![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Adopt-A-Sister ontstond toen de congregatie van de zusters salesianen in New Jersey geld nodig had om voor de oudste leden te kunnen zorgen. Het project heeft sinds de start in '91 miljoenen dollars opgebracht. Zo lieten de zusters van de opbrengst in North Haledon een bejaardenhuis bouwen van 3,8 miljoen dollar.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2007 om 12:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Doet me denken aan Rent-A-Priest hier in België
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2007 om 12:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Het hebben van kritiek op dergelijke gang van zaken hoeft niet het privilege te zijn van niet-gelovigen (of niet-katholieken).
Als katholiek ben ik er evenmin gelukkig mee. Gebed hoort per definitie gratis te zijn, en duidelijk te onderscheiden van wat men in de wandeling "het goede doel" pleegt te noemen. In onze parochie zingen de kandidaat-vormelingen volgend weekend voor Missio; daarbij wordt duidelijk vastgelegd voor wie zij dit doen. Als wij een poging ondernemen om deze kinderen het bidden bij te brengen, dan is het goede doel het laatste waarmee we hen confronteren. Bidden en het goede doel zijn beide pijlers van ons geloof, maar het zijn duidelijk afgescheiden pijlers. En niemand is ermee gediend dat die zouden verstrengeld raken. En daarom ben ik niet echt gelukkig met het initiatief van die eerwaarde zusters. Hoe goed bedoeld ook, het zet niet alleen de deur naar misbruiken op een kier, maar ook die waardoor we in een situatie dreigen te belanden dat het goede doel een conditio sine qua non wordt voor het gebedsleven... ... terwijl het gebed een veel breder spectrum kent dan "alleen maar" het goede doel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 5 januari 2007 om 08:22. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als de V.S.A. een pensioenregeling gehad, of iets gelijkaardigs als in Canada met een National Old Age Security Plan en een National Health Care Plan , dan zou deze Fostering ook niet nodig geweest zijn.
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Het zich toeëigenen van het monopolie om god te bereiken is een basispeiler van het christendom, sinds reeds zeer vroeg.
"God bereiken kan je alleen via ons. Zonder ons zul je eeuwig branden." Het perfecte uitgangspunt voor het uitbouwen van een machtspositie over de goedgelovige mensheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat mij veel meer op mijn maag ligt is het feit dat religieuzen allerhande hier akkoord mee kunnen gaan. Of misschien beter gezegd, dat deze het hebben uitgevonden! Het systeem van de aflaten in vroegere tijden kan worden beschouwd als het begin van de vermenging van religie en harde contanten. Het zegt dan ook veel over de geloofwaardigheid van die nonnen. Het is nogmaals een bevestiging van het feit dat religie heel gemakkelijk kan ontaarden in circusachtige toestanden. Het feit dat men bereid is om voor iemand te bidden nadat zijn/haar betaling is ontvangen geweest, zegt genoeg. "Betaal ons x dollars en we bidden iedere dag voor jou, een jaar lang". "We accept credit cards". "God bless you and God bless America" Ik zie geen verschil met de praktijken van die TV-evangelisten.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 januari 2007 om 07:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Minister
|
![]() Waarom citeer je me om vervolgens mijn argument te negeren?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De Konferentie van Nederlandse Religieuzen reageert op het bericht van "Adopteer een zuster":
KNR: ’Adopteer geen zuster’bron: http://www.rorate.com/rorate/scripts...t.php?id=32519
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]()
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 6 januari 2007 om 17:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De kern gaat hier over het feit dat je deze zusters nu kan verwijten aan geldbejag doen. Ze 'bieden hun diensten aan' die idd gratis hoort te zijn. Ze doen dit behoorlijk ludiek, adhv "Fostering".
De KNR heeft al gereageerd, ook in België wordt afwijzend gereageerd op zulke evoluties. Natuurlijk moeten we er de kanttekening bij maken dat religieuzen hier ook beroep kunnen doen op wettelijk pensioen, wat in de V.S. niet bestaat. Aldus moeten religieuzen wel 'iets' vinden om te overleven. Ze zouden op verschillende manieren hun diensten kunnen aanbieden: kaas maken, bier brouwen, abdijhoeveproducten aanbieden,... of hun andere diensten: nl. bidden. Ik denk dat het ook komt doordat er vraag is naar zo'n initiatieven (gezien het principe vraag&aanbod), vermits het zo'n succes kent(zelfs bij niet-katholieken)... Ik keur dit Fosterplan niet af, zolang men ook ten allertijden gratis (dus "pro Deo") blijft bidden voor iedereen die dat wenst. Het is totaal verkeerd om enkel te bidden voor degene die het kunnen veroorloven. Ik vraag me trouwens af of dat werkelijk de bedoeling zou zijn van deze orde. Ik denk van niet, dat het eerder een methode is om aan fund-raising te doen op afstand (via internet e.d.)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 6 januari 2007 om 17:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Visjnu : 6 januari 2007 om 17:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben eens benieuwd hoeveel nonnen al een nieuwe papa en mama gekregen hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Eigenlijk vreemd hoe mensen hierover kunnen kakken, en zwijgen over de verplichting van moslims om 1/10 van hun loon aan terroristen te geven.
Want, zoals in alles, gaan de pedofiele massamoordenaar volgelingen wel *iets* verder. Zakat Fisabilillah is verplicht, en 1/8 ervan MOET naar terreurgroepen gaan. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Zakat |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |