Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2007, 17:31   #21
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
Spreuken 1: 31 Daarom zullen zij eten van de vrucht van hun weg , en zij zullen zich zat eten aan hun eigen raadslagen.
Niet mijn persoon bedreigen met jehovah omdat ik uw redenering niet volg a.u.b.

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 17:34   #22
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
't Is maar humor é. Er mag ook wel eens gelachen worden...
Persoonlijk denk ik dat u lachtte met deze thread en deze vormgeeft met uw filmpje zonder enig zinnige inbreng.

GreetzZ
Oud 5 maart 2007, 17:55   #23
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
't Is maar humor é. Er mag ook wel eens gelachen worden...
Ai, Ai. Als de katholieken beginnen te lachen.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 18:05   #24
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Ai, Ai. Als de katholieken beginnen te lachen.
Is lachen dan het voorrecht van niet-katholieken?
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2007, 18:37   #25
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Op de een of andere manier waren zijn ouders Hem kwijtgeraakt, en toen zij hem uiteindelijk na drie dagen vonden, wel , toen bevond Hij zich in de tempel, waar Hij te midden van de leraren zat, naar wie hij luisterden, stonden voortdurend verbaasd over zijn begrip en zijn antwoorden.
Lucas laat Jezus als hij twaalf jaar oud is, de geleerden in de tempel verbaasd staan van zijn kennis. Maar als zijn ongeruste ouders hem komen halen, verbaast hij zich daarover: 'En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders? En zij verstonden het woord niet, dat Hij tot hen sprak' (Lucas 2:49-50). Met andere woorden, zij schijnen zich niet bewust te zijn van zijn heilige missie. Maar hoe kan dat als Maria zo'n wonderlijke geboorte heeft meegemaakt?
Oud 5 maart 2007, 20:51   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeddie Bekijk bericht
Natuurlijk.
Waarom zou u daarover moeten twijfelen ?
Anders begin ik hier geen thread over dit onderwerp.
Of gaat het niet snel genoeg ?
Hopelijk wacht u niet op een antwoord op mijn eigen vraag.

GreetzZ
Dus u denkt dat u informatie kunt opvissen over de jonge levensjaren van Jezus?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 08:58   #27
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Lucas laat Jezus als hij twaalf jaar oud is, de geleerden in de tempel verbaasd staan van zijn kennis. Maar als zijn ongeruste ouders hem komen halen, verbaast hij zich daarover: 'En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders? En zij verstonden het woord niet, dat Hij tot hen sprak' (Lucas 2:49-50). Met andere woorden, zij schijnen zich niet bewust te zijn van zijn heilige missie. Maar hoe kan dat als Maria zo'n wonderlijke geboorte heeft meegemaakt?
de geboorte was niet wonderlijk, t was de bevruchting.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 08:59   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Spreuken 1: 31 Daarom zullen zij eten van de vrucht van hun weg , en zij zullen zich zat eten aan hun eigen raadslagen.

Groet Ronny

wat wordt er juist bedoeld met 'raadslagen' ?
Oud 6 maart 2007, 10:03   #29
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Niet volgens Thomas van Aquino onder anderen. In zijn Summa Theologica, deel 3, vraag 28.2 (http://www.newadvent.org/summa/4028.htm), concludeert hij dat Maria ook maagd bleef tijdens de geboorte zelf (maw. zonder opening van de baarmoeder, beschadiging van het maagdenvlies en pijnen).
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 10:06   #30
Anna List
Banneling

Standaard

die kwam volgens mij een pak later.
Oud 6 maart 2007, 10:16   #31
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
die kwam volgens mij een pak later.
Ja, die theorien zijn van de 13e eeuw en behoren tot de scholastiek.
Oud 6 maart 2007, 10:28   #32
Anna List
Banneling

Standaard

wist k wel hoor ...

maar die 'raadslagen' ... die intrigeren me wel ...
Oud 6 maart 2007, 10:48   #33
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
wist k wel hoor ...

maar die 'raadslagen' ... die intrigeren me wel ...
In het hebreeuws wordt de term "mow'etsah" hiervoor gebruikt in deze spreuk. Naar het engels kan dat gewoon vertaald worden als

1. counsel, plan, principal, device
Oud 6 maart 2007, 11:11   #34
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Niet mijn persoon bedreigen met jehovah omdat ik uw redenering niet volg a.u.b.

GreetzZ

Over welke bedreiging heb je hier dan over, mag de waarheid niet gezegd worden?
Ik heb het nog eens opgezocht in de Encylopedie de Grote Winkler prins ook daar is weinig te vinden over de jeugdjaren van Jezus, daar wordt ook gezegd wat ik al ook geschreven heb in mijn posting. Hier een kort overzicht : Voor de kennis van Jezus en zijn optreden is het Nieuwe Testament vrijwel de enige bron. Daarbuiten zijn er een paar terloopse vermeldingen bij Romeinse schrijvers (Suetonius, Vita Claudia 25,4; Tacitus, Annal XV, 44; Plinius de jongere, Epist. X, 96), twee teksten --- waarvan de belangrijkste onder verdenking staat van interpolatie --- van de joodse geschiedschrijver Josephus Flavius (Ant, jud, 18,3,3 en 20,9,1), en enkele gegevens uit de rabijnse litiratuur.
En hier komt het nu wat ik ook al duidelijk gemaakt heb, waarom er zo weinig geschreven werd over Jezus jeugdjaren. Over dit alles wordt echter gesproken in het kader van de predeking. Het is de Christus van het geloof, over wie dit alles getuigd wordt. Van echte historische interrese in moderne zin lijkt geen sprake te zijn.
Dit geld ook van de voornaamste bronnen in het Nieuwe Testament voor de kennis van de persoon en het optreden van Jezus de evangeliën. Ook bij deze boeken betreft het geen biografieën, maar geschriften waarin alles wordt betrokken op het geloof. Van daaruit is het enerzijds te verklaren dat zij nauwelijks iets meedelen over Jezus jeugd en niets over zijn uiterlijke verschijning, anderzijds dat Jezus lijden,sterven en opstanding.
En dat komt niet van de leer van Jehovahs Getuigen, maar er zit er wel veel gelijkennis in.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2007, 11:30   #35
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
wat wordt er juist bedoeld met 'raadslagen' ?

Volgens het woordenboek: te [raden] raadgeving, oplossing ; raadgevend of besturend lichaam: plaatsvervangend lid v.e. hoog militair gerechtshof ; met voorbedachten rade, gaan raadplegen, beraadslagen ; geen weten met, niet weten wat men moet beginnen met; ten einde --- niet meer wetend wat men moet beginnen ; toen was goede --- duur, toen was er niet veel meer aan te verhelpen raadadviseur departementambtenaar onder secretarisgeneraal m [-s] wie raad geeft.
Groet Ronny
Oud 6 maart 2007, 11:44   #36
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De geboorte tussen de os en de ezel was misschien niet wonderlijk maar toch ook niet alledaags. En de bevruchting was van een wonderbaarlijke goddelijke aard.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2007 om 11:48.
Oud 6 maart 2007, 12:33   #37
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Wat je hier schrijft zit er wel waarheid in, maar hoe Maria zich niet bewust te zijn van zijn heilige missie dat moet ik nog eens opzoeken. Maar hier komt ik om eens een beteroverzicht te krijgen. De Grote Winkler prins heeft een klein boekje uitgegeven onder de titel "Beknopte bijbel" en het komt ook heel goed overeen wat ik geschreven heb en dat Jezus in zijn jeugdjaren in Nazareth gebleven is.

Het ongelovig Nazareth.
De opvallenste negatieve reactie op Jezus is die van de stad (of het dorp) waar hij vandaan komt, Nazareth. Als Hij rondtrek en in Galilea predikt, komt Hij daar ook een keer. Hij merkt wel dat zijn vroegere dorpsgenoten niet erg positief tegenover Hem staat en dat er weinig sprake van geloof in Hem is. Ze kennen Hem als één van hen; zijn familie woont er nog. Hoe kan die voormalige buurtjongen nou iets bijzonder zijn? Jezus doet in Nazareth dan ook maar weinig wonderen. De evangelist Marcus schrijft zelfs: Hij kon daar geen enkel wonder doen, behalve dat Hij een klein aantal zieken genas die Hij de handen oplegde. Uit deze formulering blijkt weer dat er volgens de evangelisten geloof voor nodig is om door Jezus genezen te worden.
Lukas verteld dan dat Jezus op de sabbat in Nazareth naar de synagoge gaat. Hij wordt uitgenodigd om te lezen uit de Schrift, en ze reiken Hem de boekrol van de profeet Jesaja aan. Hij zoekt en vindt de pasage : "De geest des heren is over mij gekomen, omdat Hij mij gezalf heeft. Hij heeft mij gezonden om aan de armen de blijde Boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, en aan blinden, dat zij zullen zien ; om verdrukten te laten gaan in vrijheid, om genadejaar af te kondigen van de Heer. (Lukas 4, 18-19, naar Jesaja 61,1-2). Hij rolt het boek dicht en zegt : Het Schriftwoord dat gij zojuist gehoord hebt is thans in vervulling gegaan. Dat wekt weer verbazing bij de toehoorders. Ze vinden het kennelijk moeilijk om deze Messiaanse aanspraak te pruimen . Jezus maakt het er niet beter op. Hij houdt zijn gehoor voor dat er in de dagen van Elia, toen de grote droogte voor hongersnood zorgde, in Israël ongetwijfeld heel wat weduwen waren. Toch werd Elia naar een heidense weduwe gestuurd, om die van de hongerdood te redden . In die dagen van Elisa waren er ongetwijfeld veel melaatsen in Israël. toch werd alleen Na�*man de Syriër gereinigd.
Dit wekt zodanig de woede op van de aanwezigen in de synagoge, dat ze Jezus eruit gooien van de berg waarop Nazareth gebouwd is. Maar Jezus loopt tussen hen door en vertrekt. Hij keert voorzover bekend nooit meer naar Nazareth terug, want zoals Hij zelf al had gezegd: "Een profeet wordt overal geëerd, behalve in zijn eigen stad. (Matth.13; Marcus 6; Lukas 4.
Groet Ronny
Oud 7 maart 2007, 10:19   #38
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus u denkt dat u informatie kunt opvissen over de jonge levensjaren van Jezus?
Yup.

GreetzZ
Oud 7 maart 2007, 10:35   #39
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Yup.

GreetzZ
Ik kijk met belangstelling uit. Wie weet.
Oud 7 maart 2007, 10:43   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Yup.

GreetzZ

gewoon op google zeker ... gelijk al de rest.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be