![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Om hier nog even op terug te komen. Je kan de mensen per land laten stemmen, in dat geval denk ik dat het verstandig is om de Nederlandse delegatie niet groter te maken dan de Belgische en Luxemburgse bij elkaar (of de Vlaamse, Waalse en Luxemburgse, ligt eraan hoe België meedoet). Maar je kan natuurlijk ook net doen alsof het een democratie is, en iedereen direct laten stemmen. Dat heeft als gevolg dat vooral de Luxemburgse en de kleine partijen lijsten moeten delen, dat dan weer wel, maar het geeft ook de mogelijkheid om aan elkaars systeem te "snuffelen".
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik zeg het, net zoals de opdeling in dat logo'tje, dit zijn inhoudelijke discussies die we intern kunnen voeren, maar extern komt dat neer op:
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
![]() Goed bezig, lombas! Nooit gedacht dat jij zo een betrokken 'verenigde nederlander' zou blijken te zijn. Ik kijk al uit naar je inbreng op 28 april. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Je moet zeker proberen om geen mensen af te schrikken met rare kant en klare plannen, maar dan nog blijft het iets leuks om bijvoorbeeld op dit forum over te praten.
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben altijd al een voorstander geweest van een Verenigde Nederlanden, in welke zin dan ook, omdat het een veel natuurlijkere en rustigere weg naar decentralisatie kan vormen die iedereen in zijn plaisance laat, als je begrijpt wat ik wil zeggen.
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben blij dat je meedoet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe kun je zoiets oplossen waarbij je iedereen in "zijn recht" laat? Ik denk dat je dan van de overheid uit misschien beter kunt spreken van "werktalen", ie talen die in zo'n mate voor burgers verstaanbaar zijn (concreet in de Nederlanden: Nederlands, Frans en Duits), die je dan gaat gebruiken als talen bij het opmaken van verslagen van zittingen, documenten &c. Langs de andere kant moet je aanvaarden dat er zoiets als "regionale taal" met als hoofdpeilers Fries en Letzenburgers maar ook de prominente dialecten bestaat, en daar ook zo weinig mogelijk inmenging in zoeken. Kortom, een parlement levert standaard haar verslagen in één van die drie "werktalen" maar als Friese eigenzinnige kun je perfect vragen dat, met een meerkost voor de vragende partij uiteraard, die zaken ook beschikbaar zijn in het Fries. Het punt is dat aanvaard wordt dat de werktalen door iedereen (enfin, dat deel van de bevolking) gesproken worden, en dat alles wat je "meer" vraagt, bijvoorbeeld Friese of West-Vlaamse documenten, ook een "meerkost" met zich meebrengt. Dat geldt ook voor het Arabisch, bijvoorbeeld. Op die manier laat je de vervelende kwestie van "officiële" talen wat achter je en sta je gewoon als overheid met de realiteit geconfronteerd: "Ok, wat begrijpt iedereen en wie kunnen we met een extra'tje tevreden stellen?"
Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 19:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
|
![]() Nadeel is wel dat je dus niet iedereen verstaat, er bijvoorbeeld in het parlement getolkt moet worden en je zonder je talen te spreken niet ver komt in de binnenlandse handel...
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Is het niet veel logischer om één lingua franca en overheidstaal te hanteren, bij voorkeur het nederlands, en het frans en duits dezelfde status te geven als het luxemburgs en fries? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Misschien dat je alleen Frans en Nederlands overheidstaal kan maken (wat is de status van al die talen in Luxemburg?) en Duits, Luxemburgs en Fries dus inderdaad een andere status kan geven, of naast de overheidstaal Nederlands in de betreffende gebieden ook de streektaal te gebruiken of zoiets?
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er wordt nu ook in ons parlement getolkt, ik zie je groot punt daar niet. Wat binnenlandse handel betreft blijf je zitten met misschien wel de grootste op praktijk gerichte onderwijsmaxime: leer Engels.
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar ik het dus, nog even herhalen, over heb is het niveau van de "Verenigde Nederlanden". Ik had reeds vermeld dat het niet mijn voorliefde is, hoewel ik daar een mening over heb, te spreken over wat nu allemaal de deeltjes binnen die Nederlanden moeten of niet en wat dan de situatie zal horen te zijn als iemand van het ene deeltje naar het ander trekt.
Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() Dat bedoelde ik ook niet, excuses, ik bedoelde dat Vlamingen het niet leuk vinden als Nederlands als tweederangstaal wordt behandeld, dus moet je ook niet verwachten het omgekeerde bij de Walen te kunnen uithalen.
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb, naast die uitgesproken ideologische zijde, ook een zeer verfijnde realistische zin. Machiavellistisch denken, vooral.
![]() |
![]() |
#118 |
|
![]() Ik weet niet hoe het nu in Friesland gebeurd, maar er zijn maar weinig zogenaamde diepfriezen die geen Nederlands spreken...
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |