![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Banneling
|
![]() [quote=lombas;2521067]Ik was enkel bezig over een reëel gangbaar en historisch kenbaar gegeven binnen "het geloof". Over het geloof zelf heb ik niets gezegd, dacht ik zo. Die "jullie" zint me al helemaal niet.[/quote]
En zegt u me eens waarom u dit niet zindt. Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat ik niet goed weet waar-ie op slaat. Wie en wat is "jullie"?
![]() |
![]() |
#104 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Spaanse regering van vandaag wordt toch ook niet verweten dat zij Amerika hebben leeggeplundert. U kunt zonden uit een ver verleden toch niet doorrekenen, tot het duizendste geslacht? We staan waar we staan. En goddank blijkt uit alles dat de Kerk geleerd heeft uit Haar verleden, meer nog, haar volle excuses aangeboden. Ze is nu eenmaal een instrument in handen van mensen, casta meretrix, 'de kuise hoer' zoals H.Hiëronymus zei. Zelfs Petrus, tenslotte onze eerste paus, was een zondaar. Toch besloot Jezus op hem zijn Kerk te bouwen. Maar hier staan we nu. Velen slaan de Kerk dicht met de deur of zwaaien met geschiedenisboekjes de Kerk rond de oren. Maar zouden ze niet beter 'zwaaien' met één man die boven dit alles staat: de Man van Nazareth. En vanuit Hem onze Kerk doen blijvend herbronnen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 maart 2007 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, dan is het goed, dan moet ik me niet aangesproken voelen, want ik ben geen katholiek.
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2007 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Enfin: de Kerk moet herbronnen, zozeer is duidelijk. Ik weet nu niet of je het congres van Allerheiligen 2006 hebt meegemaakt, maar de eerste dag kwam de Italiaan Ricardi spreken van Sant'Egidio over dienstbaarheid in de Kerk. En de beroemde uitspraak van Mgr. Gaillot kwam weer naar boven: "Als de Kerk niet dient, dan dient ze tot niets." Daar zit énorm veel waarheid in. Het allerbelangrijkste voor onze Kerk dat is altijd te starten vanuit Jezus Christus: Hij is het en niet één of andere hippe pastoor of modern theorietje.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 14 maart 2007 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom worden documenten van gelijke waarde verworpen door de kerk en andere opgenomen in het boek door dezelfde institutie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ook goed, Judokus. Mij niet gelaten. Het verandert evenwel niets aan mijn betoog dat dit gaat over de interne keuken van het katholicisme, m.a.w. dergelijke zaken moeten de katholieken onderling maar uitvechten.
![]() |
#112 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, het is en blijft een interne zaak van de katholieken. Zijn er katholieken die niet akkoord gaan? Ok, zoek dan een religie waarvan de er aan verbonden regels wel aanvaardbaar zijn. Wens je kost wat kost dezelfde god te behouden, vervoeg dan de protestanten. Zolang er maar geen gevolgen voor niet-gelovigen aan verbonden zijn...
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals zo vaak, staart u zich blind op het ene waardoor u geenszins in staat bent het andere te zien. De eenzijdigheid is echt wel troef bij u... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vraag blijft open en is nog steeds niet beantwoord: welke bronnen hebben het over een nageslacht van Jezus? Over zijn zogezegd huwelijk met Maria Magdalena?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
In de kerkelijke gewoonten volgt op biechten een penitentie. In burgelijke zaken volgt op spijt een straf of vergoeding. Excuses op zich zijn wat goedkoop, niet? Heeft uw kerk ook ietwat grondig verklaart wat ze in het verleden verkeerd gedaan heeft en waarom het verkeerd was? Waarom ze meegeheuld heeft met de nazi's, waarom zoveel mensen op de brandstapel gezet werden en welke foute instelling daaraan ten grondslag lag, waarom missionarissen medeplichtig waren aan genocide en door welke perverse gedrevenheid dit veroorzaakt werd, waarom de katharen, gnostici uitgemoord werden en wat deze mensen vertegenwoordigden dat voor uw kerk zo'n bedreiging uitmaakte, waardoor ze moesten verdwijnen, enz. En heeft de kerk de eigendommen teruggegeven die in al die eeuwen geconfisceerd werden? Neen, gewoon excuses aanbieden is nog heel wat te goedkoop. Daar komt geen enkele gewone misdadiger mee weg. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waarom heeft het vaticaan in godsnaam drie peperdure sterrenobservatoria nodig (waarvan één één van de beste van de wereld is), verspreid over de aarde? Wat heeft dat te maken met wat volgens u de kern van het christelijk geloof is, naastenliefde? Zoeken of er soms geen behoeftigen zitten op andere planeten? Kan dat geld dan niet beter naar de armen gaan? Ze zijn toch niet doodsbang dat er leven is op andere planeten zeker? Cfr. de mens die geschapen werd naar gods beeld en gelijkenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Kinderen hebben was veruit de normaalste gang van zaken, dus kan gerust verondersteld worden dat dat zo is als het tegendeel niet vermeld wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten zijn het enkele uitzonderingen die beweren dat Jezus kinderen zou hebben, getrouwd zou zijn en wat-weet-ik-nog-allemaal-niet... dit in weerwil met een heel oude christelijke traditie. Aan de uitdagers dan ook hun argumentatie boven te halen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als de normale regel is dat mannen kinderen hebben in die tijd, dan verwacht men een expliciete vermelding moest het tegendeel het geval zijn. |
|
![]() |
![]() |