Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Polygamie legaliseren?
Ja, binnen het burgerlijk huwelijk 11 12,94%
Ja, buiten het burgerlijk huwelijk (legaal samenwonen, voor het "huwelijk" zorgen ze zelf maar) 13 15,29%
Ja, onder andere voorwaarden 7 8,24%
Neen 40 47,06%
Andere mening 4 4,71%
Geen mening 10 11,76%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2006, 12:16   #101
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, er zijn ook mannen die weten dat meerdere vrouwen die samen leven veel andere problemen kan oplossen, er komen dan wel een paar nieuwe problemen opduiken. Maar dit telt ook bij mannen hoor.

En geloof het maar, ik ben als énige jongen opgegroeid tussen 11 vrouwen(meisjes) en ik was niet de jongste of de oudste.
Heb 6 jaar op zee gezetten.
Ieder mens heeft immers zijn positieve en zijn negatieve kanten.

Voor sommige mannen zijn vrouwen dus weldegenlijk meer dan stoeipoezen.

Dus Kim, niet veralgemenen heel.
Ik weet in wezen ook wel beter hoor, maar ik kon het gewoon niet laten om dat specifieke zinnetje te quoten en daar een antwoord op te geven (het was sterker dan mezelf! ).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 09:32   #102
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het verbaast mij toch hoe een eenvoudige vraag als "vindt u dat anderen ... mogen, iets waar u geen sikkepit mee te maken heeft" door zoveel mensen beantwoord wordt met"NEE, ik vind niet dat dat mag".

Laatst gewijzigd door lombas : 8 maart 2007 om 09:32.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 09:50   #103
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het verbaast mij toch hoe een eenvoudige vraag als "vindt u dat anderen ... mogen, iets waar u geen sikkepit mee te maken heeft" door zoveel mensen beantwoord wordt met"NEE, ik vind niet dat dat mag".
Het verbaas mij totaal niet, dat de meeste mensen op het forum NEE zeggen. Het is hen immers onbekend om met meerdere mensen samen te leven.
En wat onbekend is moet men vermijden.
En de angst natuurlijk dat hun partner het zelfde zou willen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 09:53   #104
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verbaas mij totaal niet, dat de meeste mensen op het forum NEE zeggen. Het is hen immers onbekend om met meerdere mensen samen te leven.
En wat onbekend is moet men vermijden.
En de angst natuurlijk dat hun partner het zelfde zou willen.
Dan nog is er een verschil tussen angst en effectief iets gaan verbieden. Ik ben soms wat angstig voor spinnen, maar ondanks het feit dat er misschien wel een meerderheid is om ze te verbieden in het openbaar te komen, zou zulk voorstel afgedaan worden als "onrealistisch", "kinderachtig" en "onnozel".
Oud 8 maart 2007, 10:02   #105
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan nog is er een verschil tussen angst en effectief iets gaan verbieden. Ik ben soms wat angstig voor spinnen, maar ondanks het feit dat er misschien wel een meerderheid is om ze te verbieden in het openbaar te komen, zou zulk voorstel afgedaan worden als "onrealistisch", "kinderachtig" en "onnozel".

Nee, hoor.

Op een bepaald ogenblik is er een wetenschapper geweest die vond dat distels een gevaar waren voor de maatschappij, ze zijn bij wet verboden.
Een burgervader heeft zich laten wijs maken dat berken hooikoorts veroorzaken, hij heeft alle berken in zijn gemeente laten verwijderen.

Angst voor iets en een goed spreker kunnen wonderen en/of rampen bekomen.
Kijk maar naar het VB, dankzij de veroorzaakte angst is het een zeer grote partij geworden. Een partij die enkel nog leeft van angst en haat tegen wat die angst veroorzaakt.

Zelfs in het verleden kan je bewijzen vinden, dat men uit angst dieren is gaan haten en uitroeien.

Dus NEE, je zou het zelfs zover kunnen krijgen dat men een hekse jacht gaat maken op spinnen en boetes gaat geven aan hen die ze niet helpen uitroeien. Zoals bij bepaalde planten en dier soorten reeds is.
Oud 8 maart 2007, 10:10   #106
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Voor wat het waard is, voor mij geen probleem, buiten het wettelijk huwelijk, waar ik toch al geen waarde aan hecht. Ieder doet waar hij zin in heeft, als je voor iets dergelijks zelf kiest wie zijn wij, of is "de wet" om dit te veroordelen? Meerdere mannen met 1 vrouw of omgekeerd, ieder diertje zijn pleziertje zolang het met instemming is van alle leden, uit vrije wil.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 10:11   #107
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Polygamie is nefast, zowel voor de vrouwen als voor de kinderen.

Een studie die momenteel wordt gevoerd in Maleisië en waarvan de resultaten begin volgend jaar worden verwacht zal dat hopelijk duidelijker maken.

Lees dit.
Oud 8 maart 2007, 10:23   #108
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht

Een studie die momenteel wordt gevoerd in Maleisië en waarvan de resultaten begin volgend jaar worden verwacht zal dat hopelijk duidelijker maken.

Lees dit.
Antoon, ik ga er van uit dat we hier in het Westen toch al een ietsje verder staan wat gelijkheid van man en vrouw betreft en een ietsje nuchterder wat religie aangaat. Je gaat een fanatiek moslimland als Maleisië toch niet over dezelfde kam scheren als Vlaanderen? Als je in Kuala-Lumpur rondloopt zie je voldoende wat voor een invloed de islam daar heeft....uit ondervinding...
Wie hier voor om het even welke vorm van "samenwonen" kiest wordt verondersteld dit uit eigen beweging te doen en hoop ik op genoeg gezond verstand om dit voor elk lid van dat gezin evenwaardig te laten zijn.
Oud 8 maart 2007, 10:25   #109
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Antoon, ik ga er van uit dat we hier in het Westen toch al een ietsje verder staan wat gelijkheid van man en vrouw betreft en een ietsje nuchterder wat religie aangaat. Je gaat een fanatiek moslimland als Maleisië toch niet over dezelfde kam scheren als Vlaanderen? Als je in Kuala-Lumpur rondloopt zie je voldoende wat voor een invloed de islam daar heeft....uit ondervinding...
Wie hier voor om het even welke vorm van "samenwonen" kiest wordt verondersteld dit uit eigen beweging te doen en hoop ik op genoeg gezond verstand om dit voor elk lid van dat gezin evenwaardig te laten zijn.

Het gaat hier niet over de Islam, wel over de gevolgen van polygamie. Alleen daarom zijn de resultaten van het onderzoek interessant.

Ook bij ons is polygamie ten zeerste nefast voor alle betrokkenen, in eerste plaats de kinderen.

Laatst gewijzigd door Antoon : 8 maart 2007 om 10:25.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 10:26   #110
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Weet je, van mij mogen ze. Als 17 vrouwen een man willen delen moeten ze dat zelf weten, maar dan moeten ze in ieder geval niet allemaal een uitkering als alleenstaande ouder krijgen. Als 17 mannen een vrouw willen delen is het overigens ook prima, en twee mannen die met 2 vrouwen trouwen, of 6 mannen met elkaar is ook best.
Oud 8 maart 2007, 10:41   #111
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet over de Islam, wel over de gevolgen van polygamie. Alleen daarom zijn de resultaten van het onderzoek interessant.

Ook bij ons is polygamie ten zeerste nefast voor alle betrokkenen, in eerste plaats de kinderen.
Ik ken nogtans een paar mensen die zo leven.
Zij zijn allemaal hoog opgeleiden en het waren de 4 westerse vrouwen die eerst samen woonden. Zij hebben gezamelijk een man naar hun keuze in huis gehaald.

In tegenstelling tot de meeste ander huishouden is er steeds iemand voor de kinderen en is er steeds iemand die hen wel kan helpen met hun problemen.

Zij hebben een gezamelijk inkomen van boven de 10.000€ per maand voor een huishouden van 14 mensen. En iedere vrouw trekt het kindergeld volgens de normale wettelijke bepalingen. Dus 4maal voor een eerste kind enz...

Ik zie dus niet waar dit extra problemen zou opleveren voor de kinderen, zij hebben steeds iemand die er is voor hen, en hebben steeds iemand om mee te spelen en ravotten. Hoeveel westerse kinderen kunnen dat zeggen?
Oud 8 maart 2007, 10:43   #112
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lees dit.
Polygamie houdt ook polyandrie in.
Oud 8 maart 2007, 11:43   #113
guerin
Minister

Standaard

Lombas,je vraag verbaast mij!Mijn verhouding tegenover vrouwen is in vrijheid en dat betekend dat een relatie geen bezetting is en dus duurt zolang beide partners er baat bij hebben.Als men er baat bij hebben om een relatie uit te breiden moet men er voor gaan maar dat vereenvoudigd de zakken niet omdat men cultureel en dus in de geesten er niet klaar voor zijn omwille van het egoïsme.
Oud 8 maart 2007, 11:50   #114
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zij hebben een gezamelijk inkomen van boven de 10.000€ per maand voor een huishouden van 14 mensen. En iedere vrouw trekt het kindergeld volgens de normale wettelijke bepalingen. Dus 4maal voor een eerste kind enz...

Ik zie dus niet waar dit extra problemen zou opleveren voor de kinderen, zij hebben steeds iemand die er is voor hen, en hebben steeds iemand om mee te spelen en ravotten. Hoeveel westerse kinderen kunnen dat zeggen?
Is jouw voorbeeld representatief van wat er zal gebeuren? Ik denk het niet. Polygamie is nefast voor de zwakkere partij. Dat is iets dat men overal kan vaststellen in die landen waar polygamie bestaat. Jij hebt het hier over hoe hoogopgeleide welstellende mensen goed hun plan trekken. Je moet niet naar die mensen kijken om te zien of het een goed idee is of niet. Welstellende hoogopgeleide mensen doen het altijd en overal beter dan de anderen.

Je weet blijkbaar dat polygamie een probleem is in vele ontwikkelingslanden, maar toch geloof jij dat wij die problemen niet zullen ervaren. Lees eens iets over wat er in die landen gebeurd, wat de vrouwen ervan denken. Voor een kapitaalkrachtige, emotioneel sterke vrouw is polygamie misschien niet zo'n groot probleem. Voor zwakkere vrouwen zal dat wel een probleem zijn. Gegarandeerd. In veel polygame gezinnen zal er één persoon domineren en de andere tegen elkaar uitspelen, om zijn macht te versterken. Dat is in veel gevallen de realiteit van polygamie. Monogamie biedt een betere bescherming voor de zwakkere partij.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2007, 11:52   #115
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik moet lombas hier gelijk geven, had onlangs nog een discussie of broer en zus mogen trouwen en kreeg je ongeveer dezelfde reacties.
Oud 8 maart 2007, 12:03   #116
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Lombas,je vraag verbaast mij!Mijn verhouding tegenover vrouwen is in vrijheid en dat betekend dat een relatie geen bezetting is en dus duurt zolang beide partners er baat bij hebben.Als men er baat bij hebben om een relatie uit te breiden moet men er voor gaan maar dat vereenvoudigd de zakken niet omdat men cultureel en dus in de geesten er niet klaar voor zijn omwille van het egoïsme.
Ik begrijp je opmerking niet goed. Wat ik vraag is of het toegelaten zou mogen zijn dat één man en verscheidene vrouwen of één vrouw en verscheidene mannen of verscheidene mannen en verscheidene vrouwen samenleven of, op hun eigen verzoek huwen. Ik vind dat daar geen wetgeving rond zou moeten bestaan, het is helemaal geen affaire van de staat, maar tussen mensen. Maar mijn vraag richt zich specifiek op de realiteit. In dat geval is vragen om een toestemming ironisch genoeg minder inmenging vragen dan zonder, want dan is er toch nog altijd een "verbod".

Wat je verdere opmerking betreft, ik zeg het, die begrijp ik niet zo goed. Als je ze wat verder zou duiden, zou ik dat tof vinden.
Oud 8 maart 2007, 12:47   #117
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Is jouw voorbeeld representatief van wat er zal gebeuren? Ik denk het niet.
De meeste Belgen zijn beter opgeleiden dus, ja.

Citaat:
Polygamie is nefast voor de zwakkere partij. Dat is iets dat men overal kan vaststellen in die landen waar polygamie bestaat. Jij hebt het hier over hoe hoogopgeleide welstellende mensen goed hun plan trekken.
Ik kom zelf uit een groot gezin en ken een hele boel samengestelde gezinnen met meer dan 5 kinderen.
Maar ik ken ook veel gezinnen die niet samengesteld zijn met meerdere kinderen.
En ik heb 6 jaar op schepen geleeft.
Ik heb dus ervaring in grote huishoudens.
En die ervaringen hebben mij geleerd dat er bij beter opgeleiden vaak geen machtstrijd is, maar dialoog om de prolemen op te lossen.
En dat het samen gaan wonen van meerdere mensen met een inkomen, vaak leid tot een verbetering van de levenssituatie van de kinderen.
Nu worden veel kinderen uit normale gezinnen hier gewoon verwaarloost om een beter inkomen te hebben.
Citaat:
Je moet niet naar die mensen kijken om te zien of het een goed idee is of niet. Welstellende hoogopgeleide mensen doen het altijd en overal beter dan de anderen.
Je moet niet naar mensen kijken die dagelijks moeten vechten om te overleven.
Citaat:
Je weet blijkbaar dat polygamie een probleem is in vele ontwikkelingslanden, maar toch geloof jij dat wij die problemen niet zullen ervaren.
Jij vergeet dat in die landen de vrouwen vaak slechts tweede rangsburgers zijn zonder rechten.
Het probleem ligt dus niet bij de polygamie, maar bij de rechten en behandeling van de vrouw.

Citaat:
Lees eens iets over wat er in die landen gebeurd, wat de vrouwen ervan denken. Voor een kapitaalkrachtige, emotioneel sterke vrouw is polygamie misschien niet zo'n groot probleem. Voor zwakkere vrouwen zal dat wel een probleem zijn. Gegarandeerd.
Als man en vrouw gelijke rechten en plichten hebben, los je reeds veel problemen op.

Citaat:
In veel polygame gezinnen zal er één persoon domineren en de andere tegen elkaar uitspelen, om zijn macht te versterken. Dat is in veel gevallen de realiteit van polygamie. Monogamie biedt een betere bescherming voor de zwakkere partij.
Onzin, men kan evengoed met gelijke rechten werken en met dialoog.
En monogamie is iets dat zelfs in onze maatschappij ver te zoeken is.
Door de wet op polygamie zijn de zwakkere in onze sameleving vaak juist het grootste slachtoffer en worden zij gebruikt als wapen tegen de andere partner uit het monogame-huwelijk.
Trouwens wat denk je dat de reden is van het hoog aantal echtscheidingen. Juist de mens is van nature gewoon niet monogaam, maar een kudde dier.
Natuurlijk is het dus heel normaal dat een groep mannen en vrouwen samen leven en samen hun kinderen opvoeden. En vanwege onze natuur is het normaal dat de groep uit meer vrouwen dan mannen bestaat.

De monogame levenswijze van het westen is tegennatuurlijk.
Oud 8 maart 2007, 12:49   #118
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lees dit.
Kende je deze?

Oud 8 maart 2007, 13:06   #119
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kende je deze?

Juist, en in dat land heeft men dus onderzoek gedaan naar de gevolgen van polygamie.
Echt vergelijbaar met het westen
Oud 8 maart 2007, 13:46   #120
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Polygamie houdt ook polyandrie in.
inderdaad

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be