Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2007, 16:03   #21
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
ok nou er staat bijvoorbeeld dit:
Citaat:

Magnetic forces are forces that arise from the movement of electrical charge
welnu, als het echt een kracht is, is het een beetje vreemd.
verder is er blijkbaar een verband met electronen
ok hoe dan? waarom wekken electronen magnetisme op? hoe is de werking daarvan dan?

Pin d'Ar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 16:35   #22
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Thus, magnetism is seen whenever electrically charged particles are in motion. This can arise either [1] from movement of electrons in an electric current, resulting in "electromagnetism", or [2] from the quantum-mechanical spin and orbital motion of electrons, resulting in what are known as "permanent magnets". Electron spin is the dominant effect within atoms. The so-called 'orbital motion' of electrons around the nucleus is a secondary effect that slightly modifies the magnetic field created by spin. [Wat in die vorige link stond, blijkt dus bijzaak.]
En dan dit van hier:
Citaat:
“Spin” is a convenient term for a property of the electron (and other subatomic particles) that’s tricky to describe outside the quantum realm. In general, spin refers to the angular momentum — the rotational momentum — of a particle that creates its own tiny magnetic field. Spin comes in two flavors: “spin-up” and “spin-down.” When a collection of electrons are all spinning the same way, either up or down, the tiny magnetic fields associated with each electron can add up to one large magnetic moment. Magnetism in some materials such as iron, for instance, comes in part from the cumulative orientation of spin in all the electrons in the material.
Dan stel ik mij nog de vraag vanwaar die 'the cumulative orientation' komt.

Citaat:
The magnetic force is actually due[3] to the finite speed (the speed of light) of a disturbance of the electric field which gives rise to forces that appear to be acting along a line at right angles to the charges. In effect, the magnetic force is the portion of the electric force directed to where the charge used to be. For this reason magnetism can be considered to be basically an electric force that is a direct consequence of relativity.
Dit begrijp ik niet. Ik denk dat ik daarvoor die link waarnaar wordt verwezen eens zal moeten doornemen.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 19:21   #23
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

magnetism?

BRILLIANT!

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 19:41   #24
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
magnetism?

BRILLIANT!

duh?
Oud 21 februari 2007, 19:47   #25
Pindar
Banneling

Standaard

nice put
Citaat:
"Do we truly understand magnetism? We know that two magnets will repel each other if both of their north poles or south poles face each other, but can we truly explain this? If we try to hold these two magnets together against this repelling force our muscles will tire as we continuously expend energy, but the repelling force from within the magnet does not. Is it reasonable that an apparently endless force from within magnets will continuously battle any external power source in this manner, eventually exhausting all external power sources without an equivalent weakening itself? In fact, there is no identifiable power source at all within these magnets to support this endless force from within. Do we even know what magnetic fields are, or have we simply discovered how to create them and learned to model their behavior with equations? That is, are we confusing practical know-how and abstract models with true knowledge and understanding?"
Pin d'Ar
Oud 21 februari 2007, 19:58   #26
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
nice put

Pin d'Ar
die vragen kunnen allemaal positief beantwoord worden

~maddrone

behalve bvb die laatste, waar je nee moet zeggen

Laatst gewijzigd door mad_drone : 21 februari 2007 om 19:58.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 20:45   #27
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
magnetism?

BRILLIANT!

StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 01:14   #28
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
verder is er blijkbaar een verband met electronen
ok hoe dan? waarom wekken electronen magnetisme op? hoe is de werking daarvan dan?
Pin d'Ar
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisme

p.s. foei steven, je had moeten weten dat je niet naar magnetisme moest verwijzen

jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 06:11   #29
Nussbaum
Burgemeester

Nussbaum's schermafbeelding

Standaard

Het fijne weet ik er ook niet van maar electromagnetisme word volgens mij veroorzaakt door iets wat men in de relativiteitsleer lengte contractie noemt. Lengte contractie is een gevolg van dat vanuit ieder objects gezichtspunt de snelheid van het licht de grootst mogelijke snelheid is.

Electronen verplaatsen zich in een electrische stroom tegen de snelheid van het licht. Vanuit het gezichpunt van een positieve kern is de afstand tussen twee electronen daardoor kleiner dan vanuit het gezichtspunt van de electronen zelf. Omgekeerd is vanuit het gezichtspunt van een verplaatsende electron de afstand kleiner tussen twee opeenvolgende positieve kernen.

Vanuit het gezichtpunt van het ene geladen deeltje is dus de concentratie van de (bewegende) tegenovergesteld-geladen deeltjes dus ook groter en daardoor werkt er een groter dan normale electrische aantrekkingskracht op dat deeltje.

Hoe het met normale magneten zit weet ik echter niet.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 22 februari 2007 om 06:37.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 08:55   #30
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum Bekijk bericht
Het fijne weet ik er ook niet van maar electromagnetisme word volgens mij veroorzaakt door iets wat men in de relativiteitsleer lengte contractie noemt. Lengte contractie is een gevolg van dat vanuit ieder objects gezichtspunt de snelheid van het licht de grootst mogelijke snelheid is.

Electronen verplaatsen zich in een electrische stroom tegen de snelheid van het licht. Vanuit het gezichpunt van een positieve kern is de afstand tussen twee electronen daardoor kleiner dan vanuit het gezichtspunt van de electronen zelf. Omgekeerd is vanuit het gezichtspunt van een verplaatsende electron de afstand kleiner tussen twee opeenvolgende positieve kernen.

Vanuit het gezichtpunt van het ene geladen deeltje is dus de concentratie van de (bewegende) tegenovergesteld-geladen deeltjes dus ook groter en daardoor werkt er een groter dan normale electrische aantrekkingskracht op dat deeltje.

ok bedankt, maar tsja dat met 'normale magneten' vind ik nou net het intressantst, maar is denk ik ook het moeilijkst.

Pin d'Ar
Oud 22 februari 2007, 09:39   #31
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

JA het is wel interessant waar die energiebron van magnetisme vandaan komt, dat zou ik ook wel eens willen weten.
Oud 22 februari 2007, 09:41   #32
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
JA het is wel interessant waar die energiebron van magnetisme vandaan komt, dat zou ik ook wel eens willen weten.

ja want zoals het er nu uitziet lijkt het wel 'vrije energie"

oeps, ik hoor iemand naderen

Pin d'Ar
Oud 22 februari 2007, 10:42   #33
mad_drone
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum Bekijk bericht

ik vrees dat je enkele dingen hopeloos door elkaar gehaald hebt, mijn beste. Om te beginnen kunnen elektronen zich niet eens tegen de snelheid van het licht verplaatsen. (Elektronen zijn dan ook niet de interactiedeeltjes voor de elektromagnetische kracht maar slechts ladingsdragers. De interactiedeeltjes zijn fotonen, die zonder massa zijn en dus enkel met de snelheid v/h licht bewegen. Zij hebben echter ook geen lading, dus hier heb je geen ladingsstroom) Je uitleg van lengtecontractie klopt wel, maar elektromagnetisme volgt hier niet uit.
Wat je hier halveling uitlegde, was eigenlijk waarom elektrostatica en magnetisme eigenlijk twee luiken zijn van hetzelfde, namelijke elektromagnetisme. Dat je, als je maar snel genoeg beweegt, merkt dat een elektrisch veld nethetzelfde is als een magnetisch veld maar dan op een andere manier naar gekeken. Heel interessant om dieper om in te gaan maar antwoordt helaas niet op de vraag die hier gesteld werd, namelijk waar komt elektromagnetisme vandaan?
Oud 22 februari 2007, 10:44   #34
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pin d'Ar
Hopelijk uw verpleegster met uw dagelijkse dubbele dosis valium.

En wat betreft magnetisme : dat is een fysisch verschijnsel dat zich uit in krachtwerking op basis van een magnetisch veld.

Uw vragen moeten dus eerder zijn : wat is een kracht en wat is een veld?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 10:44   #35
mad_drone
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Pin d'Ar

dat gezever over die oneindige energie stoort me mateloos, weet je. Het is alsof twee mensen een bal hebben en die steeds naar elkaar gooien. Een derde persoon kijkt ernaar en na een tijdje roept hij dan: "die mensen kunnen oneindig aantal keren een bal naar elkaar smijten. Die zijn een ongelooflijke oneindige bron van ballen! Woooow!"

....

de analogie zou duidelijk moeten zijn.
Oud 22 februari 2007, 10:47   #36
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Van de sterren, beste Exodus.
No kidding.
Oud 22 februari 2007, 10:50   #37
mad_drone
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Hopelijk uw verpleegster met uw dagelijkse dubbele dosis valium.

En wat betreft magnetisme : dat is een fysisch verschijnsel dat zich uit in krachtwerking op basis van een magnetisch veld.

Uw vragen moeten dus eerder zijn : wat is een kracht en wat is een veld?
bah.

niet echt. Hij gaat de goede richting op hoor. "Wat is elektromagnetisme?" kan perfect beantwoord worden. We weten hoe het werkt, welke deeltjes uitgewisseld worden , welke wetmatigheden ze volgen en zo voort.

"waar komt het vandaan ?" is ook geen probleem. Spontane symmetriebreking in de kwantumchromodynamica zodra je op lage energieën overgaat ( lager dan 10^16 Gev).

"Waarom heeft elk deeltje zus of zoveel lading?" zelfs ook al. behoud van symmetrie, invariantie van natuurwetten en onder translaties of pariteitstranformaties en zo voort zorgen hier voor.

"waarom bestaat er zoiets als lading? of zoiets als massa?" is eigenlijk de vraag die je moet stellen, want die kan heel wat minder beantwoord worden. Nu is zo'n vraag eigenlijk gelijkwaardig aan andere zoals "waarom bestaan we?" en je kan al raden waarom het geen wetenschap meer is. Er wordt soms wel getracht om het wetenschappellijk op te beantwoorden maar het is voorlopig te moeilijk.
Oud 22 februari 2007, 10:57   #38
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone Bekijk bericht
bah.

niet echt. Hij gaat de goede richting op hoor. "Wat is elektromagnetisme?" kan perfect beantwoord worden. We weten hoe het werkt, welke deeltjes uitgewisseld worden , welke wetmatigheden ze volgen en zo voort.

"waar komt het vandaan ?" is ook geen probleem. Spontane symmetriebreking in de kwantumchromodynamica zodra je op lage energieën overgaat ( lager dan 10^16 Gev).

"Waarom heeft elk deeltje zus of zoveel lading?" zelfs ook al. behoud van symmetrie, invariantie van natuurwetten en onder translaties of pariteitstranformaties en zo voort zorgen hier voor.

"waarom bestaat er zoiets als lading? of zoiets als massa?" is eigenlijk de vraag die je moet stellen, want die kan heel wat minder beantwoord worden. Nu is zo'n vraag eigenlijk gelijkwaardig aan andere zoals "waarom bestaan we?" en je kan al raden waarom het geen wetenschap meer is. Er wordt soms wel getracht om het wetenschappellijk op te beantwoorden maar het is voorlopig te moeilijk.

Volgens mij heeft men geen enkele clue wat het echt is

Pin d'Ar
Oud 22 februari 2007, 10:58   #39
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone Bekijk bericht
dat gezever over die oneindige energie stoort me mateloos, weet je. Het is alsof twee mensen een bal hebben en die steeds naar elkaar gooien. Een derde persoon kijkt ernaar en na een tijdje roept hij dan: "die mensen kunnen oneindig aantal keren een bal naar elkaar smijten. Die zijn een ongelooflijke oneindige bron van ballen! Woooow!"

....

de analogie zou duidelijk moeten zijn.

Dat het U stoort maakt me niks uit
En nee, de analogie maakt niks, nada duidelijk
althans niet voor mij

Veel mensen schijnen te denken dat ze het weten, maar weten uiteindelijk
nog minder dan mensen die zeggen dat ze het niet weten

Pin d'Ar
Oud 22 februari 2007, 11:07   #40
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel mensen schijnen te denken dat ze het weten, maar weten uiteindelijk
nog minder dan mensen die zeggen dat ze het niet weten

Pin d'Ar

Als u tegen uzelf blijft herhalen dat het niet duidelijk is en dat 'we' het niet weten gaat u het op de duur zelf geloven.
Dat is echter niet productief.

Wat zou je zeggen van een authoriteitsargument?
Mensen die het beter weten dan jij, zeggen dat het duidelijk en verklaarbaar is.
Nog vragen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be