Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2007, 07:51   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Maar Paulus zei wel ook dat degenen graag wensten te trouwen, er beter aan deden om het celibaat te vermijden. Geen verplichting dus. Je kan een priester de leer voorleggen ter overweging en hem een keuze laten. Dat zou in de lijn van Paulus' verkondiging zijn.
Paulus was zogezegd de eerste paus. Het liep al meteen mis. De eerste apostel van Jezus had blijkbaar al de behoefte om de leer van zijn meester wat aan te vullen.
Paulus, eerste paus???

De celibaatsverplichting is nu eenmaal in de Latijnse Kerk door allerlei omstandigheden gegroeid en is in de beeldvorming er zo sterk mee verankerd dat men met mogelijke veranderingen heel zorgvuldig moet omspringen. Niet zo verwonderlijk heeft de paus het ook over de liturgie. Juist daar heeft de ervaring geleerd hoe nefast onzorgvuldige, gehaaste en zelfs overhaaste hervormingen kunnen zijn. Dat is niet anders bij de celibaatsverplichting.

Even trouwens vermelden dat de Kerk uitzonderingen toelaat wat dit betreft. Er kunnen pastorale redenen zijn om hiervan af te wijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 07:54   #82
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge hebt ongetwijfeld een punt. Maar uit seksuele frustraties kan volgens mij ook pedofielie ontstaan door een regelmatige aanraking met kinderen. Volgens mij is pedofielie niet altijd aangeboren. Volgens mij heeft het celibaat en de taboe rond seks wel degelijk een invloed op het vergrijpen aan kinderen dat meermaals in de kerk is voorgevallen.
Allemaal loze veronderstellingen. Er zijn geen gegevens die uw mening ondersteunen of bevestigen eerder integendeel.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 08:21   #83
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Een beetje onzinnige discussie, mijn inziens. Indien de opperpriester der katholieken bepaalde regels oplegt, in dit geval het celibaat, aan zijn volgelingen dienen deze maar aanvaard te worden.

Heb je problemen met bepaalde eisen aan een lidmaatschap van een club, sluit je dan niet aan of zeg je lidmaatschap op, heel simpel. Voor zover ik weet is niemand verplicht om priester te worden. Het is een interne zaak van de katholieken.

Wens je niet celibatair door het leven gaan en toch de christelijke god aanbidden, vervoeg dan de rangen der protestanten. Of kies eenvoudigweg een andere godheid om te aanbidden, er zijn er meer dan genoeg, men hoeft geen moeite te doen om er eentje te vinden die je wel aanstaat. Zaak opgelost.
Oud 14 maart 2007, 08:22   #84
cor
Minister

Standaard

.

Laatst gewijzigd door cor : 14 maart 2007 om 08:29.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 08:48   #85
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Wens je niet celibatair door het leven gaan en toch de christelijke god aanbidden, vervoeg dan de rangen der protestanten.
U vergist zich, getrouwde mannen kunnen wel een ambt uitoefenen in de Kerk. Veel getrouwde mannen met een roeping kunnen kiezen voor het diakonaat. Het is ook een roeping binnen de Rooms-Katholieke Kerk, met een officiële wijding. De invulling van diaken is wel niet hetzelfde als een priester. Een diaken heeft niet dezelfde sacramentele bevoegdheden, maar staat in voor de dienstbaarheid van onze Kerk.

Het diakonaat bestaat al bij de eerste christenen (cfr. H.Stefanus, eerste martelaar, was een diaken). Later heeft men het diakonaat afgeschafd maar is sinds Vaticanum II weer ingevoerd. In België zijn er nog niet veel diakens, maar hun aantal groeit sterk aan.
Oud 14 maart 2007, 08:51   #86
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
U vergist zich, getrouwde mannen kunnen wel een ambt uitoefenen in de Kerk. Veel getrouwde mannen met een roeping kunnen kiezen voor het diakonaat. Het is ook een roeping binnen de Rooms-Katholieke Kerk, met een officiële wijding. De invulling van diaken is wel niet hetzelfde als een priester. Een diaken heeft niet dezelfde sacramentele bevoegdheden, maar staat in voor de dienstbaarheid van onze Kerk.

Het diakonaat bestaat al bij de eerste christenen (cfr. H.Stefanus, eerste martelaar, was een diaken). Later heeft men het diakonaat afgeschafd maar is sinds Vaticanum II weer ingevoerd. In België zijn er nog niet veel diakens, maar hun aantal groeit sterk aan.
Een diaken moet wel vóór zijn wijding gehuwd zijn. Als hij op zijn wijding nog ongehuwd is, dan moet hij na zijn wijding celibatair blijven.

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 maart 2007 om 09:04.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 08:56   #87
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een beetje onzinnige discussie, mijn inziens. Indien de opperpriester der katholieken bepaalde regels oplegt, in dit geval het celibaat, aan zijn volgelingen dienen deze maar aanvaard te worden.

Heb je problemen met bepaalde eisen aan een lidmaatschap van een club, sluit je dan niet aan of zeg je lidmaatschap op, heel simpel. Voor zover ik weet is niemand verplicht om priester te worden. Het is een interne zaak van de katholieken.

Wens je niet celibatair door het leven gaan en toch de christelijke god aanbidden, vervoeg dan de rangen der protestanten. Of kies eenvoudigweg een andere godheid om te aanbidden, er zijn er meer dan genoeg, men hoeft geen moeite te doen om er eentje te vinden die je wel aanstaat. Zaak opgelost.
Perfect verwoord!
Oud 14 maart 2007, 09:14   #88
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je kunt ook gewoon bij de protestanten gaan (liefst bij de Anglicanen, dat is nog makkelijker), priester worden, trouwen en dan overlopen.

Een heel gedurfde tactiek, in je voordeel.

Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 09:15.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 09:16   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als men trouwens priester wil worden en tegelijkertijd een gezin uitbouwen, kan men als katholiek ook in de oosterse ritus priester worden. Dit veronderstelt dan wel een veel grotere getrouwheid aan traditie en rechtgelovigheid, daar de oosterse katholieken, in tegenstelling tot hun Latijnse broeders, veel sterker drukken op het belang van de overlevering en de traditionele geloofsvormen.

Een fout vind ik trouwens dat men na Vaticanum II de verschillende orden naast het priesterschap, met uitzondering van het diakonaat, allemaal heeft afgeschaft. Vroeger was er de sub- en hippodiaken, lector, klokkenluiders, acoliet, voorzanger, enzovoort. Allemaal zaken die bepaalde liturgische en sociale functies inhielen en verbonden waren met een wijding. In deze drukke tijden waar priesters overbevraagd zijn, had men dit beter behouden. Ook op dat vlak is de liturgische hervorming nefast geweest.
Oud 14 maart 2007, 09:17   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je kunt ook gewoon bij de protestanten gaan (liefst bij de Anglicanen, dat is nog makkelijker), priester worden, trouwen en dan overlopen.

Een heel gedurfde tactiek, in je voordeel.
Ook de anglicanen hanteren, net als de oosterse katholieken, orthodoxen en oud-oostersen, de volgende volgorde: eerst getrouwd zijn en dan pas een wijding ontvangen. Niet omgekeerd.
Oud 14 maart 2007, 09:20   #91
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook de anglicanen hanteren, net als de oosterse katholieken, orthodoxen en oud-oostersen, de volgende volgorde: eerst getrouwd zijn en dan pas een wijding ontvangen. Niet omgekeerd.
Ah, en bij de protestantse stromingen?
Oud 14 maart 2007, 09:22   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, en bij de protestantse stromingen?
Ook daar denk ik dat de toewijzing en de ambtsaanvaarding (er is immers geen wijding) slechts gebeurt nadat de toekomstige dominee gehuwd is. Men doet dit omdat een huwelijk nu eenmaal een zekere stabiliteit biedt die een nog zoekende jongeman nog niet gevonden heeft. Ik denk ook dat het wat moeilijk aanvaard zal worden om een jonge dominee op vrijersvoeten te zien. Ongetwijfeld een zaak van perceptie.
Oud 14 maart 2007, 09:24   #93
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Begrijpelijk, ja. Interessant.
Oud 14 maart 2007, 17:53   #94
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Allemaal loze veronderstellingen. Er zijn geen gegevens die uw mening ondersteunen of bevestigen eerder integendeel.
Ik verzeker u artoitje, dat als gij op een eiland zit met allemaal schone kindjes, ge na een paar jaar wel anders zou kraaien.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 17:54   #95
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:

Wel de discussie gaat er ook over of dit een verstandige zet is van de kerk al dan niet
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:01   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik, en Rome is de wijdingen van de Anglicanen blijven erkennen - maar dat maakt ook dat de "concilische" stroming die heerst binnen het Anglicanisme (de aartsbisschop van Canterbury is maar een zijfiguur) en die vroeger ook in de Roomse traditie aanwezig was (in contrast met een Dictatus Papam) en die priesterhuwelijken en vrouwelijke wijdingen heeft toegestaan bij een mogelijke hereniging met dat andere katholicisme geconfronteerd wordt. En de RKK kan daarbij enkel "verliezen" in de theologische zin van het woord, omdat ze nu net de Anglicaanse kerk is blijven erkennen.
Ik denk dat moest Jezus terugkomen hij u allen zou vragen: "waar bent u toch allemaal mee bezig? Hebt u God bemind en uw naaste zoals uzelf? Als u dat hebt gedaan is het goed. Als u dat niet hebt gedaan dan moet u daaraan dringend werken want u zult het Rijk Gods niet binnentreden. Ook de persoon niet die u een paus noemt.
En al het overige is bijzaak."

Zoiets zou hij zeggen.

En ik denk ook dat daar dringend aan gewerkt moet worden. Jullie verliezen veel tijd in 'bijzaken', in oeverloze theologische en kerkelijke discussies die uiteindelijk maar weinig om het lijf hebben en die niets, maar dan ook niets te maken hebben met het initiële christendom.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 18:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:55   #97
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
De zaak ligt omgekeerd. Pedofielen zullen posities opzoeken waar ze in contact met kinderen kunnen komen. De kerk biedt oa door haar rol in het onderwijs mogelijkheden hiertoe. Voeg daar een laks personeelsbeleid aan toe en er gebeuren ongelukken.
Niet alleen de Kerk biedt mogelijkheden te over voor pedofielen in spe door hen met kinderen in contact te brengen.

Maar gelukkig weet ik dé oplossing die op slag aan elke vorm van pedofilie een einde maakt: met onmiddellijke ingang de geboorte van kinderen gewoonweg verbieden en wie dit verbod overtreedt zwaar straffen. Dan zijn er binnen enkele jaren geen meer waaraan men zich kan vergrijpen.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:01   #98
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar in de tijd van Constantijn of vroeger of wat later, was de kerk toch ook een kerk van zijn tijd? En ik spreek dan meer bepaald over de uitvoering van de vieringen. Iedere kerk heeft toch zijn eigen stempel in zijn eigen tijd. Nu zegt de paus dat de missen, wanneer het internationale vieringen zijn, liefst in het Latijn moeten. Waarom mag joost weten. Als hij nu zou gezegd hebben in het Aramees, de taal van Jezus, dat zou ik begrepen hebben, maar Latijn? Ik weet: daar is een latijnse traditie, maar het Latijn is toch eigenlijk geen hiëratische taal.
Hiëratisch of niet, Latijn is wel de lingua franca binnen de katholieke Kerk. Overal ter wereld zijn er nog gelovigen die in het Latijn kunnen bidden en zingen.

Zeker in "internationale context" bewijst zo'n lingua franca haar nut. Wat is er sterker dan één vierende gemeenschap die over alle culturele grenzen en taalhindernissen heen als uit één het Pater Noster bidt?!
Oud 14 maart 2007, 21:06   #99
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat moest Jezus terugkomen hij u allen zou vragen: "waar bent u toch allemaal mee bezig? Hebt u God bemind en uw naaste zoals uzelf? Als u dat hebt gedaan is het goed. Als u dat niet hebt gedaan dan moet u daaraan dringend werken want u zult het Rijk Gods niet binnentreden. Ook de persoon niet die u een paus noemt.
En al het overige is bijzaak."

Zoiets zou hij zeggen.

En ik denk ook dat daar dringend aan gewerkt moet worden. Jullie verliezen veel tijd in 'bijzaken', in oeverloze theologische en kerkelijke discussies die uiteindelijk maar weinig om het lijf hebben en die niets, maar dan ook niets te maken hebben met het initiële christendom.
Ik was enkel bezig over een reëel gangbaar en historisch kenbaar gegeven binnen "het geloof". Over het geloof zelf heb ik niets gezegd, dacht ik zo. Die "jullie" zint me al helemaal niet.

Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 21:07.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:09   #100
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Tja, andere documenten wijzen ontegensprekelijk op een verband met Maria-Magdalena (da vinci code of niet). Het is ook aangetoond dat Jezus kinderen had.
Welke documenten? Waar duiden zij op een band tussen Christus en Maria van Magdala? Waar is er sprake van kinderen van Jezus?

En waarom zouden die documenten "ontegensprekelijk" zijn.

Weet je wel waarvoor je hier aan het pleiten bent? Dat Christus afstammelingen zou hebben. Daarmee geef je echte afstammelingen zowel als bedriegers de pap in de mond. Want mensen zijn nu eenmaal wie ze zijn, en zouden maar wát graag uitpakken met hun goddelijke Voorvader.

Mocht je denken dat dit nonsens zijn? Weet dan wel dat er theorietjes bestaan als zouden de Merovingers tot die bloedlijn behoren, en een aantal adelijke families in Frankrijk vandaag nog steeds.

't Is misschien nog niet zo slecht dat Hij kinderloos bleef, zodat niemand schoon garen zou kunnen spinnen met zijn afstamming. Als ik alle verwijten die men de Kerken toeslingert zou moeten au sérieux nemen, dan ben ik maar al te blij dat het "maar" de Kerken waren die zwarte geschiedenispagina's schreven. Want mochten het de échte machtshebbers zijn (koningen en dergelijke...) dan betrof het geen zwarte bladzijden, doch donkerzwarte!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be