![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg dat een marsmannetje op 23 maart 1078 op aarde is neergedaald. Nergens vind ik dat het niet zo is, dus we nemen het maar aan?
Laatst gewijzigd door lombas : 15 maart 2007 om 08:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het evangelie leert ons héél véél. Als u dit al a priori uitsluit, dan kan u niets meer vertrouwen natuurlijk...
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U keert trouwens de bewijslast om. Blijkbaar moet volgens u de onschuldige bewijzend dat hij onschuldig is. In een argumentering is het evenwel juist het omgekeerde. Er wordt nu beweerd dat Jezus kinderen had, getrouwd zou zijn, enzovoort, en - want ja, dat wordt hier gezegd - dat er "ontegensprekelijke bronnen" daarvoor zijn. Welnu, waar zijn die bronnen? En wat houden ze in? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Die landing zou een uitzonderlijke gebeurtenis zijn; kinderen hebben in de context van jezus' tijd was echter de regel. Algemeen genomen, zoals je in de eerste alinea stelt, heb je natuurlijk gelijk. Dat is zoals de bewijslast in ons rechtssysteem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er is geen enkele aanduiding dat die gast getrouwd was en kinderen had; er is geen enkele aanduiding dat die gast niet getrouwd was / geen kinderen had. Maar zoals vroeger in andere posts al duidelijk gesteld werd: de regel in het milieu destijds was getrouwd en kinderen. Niet getrouwd was eerder 'not done'. Zonder enige aanwijzing is het dan logisch 'getrouwd' aan te nemen, anders zou het wel expliciet vermeld zijn (tenzij de evangelieschrijvers jaren later ook d�*t weggelaten hebben omdat het niet in hun toenmalige droom paste). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van de andere kant wordt er nergens gezegd in de evangelies dat Jezus gehuwd was. Let wel, er wordt ook nergens gezegd dat hij niet gehuwd was. Ook in Handelingen wordt er niet gesuggereerd dat Jezus gehuwd was. En Handelingen zou het volgens mij terloops toch hebben vermeld indien dat zo was geweest denk ik. Nu wordt er in een apocrief evangelie(het evangelie van Maria Magdalena, 5 de eeuw, denkelijk een gnostisch evangelie) wel de indruk gewekt dat Jezus en Maria Magalena mekaar erg lagen en dat zij erg belangrijk is voor Jezus, zodanig zelfs, dat Petrus dit niet erg op prijs stelt. Vraag zal hier altijd zijn in hoeverre men te doen heeft met een historische waarheid of met een symbolisch verhaal. Ik denk dat Jezus een rondtrekkende rabbi was met een schare volgelingen van mannelijke en vrouwelijke kunnen. Meer weten we er niet over. Persoonlijk meen ik dat Jezus niet 'getrouwd' was omdat er wel vermeld wordt in de schrift dat Petrus bijvoorbeeld een vrouw had. Van Jezus wordt er niets gezegd in dit verband. Maar nogmaals, we weten het niet. Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2007 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We lezen ook over een heel stel tegenstanders die Hem bespotten. Nergens lezen we iets over Zijn kinderen. Waar waren die dan? We lezen dat Hij na Zijn verrijzenis aan verscheidenen van Zijn sympathisanten verschenen is: Maria Magdalena, de apostelen, daarna nog eens aan de apostel Thomas die het eerst niet wilde geloven... Hij wandelde ook een eind mee met twee leerlingen die ontgoocheld naar het dorpje Emmaüs togen... We lezen nergens dat Hij ook aan Zijn kinderen verschenen is. Toch niet zomaar een fait-divers! Je zou toch mogen verwachten van de mensgeworden God dat Hij niet alleen Zijn sympathisanten een hart onder de riem zou steken na Zijn verrijzen, doch zeker ook dat Hij Zijn kinders niet zou vergeten. Nu kan jij nog betogen tot je een ons weegt dat niet huwen "not done" was - op basis van welk argument eigenlijk? - maar een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg... Christus deed trouwens nog heel wat andere dingen die "not done" waren. Niet voor niets waren de Farizeeërs zo gebeten op Hem. Ik wacht nog altijd op het document dat ontegensprekelijk het tegendeel betoogt. Zolang dit niet gebeurd is, zou het van fair play getuigen dat jij mij het voordeel van de twijfel gunt (en van mijn geloof) en ik jou evenzeer. Ik geloof dat Hij kinderloos was. Dat kan ik niet ontegensprekelijk bewijzen. Maar dat is geen reden om in het wilde weg het tegendeel te bewijzen en ontegensprekelijkheid te claimen waar die totaal uit gebakken lucht bestaat. Cor, System en consoorten: waar zit dat document waarop jullie je stelling als zou Hij kinderen hebben gehad baseren? En dan spreek ik nog niet eens over ontegensprekelijkheid. Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 15 maart 2007 om 19:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laat ons bovendien eens aan de tijd van Jezus denken waar pedofielie en huwlijk onder minderjarigen de normaalste zaak van de wereld was. Can you dig it? Laatst gewijzigd door Dycore : 15 maart 2007 om 20:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() Evangelie Judas
Laatst gewijzigd door Dycore : 15 maart 2007 om 20:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo lezen we in Hand, 19,11-12 : "God deed door de handen van Paulus ongewoon grote wonderen; dat ging zo ver dat zweetdoeken en ander linnengoed dat hij gebruikte naar de zieken werd gebracht; dan verdwenen hun kwalen en verlieten de boze geesten hen." Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2007 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister
|
![]() ???
Is er in die tekst dan sprake van een huwelijk tussen Christus en Maria van Magdala? Ik ken de tekst niet goed. Voor zover ik weet is hij samen te vatten in de stelling dat Jezus Judas ertoe verplichtte om Hem aan de joden over te leveren. Zodoende krijgt Judas de status van "voltrekker van de Goddelijke wil". Volgens mij rept die tekst met geen letter over Maria van Magdala. Maar ik kan me vergissen. Wie het weet mag het hier altijd plaatsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Banneling
|
![]() Evangelie Fillipus:
Anders dan het Nieuwe Testament, bevatten de Nag Hammadigeschriften wel aanwijzingen voor een huwelijk tussen Maria Magdalena en Jezus. Zo staat in het 'Evangelie volgens Fillipus': Drie vrouwen trokken altijd met de Heer op. Zijn moeder, zijn zuster en Maria Magdalena, die zijn metgezellin werd genoemd. Jezus hield op een andere wijze van haar dan van de andere leerlingen en hij kuste haar vaak." Laatst gewijzigd door Dycore : 15 maart 2007 om 22:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het Evangelie van Philippus maakt deel uit van een verzameling geschriften -Koptische codices- die in 1945 is gevonden bij Nag Hammadi in Egypte. Deze geschriften bevatten in totaal 52 verschillende teksten, verdeeld over 13 papyrusboeken. Deze apocrief bevat teksten, die dateren uit het eind van de 4e of begin 5e eeuw. Het eraan ten grondslag liggende document dateert in elk geval van na 250 n.Chr. en ontstond vermoedelijk in Syrië. De gevonden teksten dateren uit het eind van de 4e of begin 5e eeuw. De tekst bevat vooral een reeks spreuken en noemt slechts een keer de apostel Philippus (logion 91). Een bijzondere rol legt het weg voor Maria en Maria Magdalena. In de tekst speelt het bruidsvertrek een grote rol. Het doel van de komst van Christus, aldus het boekwerk, is het herenigen van 'Adam' en 'Eva'. De scheiding van de seksen wordt als oorzaak van alle kwaad gezien. Zoals man en vrouw zich in het bruidsvertrek verenigen, zo verenigt ook Christus 'Adam' en 'Eva' in het spirituele bruidsvertrek. Verder wordt er ook over andere, duidelijk gnostische, constructies gespeculeerd, zoals over de archonten en de Sophia. De apocrief wijkt sterk af van de als authentiek erkende evangelische geschriften en behoort tot de gnostieke sekte van Valentinianus.
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2007 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dank u om het woord exegeten tussen aanhalingstekens te plaatsen...
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jong, de bijbel zoals die door de kerk wordt voorgesteld, dateert van eeuwen later. Is voortdurend gewijzigd. |
|
![]() |
![]() |