plaatselijk gebruikte dialectwoorden te vervangen door de gestandaardiseerde taal,... Wie kent er nu nog echt zijn eigen dialect? Buiten een paar bejaarden hier en daar? |
|
|
|
|
|
#268 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ten tweede zou ik binnen de kortste keren bij mijn Waalse broeders bekend staan als "monsieur non". Ten derde zou ik 10 pct van de Vlaamse middelen reserveren om in een Brussel een zeer ingrijpend Vlaams beleid te voeren. Vervolgens zou mijn regering een plan opstellen om België drastisch te hervormen, maar daarover misschien meer in een volgend bericht. |
|
|
|
|
|
|
#269 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Blijkbaar moet ik nogmaals herhalen: de zaken zijn zoals ze zijn. Bijgevolg is nu onze opdracht de taalgrens als daadwerkelijke staatsgrens op te vatten. |
|
|
|
|
|
|
#270 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#271 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
- Hoezo, het plaatselijke dialect uitroeien? De enige dialectkring in Voeren wordt gedragen door de Vlaamsgezinden. - Retour voor beide taalgroepen? Laat me niet lachen! Retour heeft al die jaren dat ze aan de macht waren een kolonisatiepolitiek gevoerd om mensen uit het naburige Wezet en Aubel aan te trekken en zich in Voeren te vestigen om aldus het aantal Franstaligen te verhogen. Vlaamsgezinden hadden het moeilijk een sociale woning te krijgen. - Voeren, corridor naar Duitsland... Euh, grenst Voeren volgens de Franstaligen nu al aan Duitsland. Hun aardrijkskunde is ook niet al te best! - De vervalsing kwam niet van de Vlaamsgezinden maar wel van de Waalsgezinden. De onderwijzer van de enige Franstalige school van Sint-Martens-Voeren zette mensen bijvoorbeeld onder druk om zich als Franstalige op te geven, alhoewel ze dat niet waren. - De Vlaamsgezinden beweren dat helemaal niet over Happart. Wel dat Happart geen Veurenaar is. Hij is immers, samen met zijn vader en broer, ingeweken. - Nu moet ik toch wel heel hard lachen!!! Geen Limburgs dialect. Weet u, het dialect van de naburige Nederlandse gemeenten is bijna hetzelfde als het Veurs. Aan beide zijden van de grens wordt Limburgs gesproken. Menslief, wat een onzin kramen ze daar bij R�*L toch uit! 't Is duidelijk dat ze niet van de eerste leugen gebarsten zijn en dat hun argumentendoos geheel leeg is. |
|
|
|
|
|
|
#272 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vlaams bestaat trouwens niet. Er is dus geen sprake van een of ander "raapsel". |
|
|
|
|
|
|
#273 | |||||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Wel ik citeer : Citaat:
Citaat:
Ik citeer : Citaat:
Ik citeer Retour : Citaat:
Ik citeer Retour weer Citaat:
Citaat:
Citaat:
Steun Oranje-Blauw!Laatst gewijzigd door evilbu : 19 februari 2007 om 15:37. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#274 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Wat wel een criterium kan zijn, heb ik ook al enkele keren neergeschreven. In tegenstelling tot u probeer ik me niet te laten leiden door algemene principes die voor iedereen moeten gelden, maar uitsluitend door de belangen van Vlaanderen. Als (puur hypothetisch, voor alle veiligheid) het in het belang van Vlaanderen zou zijn om Komen, Moesroen en Edingen weer op te eisen, dan zou ik daar tenvolle voorstander van zijn. Nederlands of geen Nederlands, Vlaams van oudsher of niet. Duidelijk zo? Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 15:48. |
||
|
|
|
|
|
#275 | |
|
|
Citaat:
(En over dat BROV hebben we het nog weleens een keer... |
|
|
|
|
|
|
#276 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
--
Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 16:02. |
|
|
|
|
|
#277 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
--
Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 16:02. |
|
|
|
|
|
#278 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
--
Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 16:01. |
|
|
|
|
|
#279 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
De Belgische grondwet wordt meteen hervormd in volgende zin (te nemen of te laten): Eerste faze: - afschaffing van alle beperkingen op de normale democratische meerderheid (alarmbellen, gewestelijke overlegcomités, dubbele meerderheden e.d.m.) - evenredige vertegenwoordiging voor elk arrondissement, dwz dat een zetel overal evenveel stemmen kost - afschaffing van het zgn. Brussels gewest - afschaffing van het Belgisch leger en overheveling van alle operationele eenheden naar Vlaanderen Tweede faze (een half jaar later): - indeling van België in drie aparte landen: Vlaanderen, Wallonië en Oostkantons - oprichting van een bondsstaat indien gewenst door de drie landen - afschaffing van alle bevoegdheden van de bondsstaat: enkel de drie landen zijn bevoegd om desgewenst bevoegdheden over te dragen aan de bondsstaat. Over de volgende fases meer in een volgend bericht. Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 16:03. |
|
|
|
|
|
|
#280 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Trouwens, u heeft het weer eens over "opeisen", terwijl u enkele berichten nog bij hoog en bij laag beweerde dat het slechts opgaat wanneer die gemeenten uit vrije wil de stap zetten. |
|
|
|
|