![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Minister-President
|
![]() ![]()
![]() |
#262 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad een "lab-experiment", zoals je schrijft. Zoals het merendeel van de economsche theorieën lijkt het eerder verwant met de wiskunde of de theoretische fysica dan met de chemie. Men werkt in een "luchtledig" theoretisch kader, zonder dat men rekening houdt met externe (sociale) factoren wordt elk individu als analyse-eenheid beschouwd. En zoals elke wetenschapper weet, zjn lab-experimenet vaak niet toepasbaar of niet dupliceerbaar in de "echte wereld". Nu, ik ben een individualist zoals Hesse een individualist was ("Een golfje op de stroom", zeker lezen!). Ik verdedig een zo groot mogelijke invulling van het recht op zelfbeschikking, op keuzevrijheid, op vrije meningsuiting, op individuele ontplooiing, ... maar dat wil niet zeggen dat ik grotere analyse-eenheden simpelweg negeer, alsof ze niet bestaan. In dit opzicht ben ik het dus ook gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet eens met de typisch liberale visie op integratie. Men zegt: "migranten zijn individuen, en we moeten hen als individu behandelen, niet als een groep", en daar ben ik het op zich mee eens. Maar dan zegt men ook (Somers of Keulen bvb) "We mogen geen groepsspecifieke aanpak hanteren, want migranten zijn individuen", en dat lijkt mij onzinnig. Het aanvaarden van de mens als individu wil toch niet zeggen dat men elke vorm van groepsemancipatie moet verwerpen. Stel je voor dat men tegen het kaste-systeem wil strijden, maar zichzelf de beperking oplegt dat men in geen geval de pariahs als groep mag benaderen of trachten te emaniperen. Dat lijkt me toch niet effectief. Men kan toch ook op zoek gaa naar groepsspecifieke oplossingen die terzelfdertijd de individuele emancipatie binnen de groep versterken. Nu, op heel veel vlakken merk ik dat wij het eens zijn: Kubrick heeft goede films gemaakt, het "natuurrecht" is een semi-religieus begrip, het absolute karakter van eigendomsrecht moet in twijfel worden getrokken. En dan je laatste vraag "Hoe legitimeer je de politieke macht?". Dat vind ik een heel interessant vraagstuk. Ik sta ook zeer wantrouwig tegenover diegenen die zich de macht toeëigenen, daarom verwerp ik het etatisme en de voorhoede-gedachte van veel van mijn linkse kameraden. En dat democratie misbruikt kan worden, daar ben ik het mee eens. Het huidig systeem wordt inderdaad fel overschat, maar diegenen die zoals Fukuyama het "Einde van de Geschiedenis" voorspelden, op grond van de "duidelijke superieuriteit" van het huidige systeem, die zijn nu lang niet meer zo triomfantelijk als 15 jaar geleden. Maar anyway, legitimatie van politieke macht dus. Ik ben niet van mening dat het houden van periodieke verkiezingen waarbij men een kleine invloed kan uitoefenen op de lijstvolgorde opgesteld door de partijbureaus, voldoende legitimatie is. Zeker niet als men ziet dat er amper nog een link is tussen de lijst waarop politici staan en de plaats waar ze zetelen. Maar dat is eigenlijk detailkritiek, fundamenteel kunnen we ons de vraag stellen of een representatieve democratie ooit echt democratisch kan zijn. En valt het te vermijden dat de "vertegenwoordigers" meer hun eigen belangen of "special interests" vertegenwoordigen dan hun kiezers? Ik denk van niet.
![]() |
![]() |
#263 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het valt me op dat dit soort van discussies steevast slapstick-allures krijgen. 'Vrijheid' is een dankbaar onderwerp om oeverloos over te neuzelen; 'eigendom' al evenzeer... Terwijl het daar in wezen zelfs niet eens over hoeft te gaan. Voor mij persoonlijk is de legitimatie van de politieke macht het centrale vraagstuk: het recht waarmee een 'overheid' zich meent een stuk van mijn inkomsten te mogen toeëigenen, het recht waarmee bepaalde ambtenaren of mandatarissen zich menen te mogen uitspreken over de keuzes die ik maak in m'n leven... Die legitimatie is problematisch: democratie biedt daar geen antwoord op (de public choice theorie toont dat heel duidelijk aan) en ik hoed me voor de grote profeten die namens een 'groep' of een 'klasse' menen te kunnen spreken. Misschien ligt het antwoord wel in het feit dat we die 'overheid' niet teveel knikkers mogen geven in het spel. Dat we moeten afstappen van de idee dat een samenleving 'maakbaar' is van bovenaf... Want als je de hele geschiedenis overschouwt, is de bron van alle ellende steevast uit die richting gekomen: goedmenende 'profeten' van links of rechts die de samenleving of 'de wereld' eens gingen hervormen. Mooie intenties die uitmonden in repressie, geweld en oeverloze miserie: hetzij voor een hele bevolking, hetzij voor bepaalde delen van die bevolking. De grote uitdaging bestaat erin om uit te maken hoeveel 'overheid' we in wezen nodig hebben, hoeveel macht die overheid mag uitoefenen en hoe we kunnen voorkomen dat belangengroepen er zich meester van maken. De algemene regel zou moeten zijn dat je de dynamiek die in de grassroots van de samenleving bestaat tenvolle laat spelen; dat je mensen de grootst mogelijke vrijheid (i.e. vrij van interventie van bovenaf) gunt om hun geluk te zoeken waar ze dat menen te moeten zoeken (en erkent dat mensen ook fouten mogen maken) en dat je als overheid pas ingrijpt wanneer dit absoluut onafwendbaar is. Een marginale staat dus; wat lang niet hetzelfde is als een zwakke staat of een minimale staat.
![]() |
![]() |
#264 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Maar omdat het veel leuker is om te discussieren over de verschillen dan over de gelijkenissen, wil ik toch nog enkele kanttekeningen maken bij jouw opmerkingen. De huidige vorm van democratie voldoet niet als legitimatie voor de politieke macht, daarover zijn we het eens. Maar dat maakt van mij nog geen aanhanger van de public choice theorie. Ik ga akkoord met een deel van hun analyses, maar ik verwerp hun al te negatieve visie op de vakbonden. Voor de meeste public choice-economen zijn vakbonden vermaledijde malafide organisaties, die hun macht misbruiken om te intervenieren in het anders zo gestroomlijnd verlpende marktproces van vraag en aanbod , i.v.m. de prijs van arbeid bvb. Ik ga helemaal niet akkoord met deze visie. Vakbonden zijn ontstaan uit zelforganisatie van arbeiders, als legitieme reactie op onderrukking en uitbuiting. Vakbonden zijn noodzakelijk om de ongelijkheid van de positie van de marktactoren te verminderen. Zonder vakbonden staan de "werknemers" geïsoleerd, met veel minder informatie en veel minder leverage dan hun tegenhangers de "werkgevers". Ik kan me voorstellen dat er vragen worden gesteld bij bijvooorbeeld het uitbetalen van uitkeringen door de vakbonden, dat wel. Ik ben ook op,mijn hoede voor "profeten die namens een 'groep' of een 'klasse' menen te kunnen spreken", zoals jij het uitdrukt, maar dat betekent niet dat ik de groep of de klasse als sociologische analyse-eenheid onbruikbaar acht, integendeel. Klassebelangen zijn reëel, ze bestaan. Er zijn klassenverhoudingen en klasse-tegenstellingen, mischien iets minder simpel dan in het oude marxistische schema, maar desalniettemin zeer tastbaar en belangrijk. Ik heb zware twijfels over diegenen die menen in naam van de massa te spreken, of het "volk", dat wel. Maar ondanks mijn wantrouwen tegenover die profeten van het algemeen belang met al hun goede intenties, toch blijf ik geloven in de maakbaarheid van de maatschappij en in de vooruitgangsgedachte. Weliswaar met een belangrijke toevoeging hieraan, die je zelf al beschrijft: de hervormingen moeten bottom-up gebeuren, vanuit de grassroots, en niet top-down. Het is de individuele verantwoordelijkheid van allen om hier aan te werken, niet de verantwoordelijkheid van een leider, profeet of verlosser. Of van een kaderpartij of een voorhoede, for that matter. En tot slot, uiteindelijk zal je wel weer over "links" en "rechts" moeten spreken, want er blijft een verschil van visie over de rol van de staat in de economie, zelfs bij een marginale staat.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 28 februari 2007 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Allez, vaarwel dan?
Feestje! |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat me niet geheel duidelijk is: je spreekt over de 'maakbaarheid van de samenleving' en voegt er meteen aan toe dat de impulsen voor vernieuwing en vooruitgang vanuit de grassroots moeten komen... Zie je daar geen contradictie in? Citaat:
Ik maak me geen illusies dat de 'ideale marginale staat' er ooit zou komen, maar het vormt voor mij een referentiekader. Ik vond het al zeer hoopgevend dat er in de Vlaamse Administratie momenteel experten aan het werk zijn die aan zgn. 'wetsmatiging' doen; mensen die onderzoeken in welke mate er daadwerkelijk behoefte is aan bepaalde regelgeving en de kost ervan in kaart brengen. Dat is een nieuwigheid en het duidt er toch op dat stilletjesaan het besef begint te groeien dat de regeldrift van de overheid vaak meer kapot maakt dan ze bijdraagt. Kleine dingetjes dus, maar wel heel boeiend om volgen.
![]() |
![]() |
#267 | |
Minister
|
![]() Citaat:
2. Je hebt er misschien niet op gelet, maar ik heb de termen "klassentegenstellingen, klassebelangen en klasse-verhoudingen" gebruikt (en mij daarbij niet erg consequent aan de tussen-n-regel gehouden). "Klassenstrijd" heb ik niet gebruikt. Maar als je er toch over begint, ook dat woord heeft nog altijd zijn waarde in het politiek-sociologisch jargon. Misschien is dit hier soms minder duidelijk, door de opkomst van de "vermiddenklaste" arbeiders, maar in grote delen van de wereld meer dan ooit. De zuiver economische tegenstelling tussen arbeid en kapitaal zal altijd blijven bestaan. Deze tegenstelling hoeft zich daarom niet altijd en overal te vertalen in een directe klassenstrijd, maar vaak genoeg gebeurt dit wel. Verder wil ik opmerken dat het huidige Europees-continentale systeem, met zeer hoge belastingen en arbeid, gecompenseerd door een verzorgingsstaat, er gekomen is met de volle steun van het "winstgeile patronaat". Zij profiteerden mee van de gestegen koopkracht door de welvaartstaat, en ze kregen massaal allerlei vormen van overheidsteun, exportsubsidies, ... Allemaal dankzij Big Government. Ok, ze klagen natuurlijk over de hoge loonlasten, maar telkens er een fabriek moet sluiten, zijn de patroons er als de kippen bij om gebruik te maken van de "nanny state" en hun werknemers vanaf 50 op pré-pensioen te sturen, of aan de overheid te vragen om de helft bij te leggen in een "afvloeiings"-soclaal fonds. En dan zijn er nog de subsidies voor "innovatie", voor allerlei projectjes, steun bij milieu-maatregelen,... De huidige bedrijven in België kunnen niet zonder hun nanny state, die ze ook vaak laten opdraaien voor alle externe kosten. 3. Als ik spreek over de "maakbaarheid van de samenleving" van onderuit, dan bedoel ik dus iets totaal anders dan de "grote verhalen" van vroeger. Ik wil enkel duidelijk maken dat ik geloof dat elke mens de mogelijkheid, de potentie heeft om iets te veranderen in de "goede richting" (een zeer vaag begrip, ik weet het). Ik ga niet uit van een gedetermineerde toekomst, ik zie de mens niet als een pre-gedestineerd wezen. De toekomst is wat er we van maken, en in die zin "maakbaar". Daarom ontwerp ik nog geen platonische samenlevingsmodelletjes die ik meen te moeten toepassen als sociaal experiment. Ik heb gemerkt dat er niet veel goeds is voortgekomen als we teveel aan "social engineering" gaan doen. Maar om op je vraag te antwoorden, er is dus geen contradictie tussen bottom-up en een maakbare samenleving, als je het proces van het "maken" van die samenleving als een chaotisch, ongestructureerd, creatief en variabel proces beschouwd. Een proces dat nooit volmaakt zal zijn en nooit af is. Een proces dat zeker niet zal eindigen in één of ander mythisch utopia. 4. Ik ben op zich geen fan van labels, maar zonder terminologie kan je moeilijk over politiek praten, vind ik. Op elke term, onderverdeling en breuklijn kan je veel terechte kritiek geven, maar als je alles overboord gooit, dan eindig je met Witgenstein, en dan moet je zwijgen. ![]() Overigens hoop ik dat ook in een marginale staat er mensen zullen zijn die de wereld willen verbeteren, deze neiging hoeft niet zo cynisch bekeken te worden. Zolang de "wereldverbeteraars" zichzelf maar niet als een uitverkoren elite beschouwen die het recht heeft om anderen haar wil op te leggen.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 1 maart 2007 om 00:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Minister-President
|
![]() intellectuele masturbatie is precies toch leuk als ge met 2 zijt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() van mijn potentie moet mijnen baas afblijven ja, als ge dat maar weet. ![]() Mijn excuses dat ik niet bereid ben om af te dalen naar jouw discussieniveau.
![]() |
![]() |
#270 |
Minister-President
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Pure tijdverspilling dus...
![]() |
![]() |
#272 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat de gemiddelde arbeider een discussie over vakbondsdemocratie of de rol van het patronaat dan toch interessanter vind. Anyway, jullie commentaar is inhoudsloos en kleinzielig. "Meester, ze discussiëren over politiek op het politiek discussieforum!" Daarbij, ik was niet aan het praten met de "man in de straat", ik was in discussie met een paar liberale intellectuelen. Ik ga er van uit dat La Chunga, Heftruck en Desiderius verstandig genoeg zijn om niet afgeschrikt te worden door het feit dat ik nu eenmaal schrijf als een hooggeschoolde academicus. Ik ben een intellectueel, daar kan ik ook niets aan doen. Ik voel me daarom niet beter maar ook niet minder. En ik heb verdomd veel moeite moeten doen om against all odds toch aan mijn hoger diploma te geraken, en ik ben niet van plan om nu te veinzen dat ik een fabrieksarbeider zou zijn, zoals de amadezen in de jaren '70. Neerkijken op intellectuelen is even dom als neerkijken op arbeiders, elke mens heeft het recht om zich te ontwikkelen volgens zijn of haar eigen talenten. Het anti-intellectualisme van klein-links heeft ons al een massamoord op brildragers in Kampuchea opgeleverd. Lees anders eens Gramsci over de intellecueel, ik heb een stukje en een link op de Gramsci-draad gezet. Daar kan je misschien iets nieuws uit leren,dan moet je niet steeds je achterhaalde simplismes over mechanisme en relativisme debiteren. Als er iets intellectuele masturbatie is, dan is het wel een dergelijke wetenschapsfilosofische discussie die jij zo graag schijnt te voeren.
![]() |
![]() |
#274 |
Minister-President
|
![]() bwah, 't is misschien leuker te citeren uit vergeelde, achterhaalde boekjes uit het begin van vorige eeuw. Competitietjes in de zin van "kijk eens hoeveel ik wel gelezen heb..."
Alleszins een p�*k eenvoudiger dan zelf eens na te denken.
![]() |
#275 |
Minister
|
![]() Bizar overigens dat ik kritiek krijg van mijn linkse "medestanders", terwijl ik respect krijg van mijn liberale opponenten, wiens ideologie ik op basis van argumenten heb trachten te bekritiseren.
Misschien kunnen jullie ook eens inhoudelijk reageren. Wat vinden jullie van de institutionalisering van de vakbonden? Hoe zien jullie de invulling van het begrip "klassenstrijd" in de huidige maatschappij? Kiezen jullie voor een top-down of bottom-up-benadering? Geloven jullie in een blueprint voor de samenleving? Hoe wordt volgens jullie de politieke macht gelegitimeerd, of eenvoudiger uitgedrukt, op basis waarvan hebben machthebbers het recht om over die macht te beschikken? Wat is jullie visie op eigendomsrecht? ...
![]() |
#276 | ||||
Minister-President
|
![]() ... maar terzake:
Citaat:
Citaat:
En het VBO is in hetzelfde bedje ziek: telkens een werkgever klaagt over de te zware lasten op arbeid, moet je tegenwoordig eerst goed kijken naar wie het precies zegt. Voor de grote knapen zitten de spelregels héél anders in elkaar dan voor de KMO's, waar nochtans de meeste werkgelegenheid zit. Stof genoeg voor discussie zonder te hoogdravend te leuteren over klassenstrijd... Pas wanneer dat stalletje is uitgemest, mogen de grote ideologen nog eens hun zegje komen doen. Citaat:
Citaat:
Als het populistische gebral nog het enige is wat kan of mag in een politiek discussieforum, dan kunnen we het zaakje beter meteen volledig opdoeken.
![]() |
![]() |
#277 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Minister-President
|
![]() on topic:
kunnen we even een vld-kandidate van turnhout aan het werk zien http://www.zattevrienden.be/sfw/omdat_je_het_waard_bent |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
|
![]() Je hebt dat nu al 7 keren gezegd, het begint afgezaagd te geraken. Kennelijk heb je zelf geen stof meer om over te spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |