Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2007, 10:38   #1
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard Adopteer uw non!

Citaat:
Adoptie van nonnen slaat aan

document.write('');document.write('');

Het adoptieprogramma van nonnen in de Verenigde Staten blijkt uiterst succesvol. Vanaf omgerekend 120 euro bidt een zuster een heel jaar elke dag voor haar weldoener. Betalingen kunnen per creditcard, desnoods in termijnen.
Adopt-A-Sister ontstond toen de congregatie van de zusters salesianen in New Jersey geld nodig had om voor de oudste leden te kunnen zorgen. Het idee bracht al miljoenen dollars op.

,,Het is een directe lijn met God en het is goedkoper dan elk telefoontje’’, aldus een enthousiaste klant tegen Amerikaanse media. Niet alleen rooms-katholieken, maar ook andere christenen en joden adopteerden inmiddels een non.
Ongelooflijk dat zoiets geld kost, toch? Ik zou zeggen, laat het goeie daden kosten, of eerlijk- en oprechtheid. Nee hoor, het kost geld om met God te communiceren. Het slijk der Aarde. Het ultieme bewijs dat de Kerk alleen maar geïnteresseerd is in wereldlijke en financiële macht en helemaal niet in God of geloof, dat laatste is hun middel, niet hun doel.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 12:01   #2
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk dat zoiets geld kost, toch? Ik zou zeggen, laat het goeie daden kosten, of eerlijk- en oprechtheid. Nee hoor, het kost geld om met God te communiceren. Het slijk der Aarde. Het ultieme bewijs dat de Kerk alleen maar geïnteresseerd is in wereldlijke en financiële macht en helemaal niet in God of geloof, dat laatste is hun middel, niet hun doel.
Ik heb zelf gemengde gevoelens hierover, toch lijkt het me vreemd om een actie met als doel geld in te zamelen voor bejaardenhulp te gaan beschouwen als het ultieme bewijs dat de Kerk alleen maar geïnteresseerd is in wereldlijke en financiële macht.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 12:07   #3
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
In ruil voor de donatie krijgt de weldoener zijn ‘eigen’ zuster. Die bidt niet alleen dagelijks voor de adoptant, maar treedt ook graag met hem of haar in contact. Daarom krijgt de adoptant adres en telefoonnummer van de zuster. En net als bij veel andere adopties op afstand krijgt de weldoener een foto van de geadopteerde
.
Oud 4 januari 2007, 12:09   #4
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik heb zelf gemengde gevoelens hierover, toch lijkt het me vreemd om een actie met als doel geld in te zamelen voor bejaardenhulp te gaan beschouwen als het ultieme bewijs dat de Kerk alleen maar geïnteresseerd is in wereldlijke en financiële macht.
Adopt-A-Sister ontstond toen de congregatie van de zusters salesianen in New Jersey geld nodig had om voor de oudste leden te kunnen zorgen. Het project heeft sinds de start in '91 miljoenen dollars opgebracht. Zo lieten de zusters van de opbrengst in North Haledon een bejaardenhuis bouwen van 3,8 miljoen dollar.

Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2007 om 12:09.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 12:10   #5
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Doet me denken aan Rent-A-Priest hier in België

Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2007 om 12:18.
Oud 4 januari 2007, 20:35   #6
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Het hebben van kritiek op dergelijke gang van zaken hoeft niet het privilege te zijn van niet-gelovigen (of niet-katholieken).

Als katholiek ben ik er evenmin gelukkig mee.

Gebed hoort per definitie gratis te zijn, en duidelijk te onderscheiden van wat men in de wandeling "het goede doel" pleegt te noemen. In onze parochie zingen de kandidaat-vormelingen volgend weekend voor Missio; daarbij wordt duidelijk vastgelegd voor wie zij dit doen.

Als wij een poging ondernemen om deze kinderen het bidden bij te brengen, dan is het goede doel het laatste waarmee we hen confronteren. Bidden en het goede doel zijn beide pijlers van ons geloof, maar het zijn duidelijk afgescheiden pijlers. En niemand is ermee gediend dat die zouden verstrengeld raken.

En daarom ben ik niet echt gelukkig met het initiatief van die eerwaarde zusters. Hoe goed bedoeld ook, het zet niet alleen de deur naar misbruiken op een kier, maar ook die waardoor we in een situatie dreigen te belanden dat het goede doel een conditio sine qua non wordt voor het gebedsleven...

... terwijl het gebed een veel breder spectrum kent dan "alleen maar" het goede doel.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 07:55   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou ja, wat mij betreft is het pijnpunt niet de "actie met als doel geld in te zamelen voor bejaardenhulp" - op zich een heel lovenswaardig initiatief - maar eerder het feit dat men goedgelovigheid uitbuit, m.a.w. pure oplichting, ttz. :
Citaat:
,,Het is een directe lijn met God en het is goedkoper dan elk telefoontje’’
of zoals Griffin het treffend weet te verwoorden :
Citaat:
het kost geld om met God te communiceren.
Hierdoor plaatsen die nonnen zich op hetzelfde niveau als die crapuleuze TV-evangelisten die er hun hand niet voor omdraaien om zelfs behoeftigen hun laatste cent af te troggelen. Gewoonweg walgelijk!

Laatst gewijzigd door Esperanza : 5 januari 2007 om 08:22.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 09:14   #8
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Nou ja, wat mij betreft is het pijnpunt niet de "actie met als doel geld in te zamelen voor bejaardenhulp" - op zich een heel lovenswaardig initiatief - maar eerder het feit dat men goedgelovigheid uitbuit, m.a.w. pure oplichting, ttz. :
Citaat:
,,Het is een directe lijn met God en het is goedkoper dan elk telefoontje’’
Dat is een uitspraak van een klant, niet van de nonnen zelf. Uit Judokus zijn posts (en http://www.salesiansisters.org/adopt-a-sister.html) kan ik opmaken dat de focus van de actie eerder het ludiek nadoen van adopties zoals bij "Foster Parents" lijkt te zijn. Zo krijg je een biografie van de non zelf, een foto, enzovoort. Dat bidden lijkt mij eerder bijkomstig, iets wat gewoon aangeboden wordt als extra service en niet iets waarvoor je echt extra betaalt. Het nieuwsartikel lijkt echter eerder voor sensatie te kiezen dan voor accuraatheid en dit ene citaat past daar zeer goed in.
Oud 5 januari 2007, 16:04   #9
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Als de V.S.A. een pensioenregeling gehad, of iets gelijkaardigs als in Canada met een National Old Age Security Plan en een National Health Care Plan , dan zou deze Fostering ook niet nodig geweest zijn.
Oud 5 januari 2007, 17:30   #10
cor
Minister

Standaard

Citaat:
het kost geld om met God te communiceren.
Het zich toeëigenen van het monopolie om god te bereiken is een basispeiler van het christendom, sinds reeds zeer vroeg.
"God bereiken kan je alleen via ons. Zonder ons zul je eeuwig branden." Het perfecte uitgangspunt voor het uitbouwen van een machtspositie over de goedgelovige mensheid.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 07:12   #11
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is een uitspraak van een klant, niet van de nonnen zelf. Uit Judokus zijn posts (en http://www.salesiansisters.org/adopt-a-sister.html) kan ik opmaken dat de focus van de actie eerder het ludiek nadoen van adopties zoals bij "Foster Parents" lijkt te zijn. Zo krijg je een biografie van de non zelf, een foto, enzovoort. Dat bidden lijkt mij eerder bijkomstig, iets wat gewoon aangeboden wordt als extra service en niet iets waarvoor je echt extra betaalt. Het nieuwsartikel lijkt echter eerder voor sensatie te kiezen dan voor accuraatheid en dit ene citaat past daar zeer goed in.
Ja, ik weet ook wel dat het een uitspraak is van een klant. Gewoon een hypocriet die geen zin heeft om zelf te bidden en het dan maar in zijn plaats laat doen tegen harde betaling, liefst zo goedkoop mogelijk... Het zegt veel over de gelovigheid en de religieuze beleving van die klant. Mogelijks meent die klant dat oprecht, het kan ook. Misschien wel, misschien niet.

Wat mij veel meer op mijn maag ligt is het feit dat religieuzen allerhande hier akkoord mee kunnen gaan. Of misschien beter gezegd, dat deze het hebben uitgevonden! Het systeem van de aflaten in vroegere tijden kan worden beschouwd als het begin van de vermenging van religie en harde contanten. Het zegt dan ook veel over de geloofwaardigheid van die nonnen. Het is nogmaals een bevestiging van het feit dat religie heel gemakkelijk kan ontaarden in circusachtige toestanden. Het feit dat men bereid is om voor iemand te bidden nadat zijn/haar betaling is ontvangen geweest, zegt genoeg.

"Betaal ons x dollars en we bidden iedere dag voor jou, een jaar lang".

"We accept credit cards".

"God bless you and God bless America"

Ik zie geen verschil met de praktijken van die TV-evangelisten.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 januari 2007 om 07:19.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 10:36   #12
Visjnu
Minister

Standaard

Waarom citeer je me om vervolgens mijn argument te negeren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ja, ik weet ook wel dat het een uitspraak is van een klant. Gewoon een hypocriet die geen zin heeft om zelf te bidden en het dan maar in zijn plaats laat doen tegen harde betaling, liefst zo goedkoop mogelijk... Het zegt veel over de gelovigheid en de religieuze beleving van die klant. Mogelijks meent die klant dat oprecht, het kan ook. Misschien wel, misschien niet.
Het kon ook gewoon een grapje zijn van de klant. Behalve waarom juist deze uitspraak gekozen werd om in het artikel te zetten, valt er daarom, naar mijn mening, hierover niets te discussieren.

Citaat:
Wat mij veel meer op mijn maag ligt is het feit dat religieuzen allerhande hier akkoord mee kunnen gaan. Of misschien beter gezegd, dat deze het hebben uitgevonden! Het systeem van de aflaten in vroegere tijden kan worden beschouwd als het begin van de vermenging van religie en harde contanten. Het zegt dan ook veel over de geloofwaardigheid van die nonnen. Het is nogmaals een bevestiging van het feit dat religie heel gemakkelijk kan ontaard en in circusachtige toestanden.
Dit gaat niet over religie maar over bejaardenhulp. Zoals ik al zei is dit bidden slechts een extra dienst ten opzichte van de klanten. Om terug te gaan naar het voorbeeld van Foster Parents, die kinderen worden ook vaak gevraagd om tekeningen te maken nadat de klant betaald heeft. Om het verkrijgen van die tekeningen gaat het toch ook helemaal niet?

Citaat:
Het feit dat men bereid is om voor iemand te bidden nadat zijn/haar betaling is ontvangen geweest, zegt genoeg.
Wie zegt dat ze enkel bidden onder betaling?
Oud 6 januari 2007, 15:10   #13
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard Adopteer geen zuster

De Konferentie van Nederlandse Religieuzen reageert op het bericht van "Adopteer een zuster":
KNR: ’Adopteer geen zuster’
"Gods genade is gratis"

UTRECHT (RKnieuws.net) - In verschillende media verscheen afgelopen dagen een bericht over een succesvol adoptieprogramma van zusters in de Verenigde Staten.

Uit deze berichtgeving blijkt het volgende. Vanaf omgerekend 120 euro bidt een zuster een heel jaar elke dag voor haar weldoener. Betalen kan per creditcard, desnoods in termijnen. Het initiatief Adopt-A-Sister ontstond toen de congregatie van de zusters salesianen in New Jersey geld nodig had om voor de oudste leden te kunnen zorgen. Het project heeft sinds de start in 1991 miljoenen dollars opgebracht. Zo lieten de zusters van de opbrengst in North Haledon een bejaardenhuis bouwen van 3,8 miljoen dollar.

“Het is een directe lijn met God en het is goedkoper dan elk telefoontje’’, aldus een enthousiaste klant tegenover de Amerikaanse tv-zender NBC. Niet alleen rooms-katholieken, maar ook andere christenen en joden adopteerden inmiddels een zuster.

In ruil voor de donatie krijgt de weldoener zijn ‘eigen’ zuster. Die bidt niet alleen dagelijks voor de adoptant, maar treedt ook graag met hem of haar in contact. Daarom krijgt de adoptant adres en telefoonnummer van de zuster. En net als bij veel andere adopties op afstand krijgt de weldoener een foto van de geadopteerde.

Voorzover bekend wordt er in Nederland door religieuzen niet op deze manier voor anderen gebeden, stelt de Konferentie van Nederlandse Religieuzen (KNR). Wel nemen velen ‘om niet’ anderen op in hun gebed. Dat strookt ook beter met God’s genade, die gratis is en waarvoor geen tegenprestatie verlangd wordt. Gelukkig is in de Lage Landen de marktwerking niet zo ver doorgedrongen als in de Verenigde Staten, aldus KNR.

"Het woord ‘adoptie’, waarvan bij deze actie sprake is, is op zijn zachtst gezegd misleidend, omdat het de associatie wekt van toe-eigening. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de slotpassage in het bericht, waar sprake is van een weldoener, die de beschikking krijgt over zijn ‘eigen’ zuster inclusief foto en adresgegevens. Maar zusters zijn geen bezit van weldoeners. Ze zijn van zichzelf en leiden een Godgewijd leven. Daarin is voor commerciële bijbedoelingen geen ruimte", zo stelt de KNR tenslotte.
bron: http://www.rorate.com/rorate/scripts...t.php?id=32519
Oud 6 januari 2007, 16:30   #14
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht

De Konferentie van Nederlandse Religieuzen reageert op het bericht van "Adopteer een zuster":

"Gods genade is gratis"

.....

In ruil voor de donatie krijgt de weldoener zijn ‘eigen’ zuster. Die bidt niet alleen dagelijks voor de adoptant, maar treedt ook graag met hem of haar in contact.

....
Oud 6 januari 2007, 16:45   #15
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus

"Gods genade is gratis"

Laatst gewijzigd door Judokus : 6 januari 2007 om 17:00.
Oud 6 januari 2007, 17:00   #16
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

De kern gaat hier over het feit dat je deze zusters nu kan verwijten aan geldbejag doen. Ze 'bieden hun diensten aan' die idd gratis hoort te zijn. Ze doen dit behoorlijk ludiek, adhv "Fostering".

De KNR heeft al gereageerd, ook in België wordt afwijzend gereageerd op zulke evoluties. Natuurlijk moeten we er de kanttekening bij maken dat religieuzen hier ook beroep kunnen doen op wettelijk pensioen, wat in de V.S. niet bestaat. Aldus moeten religieuzen wel 'iets' vinden om te overleven. Ze zouden op verschillende manieren hun diensten kunnen aanbieden: kaas maken, bier brouwen, abdijhoeveproducten aanbieden,... of hun andere diensten: nl. bidden. Ik denk dat het ook komt doordat er vraag is naar zo'n initiatieven (gezien het principe vraag&aanbod), vermits het zo'n succes kent(zelfs bij niet-katholieken)...

Ik keur dit Fosterplan niet af, zolang men ook ten allertijden gratis (dus "pro Deo") blijft bidden voor iedereen die dat wenst. Het is totaal verkeerd om enkel te bidden voor degene die het kunnen veroorloven. Ik vraag me trouwens af of dat werkelijk de bedoeling zou zijn van deze orde. Ik denk van niet, dat het eerder een methode is om aan fund-raising te doen op afstand (via internet e.d.)

Laatst gewijzigd door Judokus : 6 januari 2007 om 17:00.
Oud 6 januari 2007, 17:54   #17
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Ik keur dit Fosterplan niet af, zolang men ook ten allertijden gratis (dus "pro Deo") blijft bidden voor iedereen die dat wenst. Het is totaal verkeerd om enkel te bidden voor degene die het kunnen veroorloven. Ik vraag me trouwens af of dat werkelijk de bedoeling zou zijn van deze orde. Ik denk van niet, dat het eerder een methode is om aan fund-raising te doen op afstand (via internet e.d.)
Inderdaad, dat is ook mijn mening. Mijn vraag lijkt echter verkeerd begrepen te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ikzelf
Ik vraag me dus eveneens af of de nonnen ook gratis bidden voor o.a. zij die het zich niet kunnen veroorloven.

Laatst gewijzigd door Visjnu : 6 januari 2007 om 17:56.
Oud 28 februari 2007, 13:57   #18
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ben eens benieuwd hoeveel nonnen al een nieuwe papa en mama gekregen hebben.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 28 februari 2007, 15:31   #19
ericdesm
Banneling

Standaard

Eigenlijk vreemd hoe mensen hierover kunnen kakken, en zwijgen over de verplichting van moslims om 1/10 van hun loon aan terroristen te geven.

Want, zoals in alles, gaan de pedofiele massamoordenaar volgelingen wel *iets* verder.

Zakat Fisabilillah is verplicht, en 1/8 ervan MOET naar terreurgroepen gaan.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Zakat
ericdesm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2007, 15:32   #20
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericdesm Bekijk bericht
Eigenlijk vreemd hoe mensen hierover kunnen kakken, en zwijgen over de verplichting van moslims om 1/10 van hun loon aan terroristen te geven.

Want, zoals in alles, gaan de pedofiele massamoordenaar volgelingen wel *iets* verder.

Zakat Fisabilillah is verplicht, en 1/8 ervan MOET naar terreurgroepen gaan.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Zakat
Aha, gij zijt moslim?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be