![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Doet dat eigenlijk pijn als je zoveel dingen moet haten?
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Het onrecht en de haat doen pijn. Ze tolereren is colaboreren. De ironie van mijn opmerking aan het adres van Desi is je natuurlijk ontsnapt. Laatst gewijzigd door ericferemans : 7 maart 2007 om 10:15. |
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Ach ja. Dat is maar een detail natuurlijk. Maar als Wagnerliefhebber houdt ik nu eenmaal van perfectie of toch op zijn minst het benaderen van. Dat is ook de reden dat ik het niet correct vind dat een quasi perfecte stad als Brugge wordt ontsierd door een metalen gedrocht. |
|
|
|
|
|
|
#64 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#65 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Wat jij met alle macht niet wil zien is de context waarin Wagner dat éne pamfletje heeft geschreven. Dat hij z'n kazak draaide wat Meyerbeer betreft, had vooral te maken met het feit dat hij voor de zoveelste maal zwaar gefrustreerd werd door de heisa die rond diens dood werd opgevoerd, terwijl zijn 'magnum opus' allerminst gesmaakt werd. De man heeft wat mislukte premières achter de rug gehad. (reden trouwens om dat ene pamfletje nogmaals uit te geven en aan te vullen) Maar d�*t... zal jou een rotzorg wezen. Net zoals het jou een rotzorg zal zijn dat het in Wagner's tijd en entourage bon ton was om antisemitische praat te verkopen. Het verhaal van Winifred is me bekend, maar wat d�*t nog met de meester te maken heeft, is me een raadsel. De rest van je betoog handelt over de politieke recuperatie door adjudant A. Hitler en is al evenmin relevant. Maar nogmaals... ga eens te rade bij Schönberg. Een groots componist én muzikaal vernieuwer met onverdachte roots. Wellicht snap je dan iets beter waarom je gewauwel over de politieke achtergrond kant noch wal raakt. ps. mijn Duits is nog altijd behoorlijk stevig hoor. Citaat:
Maurice de Wilde... nee; d�*t is een stukje historie waar ik me bewust nooit in heb verdiept. Teveel pijnlijke gebeurtenissen; teveel mensen uit mijn familie verloren in beide oorlogen. Het was altijd de grootste wens van m'n grootmoeder zaliger dat die lidtekens ooit nog eens zouden helen. En het oprakelen van e.e.a. heeft daar m.i. nooit echt toe bijgedragen. Citaat:
Wagner heeft onvergetelijk mooie werken geproduceerd. Ik ben geen fan van de grote bombarie, maar puur muzikaal gezien zijn er schitterende pareltjes te rapen in Wagner's oeuvre. En d�*t is iets wat lang niet elke componist van zichzelf kan beweren.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 7 maart 2007 om 10:24. |
|||
|
|
|
|
|
#66 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Dat klopt toch niet echt hoor! Waarom houdt men dan bijvoorbeeld kunstwedstrijden? Er zijn toch altijd rangordes hoor hoe je het nu draait of keert. De kunstenaar zelf zal eveneens zijn ene werk 'beter' vinden dan het andere.
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Naar het plafond van de Sixtijnse Kapel van Michelangelo kan men uren verbaasd kijken en steeds opnieuw nieuwe aspecten zien. Naar het 'kunst'werk op De Burg is men na vijf minuten uitgekeken.
Over een werk van Wagner kan men uren napraten, boeken schrijven, webstekken maken en noem maar op... over een nummer van Clouseau is men rap uitgepraat. Hopelijk krijg ik hier voor de verandering eens een volwassen reactie op. Laatst gewijzigd door Lao Tzu : 7 maart 2007 om 10:32. |
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
En kunstwedstrijden zijn dan ook onzin. Het gaat dan niet om te bepalen wat kunst is en wat niet, maar wat de jury het mooist vindt. Het kan zijn dat de winnaar niet eens Kunst is, en de verliezer wel, of omgekeerd. Dat staat daar compleet los van. |
|
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Of beter: ze worden nog wel georganiseerd, maar hebben niet tot doel om uit te maken wat 'kunst' is en wat niet; noch om uit te maken hoe 'groot' het kunstwerk in kwestie wel is. Zie het vooral als een confrontatie; een uitwisseling van creativiteit, waarbij het ene al wat authentieker, meer doorwrocht, inspirerender is dan het andere. Maar een rangorde? Nee, daarvoor is het verhaal iets te ingewikkeld vrees ik. sorry, Ozy... je was me voor.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 7 maart 2007 om 10:35. |
|
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Het nummer van Clouseau vergelijken met het kunstwerk op de Burg is een beetje een foute vergelijking. Het nummer van Clouseau is enkel en alleen geschreven om het publiek te plezieren. Het publiek bepaalt de creatie. Bij Kunst is het de creatie die �*s, los van het publiek of de auteur, of de historische achtergrond. De creatie is het onderwerp, en de auteur is het object, zoals ik al eerder zei, via wie de creatie zich manifesteert. Het is niet omdat jij na vijf minuten uitgekeken bent op dat kunstwerk, dat het geen kunst is. Het staat namelijk los van het publiek en diens perceptie. Ben je ook snel uitgekeken op die Pollock die ik aanhaalde, of op zo'n Liechtenstein ? @Desiderius: Het is je vergeven. Voor één keer!! Laatst gewijzigd door Ozymandias : 7 maart 2007 om 10:38. |
|
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Het 'kunst'werk voor het Muzeum voor Schone Kunsten in Antwerpen vind ik dan weeral een miskleun van formaat... Ieder zijn smaak, akkoord, maar er zou toch een algemene norm moeten komen. Een norm die gesmaakt wordt door de échte meerderheid van de Vlaamse burger en niet van de zichzelf verklaarde elite met Anciaux en Hoet op kop. |
|
|
|
|
|
|
#72 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Van Pollock krijg ik hoofdpijn! Na twee seconden al.
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Trouwens, Kunst is uiterst algemeen en wordt gesmaakt door de échte meerderheid. Iedereen vindt er namelijk wel iets in dat aanspreekt. Maar je gaat weer van het publiek uit om Kunst te beoordelen. Dat is ontegensprekelijk fout. Dan zouden veel Kunstwerken nooit bestaan hebben, ook die "klassieke" kunstwerken die jij bedoelt. Denk maar aan Picasso en Monet. Die werden bijna gelyncht voor hun stijl. Of Gaugin. Die werd uitgelachen om zijn "beestachtige" stijl. Hadden die dan nooit mogen bestaan ? Of prangender: Wie bepaalt er wat kunst is ? |
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Minister-President
|
Je moet er ook voor open willen staan...
Als we altijd de gemakkelijkste weg zouden kiezen, dan zou geen luis nog spruiten willen eten, dan zou er geen koffie geserveerd worden, dan zouden wel enkel nog Clouseau op de radio horen, dan zou... Pollock heeft me zeer lange tijd niets gezegd; voor mij was het een soort archetype van rommel die tot 'kunst' werd verheven door cultuurpausen. Totdat... totdat ik een Pollock in levende lijve ben gaan bekijken; écht bekijken, kritisch bekijken. Met een open geest en heel veel goodwill. En dan merk je minstens evenveel zaken op dan in het bestuderen van het schitterende plafond van de Sixtijnse Kapel. Overigens, elk kunstwerk vraagt een andere benadering, een andere attitude. Soms lukt het me absoluut niet om iets 'goeds' over bepaalde kunstuitingen te vinden. (die mosselpot in het SMAK bvb... nee, not my cup of tea. Maar dat doet niks af van het feit dat het 'kunst' genoemd wordt) mijn favoriet: de volkstelling in Bethlehem van Pieter Breugel de Oudere. D�*�*r kan ik gemakkelijk een half uur in sprakeloze bewondering naar staren. Als je nog eens in de buurt bent van het museum voor schone kunsten in Bxl; zeker eens binnenwippen!
|
|
|
#75 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Maar het zijn niet riooljournalisten die citaten gebruiken en analyses maken, het zijn wetenschappers die dit doen. Bijvoorbeeld musicologen... Ik zie trouwens geen andere manier om tot enig inzicht te komen. Dat jij advocatentrucen frequent gebruikt is hierdoor duidelijk geworden. Vermits je de uitnodiging afslaat is enige pennetwist door forfait afgesloten. De aandachtige lezer zal ondertussen zelf genoeg informatie gekregen hebben om verder de grootsheid van Wagner te beoorelen op een wat meer genuanceerde manier dan die van een eerder geborneerde melomaan. Slaap rustig voort. Laatst gewijzigd door ericferemans : 7 maart 2007 om 11:02. |
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
En mijn favoriet is toevallig een Pollock. Een gigantisch schilderij met reliëf. Of een Rothko. Die maken zoveel gevoelens los... |
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar het raakt kant noch wal om het oeuvre van deze componist te willen discrediteren op basis van een pamfletje, dat je met alle macht wil promoveren tot een groots politiek-ideologisch geschrift dat de koers van de menselijke geschiedenis ingrijpend zou beïnvloed hebben. Want net d�*t is niet waar. Net dat heb je -ondanks al die citatensprokkelarij- niet bewezen. De grootsheid van Wagner's werk hoeft helemaal niet genuanceerd te worden; die kan je puur op z'n face value nemen. Meer is ook niet nodig om het ten volle te kunnen smaken. Dat is net de clou van het hele verhaal. ps. Beethoven was ook geen gezellige knaap; ik zou hem niet op de thee uitgenodigd hebben. Maar z'n werk mag hier dagelijks door m'n huis schallen hoor... absoluut geen probleem mee.
|
|
|
|
#78 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Maar goed, ik ben van een kunstwerk onder de indruk vanaf de moment dat er een waauw-effect bij me opkomt. Het moet me onmiddellijk bekoren of overdonderen. (dat laatste slaat zeker op de werken van Wagner) Ik zie ook veel liever een Rubens trouwens dan dat ik een Van Gogh graag zie. Zeker zijn zelfportret vind ik minder. Al blijft het een typisch klassiek werk waardoor ik het wel beaam. |
|
|
|
|
|
|
#79 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
![]() Welke gevoelens maakt dit bij u los? |
|
|
|
|
|
|
#80 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Toeval wil dat ik net een mooie CD te pakken heb gekregen met liederen uit de 15de eeuw; liedjes die men zong op bruiloften, dorpsfeesten, etc... Noem het gerust de 'Clouseau' (of wieweet, de Get Ready [brrrr] van die tijd). Toen was het geen 'kunst', maar volksvermaak zonder meer. Maar vandaag wordt daar héél serieus over gedaan. Met concerten, geschoolde muzikanten, grote recenties en meer van dat. Omgekeerd zijn een aantal muzikale 'roomtaarten' uit de 19de eeuw verworden tot banaliteiten die nauwelijks nog worden opgevoerd of erkend als 'kunst' met de grote K. Om maar te zeggen dat ik niet echt geloof in het 'absolute' van één en ander. Pollock moet je live gezien hebben; ik merk dat veel mensen enkel afgaan op fotootjes in de krant of beelden op de lichtbak. [Mondriaan was voor mij ook zo'n revelatie]
|
|