Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2007, 01:09   #1
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard Hoe een sector naar de vos helpen: de nieuwe huurwet...

Verhuurders moeten prijs en kosten vermelden

Wie een woning wil verhuren, zal voortaan een reeks extra verplichtingen moeten naleven. Zo moeten de huurprijs en het eventuele bedrag aan gemeenschappelijke kosten op de affiche worden vermeld. Dat staat in de aangepaste huurwet van justitieminister Laurette Onkelinx (PS) die ter goedkeuring ligt in de Kamer en dus weldra wet wordt. Eigenaars zullen de gemeente ook ten minste twee weken op voorhand moeten verwittigen van elke verhuring. En een plaatsbeschrijving moet altijd worden opgemaakt.

Met de verplichting om de huurprijs op de affiche te vermelden, wil Onkelinx discriminatie van huurders met een andere huidskleur tegengaan. Eigenaars die de verplichting aan hun laars lappen, riskeren een administratieve sanctie van 50 euro bij de eerste overtreding en 250 euro bij alle volgende.

De gemeenten zullen eigenaars ook kunnen verplichten om elke verhuring ten minste veertien dagen vooraf bij hen te melden. Doen ze dat niet, dan mag de huurder een al afgesloten huurcontract opzeggen zonder kosten. De gemeenten kunnen dan een databank van alle te huur gestelde panden aanleggen, die kandidaat-huurders kunnen raadplegen. De regeling wordt van kracht op 1 oktober. (belga/hln)

______
De huidige beleidsmensen kunnen de gevolgen van hun eigen wetten niet inschatten denk ik? Wat denk je nu dat er gaat gebeuren na de goedkeuring van deze nieuwe wetten:
- er zullen veel mensen geld voor hun eieren vragen: verkopen dus
stel je voor, je hebt de woning naast jou via erfenis bekomen. Je verhuurt het pand. Met de nieuwe wet moet de prijs vermeld worden. Bovendien is aangifte verplicht bij de gemeente.
Als je overbuur te weten komt hoeveel jij van huurgeld ontvangt... leuke gedachte....
Nog meer jalouzie tussen de mensen aankweken... die linkse politiekers. En dan maar zeuren dat de maatschappij verzuurt.
- de prijzen van de woningen zal in elkaar zakken door het grote aanbod toch in verkoop.
- de immobilien maatschappijen worden overbodig... je kan toch de database nakijken op de gemeente
- een nieuwe kans voor de overheid om een nieuwe belasting te heffen, met als drogreden dat omdat de prijzen nu gekend zijn en dit van de prijs zal worden afgehouden. Indien dit zou worden gedaan, zal de verhuurder op lange termijn deze meerkost zowiezo doorrekenen naar de huurder, wees daar maar zeker van.
- een kleiner marktaanbod = hogere prijs.
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 01:12   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een leuke ingeving. We zetten wat arme gezinnen in de verblijven van onze beminde minister en droppen haar in de kerk om de hoek.

Liefst met een bordje: "Ik ben geen autoriteit over andere kindjes." Dat mag ze dan 50 keer 250 schrijven.
Oud 22 februari 2007, 07:25   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als ik een verhuurder zou zijn afficieer ik een veeeeel te hoge prijs.

Dan kan ik lekker zakken als er iemand langskomt die me toch bevalt als potentieel huurder.

Maar ik zou eerder verkopen, dan kan niemand me beschuldigen van racisme of huisjesmelken.
Oud 22 februari 2007, 07:35   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ik een verhuurder zou zijn afficieer ik een veeeeel te hoge prijs.

Dan kan ik lekker zakken als er iemand langskomt die me toch bevalt als potentieel huurder.

Maar ik zou eerder verkopen, dan kan niemand me beschuldigen van racisme of huisjesmelken.

Zo gaan er veel denken, ofwel gewoon, verkopen, waardoor de huizenmarkt gaat instorten,...

Ofwel zoals ge zegt veel te hoge prijzen vragen, ... hier gaat het er zo aan toe : Deftig nieuw appartement, moogde rekenen op minstens 1000 € op de maand "vraagprijs"... ge kunt altijd een klappeke doen, ...

Nu wat denkt die bende communisten eigenlijk... die schijnen te vergeten dat de huurmarkt in den belziek een privémarkt is, en dat ze godverdomme blij mogen zijn, dat privé personen hun huizen verhuren, zodat de staat zelf niet voor woningen moet zorgen... (zoals in vele andere landen het geval is... )

Ha ik zie mijn schoonbroer nu al op zijn achterste poten staan, ik weet zo al wat die gaat doen, die betaald die boete jong en die lacht die ambetantenaren in hune smoel uit, waarna hij zijnen huur optrekt en den huurder zijn boete betaald, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 08:56   #5
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

kan iemand vandaag met een Hummer per toeval even tegen Laurette Onkelinx botsen met een snelheid van 150 km/uur liefst ?

Over haar voorstel zelf wil ik nog nie beginnen ... maar zoals geopperd huurprijzen laten stijgen is de oplossing
En .. een huurprijs kunnen daar de extra dagelijkse onkosten niet in vervat staan ?
Oud 22 februari 2007, 08:59   #6
Anna List
Banneling

Standaard

ach in Antwerpen wordt al jaren niet meer via affichage verhuurd, enkel nog via persoonlijke contacten, op affiches komt enkel tuig van de richel af
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 09:31   #7
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457 Bekijk bericht
- de prijzen van de woningen zal in elkaar zakken door het grote aanbod toch in verkoop.
mooi zo.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 09:34   #8
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

nu nog wat regeltjes die het gratuit optrekken van de huurprijs in toom gaan houden.
en nog wat sociale woningen bijbouwen zodat de privémarkt zware concurrentie krijgt van goedkope huurwoningen.
en tot slot de belastingen op leegstand fors verhogen.

komt goed.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 22 februari 2007 om 09:35.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 09:36   #9
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ach in Antwerpen wordt al jaren niet meer via affichage verhuurd, enkel nog via persoonlijke contacten, op affiches komt enkel tuig van de richel af
Wat een ontwetendheid, veralgemeningen en vergezochte gevolgen worden er hier tentoon gespreid. Ten eerste wordt er in Antwerpen nog best wel veel verhuurd via affiches. Ook via zoekertjes, maar bij het zoeken van een flat, heb ik toch alle affiches in de buurt afgegaan. En ik ben geen "tuig van de richel"... Denkik.

en @oz457:
Citaat:
1. er zullen veel mensen geld voor hun eieren vragen: verkopen dus stel je voor, je hebt de woning naast jou via erfenis bekomen. Je verhuurt het pand. Met de nieuwe wet moet de prijs vermeld worden. Bovendien is aangifte verplicht bij de gemeente.Als je overbuur te weten komt hoeveel jij van huurgeld ontvangt... leuke gedachte....
Nog meer jalouzie tussen de mensen aankweken... die linkse politiekers. En dan maar zeuren dat de maatschappij verzuurt.
Dit is wel belachelijk. Waarom zouden er mensen plots verkopen omdat de prijs erop moet staan ? Als de overbuur vroeger de prijs wilde weten, moest hij gewoon doen alsof hij wou huren. Even bellen.
Als jij een huis hebt, en het is het voordeligst om te verhuren (omdat je er later zelf in wilt wonen, of zo), dan ga je dat niet plots verkopen omdat er alleen de prijs op de affiche moet komen. Doe even normaal, zeg.
En zou die overbuur niet al jaloers zijn als hij zag dat je een huis verhuurde ? Nee, pas als hij precies weet voor hoeveel... En daarenboven, is het de fout van de politiekers dat er jaloersheid bestaat ?!

Citaat:
Oké, een beetje economisch inzicht kan nooit kwaad. Zolang er evenveel vraag blijft naar verkoop en verhuur, zal er geen gigantische verschuiving zijn waardoor de prijzen in elkaar zouden storten. Dat is een beetje vergezocht, hoor.

Citaat:
- de immobilien maatschappijen worden overbodig... je kan toch de database nakijken op de gemeente
Deze vind ik anders wel de beste. Denk je dat iedereen zomaar even langsgaat op de gemeente om te kijken welke nieuwe huizen er zijn? Gaan daar foto's bijstaan, beschrijvingen, maten, vereisten ? Gaat de gemeente rondleidingen organiseren in de huizen die verhuurd worden ? Gaan die ervoor zorgen dat de huizen gezien worden door zoveel mogelijk mensen, op het internet of in zoekertjeskranten ? Want dat doen immobiliënmaatschappijen... Nu wordt het ronduit belachelijk, hoor.

Citaat:
- een nieuwe kans voor de overheid om een nieuwe belasting te heffen, met als drogreden dat omdat de prijzen nu gekend zijn en dit van de prijs zal worden afgehouden. Indien dit zou worden gedaan, zal de verhuurder op lange termijn deze meerkost zowiezo doorrekenen naar de huurder, wees daar maar zeker van.
INDIEN dit zal worden gedaan. NIEUWE KANS, en wat staat er nog ? "Wees daar maar zeker van". Het gaat dus om een veronderstelling over een gevolg van een hypothetische belasting... Goed bezig, oz457...

Citaat:
Een kleiner marktaanbod dat jij met al je kennis van de huizenmarkt zomaar veronderstelt.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 10:11   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De keuze nu
Sociale woning voor kansarme, grote , nieuw aangekomen gezinnen
Privee woning voor rijkere burgers en creativelingen
Eigen baksteen eerst voor alle echte Belgen.

De keuze met de nieuwe wet

Eigen baksteen met bijhorende winsten voor de financieringsmaatschappijen
Sociale woning voor alles wat niet autochtoon of "officieel rijk" is
Oud 22 februari 2007, 11:00   #11
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Het is nogal duidelijk dat deze wet natuurljk haar doel voorbijschiet wegens het feit dat de Vlaming uiterst creatief met deze wet gaat omspringen.
Echter: De creativiteit van de allochtonen vermoedende denk ik dat zij hier meer problemen mee zouden kunnen gaan hebben omdat hierdoor ook de huisjesmelkerij (met contract????) moeilijker dreigt te worden.

Ik hoop althans dat deze wet slaagt omdat:
A/ Door deze wet meer dan ooit de weldaden van onze multiculturele maatschappij gaan zichtbaar worden aan éénieder die daar op dit ogenblik nog niet van is doordrongen.
B/ Deze wet een einde zal betekenen van de weigering van allochtonen om aan autochtonen te verhuren (grootsteden)
Oud 22 februari 2007, 11:04   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457 Bekijk bericht
Verhuurders moeten prijs en kosten vermelden

Wie een woning wil verhuren, zal voortaan een reeks extra verplichtingen moeten naleven. Zo moeten de huurprijs en het eventuele bedrag aan gemeenschappelijke kosten op de affiche worden vermeld. Dat staat in de aangepaste huurwet van justitieminister Laurette Onkelinx (PS) die ter goedkeuring ligt in de Kamer en dus weldra wet wordt. Eigenaars zullen de gemeente ook ten minste twee weken op voorhand moeten verwittigen van elke verhuring. En een plaatsbeschrijving moet altijd worden opgemaakt.

Met de verplichting om de huurprijs op de affiche te vermelden, wil Onkelinx discriminatie van huurders met een andere huidskleur tegengaan. Eigenaars die de verplichting aan hun laars lappen, riskeren een administratieve sanctie van 50 euro bij de eerste overtreding en 250 euro bij alle volgende.

De gemeenten zullen eigenaars ook kunnen verplichten om elke verhuring ten minste veertien dagen vooraf bij hen te melden. Doen ze dat niet, dan mag de huurder een al afgesloten huurcontract opzeggen zonder kosten. De gemeenten kunnen dan een databank van alle te huur gestelde panden aanleggen, die kandidaat-huurders kunnen raadplegen. De regeling wordt van kracht op 1 oktober. (belga/hln)

______
De huidige beleidsmensen kunnen de gevolgen van hun eigen wetten niet inschatten denk ik? Wat denk je nu dat er gaat gebeuren na de goedkeuring van deze nieuwe wetten:
- er zullen veel mensen geld voor hun eieren vragen: verkopen dus
stel je voor, je hebt de woning naast jou via erfenis bekomen. Je verhuurt het pand. Met de nieuwe wet moet de prijs vermeld worden. Bovendien is aangifte verplicht bij de gemeente.
Als je overbuur te weten komt hoeveel jij van huurgeld ontvangt... leuke gedachte....
Probleem voor ons is dat de Wallonen hier de wet maken.

Al eens gezien hoe het eruit ziet in Wallonië? Een onderontwikkeld gebied!
Oud 22 februari 2007, 12:31   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
kan iemand vandaag met een Hummer per toeval even tegen Laurette Onkelinx botsen met een snelheid van 150 km/uur liefst ?

Over haar voorstel zelf wil ik nog nie beginnen ... maar zoals geopperd huurprijzen laten stijgen is de oplossing
En .. een huurprijs kunnen daar de extra dagelijkse onkosten niet in vervat staan ?
Met een Range of Disco, zal ze bij 20 per uur ook al plat zijn zulle,
Oud 22 februari 2007, 12:51   #14
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Met een Range of Disco, zal ze bij 20 per uur ook al plat zijn zulle,
Dan kan ze mss nog wegspringen

'k moet wel ontopic blijven...

Nu vraag ik me eigenlijk ook af waarom die regel er is gekomen ... naar mijn inziens hebben migranten toch mogelijkheden genoeg om aan een huisje te geraken.. ze kloppen toch aan bij het OCMW, en die geeft hen (als ze er over hebben) een tijdelijk huisje tot ze wat gevonden hebben.
In mijn straat is zo'n huisje, zowat om de 2-4 weken woont er een ander gezin in dus ik denk niet dat het zo moeilijk is voor die mensen als ze iets willen vinden. Als ik het mis moest hebben dan zouden ze er langer inwonen denk ik zo, ben ik nu onlogisch ?

Laatst gewijzigd door Bierke : 22 februari 2007 om 12:59.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 12:57   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Dan kan ze mss nog wegspringen

Dan zal ze toch wreed fit moeten zijn, zo'n Disco of Range, zijn breder dan de meeste mensen kunnen springen,
Oud 22 februari 2007, 12:58   #16
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Ik wist niet dat vossen hetzelfde als vaantjes waren.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 13:26   #17
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dan zal ze toch wreed fit moeten zijn, zo'n Disco of Range, zijn breder dan de meeste mensen kunnen springen,
Dus de mentaliteit is: iedereen die de zwakkere wil beschermen tegen mijn ziekelijke hebzucht moet worden gedood.
We habben al een triest hoogtepunt gekend met de moord op veearts-keurder Karel van Noppen.
Vlaanderen heeft geen onafhankelijkheid nodig, maar een medicijn tegen domheid.
Oud 22 februari 2007, 13:43   #18
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Als ik om het even wat zou willen kopen of huren kom ik geafficheerde prijzen tegen & dat is normaal. Waarom zou dat nu niet normaal zijn bij
appartementen/huizen die ik zou willen huren of kopen?

Al eens van afdingen gehoord ? Ook dat is normaal - autowinkels bv. kennen die praktijk heel goed (vraag onze netto-prijzen).

Afficheren van prijzen vermijdt overigens veel tijdverlies voor would-be huurders -) als je maar 250,- te spenderen hebt ga je niet kijken naar iets van 500
Oud 22 februari 2007, 14:11   #19
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Als ik om het even wat zou willen kopen of huren kom ik geafficheerde prijzen tegen & dat is normaal. Waarom zou dat nu niet normaal zijn bij
appartementen/huizen die ik zou willen huren of kopen?

Al eens van afdingen gehoord ? Ook dat is normaal - autowinkels bv. kennen die praktijk heel goed (vraag onze netto-prijzen).

Afficheren van prijzen vermijdt overigens veel tijdverlies voor would-be huurders -) als je maar 250,- te spenderen hebt ga je niet kijken naar iets van 500
Het grote verschil tussen koop en huur is wel dat je het als verhuurder achteraf voor j�*�*�*ren (dank u huurwet) nog met dezelfde huurder zal moeten stellen. Imo moet de verhuurder zelfs de mogelijkheid hebben om de huurprijs aan te passen aan het profiel van de huurder (�* la tête du client) afhankelijk van diens gezinssituatie, inkomen, evt. hobbies die hij in dat pand zou willen uitoefenen, evt. huisdieren etc... Kwestie van zich in te dekken tegen bepaalde risico's op schade waarvoor de verhuurder eind contract dan wel weer zal mogen opdraaien.

De vergelijking tussen een huishuur en een prijsetiketje in de etalage klopt dan ook langs geen kanten!

Ik ben zelf jaren geleden uit de verhuurmarkt weggetrokken omdat ik de rooie bui al voelde hangen. Vakantiewoningen in Zuid-Frankrijk en Italië brengen verhoudingsgewijs een pak meer op! En véél minder kopzorgen...
Adios belgique.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 14:31   #20
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Het grote verschil tussen koop en huur is wel dat je het als verhuurder achteraf voor j�*�*�*ren (dank u huurwet) nog met dezelfde huurder zal moeten stellen. Imo moet de verhuurder zelfs de mogelijkheid hebben om de huurprijs aan te passen aan het profiel van de huurder (�* la tête du client) afhankelijk van diens gezinssituatie, inkomen, evt. hobbies die hij in dat pand zou willen uitoefenen, evt. huisdieren etc... Kwestie van zich in te dekken tegen bepaalde risico's op schade waarvoor de verhuurder eind contract dan wel weer zal mogen opdraaien.

De vergelijking tussen een huishuur en een prijsetiketje in de etalage klopt dan ook langs geen kanten!

Ik ben zelf jaren geleden uit de verhuurmarkt weggetrokken omdat ik de rooie bui al voelde hangen. Vakantiewoningen in Zuid-Frankrijk en Italië brengen verhoudingsgewijs een pak meer op! En véél minder kopzorgen...
Adios belgique.
Klopt als een bus. Er zijn hier veel te veel mensen die zo ideologisch vooringenomen zijn dat ze gewoon de realiteit niet meer zien. Toen ik laatst een huis kocht wou de verkoper mij eerst zien alvorens de prijs mee te delen.
War sommigen hier niet snappen is dat een huur 'intuitu personae' is voor de verhuurder, tenzij je een melkr hebt en dan ben je als huurder toch gezien. Het afficheren van de huur heeft tot doel dat intuitu personae karakter te ondermijnen. Als dat gebeurt dan is een verdere stap zo zichtbaar. Nee, verhuren zou ik ook niet meer doen want de voorgestelde maatregel zal als effekt hebben de waarde van je woning te verminderen.
Je kan je geld beter beleggen in een onroerend goed certificaat nadat je je woning hebt verkocht, en niet verhuurd.

Laatst gewijzigd door Conscience : 22 februari 2007 om 14:35.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be