Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2007, 19:54   #21
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Benedictus XVI wijkt niet af van priestercelibaat
Who cares.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 20:36   #22
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Who cares.
Toch wel enkele mensen:
1)Priesters die hun priesterkleren aan de kapstok hebben gehangen wegens deze problematiek, maar die gelovige christenen blijven en/of diep in hun hart altijd als priester door het leven hadden willen blijven gaan.

2)Priesters die hun priesterkleren niet aan de haak hebben gehangen maar die samenleven met een vrouw en die vaak (maar niet altijd meer) een dubbelleven leiden of zeer discreet moeten zijn op dit vlak.

3)Mannen (want vrouwen mogen niet) die zich geroepen voelen tot het priesterschap, maar die afhaken omdat zij de celibaatsbelofte niet aantrekkelijk vinden of mensonvriendelijk en ja, misschien zelfs mensvijandig.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 20:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 20:54   #23
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toch wel enkele mensen:
1)Priesters die hun priesterkleren aan de kapstok hebben gehangen wegens deze problematiek, maar die gelovige christenen blijven en/of diep in hun hart altijd als priester door het leven hadden willen blijven gaan.

2)Priesters die hun priesterkleren niet aan de haak hebben gehangen maar die samenleven met een vrouw en die vaak (maar niet altijd meer) een dubbelleven leiden of zeer discreet moeten zijn op dit vlak.

3)Mannen (want vrouwen mogen niet) die zich geroepen voelen tot het priesterschap, maar die afhaken omdat zij de celibaatsbelofte niet aantrekkelijk vinden of mensonvriendelijk en ja, misschien zelfs mensvijandig.
De roeping tot het priesterschap houdt ook een roeping tot het celibaat in. Wie zich niet geroepen voelt voor het celibaat, kan geen priester worden.

Misschien moeten we een expert aan het woord laten:
Er is een roepingensite van het bisschop van Brugge, op deze site komt Mgr. Vangheluwe aan het woord over roepingen:
www.priesterworden.be
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:07   #24
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De roeping tot het priesterschap houdt ook een roeping tot het celibaat in. Wie zich niet geroepen voelt voor het celibaat, kan geen priester worden.

Misschien moeten we een expert aan het woord laten:
Er is een roepingensite van het bisschop van Brugge, op deze site komt Mgr. Vangheluwe aan het woord over roepingen:
www.priesterworden.be
Ja maar we moeten terug naar de roots van de kerk. De eerste apostelen waren meestal getrouwd (we weten het niet van alle apostelen). Dus het trouwen en apostel zijn was geen onverenigbaarheid in de eerste kerk. Het celibaat werd pas ingevoerd omdat het uit de hand liep (veel natuurlijke kinderen, godsvruchtige vrouwen die zwanger werden (nonnen), veelwijverij, men kon de resem kinderen niet meer onderhouden, schandalen, enz enz). In die tijd is het misschien wijs geweest het celibaat in te voeren voor priesters. Deze omstandigheden zijn nu voorbij. Protestantse dominees bewijzen dat ze goed kunnen functioneren in hun kerken getrouwd zijnde.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 21:11.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:19   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Terug naar af noem ik dit,geen wonder dat de kerken zo leeg zijn op zondag
De dag dat de priesters in deze westerse wereld weer daadwerkelijke geloofsdragers zullen zijn, een sacrale liturgie zullen opdragen, dan zullen er geen lege kerken meer zijn.

Men vult geen kerken door met de zottigheden van de tijd mee te lopen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:20   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
3)Mannen (want vrouwen mogen niet) die zich geroepen voelen tot het priesterschap, maar die afhaken omdat zij de celibaatsbelofte niet aantrekkelijk vinden of mensonvriendelijk en ja, misschien zelfs mensvijandig.
Dit kan een reden zijn. Uit contacten met orthodoxe priesters weet ik evenwel dat het celibaat ook door hen soms wordt gezien als een zegen. Dan heeft men tenvolle tijd voor alle gelovigen en ook voor diep religieus leven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:23   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar we moeten terug naar de roots van de kerk. De eerste apostelen waren meestal getrouwd (we weten het niet van alle apostelen). Dus het trouwen en apostel zijn was geen onverenigbaarheid in de eerste kerk. Het celibaat werd pas ingevoerd omdat het uit de hand liep (veel natuurlijke kinderen, godsvruchtige vrouwen die zwanger werden (nonnen), veelwijverij, men kon de resem kinderen niet meer onderhouden, schandalen, enz enz). In die tijd is het misschien wijs geweest het celibaat in te voeren voor priesters. Deze omstandigheden zijn nu voorbij. Protestantse dominees bewijzen dat ze goed kunnen functioneren in hun kerken getrouwd zijnde.
Celibaat werd niet echt ingevoerd, maar is in de Kerk gegroeid doordat bepaalde geestelijken zich in het bijzonder wilden toeleggen op het geestelijk werk. Celibatair als getrouwd priesterschap hebben in de westerse Kerk lange tijd naast elkaar bestaan zonder evenwel in een strijd verwikkeld te zijn. Nu nog steeds vindt men dit in de orthodoxe Kerken.

Ik kan u evenwel zeggen dat orthodoxe en protestantse geroepenen vaak het grote probleem hebben een vrouw te vinden die hun keuze voor het geestelijk leven kan bijtreden. Dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:33   #28
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar we moeten terug naar de roots van de kerk. De eerste apostelen waren meestal getrouwd (we weten het niet van alle apostelen). Dus het trouwen en apostel zijn was geen onverenigbaarheid in de eerste kerk. Het celibaat werd pas ingevoerd omdat het uit de hand liep (veel natuurlijke kinderen, godsvruchtige vrouwen die zwanger werden (nonnen), veelwijverij, men kon de resem kinderen niet meer onderhouden, schandalen, enz enz). In die tijd is het misschien wijs geweest het celibaat in te voeren voor priesters. Deze omstandigheden zijn nu voorbij. Protestantse dominees bewijzen dat ze goed kunnen functioneren in hun kerken getrouwd zijnde.
Het priestercelibaat is idd geen dogma, het is in feite een "interne werkregeling". Het celibaat was al aangeraden in de jonge Kerk, maar nooit verplicht. In de middeleeuwen heeft men het celibaat 'in theorie' ingevoerd, maar het was pas met het concillie van Trente dat het celibaat ook in praktijk overal werd toegepast.

Het celibaat werd verplicht heeft verschillende redenen:
-Sociaal: een priester kan zijn tijd ten volle verdelen over zijn gemeenschap en zijn taak en relatie met zijn gemeente.
-Financieel: priester moet geen gezin onderhouden, zodat er minder neiging is tot gesjoemel dat er geld onterecht bij eigen gezin 'terechtkomt', wat eigenlijk de gemeenschap toebehoort.
-Mobiliteit: de bisschop kan gemakkelijker zijn priesters verplaatsen van de ene kant naar de andere kant van het bisdom. Er is geen gezin dat zich 'gesettled' heeft.
-Erfelijkheid: Er kunnen geen priesterlijke geslachten ontstaan, fils-�*-papas waar kerkelijke macht accumuleert.
-Minder schandalen: kuisheid als voorwaarde zorgt ervoor dat een priester niet verwikkeld kan geraken in echtscheidingszaken, overspel,... juist omdat een priester een voorbeeldfunctie hoort te zijn voor zijn gemeenschap.
-Religieus: meer tijd voor een intens religieus leven en liefde voor God.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 13 maart 2007 om 21:35.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:39   #29
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
'Fin, met de volharding in het celibaat, heeft de kerk alvast weer voor een aantal extra pedofielen gezorgd. Thanks, Benny. Ik stuur m'n kind alvast niet naar je zotten.
Nog iemand die denkt dat pedofielen genezen kunnen worden door ze een vrouw te geven. Dat ze daar in de psychiatrie nog nooit opgekomen zijn.

De zaak ligt omgekeerd. Pedofielen zullen posities opzoeken waar ze in contact met kinderen kunnen komen. De kerk biedt oa door haar rol in het onderwijs mogelijkheden hiertoe. Voeg daar een laks personeelsbeleid aan toe en er gebeuren ongelukken.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:46   #30
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Nog iemand die denkt dat pedofielen genezen kunnen worden door ze een vrouw te geven. Dat ze daar in de psychiatrie nog nooit opgekomen zijn.

De zaak ligt omgekeerd. Pedofielen zullen posities opzoeken waar ze in contact met kinderen kunnen komen. De kerk biedt oa door haar rol in het onderwijs mogelijkheden hiertoe. Voeg daar een laks personeelsbeleid aan toe en er gebeuren ongelukken.
Gezien de nieuwe episcopale kerkelijke rechtspraak alle priesters die veroordeeld zijn wegens misbruik effectief(!) uit hun ambt zet (en dus zich geen priester meer mogen noemen), kan men zeggen dat het priesterkorps betrouwbaar is. Priesters moeten opboksen tegen zeer ernstige vooroordelen en worden afgeschilderd door antiklerikale media als een soort van veralgemeende misbruikers. Zeer frustrerend voor de zovele goedchristelijke priesters.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:46   #31
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Het priestercelibaat is idd geen dogma, het is in feite een "interne werkregeling". Het celibaat was al aangeraden in de jonge Kerk, maar nooit verplicht. In de middeleeuwen heeft men het celibaat 'in theorie' ingevoerd, maar het was pas met het concillie van Trente dat het celibaat ook in praktijk overal werd toegepast.

Het celibaat werd verplicht heeft verschillende redenen:
-Sociaal: een priester kan zijn tijd ten volle verdelen over zijn gemeenschap en zijn taak en relatie met zijn gemeente.
-Financieel: priester moet geen gezin onderhouden, zodat er minder neiging is tot gesjoemel dat er geld onterecht bij eigen gezin 'terechtkomt', wat eigenlijk de gemeenschap toebehoort.
-Mobiliteit: de bisschop kan gemakkelijker zijn priesters verplaatsen van de ene kant naar de andere kant van het bisdom. Er is geen gezin dat zich 'gesettled' heeft.
-Erfelijkheid: Er kunnen geen priesterlijke geslachten ontstaan, fils-�*-papas waar kerkelijke macht accumuleert.
-Minder schandalen: kuisheid als voorwaarde zorgt ervoor dat een priester niet verwikkeld kan geraken in echtscheidingszaken, overspel,... juist omdat een priester een voorbeeldfunctie hoort te zijn voor zijn gemeenschap.
-Religieus: meer tijd voor een intens religieus leven en liefde voor God.
Een protestantse dominee heeft ook deze taken en vervult die als getrouwde persoon evengoed.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:56   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een protestantse dominee heeft ook deze taken en vervult die als getrouwde persoon evengoed.
Vraag is evenwel of het wel zo gemakkelijk is. Al jaren kampen de gereformeerde en hervormde Kerken met een tekort aan dominees, omdat het bijzonder moeilijk wordt koppels te vinden die deze gemeenschappelijke en gezamelijke stap willen zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 21:57   #33
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een protestantse dominee heeft ook deze taken en vervult die als getrouwde persoon evengoed.
Euh neen. Daar sla je de bal mis.
Een (protestantse) dominee is niet hetzelfde als een (katholieke) pastoor!

Bij de protestanten is er een scheiding van vier kerkelijke taken:
-Dominee
-Oudste
-Diaken
-Leraar

En er moet een strikte scheiding bestaan tussen deze taken.
Niemand mag bv. én dominee én ouderling zijn.

Een dominee wordt aangesteld of ontslaan door de oudsten. De dominee heeft het enkel voor te zeggen tijdens de diensten: symbolisch krijgen dominees voor de dienst van een oudste een handdruk. Na de dienst krijgen de oudste een handdruk terug van de dominee: Na de dienst is de macht bij de oudsten. De macht of invloed van de dominee is beperkt tot de diensten.
De burgelijke overheid (staatskerken) stellen de oudsten aan.
De diakens zorgen voor armenzorg
De leraars voor onderricht aan de jongeren en theologisch onderricht.


In de Katholieke Kerk is er geen zo'n splitsing: een priester is én herder, én predikant, én leraar, én geestelijke bijstandzorger, én proost, én aalmoezenier, etc., etc...
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 13 maart 2007 om 21:58.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:01   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In de Katholieke Kerk is er geen zo'n splitsing: een priester is én herder, én predikant, én leraar, én geestelijke bijstandzorger, én proost, én aalmoezenier, etc., etc...
Dit moet ik toch even nuanceren. U mag hierbij het priesterschap zoals ingevuld in de 19e en 20e eeuw niet verwarren met het priesterschap in het algemeen. In de vroege Kerk waren priesters er bijna uitsluitend voor de liturgie en de sacramenten. Het overige werd waargenomen door allerlei andere mensen die daarvoor zelfs wijdingen ontvingen. De oudste Kerk had een heleboel liturgische en sacramentele wijdingen voor deze mensen die allerlei deelaspecten van de kerkelijke taken waarnamen. Jammer genoeg heeft de Latijnse Kerk, zeker na Vaticanum II, daarin flink gesnoeid waardoor de priester van alles en nog wat hoort te doen. Misschien moet men terugkeren naar de oude regeling zodat de priester zich tenvolle kan wijden aan zijn echt priesterlijke taken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:10   #35
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit moet ik toch even nuanceren. U mag hierbij het priesterschap zoals ingevuld in de 19e en 20e eeuw niet verwarren met het priesterschap in het algemeen. In de vroege Kerk waren priesters er bijna uitsluitend voor de liturgie en de sacramenten. Het overige werd waargenomen door allerlei andere mensen die daarvoor zelfs wijdingen ontvingen. De oudste Kerk had een heleboel liturgische en sacramentele wijdingen voor deze mensen die allerlei deelaspecten van de kerkelijke taken waarnamen. Jammer genoeg heeft de Latijnse Kerk, zeker na Vaticanum II, daarin flink gesnoeid waardoor de priester van alles en nog wat hoort te doen. Misschien moet men terugkeren naar de oude regeling zodat de priester zich tenvolle kan wijden aan zijn echt priesterlijke taken.
Je hebt gelijk dat er nu veel meer taken worden gegeven aan een priester dan vroeger. Een priester heeft nauwelijks tijd: hollen van de ene kerk naar de andere, avondlijke vergaderingen, ziekenbezoeken, pastorale verplichtingen, aanwezig zijn op de activiteiten van de K-bewegingen (OKRA, KSA, KVLV, Chiro,...)
Ik denk dat het priesterschap zoals ze nu bestaat en ingevuld wordt, met enorm weinig vrije tijd, sowieso niet bevorderlijk is voor een stabiele relatie.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 13 maart 2007 om 22:11.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:18   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Euh neen. Daar sla je de bal mis.
Een (protestantse) dominee is niet hetzelfde als een (katholieke) pastoor!

Bij de protestanten is er een scheiding van vier kerkelijke taken:
-Dominee
-Oudste
-Diaken
-Leraar

En er moet een strikte scheiding bestaan tussen deze taken.
Niemand mag bv. én dominee én ouderling zijn.

Een dominee wordt aangesteld of ontslaan door de oudsten. De dominee heeft het enkel voor te zeggen tijdens de diensten: symbolisch krijgen dominees voor de dienst van een oudste een handdruk. Na de dienst krijgen de oudste een handdruk terug van de dominee: Na de dienst is de macht bij de oudsten. De macht of invloed van de dominee is beperkt tot de diensten.
De burgelijke overheid (staatskerken) stellen de oudsten aan.
De diakens zorgen voor armenzorg
De leraars voor onderricht aan de jongeren en theologisch onderricht.


In de Katholieke Kerk is er geen zo'n splitsing: een priester is én herder, én predikant, én leraar, én geestelijke bijstandzorger, én proost, én aalmoezenier, etc., etc...
Ik ken priesters die discreet met een vrouw samenleven. En die kwijten zich degelijk van hun taak (voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk).

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 22:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:20   #37
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De dag dat de priesters in deze westerse wereld weer daadwerkelijke geloofsdragers zullen zijn, een sacrale liturgie zullen opdragen, dan zullen er geen lege kerken meer zijn.

Men vult geen kerken door met de zottigheden van de tijd mee te lopen!
Loopt de kerk dan niet haar ganse geschiedenis al mee met de tijd?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:26   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Loopt de kerk dan niet haar ganse geschiedenis al mee met de tijd?
Hoe bedoelt u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:29   #39
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit kan een reden zijn. Uit contacten met orthodoxe priesters weet ik evenwel dat het celibaat ook door hen soms wordt gezien als een zegen. Dan heeft men tenvolle tijd voor alle gelovigen en ook voor diep religieus leven.
Doet niets terzake. Goede priesters zonder celibaat kunnen evengoed. Of beter. Om een stapje verder te gaan: de enige overlevingskansen voor het christendom liggen bij het protestantisme. Katholicisme vernietigt zichzelf. De ronduit idiote beslissing van Benny, die voor een revolutie binnen de kerk had kunnen zorgen, bewijst het maar eens opnieuw. De kerk had kunnen opflakkeren, nieuwe debatten lanceren, media-aandacht krijgen, appreciatie en verwondering onder de bevolking. Maar tja, die mongool van een paus wil de rest van de kerk meetrekken in zijn seksuele frustraties. So be it. Het celibaat kan als iets moois omschreven worden, dat kan best. Leg die leer dan toch gewoon neer in geschriften en laat de keuze aan de priester. Hoeft toch geen verplichting te zijn. Ronduit belachelijk en degoutant.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 22:30   #40
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe bedoelt u?
Wa hoe bedoelt u? De geschiedenis van de kerk nooit bekeken? Geen statisch gegeven me dunkt. Verre van.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be