Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2007, 21:18   #321
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U roept juist een wettelijke situatie van vroeger in om uw gedachtegang te gronden. Ook hier zien we uw volledige willekeur.
Straks zet de wet uw partij buiten de wet, gaat u dan nog zo'n fanatiek aanhanger zijn?
Oud 19 februari 2007, 21:19   #322
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
En wéér valt het me op dat het wéér Nederlanders zijn die je gedachtengang begrijpen...
Eh, Hertog van Gelre begrijpt Baarle.... maar Dimitri is ook een Nederlander en die gaat voor zover ik het begrijp helemaal niet akkoord met de voorstellen van Baarle!

Trouwens Baarle heeft geschreven :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

Nope dus. Ik volg geen principes noch heb ik een logica. Al wat ons kan vooruithelpen accepteer en steun ik.
Dat is niet consequent want hij volgt wel een principe hier :
Citaat:
Ze behoorden tot Vlaamse provincies! De taal die ze spreken/spraken interesseert me niet.
Wel de Fransen hebben ons ook allemaal bij Frankrijk ingedeeld op een ander moment, betekent dat dan dat Frankrijk recht heeft op heel België?!?!
Oud 19 februari 2007, 21:20   #323
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U komt weer gewoon af met "dit is Belgisch", maar waarom een bepaalde houding (welke precies???) juist Belgisch is, duidt u niet.
Het is heel simpel: we zijn altijd Nederlanders geweest, België heeft dat gevoel er om evidente redenen uitgeklopt en nogal wat Vlaamsnationalisten blijven in die Belgische gedachtengang zitten. Sommigen nogal fanatiek.
Oud 19 februari 2007, 21:21   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik hanteer geen willekeur en laat me hoofdzakelijk leiden door het belang van Vlaanderen.
Toch wel, u wil bepaalde gemeenten weer erbij omdat ze vroeger tot een Vlaamse provincie hoorden. Wat het belang is om Orroir bijvoorbeeld er weer bij te nemen, heeft u nog steeds niet geduid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:22   #325
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat is niet consequent
Het moet consequent zijn, het moet algemeen toepasbaar zijn, het moet wettelijk zijn, het moet wederkerig zijn, het moet rechtvaardig zijn en het mag de Franstaligen niet boos maken...

Hoe willen jullie zo ooit een stap vooruit komen? Zien jullie niet hoe je jezelf langs alle kanten klem zet, tot je geen kant meer uit kan (= grosso modo de huidige situatie)?
Oud 19 februari 2007, 21:22   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is heel simpel: we zijn altijd Nederlanders geweest, België heeft dat gevoel er om evidente redenen uitgeklopt en nogal wat Vlaamsnationalisten blijven in die Belgische gedachtengang zitten. Sommigen nogal fanatiek.
Indien u mijn bijdragen uit het verleden zou hebben gelezen, weet u dat dit niet op mij toepasbaar is.
Oud 19 februari 2007, 21:23   #327
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Toch wel, u wil bepaalde gemeenten weer erbij omdat ze vroeger tot een Vlaamse provincie hoorden. Wat het belang is om Orroir bijvoorbeeld er weer bij te nemen, heeft u nog steeds niet geduid.
Ik heb hier nog nooit Orroir aangehaald. Ik had het over Komen, Moeskroen en Edingen.
Oud 19 februari 2007, 21:24   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het moet consequent zijn, het moet algemeen toepasbaar zijn, het moet wettelijk zijn, het moet wederkerig zijn, het moet rechtvaardig zijn en het mag de Franstaligen niet boos maken...
Dat laatste heb ik niet gezegd. Alleen moet u zaken strategisch uitwerken en dat doet u niet. Met uw plannetje komt u gewoon nergens.

Heeft u trouwens mijn raad al opgevolgd en uw idee op Vox Latina geplaatst? Interessant toch, want dan kunt u eens zien hoe Franstaligen daarop zullen reageren.
Oud 19 februari 2007, 21:25   #329
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Indien u mijn bijdragen uit het verleden zou hebben gelezen, weet u dat dit niet op mij toepasbaar is.
Deels niet, maar u verdedigt wel de Belgische wettelijkheid, die niet legitiem is, en u verdedigt ook de vruchten van het Belgisch separatisme, dat niet legitiem was.
Oud 19 februari 2007, 21:26   #330
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alleen moet u zaken strategisch uitwerken en dat doet u niet.
Daar heeft u een punt.

Zoals ik zei, ik ben vooral geïnteresseerd in attitudes en minder in instellingen.
Oud 19 februari 2007, 21:28   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb hier nog nooit Orroir aangehaald. Ik had het over Komen, Moeskroen en Edingen.
U geraakt nogal verstrikt... Eerst moeten gemeenten die tot een Vlaamse provincie behoorden weer bij Vlaanderen, maar blijkbaar toch niet alle gemeenten.

Zoals reeds gezegd: uw argumentatie lijkt nergens naar; ze is onsamenhangend, onlogisch en zelfs tegenstrijdig. Eigenlijk gaat het gewoon om imperialistisch denken, iets wat in het verleden voor zoveel problemen in Europa heeft gezorgd.
Oud 19 februari 2007, 21:29   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deels niet, maar u verdedigt wel de Belgische wettelijkheid, die niet legitiem is, en u verdedigt ook de vruchten van het Belgisch separatisme, dat niet legitiem was.
Duid die twee elementen even concreet aan de hand van mijn berichten a.u.b. Ik zie immers niet onmiddellijk waar u ze vandaan haalt.
Oud 19 februari 2007, 21:30   #333
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe willen jullie zo ooit een stap vooruit komen? Zien jullie niet hoe je jezelf langs alle kanten klem zet, tot je geen kant meer uit kan (= grosso modo de huidige situatie)?
Maar wat wil je dan wel? Zeg dat eens! U wil een groter Vlaanderen dus?
Oud 19 februari 2007, 21:35   #334
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U komt weer gewoon af met "dit is Belgisch", maar waarom een bepaalde houding (welke precies???) juist Belgisch is, duidt u niet.
Om het met de woorden van Baarle te zeggen :
Citaat:
Oud 19 februari 2007, 21:37   #335
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je vanuit de Belgische constructie vertrekt zullen vele Vlaamsnationlisten hierop volmondig JA zeggen : Brussel behoort aan VLaanderen...
Oud 19 februari 2007, 21:39   #336
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeg man, ik heb hier al een gedeeltelijk politiek programma neergeschreven. Dat heb ik van u nog niet gezien!

Ik ben voorstander van alles wat in het belang van Vlaanderen is, en het interesseert me daarbij maar matig of het wettelijk, consequent of algemeen toepasbaar is. OK?

Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 21:40.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:42   #337
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Duid die twee elementen even concreet aan de hand van mijn berichten a.u.b. Ik zie immers niet onmiddellijk waar u ze vandaan haalt.
België is geen democratie, en zelfs de representatieve democratie wordt er verkracht door allerlei beperkingen op de democratische meerderheid. De wetten die daaruit voortkomen zijn dus niet legitiem, zoals uw partij aan den lijve mocht ervaren.

Enne, het separatisme van 1830, moet ik tegenover een Belanger echt gaan aantonen dat dat zelfs een begin van legitimiteit mist?

Laatst gewijzigd door baarle : 19 februari 2007 om 21:43.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:43   #338
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Daar heeft Baarle het volgens mij niet over. Wel dat sommige Waalse grensgemeentes zich mogelijk bij Vlaanderen zullen willen aansluiten bij de splitsing van Belgie, uit angst voor economische ellende in eigen huis. Natuurlijk zouden sommige Vlaamse gemeentes dat ook kunnen doen t.o.v.Wallonie, maar de vraag is of ze dat zouden willen i.v.m. dezelfde angst. Ik hoop dat ik zijn standpunt zo goed heb begrepen en verwoord.
Ik ben er vrij zeker van dat de meerderheid die in de zes faciliteitengemeenten in de Brusselse Rand stemt op Franstalige partijen, ook wel voor aansluiting bij Brussel is. En ik ben er ook vrij zeker van dat er geen gemeenten aan de Waalse kant van de taalgrens zijn die bij Vlaanderen willen horen. Het is dus een puur hypothetische discussie, maar wel één die de bestaande grenzen op de helling zet, met als mogelijk gevolg het verlies van èn de Rand èn Brussel.

Citaat:
Hebben ze daar de financiele middelen voor? Ik denk van niet. Die status lijkt me een illusie waar de aanhangers van dit idee snel van afgeholpen zullen worden zodra het tot de werkelijke splitsing komt.
Nu is Brussel nog volledig omgeven door Vlaanderen, maar dat als de Randgemeenten erbij komen is dat al niet meer zo. Dat maakt Brussel al een beetje minder afhankelijk van Vlaanderen.

Afgezien daarvan is het niet de vraag of Brussel zonder samenwerking kan overleven, maar of Brussel een onafhankelijke status zou kunnen krijgen. Die laatste mogelijkheid zit er wel degelijk in.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 21:45   #339
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U geraakt nogal verstrikt... Eerst moeten gemeenten die tot een Vlaamse provincie behoorden weer bij Vlaanderen, maar blijkbaar toch niet alle gemeenten.
Die gemeenten moeten helemaal niet bij Vlaanderen, u bent het die die uitdrukking nu al twee pagina's lang hanteert.

Citaat:
Zoals reeds gezegd: uw argumentatie lijkt nergens naar; ze is onsamenhangend, onlogisch en zelfs tegenstrijdig. Eigenlijk gaat het gewoon om imperialistisch denken, iets wat in het verleden voor zoveel problemen in Europa heeft gezorgd.
Het gaat om Realpolitik, iets wat alle staten ter wereld, en niet in het minst de Europese, bedrijven. Vlaanderen zich nog altijd in het (kinderlijke) stadium van de Idealpolitik, en betaalt daar dan ook zwaar voor (15 miljhard euro per jaar, en zijn hoofdstad).
Oud 19 februari 2007, 21:53   #340
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik ben er vrij zeker van dat de meerderheid die in de zes faciliteitengemeenten in de Brusselse Rand stemt op Franstalige partijen, ook wel voor aansluiting bij Brussel is.
Dat willen ze dat we geloven, maar zo eenvoudig en eenduidig zal het wel niet zijn. Want waarom trekken die naar de Rand en uit Brussel? Omdat het er mooier wonen is? Hangt er van af hoor. Wie echt geld heeft woont mooier in Brussel, in de juiste wijk, dan in de Rand die in grote delen ook maar, wel mooie, maar eenvoudige verkavelingen zijn.

Velen ontvluchten Brussel omwille van: hogere belastingen in het Hoofdstedelijk gewest en meer vreemdelingen. En als puntje bij paaltje komt is dat eerste punt waar velen in de rand wel eens flink zullen bij nadenken.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be