Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2007, 17:24   #361
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dimitri, wat bedoelde je precies met "land met waardeloze mentaliteit"?
Als je zoveel geldelijke steun krijgt jaarlijks en je doet er helemaal niets mee, je ontwikkelt niet of nauwelijks en probeert op geen enkele manier om mensen weer aan het werk te helpen, je bent kortom alleen bezig om het binnengekomen geld op te maken en zelfs dan fraudeer je nog bij het leven, dan heb je wat mij betreft een waardeloze mentaliteit: een totaal gebrek aan visie, aan verantwoordelijkheidszin, aan vernieuwingsdrang, aan doorzettingsvermogen. En nu kunnen we wel de Waalse politici de schuld geven, maar de Waalse burger straft die politici ook totaal niet af. Als om het even welke partij in een Nederlandse gemeente net zo zou opereren als de PS in Charleroi, zou die partij worden weggevaagd. In Charleroi blijft het zelfs de grootste partij. Dan ben je ook als burgers echt 'geen knip voor je neus waard'.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 17:26   #362
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Frankrijk heeft via enkele politici (weet niet meer de welke) te kennen gegeven dat ze zeer graag Wallonië in hun schoot zouden nemen. Waarom zouden ze Brussel erbij willen?? Integendeel met Frankrijk als gesprekspartner zal het makkelijker zijn Brussel te vrijwaren. Ten eerste zal Europa niet toestaan dat een EU land een ander EU land onrechtmatig grondgebied afneemt (Frankrijk - Vlaanderen) en ten tweede zal Frankrijk toch al tevreden zijn door de gebiedsuitbreiding die het in de schoot geworpen krijgt dat ze zeker geen heisa omtrent Brussel gaan maken. Wallonië als onafhankelijke onderhandelaar zal moeilijker zijn omdat ze blijkbaar denken dat ze aanspraken hebben op Brussel.
Er zal een referendum in Brussel moeten gebeuren, wij kunnen Brussel niet zomaar annexeren, ik zou niet weten welk parlement dat moet doen. Als de Brusselaars voor Frankrijk kiezen, is het legitiem, niet zomaar een annexatie door Frankrijk.
Wallonië is arm, valt er voor Frankrijk iets te rapen? Door het slijk rijden doe je niet voor niks, wel er als een frisse beloning aan het andere eind op je wacht : Brussel, de hoofdstad van de EU.
Oud 20 februari 2007, 17:28   #363
Dimitri

Standaard

Citaat:
De Jekervallei heeft ook een recente Franse inwijking, als ik mij niet vergis was er nogal twijfel of Voeren of De Jekervallei zou worden overgeheveld worden in 1963.
Ze zijn allebei overgeheveld: de Jekervallei naar Luik, Voeren naar Limburg.

De Jekervallei was in de negentiende eeuw al volledig Franstalig, zoals diverse onderzoekers destijds meldden, o.a. Johan Winkler in zijn Algemeen Nederduitsch en Friesch Dialecticon. Er was bij de vastlegging van de taalgrens zelfs geen discussie over of dit gebied Nederlands- of Franstalig was.
Oud 20 februari 2007, 17:29   #364
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zal een referendum in Brussel moeten gebeuren, wij kunnen Brussel niet zomaar annexeren, ik zou niet weten welk parlement dat moet doen. Als de Brusselaars voor Frankrijk kiezen, is het legitiem, niet zomaar een annexatie door Frankrijk.
Wallonië is arm, valt er voor Frankrijk iets te rapen? Door het slijk rijden doe je niet voor niks, wel er als een frisse beloning aan het andere eind op je wacht : Brussel, de hoofdstad van de EU.
Een referendum in Brussel waarom? In Gent, Antwerpen en Oostende ook dan?

Wallonië is arm maar dat interreseert Frankrijk niet, uitbreiden en zo meer prestige daar gaat het om.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 17:30   #365
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als je zoveel geldelijke steun krijgt jaarlijks en je doet er helemaal niets mee, je ontwikkelt niet of nauwelijks en probeert op geen enkele manier om mensen weer aan het werk te helpen, je bent kortom alleen bezig om het binnengekomen geld op te maken en zelfs dan fraudeer je nog bij het leven, dan heb je wat mij betreft een waardeloze mentaliteit: een totaal gebrek aan visie, aan verantwoordelijkheidszin, aan vernieuwingsdrang, aan doorzettingsvermogen. En nu kunnen we wel de Waalse politici de schuld geven, maar de Waalse burger straft die politici ook totaal niet af. Als om het even welke partij in een Nederlandse gemeente net zo zou opereren als de PS in Charleroi, zou die partij worden weggevaagd. In Charleroi blijft het zelfs de grootste partij. Dan ben je ook als burgers echt 'geen knip voor je neus waard'.
O o melige praat is bij jou ver te zoeken. Jouw eigen landgenoten zouden schrikken. Maar ik denk dat jouw mening redelijk objectief is.
(Je bent vergeten : en je hebt WEL geld voor de verspreiding van opruiende propaganda in een ander landsdeel en je wil luxe-onderwijs in een ander landsdeel uitbouwen terwijl je totaal niet het onderwijs in je eigen regio kunt draaiende houden)

Maar alweer op een ander forum zat er een Nederlander, die wel niet zo elk detail wist maar toch ook al in Vlaanderen naar school was geweest en die beschouwde "corruptie" als iets dat Belgen (Vlamingen EN Walen) bindt. Hij haalde Cools, de moord op vee-arts Van Noppen, en wat voetbalploegstuff aan (ik weet NIETS van voetbal). Nederlanders waren volgens hem veel zuiverder op de graat dan zowel Vlamingen en Walen.
Oud 20 februari 2007, 17:35   #366
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ze zijn allebei overgeheveld: de Jekervallei naar Luik, Voeren naar Limburg.

De Jekervallei was in de negentiende eeuw al volledig Franstalig, zoals diverse onderzoekers destijds meldden, o.a. Johan Winkler in zijn Algemeen Nederduitsch en Friesch Dialecticon. Er was bij de vastlegging van de taalgrens zelfs geen discussie over of dit gebied Nederlands- of Franstalig was.
[FONT='Times New Roman'][FONT=Times New Roman][SIZE=3]§ 7. De Jekervallei omvat de gemeenten Bitsingen (met Eben-Emaal, Wonk, Rukkelingen-aan-de-Jeker, Beurs en Glaaien) en Wezet (met de Vlaamse deelgemeenten Ternaaien en Lieze in het noorden en de Waalse deelgemeenten Richelle, Argenteau en Cheratte in het zuiden). De verfransing is oppervlakkig en van recente datum. Er wonen nog altijd aanzienlijke Vlaamse minderheden, vooral in Eben-Emaal en Ternaaien. Aanvankelijk was de Kamer in 1962 bereid om Klein-Ternaaien naar het Limburgse Kanne te laten gaan, maar onder invloed van een Luikse campagne in de Senaat ging dit uiteindelijk niet door.[/SIZE][/FONT]
[/FONT]
Oud 20 februari 2007, 17:38   #367
Dimitri

Standaard

Citaat:
De vraag is natuurlijk of Frankrijk hen wil opnemen. Daar heb ik een beetje schrik voor, omdat als ze dat doen, dan zullen ze vooral Brussel erbij willen. Kan je je dat voorstellen, Frankrijk IN Vlaanderen.
Dat is uitgesloten: als Brussel Frans wordt verliest het zijn neutrale positie en zullen binnen de kortste keren alle internationale instellingen er wegtrekken. Dus de Brusselaars zelf zouden zoiets nooit verkiezen. Die willen juist hun neutrale positie behouden.

Citaat:
Maar die Antillen, hoeveel kosten die jullie eigenlijk? Is het ook in termen van miljarden Euro's?
In de begroting van 2007 is voor Koninkrijksrelaties ruim 156 miljoen euro aan uitgaven ingeboekt, tegenover bijna 13 miljoen euro aan inkomsten. Het negatieve saldo is dus 143 miljoen euro.

Citaat:
www.geen200jaar.be ?
Wie weet. Dat ligt eraan hoe de Vlamingen zich opstellen.

Citaat:
In die uitzending in "De wereld draait door" zei een zekere kenner "Een heel kleine groep hoopt dat België zal verdwijnen en de republiek Vlaanderen zal verschijnen"-(publiek schiet spontaan in de lach)-"wat niet zal gebeuren want België bestaat al 175 jaar en zal wel niet meer uiteenvallen of het had al moeten gebeurd zijn. Maar veel Vlamingen willen wel meer bevoegdheden". Of iets in die trend.
Dat kan ik me goed voorstellen. Voor een Nederlander is het onbegrijpelijk dat België niet allang gesplitst is. Nederland zou in hetzelfde geval denk ik veel minder geduld gehad hebben. Dus zou je kunnen denken dat het nu wel niet meer zal gebeuren. Maar ik denk dat die splitsing gewoon onvermijdelijk is, ondanks dat politici het met lapmiddeltjes als staatshervormingen steeds weten uit te stellen en de levensduur van België weer wat rekken.
Oud 20 februari 2007, 17:43   #368
Dimitri

Standaard

Citaat:
§ 7. De Jekervallei omvat de gemeenten Bitsingen (met Eben-Emaal, Wonk, Rukkelingen-aan-de-Jeker, Beurs en Glaaien) en Wezet (met de Vlaamse deelgemeenten Ternaaien en Lieze in het noorden en de Waalse deelgemeenten Richelle, Argenteau en Cheratte in het zuiden). De verfransing is oppervlakkig en van recente datum. Er wonen nog altijd aanzienlijke Vlaamse minderheden, vooral in Eben-Emaal en Ternaaien. Aanvankelijk was de Kamer in 1962 bereid om Klein-Ternaaien naar het Limburgse Kanne te laten gaan, maar onder invloed van een Luikse campagne in de Senaat ging dit uiteindelijk niet door.
Wat is recent: 200 jaar, 300 jaar? Ik noem dat al niet recent meer hoor.

Klein-Ternaaien is maar een gehucht, het had nauwelijks iets uitgemaakt als dat bij Vlaanderen was gekomen. Ik schaar dat onder andere gehuchten die misschien ook aan een andere kant terecht hadden kunnen komen. De Jekervallei zelf, met de genoemde gemeenten, was al geruime tijd Franstalig. Daar was niets oppervlakkigs aan.
Oud 20 februari 2007, 17:43   #369
evilbu

Standaard

Citaat:
Een referendum in Brussel waarom? In Gent, Antwerpen en Oostende ook dan?

Wallonië is arm maar dat interreseert Frankrijk niet, uitbreiden en zo meer prestige daar gaat het om.
Het is dat of een referendum in Brussel+Vlaams Gewest tegelijk. En bij mijn weten is het Vlaams Parlement niet eens bevoegd om in het Brussels Gewest een referendum te houden.
Oud 20 februari 2007, 17:53   #370
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men het voortbestaan van België als optie wil overwegen, moet het uitgangspunt van die onderhandelingen zijn het aloude motto van de Volksunie: "met België als het kan, zonder België als het moet."

Nogmaals, van mij mag je alles vragen bij zulke onderhandelingen, maar ik denk dat het geen zin heeft te onderhandelen met als doel je onderhandelingspartner te vernederen. Dan kun je beter meteen zeggen dat je liever niet wil samenwerken, want daar komt het - bedoeld of onbedoeld - dan wel op neer.

Daarom vind ik de enige logische oplossing voor België het splitsingsscenario, hetzij geleidelijk door de samenwerking langzaam af te bouwen hetzij abrupt door meteen de boedelscheiding te regelen.
Nog even in bredere zin hierop terugkomend:
Ik denk dat Baarle inderdaad het oude Volksunie adagium aanhangt. Van vernederen zal geen sprake zijn, zoals hij trouwens ook al heeft aangegeven.

Maar ik denk dat hij de serviele houding van vele vlamingen zat is. Verder valt het op dat Di Rupo een goede onderhandelaar is die de agenda bepaalt:

De communaitaire besprekingen zitten eraan te komen en wat doet Di Rupo? Ruim vantevoren laat hij de woordjes 'Sint-Genesius-Rode' vallen.
Als in een Pavlov-reactie duiken sommige vlamingen er meteen op. 'Vlaanderen houdt van Rode'-actie op valentijnsdag. De gesprekken gaan over de vlaamse rand en corridors en 'uitruilen' van gebieden.
Voila, doel bereikt. De communautaire onderhandelingen zullen dus weer over de vlaamse rand gaan; beetje BHV, beetje Rode. 'Nemen we dialect als uitgangspunt', 'moeten we een nieuwe taaltelling houden' etc.

Dat is natuurlijk niet waar het over moet gaan. Als de vlamingen eendrachtig aan tafel zitten en ze kunnen, zonder te vernederen, duidelijk maken dat de huidige federale verhoudingen aan verbetering toezijn en dat de bevoegdheden op federaal en gewestelijk niveau opnieuw bekeken moeten worden, denk ik dat er veel bereikt kan worden. Over BHV moet niet meer onderhandeld worden.

De walen zijn natuurlijk ook niet gek of onwetend. En als ze dat wel waren heeft de RTBF-documentaire hen wel wakker geschud. Wallonië heeft zware problemen én het merkt dat het draagvlak voor het voortbestaan van d�*t België in Vlaanderen steeds kleiner wordt. Als ik Di Rupo was zou ik eieren voor mijn geld kiezen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 17:54   #371
Dimitri

Standaard

Citaat:
O o melige praat is bij jou ver te zoeken. Jouw eigen landgenoten zouden schrikken. Maar ik denk dat jouw mening redelijk objectief is.
Een mening is nooit objectief hè. Maar ik probeer het wel van een afstandje te bekijken.

Citaat:
Maar alweer op een ander forum zat er een Nederlander, die wel niet zo elk detail wist maar toch ook al in Vlaanderen naar school was geweest en die beschouwde "corruptie" als iets dat Belgen (Vlamingen EN Walen) bindt. Hij haalde Cools, de moord op vee-arts Van Noppen, en wat voetbalploegstuff aan (ik weet NIETS van voetbal). Nederlanders waren volgens hem veel zuiverder op de graat dan zowel Vlamingen en Walen.
Dat is een aloude protestantse opvatting: hoe verder je naar het zuiden gaat des te corrupter het wordt. Of zoals iemand ooit zei: in Limburg steken ze kleine kaarsjes aan om hun zonden te vergeven, in Italië zijn het dikke stompen. De gedachte is dan dat katholieken, doordat zij met biechten en opdrachtjes uitvoeren (weesgegroetjes, kaarsjes) hun zonden kunnen laten vergeven, vatbaarder zijn voor corruptie en criminaliteit dan protestanten, die hun zonden tot hun dood als last met zich meedragen. Dat is natuurlijk een groteske veralgemening, die door ontkerkelijking sowieso al achterhaald is.

Feit is wel dat criminaliteit en strafbare feiten zich in NL zowat het minst voordoen in streng gereformeerde kringen. En dat Nederland in de jaren vijftig een van de veiligste landen ter wereld was.
Oud 20 februari 2007, 17:54   #372
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is dat of een referendum in Brussel+Vlaams Gewest tegelijk. En bij mijn weten is het Vlaams Parlement niet eens bevoegd om in het Brussels Gewest een referendum te houden.
Dat wan gewest dient dan ook zo vlug mogelijk opgegeven te worden en dient op te gaan in het Vlaamse gewest, Brussel is dan een fusiestad in Vlaams Brabant.
Oud 20 februari 2007, 17:56   #373
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat is recent: 200 jaar, 300 jaar? Ik noem dat al niet recent meer hoor.

Klein-Ternaaien is maar een gehucht, het had nauwelijks iets uitgemaakt als dat bij Vlaanderen was gekomen. Ik schaar dat onder andere gehuchten die misschien ook aan een andere kant terecht hadden kunnen komen. De Jekervallei zelf, met de genoemde gemeenten, was al geruime tijd Franstalig. Daar was niets oppervlakkigs aan.
Ik meen mij op dit forum een disscussie te herrineren die stelde dat men twijfelde om de Jekervallei binnen Limburg te laten en Voeren bij Luik, de katholieke achtergrond van Voeren was doorslaggevend. De Walen hadden natuurlijk liever het rode Bitsingen. Als ik mij niet vergis was Evilbu ook bij die discussie, Evilbu?
Oud 20 februari 2007, 18:08   #374
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat wan gewest dient dan ook zo vlug mogelijk opgegeven te worden en dient op te gaan in het Vlaamse gewest, Brussel is dan een fusiestad in Vlaams Brabant.
Vous et quelle armée? Hoe ga je dat verwezenlijken. U zou het wel willen, dat zie ik.
U vergeet trouwens nog iets : wij zijn met 6 miljoen, met een nipte meerderheid in het beste geval voor onafhankelijkheid. Gooi daar een miljoen Brusselaars bij en je referendum is een flop.................
Citaat:

Dat is een aloude protestantse opvatting: hoe verder je naar het zuiden gaat des te corrupter het wordt. Of zoals iemand ooit zei: in Limburg steken ze kleine kaarsjes aan om hun zonden te vergeven, in Italië zijn het dikke stompen. De gedachte is dan dat katholieken, doordat zij met biechten en opdrachtjes uitvoeren (weesgegroetjes, kaarsjes) hun zonden kunnen laten vergeven, vatbaarder zijn voor corruptie en criminaliteit dan protestanten, die hun zonden tot hun dood als last met zich meedragen. Dat is natuurlijk een groteske veralgemening, die door ontkerkelijking sowieso al achterhaald is.

Feit is wel dat criminaliteit en strafbare feiten zich in NL zowat het minst voordoen in streng gereformeerde kringen. En dat Nederland in de jaren vijftig een van de veiligste landen ter wereld was.
Maar hebben jullie in Nederland effectief minder gefoefel, gefraudeer, gemanipuleer, in sport,business,... dan hier in Vlaanderen?

Citaat:
Ik meen mij op dit forum een disscussie te herrineren die stelde dat men twijfelde om de Jekervallei binnen Limburg te laten en Voeren bij Luik, de katholieke achtergrond van Voeren was doorslaggevend. De Walen hadden natuurlijk liever het rode Bitsingen. Als ik mij niet vergis was Evilbu ook bij die discussie, Evilbu?
http://forum.politics.be/showthread.php?p=2277560
was dat waarschijnlijk.
Dimitri was er ook bij en ging toen ook al niet akkoord.
Oud 20 februari 2007, 18:09   #375
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ja. Corruptie hoorde een beetje bij België. Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar de internationale chauffeurs altijd 'iets extra's' meekregen voor de belgische douane om sneller de grens over te kunnen. Het bedrijf mocht deze 'kosten' aftrekken van de belasting.

De afgelopen 20 jaar is dit sterk verminderd. Vlaanderen is een stuk 'netter' dan Wallonië. Toch zijn er een aantal zaken in België, dus ook Vlaanderen, die in dit opzicht afwijken van Nederland:
Cliëntelisme kennen we nagenoeg niet. Nepotisme, of complete families die verschillende bestuursposten bezetten kennen we eigenlijk ook niet. Verder is het 'postjes stapelen' in Nederland 'not done'. Een gemeenteraadslid is niet tegelijkertijd senator, om maar eens iets te noemen. Voor een belangrijke benoeming hoef je bij ons geen partijkaart op zak te hebben. Sterker nog, soms moeten bestuurders op he laatste moment nog even gauw lid worden van de partij namens welke ze die bestuursfunctie bekleden.
Oud 20 februari 2007, 18:21   #376
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik citeer maar even Johan Winkler:

"Het zuidnederlandsche gedeelte van Limburg, tegenwoordig de belgische provincie Limburg vormende, behoort oorspronkelijk over zijn geheele uitgestrektheid tot het nederduitsche taalgebied. Vroeger volgde de taalgrens de zelfde lijn die nu de grensscheiding van Limburg met Luikerland uitmaakt, ja, liep zelfs nog zuidelijker, binnen de hedendaagsche provincie Luik. Maar ten gevolge van het steeds noordelijker opdringen van 't waalsch en 't fransch, is de uiterste zuidelijke zoom van Limburg heden ten dage reeds waalsch geworden en niet meer nederduitsch. De dorpen Bitsingen (in 't fransch: Bassenge), Korswarem, Eben, Emaal, Herstappe, Ter Naaien of Ternayen (fransch: Lanaye), Wouteringen (fr. Otrange), Rukkelingen (fr. Roclenge-sur-Geer) en Wonk, die allen in zuidelijk Limburg op de grenzen van Luikerland liggen, behooren tegenwoordig niet meer tot het nederduitsche taalgebied. Ze zijn volkomen waalsch geworden; fransch wordt er als moedertaal op de scholen onderwezen. Toch waren ze oudtijds zuiver nederduitsch, even als de geheele Haspengou (zuidelijk. Limburg) oorspronkelijk nederduitsch is. De oorspronkelijke, nederduitsche namen dezer dorpen bewijzen het ten duidelijkste, indien men 't ook anders al niet wist. De andere dorpen langs de limburgsch-luiksche grenzen zijn gemengd waalsch en nederduitsch; laatstgenoemde taal heeft er gewoonlijk de overhand. Benoorden deze grensdorpen, in de omstreken van Tongeren en St. Truiden, is de volkstaal geheel nederduitsch."

Voor alle duidelijkheid, deze tekst is geschreven in 1874.

Opmerkelijk is wel dat Herstappe in het rijtje genoemd wordt, terwijl dat dorpje (in de 19e en 20e eeuw heeft het nooit meer dan 150-200 inwoners gehad) bij de talentelling steeds een, zij het vaak nipte, Nederlandse meerderheid had en uiteindelijk ook aan de Nederlandse kant van de taalgrens terecht is gekomen. Van diezelfde talentellingen kun je op Wikipedia ook zien dat Korsworm, Wouteringen en Ternaaien in ieder geval steeds in overgrote meerderheid Franstalig waren.
Oud 20 februari 2007, 18:27   #377
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar hebben jullie in Nederland effectief minder gefoefel, gefraudeer, gemanipuleer, in sport,business,... dan hier in Vlaanderen?
Volgens de internationale ranglijst van Transparancy International staat NL in ieder geval bij de wereldtop en zit België bij de middenmoot wat betreft de westerse landen. Maar ja, zoals bij veel internationale rankings trekt Wallonië ook hier het Belgisch gemiddelde omlaag.
Oud 20 februari 2007, 18:29   #378
Dimitri

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?p=2277560
was dat waarschijnlijk.
Dimitri was er ook bij en ging toen ook al niet akkoord.
Kijk, ik ben mezelf gewoon aan het herhalen hier.
Oud 20 februari 2007, 18:32   #379
Hertog van Gelre

Standaard

Voor evilbu:
Citaat:
België is even corrupt als Chili. Ons land scoort samen met het Zuid-Amerikaanse land en de Verenigde Staten 7,3 op de Corruptieperceptieschaal, wat een gedeelde 20ste plaats oplevert. Daarmee is België een tikje corrupter dan vorig jaar, toen we 7,4 scoorden en de 19de plaats deelden met Ierland. Dat land blijft stabiel in de lijst en deelt nu een 18de plaats met Frankrijk.

Corrupt of proper
Dit blijkt uit de rangschikking die de anti-corruptieorganisatie Transparency International (TI) zoals elk jaar heeft opgesteld. De Corruptieperceptie-index (CPI) rangschikt 163 landen op een schaal van nul (zeer corrupt) naar tien (zeer 'proper') op basis van een samengestelde index van peilingen van experten en mensen uit de zakenwereld. Ons land scoort de slechtste van alle Europese landen op zuid- en Oost-Europa na.

Finland, IJsland, Nieuw-Zeeland
De minst corrupte landen ter wereld zijn Finland, IJsland en Nieuw-Zeeland die met een score van 9,6 de eerste plaats delen. IJsland stond in 2005 nog helemaal alleen bovenaan, met de topscore van 9,7. De top-5 wordt vervolledigt door Denemarken en Singapore die hun positie en puntental handhaven ten opzichte van 2005.

Beste Afrikaanse staat
Op de 37ste plaats is Botswana de best scorende Afrikaanse staat. Onder de machtige landen van de planeet staat Groot-Brittannië op 11, Duitsland op 16, Japan op 17 en Frankrijk op nummer 18. Nederland is samen met Australië negende en staat dus in de top tien met 8,7 punten.
Oud 20 februari 2007, 19:26   #380
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frankrijk heeft via enkele politici (weet niet meer de welke) te kennen gegeven dat ze zeer graag Wallonië in hun schoot zouden nemen.
Frankrijk heeft niets te kennen gegeven. Slechts enkele politici hebben hun hoogst individuele mening geuit. Meer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be