![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Dus u denkt dat u informatie kunt opvissen over de jonge levensjaren van Jezus?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() die kwam volgens mij een pak later.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() wist k wel hoor ...
maar die 'raadslagen' ... die intrigeren me wel ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb het nog eens opgezocht in de Encylopedie de Grote Winkler prins ook daar is weinig te vinden over de jeugdjaren van Jezus, daar wordt ook gezegd wat ik al ook geschreven heb in mijn posting. Hier een kort overzicht : Voor de kennis van Jezus en zijn optreden is het Nieuwe Testament vrijwel de enige bron. Daarbuiten zijn er een paar terloopse vermeldingen bij Romeinse schrijvers (Suetonius, Vita Claudia 25,4; Tacitus, Annal XV, 44; Plinius de jongere, Epist. X, 96), twee teksten --- waarvan de belangrijkste onder verdenking staat van interpolatie --- van de joodse geschiedschrijver Josephus Flavius (Ant, jud, 18,3,3 en 20,9,1), en enkele gegevens uit de rabijnse litiratuur. En hier komt het nu wat ik ook al duidelijk gemaakt heb, waarom er zo weinig geschreven werd over Jezus jeugdjaren. Over dit alles wordt echter gesproken in het kader van de predeking. Het is de Christus van het geloof, over wie dit alles getuigd wordt. Van echte historische interrese in moderne zin lijkt geen sprake te zijn. Dit geld ook van de voornaamste bronnen in het Nieuwe Testament voor de kennis van de persoon en het optreden van Jezus de evangeliën. Ook bij deze boeken betreft het geen biografieën, maar geschriften waarin alles wordt betrokken op het geloof. Van daaruit is het enerzijds te verklaren dat zij nauwelijks iets meedelen over Jezus jeugd en niets over zijn uiterlijke verschijning, anderzijds dat Jezus lijden,sterven en opstanding. En dat komt niet van de leer van Jehovahs Getuigen, maar er zit er wel veel gelijkennis in. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() De geboorte tussen de os en de ezel was misschien niet wonderlijk maar toch ook niet alledaags. En de bevruchting was van een wonderbaarlijke goddelijke aard.
Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 11:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Het ongelovig Nazareth. De opvallenste negatieve reactie op Jezus is die van de stad (of het dorp) waar hij vandaan komt, Nazareth. Als Hij rondtrek en in Galilea predikt, komt Hij daar ook een keer. Hij merkt wel dat zijn vroegere dorpsgenoten niet erg positief tegenover Hem staat en dat er weinig sprake van geloof in Hem is. Ze kennen Hem als één van hen; zijn familie woont er nog. Hoe kan die voormalige buurtjongen nou iets bijzonder zijn? Jezus doet in Nazareth dan ook maar weinig wonderen. De evangelist Marcus schrijft zelfs: Hij kon daar geen enkel wonder doen, behalve dat Hij een klein aantal zieken genas die Hij de handen oplegde. Uit deze formulering blijkt weer dat er volgens de evangelisten geloof voor nodig is om door Jezus genezen te worden. Lukas verteld dan dat Jezus op de sabbat in Nazareth naar de synagoge gaat. Hij wordt uitgenodigd om te lezen uit de Schrift, en ze reiken Hem de boekrol van de profeet Jesaja aan. Hij zoekt en vindt de pasage : "De geest des heren is over mij gekomen, omdat Hij mij gezalf heeft. Hij heeft mij gezonden om aan de armen de blijde Boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, en aan blinden, dat zij zullen zien ; om verdrukten te laten gaan in vrijheid, om genadejaar af te kondigen van de Heer. (Lukas 4, 18-19, naar Jesaja 61,1-2). Hij rolt het boek dicht en zegt : Het Schriftwoord dat gij zojuist gehoord hebt is thans in vervulling gegaan. Dat wekt weer verbazing bij de toehoorders. Ze vinden het kennelijk moeilijk om deze Messiaanse aanspraak te pruimen . Jezus maakt het er niet beter op. Hij houdt zijn gehoor voor dat er in de dagen van Elia, toen de grote droogte voor hongersnood zorgde, in Israël ongetwijfeld heel wat weduwen waren. Toch werd Elia naar een heidense weduwe gestuurd, om die van de hongerdood te redden . In die dagen van Elisa waren er ongetwijfeld veel melaatsen in Israël. toch werd alleen Na�*man de Syriër gereinigd. Dit wekt zodanig de woede op van de aanwezigen in de synagoge, dat ze Jezus eruit gooien van de berg waarop Nazareth gebouwd is. Maar Jezus loopt tussen hen door en vertrekt. Hij keert voorzover bekend nooit meer naar Nazareth terug, want zoals Hij zelf al had gezegd: "Een profeet wordt overal geëerd, behalve in zijn eigen stad. (Matth.13; Marcus 6; Lukas 4. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |