Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2007, 20:05   #301
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
JvdB heeft het er o.a. over dat de walen ook hun zekerheden moeten hebben, zoals het een federale staat betaamt. Maar in geen enkele federale staat heeft een minderheid zo'n overwicht op een meerderheid.
En in geen enkele federale staat heeft een minderheid zo'n minachting voor de meerderheid.
Vlamingen onderkennen allemaal dat er iets mis is. De één kiest daarom voor een unitair België, de ander wil de federale staat hervormen, weer een ander kiest voor onafhankelijkheid, een klein groepje voor Groot-Nederland en een enkeling voor Heel-Nederland. Er is echter niemand die vindt dat het nu goed gaat.
En áls men dat dan vindt, moet men er ook iets aan doen.
Bravo
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 20:35   #302
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Ik kom eens een paar dagen geen kijkje nemen op het forum...mis ik begot een ferme discussie !

Baarle, ik treed jouw zienswijze volledig (!!!) bij. Ik zou het zelf niet beter formuleren kunnen.

Het valt me trouwens wéér op dat mensen die zeggen zich in te zetten voor Vlaanderen (daarom niet steeds in daad...) zich oh zo Belgisch gedragen !
Het zijn Vlaams-Nationalisten die (nog steeds !) duidelijk gebogen gaan onder een Belgisch juk ! Met als gevolg een zeer verkleinde kijk op de dingen...

En wéér valt het me op dat het wéér Nederlanders zijn die je gedachtengang begrijpen...

Sjonge, laten we die tussenstap van een onafhankelijk Vlaanderen maar zo snel als mogelijk vergeten en onmiddelijk overgaan tot een Groot-Nederland ??!

De Belgofielen kicken op Vlaams-Nationalisten van het type die jouw mening niet begrijpen. Dit is voor hen een bevestiging dat België nog lang België zal kunnen blijven. Et latine...

Oud 19 februari 2007, 20:38   #303
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik Baarle, ik treed jouw zienswijze volledig (!!!) bij. Ik zou het zelf niet beter formuleren kunnen.
Er is er een die het nog beter kan formuleren: Gelre.

Citaat:
En wéér valt het me op dat het wéér Nederlanders zijn die je gedachtengang begrijpen...
Zij hebben dan ook geen verstoord natiegevoel zoals wij.

Citaat:
Sjonge, laten we die tussenstap van een onafhankelijk Vlaanderen maar zo snel als mogelijk vergeten en onmiddelijk overgaan tot een Groot-Nederland ??!
Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen.

Citaat:
De Belgofielen kicken op Vlaams-Nationalisten van het type die jouw mening niet begrijpen. Dit is voor hen een bevestiging dat België nog lang België zal kunnen blijven. Et latine...
Precies!

Kijk eens hoe ze zich hier opgeilen aan draden over de NVA en het VB...
Oud 19 februari 2007, 20:47   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Zeg Jan, het VB heeft toch al een tijd terug een wetsvoorstel (of meerdere?) ingediend om bepaalde gebieden terug te eisen? En het staat toch ook in het programma?
Hoef ik dan als VB'er met alle door VB-politici ingediende wetsvoorstellen in te stemmen? Bij mijn weten staat dat trouwens niet in het partijprogramma.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 20:48   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
De disscussie is meerendeelds gevoerd over Moeskroen en Komen terwijl die eigenlijk verkeerdelijk in het lijstje zijn geslopen, het ging er in feitte over om de gemeenten via volkstaal te verdelen. Jan bracht aan dat Komen, Moeskroen, Orroir, Amengijs en nog enkele Romaans talig zijn (wij vertrouwen in zijn deskundigheid zeker als bewoner van de westkoek zijnde). Dus hoe zit het nu met de verdeling via dialect?
Wat bedoelt u precies met "dialect" in deze context?
Oud 19 februari 2007, 20:50   #306
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoef ik dan als VB'er met alle door VB-politici ingediende wetsvoorstellen in te stemmen?
Neen hoor.

Maar het is, in het kader van deze discussie, toch leuk om weten dat het VB verloren gegane Vlaamse gemeenten terugeist.

Citaat:
Bij mijn weten staat dat trouwens niet in het partijprogramma.
Niet meer dan. Het stond zeker in het programma van het Blok.
Oud 19 februari 2007, 20:53   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Wat ze nu spreken doet er niet toe dialectisch blijft het onveranderd, de bedoeling van de maatregel zou trouwens zijn om inwijkelingen of de taalgrens niet te laten bepalen. Om een vb. te geven: in de Franse west houck spreekt iedereen Frans maar de volkstaal is Vlaams dus in theorie en indien de gebieden in België zouden liggen natuurlijk zouden ze in het Vlaamse gewest terecht komen.
Jammer genoeg is het Vlaams als dagdagelijkse volkstaal zwaar in het defensief in de Franse Westhoek. Vlaams is slechts de omgangstaal van de oudere generatie en van een bijzonder heel klein aantal jongeren. Die laatste wegen echt niet op tegen de massa's Franse eentaligen. Merkwaardig genoeg heb ik zelf ter plaatste kunnen vaststellen (en met mij ook anderen, o.a. Vranckx en Moeyaert, twee mensen die vele decennia ter plaatste hebben gewerkt) dat naarmate de Vlaamse taal verdwijnt het identitair bewustzijn stijgt.
Oud 19 februari 2007, 20:54   #308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is, in het kader van deze discussie, toch leuk om weten dat het VB verloren gegane Vlaamse gemeenten terugeist.
Orroir, Amengijs, Moeskroen, enz. zijn geen Vlaamse gemeenten. Het zijn Romaanse gemeenten. Dit sedert de middeleeuwen.
Oud 19 februari 2007, 20:56   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet meer dan. Het stond zeker in het programma van het Blok.
Bij mijn weten niet. Ik heb hier ergens nog het oude programma uitgegeven op DINA-4-formaat en ik herinner me niet dat een dergelijke punt erin stond.
Oud 19 februari 2007, 20:57   #310
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het valt me trouwens wéér op dat mensen die zeggen zich in te zetten voor Vlaanderen (daarom niet steeds in daad...) zich oh zo Belgisch gedragen !
Het zijn Vlaams-Nationalisten die (nog steeds !) duidelijk gebogen gaan onder een Belgisch juk ! Met als gevolg een zeer verkleinde kijk op de dingen...
Wat is "Belgisch gedragen" in deze context en waarom wordt dit gelinkt met België?

Duid even uw stelling!
Oud 19 februari 2007, 20:58   #311
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten niet. Ik heb hier ergens nog het oude programma uitgegeven op DINA-4-formaat en ik herinner me niet dat een dergelijke punt erin stond.
Ik ben tamelijk zeker van wel. Kijk het eens na, wil je?
Oud 19 februari 2007, 20:59   #312
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Orroir, Amengijs, Moeskroen, enz. zijn geen Vlaamse gemeenten. Het zijn Romaanse gemeenten. Dit sedert de middeleeuwen.
Ze behoorden tot Vlaamse provincies! De taal die ze spreken/spraken interesseert me niet.
Oud 19 februari 2007, 21:03   #313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze behoorden tot Vlaamse provincies! De taal die ze spreken/spraken interesseert me niet.
Daar bent u weer met uw nietszeggend criterium. Indien de maatstaf volgens u is het al dan niet behoren tot een bepaalde provincie in het verleden, dan zijn Landen en Voeren Luikse gemeenten. Dan is Bever een Henegouwse gemeente.

De benaming "Vlaamse provincie" bestond trouwens niet. Indertijd behoorde een bepaalde gemeente tot een bepaalde provincie en had een bepaald taalstatuut (dat aanpasbaar was na iedere talentelling). Wettelijk bestonden er geen "Vlaamse provincies".
Oud 19 februari 2007, 21:07   #314
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

--

Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 21:08.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:08   #315
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar bent u weer met uw nietszeggend criterium. Indien de maatstaf volgens u is het al dan niet behoren tot een bepaalde provincie in het verleden, dan zijn Landen en Voeren Luikse gemeenten. Dan is Bever een Henegouwse gemeente.
Daar bent u weer met uw absurde wederkerigheid...

Ik doe hard mijn best en slaag er nog steeds niet in daar de zin van in te zien.

Citaat:
De benaming "Vlaamse provincie" bestond trouwens niet. Indertijd behoorde een bepaalde gemeente tot een bepaalde provincie en had een bepaald taalstatuut (dat aanpasbaar was na iedere talentelling). Wettelijk bestonden er geen "Vlaamse provincies".
Wat heeft u toch met "de wet", zeg?

Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 21:18.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:14   #316
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar bent u weer met uw absurde wederkerigheid...

Ik doe hard mijn best en slaag er nog steeds niet in daar de zin van in te zien.
Ik wens geen willekeur te hanteren. U misschien wel. Daarnaast is het ook een zaak van logisch denken, redeneren dus. Een argument is algemeen toepasbaar, anders is het geen argument maar een drogreden om een andere drijfveer te maskeren.

Er zijn bijvoorbeeld staten die andere staten, omwille van hoogdravende democratische principes, de les lezen over hun minderhedenpolitiek maar zelf hun eigen minderheden onderdrukken. Men is duidelijk niet consequent en bijgevolg dient het eerste om de andere staat te benadelen.
Oud 19 februari 2007, 21:14   #317
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is "Belgisch gedragen" in deze context en waarom wordt dit gelinkt met België?

Duid even uw stelling!
Dit is een subjectief aanvoelen.
'Bekrompen' zou een betere omschrijving zijn.
Of hoe sommige overtuigde Vlaams-Nationalisten naar mijn mening toch nog oogkleppen op hebben. En ik noem dit 'Belgische' oogkleppen.

Voor velen onder de Vlaams-Nationalisten is een onafhankelijk Vlaanderen een doel op zich, een eindpunt. Niet voor mij, voor mij is dat een beginpunt.
Oud 19 februari 2007, 21:15   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft u toch met "de wet", zeg?
U roept juist een wettelijke situatie van vroeger in om uw gedachtegang te gronden. Ook hier zien we uw volledige willekeur.
Oud 19 februari 2007, 21:17   #319
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik wens geen willekeur te hanteren. U misschien wel.
Neen, ik hanteer geen willekeur en laat me hoofdzakelijk leiden door het belang van Vlaanderen.

Citaat:
Daarnaast is het ook een zaak van logisch denken, redeneren dus. Een argument is algemeen toepasbaar, anders is het geen argument maar een drogreden om een andere drijfveer te maskeren.
Waarom zou een politieke doelstelling in godsnaam "algemeen toepasbaar" moeten zijn? Het volstaat toch dat we ze behalen, niet?

Citaat:
Er zijn bijvoorbeeld staten die andere staten, omwille van hoogdravende democratische principes, de les lezen over hun minderhedenpolitiek maar zelf hun eigen minderheden onderdrukken. Men is duidelijk niet consequent en bijgevolg dient het eerste om de andere staat te benadelen.
In dat geval gaat het om een politiek wapen, een perfect legitiem instrument imho.
Oud 19 februari 2007, 21:18   #320
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een subjectief aanvoelen.
'Bekrompen' zou een betere omschrijving zijn.
Of hoe sommige overtuigde Vlaams-Nationalisten naar mijn mening toch nog oogkleppen op hebben. En ik noem dit 'Belgische' oogkleppen.

Voor velen onder de Vlaams-Nationalisten is een onafhankelijk Vlaanderen een doel op zich, een eindpunt. Niet voor mij, voor mij is dat een beginpunt.
U komt weer gewoon af met "dit is Belgisch", maar waarom een bepaalde houding (welke precies???) juist Belgisch is, duidt u niet.

Even terloops, deze discussie gaat niet over het streven naar een onfhankelijk Vlaanderen als eindpunt of als tussenstap naar een groter geheel met Nederland. Dus, dat komt hier gewoon niet ter sprake.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be