Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2007, 23:12   #61
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
drosphila heeft weer eens een oude koe uit de gracht gehaald...

de mosterd is versteend, maar hoe krijg je die nu weer smeerbaar ?
op zeiken , en laten weken...kom binnen 19 jaar nog eens piepen hoe het er mee zit...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 23:14   #62
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ah, gij hebt dat filmke op RTL ook gezien? Schoon truukage moet ik zeggen Ik heb DeWinter direkt herkend, zelfs als hij van 50 meter ver gefilmd werd,en een sjaal & motorhelm droeg. Ergens anders was hij dan in kostuum, op een baan ergens , maar w�*�*r zag men niet, met gendarmen aan het praten...
Ik ben dus geen VB-er, gewoon eerlijk, en dit filmke is duidelijk beogend die man in en "zwart "daglicht te zetten.Van de RTL komende is dat natuurlijk begrijpelijk....
1) 't was de RTBF
2) sommigen beweren zelfs dat de holocaust getrukeerd was. Ze doen dat in diezelfde reportage, voor de camera. Eén van hen is Roeland Raes, vandaag nog altijd actief in de leiding van het Vlaams Belang.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 23:16   #63
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zo ging het inderdaad dikwijls.Brave boerenzonen die niet beter wisten.
We hebben het hier dan ook niet over die naïeve boerenzonen

Citaat:
Weinig ideologische leiders zijn daar hun leven kwijtgespeeld , in de ijzige koude.
Neen, die zaten op schoot bij nonkel Adolf. Vandaag worden ze door Dewinter "een groot voorbeeld" genoemd.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 23:59   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik ben geen lid, aanhanger of kiezer van het VB.
Dit wordt weer straal genegeneerd natuurlijk. Dan ben je niet interessant, want dan kunnen ze niet over je zeuren.
Oud 14 maart 2007, 00:03   #65
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Voor sommigen komt de boodschap blijkbaar toch zo hard aan, dat ze moeten gaan schelden.
Wat je schelden noemt...
Amuseer u nog met op het driehoekje te klikken zou ik zeggen
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 00:14   #66
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) 't was de RTBF
2) sommigen beweren zelfs dat de holocaust getrukeerd was. Ze doen dat in diezelfde reportage, voor de camera. Eén van hen is Roeland Raes, vandaag nog altijd actief in de leiding van het Vlaams Belang.
juist.De RTBF...maakt niks uit eigenlijk.Het is een Waalse reportage, en lichtelijk ...bevooroordeeld zou ik zeggen.
Zeggen dat de holocaust getrukeerd was, ga ik niet zeggen.Eerst en vooral omdat ik dat niet denk.Maar dat filmke is een knappe vermenging van ware feiten en leugens , en/of verbogen waarheden.D�*t voel ik in mijn kleine teen een anti-VB reportage kortom...zelfs als ik wel wil geloven dat FDW eerder sympatie voor de Oostfronters heeft.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 00:30   #67
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
juist.De RTBF...maakt niks uit eigenlijk.Het is een Waalse reportage, en lichtelijk ...bevooroordeeld zou ik zeggen.
Zeggen dat de holocaust getrukeerd was, ga ik niet zeggen.Eerst en vooral omdat ik dat niet denk.Maar dat filmke is een knappe vermenging van ware feiten en leugens , en/of verbogen waarheden.D�*t voel ik in mijn kleine teen een anti-VB reportage kortom...zelfs als ik wel wil geloven dat FDW eerder sympatie voor de Oostfronters heeft.

Inderdaad,net zoals mee staf de clecrq bv,die linksen snappen er langs geen kanten van welke reden waarom vb'ers deze herdenken.
En ik verspil er ook mijn tijd niet meer aan want het heeft sowieso toch geen zin.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 00:37   #68
Marlboro
Banneling

Standaard

Net zoals mee johan demol.Ze zeggen er wel allemaal niet bij wat de man in schaarbeek op dat moment had verwezenlijkt maarja,hij pakte vooral de lieverdjes van de linksen aan en zoiets kan niet natuurlijk en uiteindelijk heeft vandelanotte ervoor gezorgd dat demol z'n job kwijt is geraakt.
Oud 14 maart 2007, 00:58   #69
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Ik ben op zoek naar het maatschappelijk probleem, net geen politiek, maar toch een beetje, dat in deze draad besproken wordt.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 01:02   #70
Marlboro
Banneling

Standaard

En de reden waarom de vb'ers naar buiten gingen was niet de reden die ze in de reportage aangaven maar omdat de rechter zegde dat het vb niet het recht heeft om te zeggen ivm mee die besnijdenissen van moslimvrouwen en dit is nochthans iets waar toch iederen op tegen is?Blijkbaar vond de rechter dat je zoiets niet mag veroordelen en dit was erover,de druppel die de emmer deed overlopen en dat is de reden waarom ze weg zijn gegaan.
Oud 14 maart 2007, 08:45   #71
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kent blijkbaar bitter weinig van de zaak-Laplasse.
Na de oorlog werd ze, precies omdat ze bij de nazi's verzetslui had verraden via verklikking, veroordeeld tot de doodstraf en terechtgesteld. In 1995 werd de zaak in Cassatie herzien. In het nieuwe arrest werd rekening gehouden met verzachtende omstandigheden maar werd Laplasse wel degelijk posthuum veroordeeld (zij het niet ter dood, maar tot levenslange hechtenis en ontzetting uit haar burgerrechten enz..)
M.a.w.: als er hier imand "baarlijke nonsens" verkoopt, dan bent u het wel.

Postuum niet ter dood veroordeeld. Levenslange hechtenis. En dan iemand anders van baarlijke nonsens beschuldigen.

Iemand die dat soort van rechtsgang aanvaardt en zelfs als argument gebruikt in een tirade tegen naziverering, is gewoon doortrokken van het walgelijkste cynisme dat er bestaat.

Ik weet niet wat erger vinden: het gaan groeten van SS-krapuul of het ventileren van dit soort verwrongen haat.
Oud 14 maart 2007, 09:32   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
19 jaar geleden, kwestie van "heet van de naald" verslag uit te brengen....
Inderdaad. Gaan we het dubieus verleden van Van de Lotte ook weer eens bovenhalen? En dergelijke. Wat is de relevantie nu met betrekking tot de hedendaagse politiek en de standpunten die politici nu innemen? Niets...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 09:34   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een democratie worden mensen niet vervolgd omwille van een mening, hoe merkwaardig, opvallend, afstotend... die door anderen ook wordt aangevoeld. Indien iemand wil ontkennen dat we een zon hebben, welnu, laat hem vrij zijn dat te zeggen. Wil iemand een boek uitgeven waarin hij pleit voor algemene kloning. Laat hem zijn gang gaan! Voelt iemand de behoefte te zeggen dat er marsmannetjes bestaan, hou hem niet tegen. Welnu, als iemand dit of dat over de holocaust wil vertellen, zie ik geen enkele reden om die mening te sanctioneren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 09:47   #74
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Ik ben op zoek naar het maatschappelijk probleem, net geen politiek, maar toch een beetje, dat in deze draad besproken wordt.
Heu, de verschillen tussen links en rechts? De verdraagzaamheid in onze moderne samenleving?
Oud 14 maart 2007, 10:42   #75
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad. Gaan we het dubieus verleden van Van de Lotte ook weer eens bovenhalen? En dergelijke. Wat is de relevantie nu met betrekking tot de hedendaagse politiek en de standpunten die politici nu innemen? Niets...
Ben jij een historicus?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 10:43   #76
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In een democratie worden mensen niet vervolgd omwille van een mening, hoe merkwaardig, opvallend, afstotend... die door anderen ook wordt aangevoeld. Indien iemand wil ontkennen dat we een zon hebben, welnu, laat hem vrij zijn dat te zeggen. Wil iemand een boek uitgeven waarin hij pleit voor algemene kloning. Laat hem zijn gang gaan! Voelt iemand de behoefte te zeggen dat er marsmannetjes bestaan, hou hem niet tegen. Welnu, als iemand dit of dat over de holocaust wil vertellen, zie ik geen enkele reden om die mening te sanctioneren.
Ben jij een historicus??
Oud 14 maart 2007, 10:47   #77
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Inderdaad,net zoals mee staf de clecrq bv,die linksen snappen er langs geen kanten van welke reden waarom vb'ers deze herdenken.
En ik verspil er ook mijn tijd niet meer aan want het heeft sowieso toch geen zin.
Ik denk dat linksen wel degelijk snappen waarom VB ers vanalle crapuul vieren: soort zoekt soort. Nostalgie naar het nazisme. Misplaatst medelijden met de eigen volk eerst stommiteiten. Spijt, woede ontgoocheling dat de "verkeerde" zijn gewonnen tijdens de tweede wereldoorlog. Het cassandra complex: niet zich willen neerleggen bij een verloren zaak (Nu Jean-Marie complex genoemd )
Oud 14 maart 2007, 11:53   #78
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U kent blijkbaar bitter weinig van de zaak-Laplasse.
Na de oorlog werd ze, precies omdat ze bij de nazi's verzetslui had verraden via verklikking, veroordeeld tot de doodstraf en terechtgesteld. In 1995 werd de zaak in Cassatie herzien. In het nieuwe arrest werd rekening gehouden met verzachtende omstandigheden maar werd Laplasse wel degelijk posthuum veroordeeld (zij het niet ter dood, maar tot levenslange hechtenis en ontzetting uit haar burgerrechten enz..)
M.a.w.: als er hier imand "baarlijke nonsens" verkoopt, dan bent u het wel.
Op 8 september 1944 stierven in Oostduinkerke 8 verzetslieden.
Drie stierven bij het vuurgevecht, hetzij onmiddellijk, hetzij aan hun verwondingen.
Vier werden terechtgesteld.
Eén werd door een granaatschrapnel gedood.
Tot die acht behoorden een broer en een neef van mijn moeder. Zij woonde toen op amper 500 meter van de Laplasse’s en kende die familie dan ook.
Door de verhalen van mijn moeder raakte ik in die zaak geïnteresseerd. Na jarenlange omzwervingen belandde ik opnieuw in mijn geboortedorp en besloot mij iets verder in die zaak te verdiepen. Ik heb de boeken van Karel Van Isacker, Johan Anthierens en Jean-Marie Pylyser gelezen. Ik heb met tientallen personen gesproken die die bewuste dag van nabij hebben meegemaakt. Ik heb met ooggetuigen van die executies gesproken. Ik heb gesproken met een zwaargewonde overlevende van het vuurgevecht.

Drosophila waar haalt ge uw bewering dat ik bitter weinig kan van de zaak-Laplasse.

Keren we nu terug naar de kern van de zaak.

Op die fatale voormiddag passeerde voor de hoeve van Laplasse een twintigtal aangehouden ‘versprengte’ duitse soldaten onder leiding van twee gewapende weerstanders. Irma Laplasse en haar zoon Frederik stonden buiten toe te kijken. Frederik werd toen als ‘zwarte’ ook opgepakt en samen met de duitsers en nog meerdere andere ‘zwarten’ opgesloten in de gemeenteschool. Daarop trok Irma naar de H.K.B. (Heeresküstenbatterien) van de Groenendijk (gehucht van Oostduinkerke). Die H.K.B. behoorde tot het ‘15. Armee’ van de landmacht en had dus niets te maken met de SS of de nazi’s. Daar aangekomen vertelde Irma over de aangehouden duitsers en of zij iets konden doen voor haar zoon.
’s Namiddags voerden de duitsers een raid uit op de gemeenteschool, met het gekende gevolg.

Pleegde Irma Laplasse verraad? Ja. “Zij deelde aan een duitse militair de gevangenneming van haar zoon door het verzet mede en meldde aldus terzelfdertijd het openlijk in actie komen van de lokale verzetsgroep; deze inlichting moest voor de vijand geheim worden gehouden in het belang van de verdediging van het grondgebied en van de veiligheid van de staat.

Zonder twijfel wist de beklaagde dat zij aldus ‘verkeerd’ handelde, weliswaar instinctief, zonder de dramatische gevolgen te voorzien. Haar hoofdbedoeling was onmiskenbaar haar zoon te redden.” (Het tussen aanhalingstekens geplaatste tekst komt uit het herziene proces.)

Leidde het verraad van Irma Laplasse tot de dood van de verzetslui? Misschien, maar niet bewezen! “Het Hof meent dat aan een aantal zaken kan worden getwijfeld o.m. dat Irma Laplasse de enige inlichtingsbron van de duitsers was. Het kommando beschikte ook over een aantal andere informatiekanalen zoals ‘Versprengten’ alsook een of andere lokale informant, via radio of telefoon.” (Idem)
Het gerucht deed ook de ronde dat nog een andere vrouw – ik ken de naam, maar vraag mij niet die te geven – de duitsers had ingelicht. Deze piste werd echter nooit nader onderzocht.

Is Laplasse terecht gestraft? Ja!

Verdiende Laplasse de doodstraf? Zeker niet!
Vooreerst is het niet bewezen dat het verraad de dood van de verzetslui tot gevolg had. Vervolgens waren er de verzachtende omstandigheden.
En nog iets.
Zij had het ‘ongeluk’ dat haar proces gevoerd werd juist in die periode dat de eerste getuigenissen over de uitroeingskampen de ronde deden. Volgens mij heeft dat het vonnis beïnvloed. Ik ben ervan overtuigd dat indien het proces een jaar later had plaatsgevonden zij niet ter dood zou veroordeeld zijn geweest. In die zin zou men haar een slachtoffer van de repressie kunnen noemen, niet omdat zij onschuldig is zoals Van Isacker en Vlaams Belang beweren, maar omdat haar straf veel te zwaar was.

Daarom ook drosophila dat uw stelling: “Na de oorlog werd ze, precies omdat ze bij de nazi's verzetslui had verraden via verklikking, veroordeeld tot de doodstraf en terechtgesteld.” verkeerd is, want zij heeft nooit verzetslui verklikt en zeker niet bij de nazi’s.
En daarom doe ik uw stelling af als baarlijke nonsens.
Oud 14 maart 2007, 11:56   #79
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Ik denk dat linksen wel degelijk snappen waarom VB ers vanalle crapuul vieren: soort zoekt soort. Nostalgie naar het nazisme. Misplaatst medelijden met de eigen volk eerst stommiteiten. Spijt, woede ontgoocheling dat de "verkeerde" zijn gewonnen tijdens de tweede wereldoorlog. Het cassandra complex: niet zich willen neerleggen bij een verloren zaak (Nu Jean-Marie complex genoemd )
In plaats van in elk mogelijke topic het VB van al wat lelijk is te verwijten zou je er beter aan doen om constructieve voorstellen te spuien. Maar van een mislukte politicus is dat teveel verwacht zeker?, zelfs uw eigen partij moet u niet. Een zaak die ondertussen 19 jaar geleden is als ondertussen reeds tot stof vergane koe uit de sloot halen heeft nog heel weinig relevante nieuwswaarde. Maar om uw psychose te stillen kan het voor u therapeutisch zijn...
Oud 14 maart 2007, 12:06   #80
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Nogmaals,linksen en vooral extreem linksen zullen het nooit snappen.
De ware reden is nochthans al meermaals gezegd geweest maar ik doe er geen moeite meer voor want je leest toch maar wat je wil lezen,nog iets waar linksen de nr1 in zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be