![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#241 |
Partijlid
|
![]() Het is me ondertussen duidelijk waarom "Juffrouw Groen achter de oren" zich zo "democratisch op zijn links" (i.e. alleen debatten onder de juiste gelijkgezinden zijn toegelaten) opstelt. De opleiding psychologie vormt wel meer vreemdsoortige creaturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#243 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een politicus die een dossier van 5000 pagina's aanpakt zal u reeds na 5 minuten vertellen wat zijn conclusie is en u die als dogmatische waarheid voorschrijven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Staat er ter Gore-zijde dan echt niemand stil bij 5 miljard jaar volstrekt onvoorspelbare en hevige natuurfenomenen op dien aardkloot? Laatst gewijzigd door "Rechtse zak" : 17 maart 2007 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 maart 2007 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
|
![]() Als men zo graag "preventief" iets wil aanvangen tegen "CO2", dan zou ik dat eerder zoeken in het benutten/versterken van de maatregelen die de natuur zelf pleegt te hanteren: opfokken van de plantengroei.
Geen meter open grond onbenut laten, hetzij voor land/tuin-bouw dan wel bos-aanleg/onderhoud. Veel hout en biomassa aanplanten en ook oogsten en waar niet zelf-vervangend/aanvullend, eventueel wisselbouw toepassen. Meer hout in bouw en meubelen, meer plantenvezels (katoen, linnen, hennep) in kleding, woningtextiel enzomeer.
![]() |
#247 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Waarom duldt u overigens geen debat over de klimaatverandering? Als u het daarover niet duldt, kan ik me nog een aantal debatten inbeelden waarin u zich tegenover het woord en wederwoord bijzonder vijandig opstelt. Laatst gewijzigd door "Rechtse zak" : 17 maart 2007 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
|
![]() Zeeën zijn vooral zo zout omdat het door rivieren aangevoerde water met de afstand door land, steeds zouten opneemt en in zee brengt; water verdampt bij aardse temperaturen, zout niet.
![]() |
#249 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik heb geen enkel probleem met die hele hype ectra...
Een minder vervuilde wereld is altijd mooi meegenomen!!!
![]() |
#250 | |
|
![]() Vanaf 1800?
China's economie is recentelijk pas geboomd. India zal volgen trouwens. Hun de prijs laten betalen is dus niet eerlijk aangezien zij pas anderhalve eeuw jaar later echt actief werden. Toch zijn we afhankelijk van hun, wat Europa daar tegenover doet qua CO2-uitstoot is rammelen in de marge indien zij en Amerika niet meedoen. Citaat:
En 't is nu niet bepaald mijn klimaattheorie...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 maart 2007 om 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
|
![]() Juist, maar niet tegen elke prijs en niet op basis van een leugen en die leugen gaat er voor zorgen dat er alweer een Amerikaanse president frauduleus aan de macht komt!
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
Ik raad u aan enkel te reageren op wat ik schrijf en niet vanalles extra te erbij te gaan verzinnen of te gaan veronderstellen over wat ik denk. Mij te gaan verdedigen tegen iets wat ik niet wil en nooit heb gezegd is nogal vermoeiend.
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wacht vol ongeduld.
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
|
![]() Citaat:
Idd! Ik hoop dat de beleidsmakers of mensen met een lapje grond anderszins ook snel gaan inzien dat dit nodig is!
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wat de BBC betreft: daar is zoals ik vroeger al meldde een dubbel probleem van acute pc-bias (goegel "BBC bias" of zo en je vindt het nodige) en van slordige rapportering (er is hier op dit forum een draad over de instorting van WTC-7 door een BBC-joernaliste, tegen de achtergrond van de skyline in new York waarop die toren nog oningestort te zien is). Citaat:
- dat de methodes en de data goed beschreven zijn, zodanig dat reproductie mogelijk is - dat redenen voor onzekerheid en twijfel duidelijk worden vermeld, en dat geen bevindingen als zeker worden voorgesteld waarvan de onderzoekers weten dat ze onzeker zijn - dat geen politieke inmenging optreedt bij het opstellen van teksten en artikels - dat de methodes wetenschappelijk aanvaardbaar en rationeel zijn (dus geen 'expert judgement' en vergelijkbare kuren) Wat dat laatste punt betreft heb ik al voorbeelden gegeven, en ik herhaal hier nog eens een cruciaal voorbeeld (omdat het de klimaatvoorspellingen zelf betreft) dat ik al elders op dit forum heb gepost. Het IPCC gebruikt voor de productie van die klimaatvoorspellingen een statistische benadering, en wel als volgt: “In climate research and modeling, we should recognize that we are dealing with a coupled non-linear chaotic system, and therefore that the long-term prediction of future climate states is not possible. The most we can expect to achieve is the prediction of the probability distribution of the system’s future possible states by the generation of ensembles of model solutions” (TAR, sectie 14.2.2.2). De benadering is dus de volgende: men voert een groot aantal simulaties uit, waarbij met verschillende modellen en uiteenlopende parameterwaarden wordt gewerkt. Dan wordt een gemiddelde genomen van de bekomen resultaten, bijvoorbeeld met betrekking tot de globale temperatuurstoename. Uit de spreiding van de berekende waarden bepaalt men dan de standaarddeviatie op de bekomen waarde. Het probleem met zo’n benadering is natuurlijk, dat de berekende scenario’s een representatief staal moeten vertegenwoordigen van alle mogelijke scenario’s. Men dient met andere woorden een goede procedure voor staalname te volgen. Dit gebeurt volstrekt niet. In de woorden van het IPCC (FAR, chapter 10, introduction): “Since the ensemble is strictly an ‘ensemble of opportunity’, without sampling protocol, the spread of model is unable to span the full possible range of uncertainty, and a statistical interpretation of the model spread is therefore problematic. However, attempts are made to also quantify uncertainty (…) based on various other lines of evidence…”. Er is kort gezegd geen enkele garantie dat de verzameling van door de modellen geproduceerde uitkomsten kan beschouwd worden als een representatief staal van alle mogelijke uitkomsten. Hoe weet het IPCC met meer dan 90% zekerheid, dat die opwarming grotendeels moet toegeschreven worden aan door de mens in de dampkring gebrachte broeikasgassen? Waar komt dat cijfer vandaan? In tegenstelling tot wat men zou verwachten resulteert die inschatting niet uit een gesloten kwantitatieve analyse van de beschikbare gegevens: “The approaches used in detection and attribution research (…) can not fully account for all uncertainties, and thus ultimately expert judgement is used to estimate the likelihood that a specific cause is responsible for a given climate change. The approach in making judgements (…) is to assess results from multiple studies using a variety of models, forcings, analysis techniques, and observational data sets and to subsequently conservatively assess the likelihood of the hypothesized link in a likelihood level below the consensus level of significance inferred by the different studies. Such a decrease in significance levels by expert judgement attempts to account for remaining uncertainties that are not accounted for, such as limited range of exploration of possible forcing histories of uncertain forcings, or structural uncertainties” (FAR, chapter 9, 1.2). Voor mij is het evident dat 'expert judgement' geen plaats kan hebben in het normaal wetenschappelijk bedrijf en in plaats van allerlei niet terzake doende opmerkingen uit uw mouw te schudden zou u beter eens een poging kunnen ondernemen om te formuleren, waarom deze in mijn ogen corrupte en irrationele werkwijze volgens u in de postnormale wetenschap een plaats dient te krijgen. Ik nodig u uit om hier eens werk van te maken. Ik voor mij blijf bij de traditionele opvatting dat wetenschap dient te stoelen op zorgvuldige collectie van data, op rationele verwerking van de data, en op nauwkeurige rapportering van de nadien nog overblijvende onzekerheden en onbekenden, zonder enig aanvullend 'expert judgement'. Dat het IPCC zo ver gaat om de 'resultaten' van dit nattevingerwerk dan ook nog eens kwantitatief te gaan uitdrukken ('likely' = +66% kans, 'very likely' = +90% kans enz) doet voor mij de deur helemaal dicht.
![]() |
![]() |
#257 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#258 | |||
|
![]() Citaat:
Het IPPC-rapport is gewoon één van de meest toonaangevende klimaatrapporten en de werkwijze is inderdaad uniek ja waardoor je je vragen kan stellen over de betrouwbaarheid ervan want de belangen van politici, lobbygroepen enzo zijn idd anders dan die van wetenschappers. Maar je kan er net zo goed van uit gaan dat die beïnvloeding van politici een afvlakkend effect zal hebben. Immers, politici worden vaak zelf beïnvloedt door belangengroepen en multinationals. Hoe meer geld hoe meer macht. Denk je nu zelf bv. dat de OPEC-landen tevreden waren met dat rapport en er niet iets aan proberen te veranderen en dat ze daar ook niet in geslaagd zijn? Citaat:
Er zijn ook grafieken te vinden waarin je de verschillende modellen opgenomen ziet, van degene die het minst tot het meest extreme uiteindelijke resultaat weergeven. Aangezien het nog terra incognito is is dat ook de enige en de beste manier om het te doen. Weet jij iets beters? Die onzekerheidsfactor die daarbij komt kijken is aan het rapport toegevoegd. Iedereen weet dat het geen volledig exacte voorspelling is, daarom heet het dan ook voorspelling. Men verwacht dat het zo zal zijn, maar men weet het niet zeker. Het probleem met zo’n benadering is natuurlijk, dat de berekende scenario’s een representatief staal moeten vertegenwoordigen van alle mogelijke scenario’s. Men dient met andere woorden een goede procedure voor staalname te volgen. Dit gebeurt volstrekt niet. In de woorden van het IPCC (FAR, chapter 10, introduction): “Since the ensemble is strictly an ‘ensemble of opportunity’, without sampling protocol, the spread of model is unable to span the full possible range of uncertainty, and a statistical interpretation of the model spread is therefore problematic. However, attempts are made to also quantify uncertainty (…) based on various other lines of evidence…”. Er is kort gezegd geen enkele garantie dat de verzameling van door de modellen geproduceerde uitkomsten kan beschouwd worden als een representatief staal van alle mogelijke uitkomsten.[/quote] Voil�*, ze voegen de onzekerheid toe aan hun rapport. Waarom dan er kritiek over hebben? Ieder mens kan het lezen. Citaat:
Het IPPC is een rapport dat tot stand komt op basis van een unieke methode. Dat is geweten. En zoals ik al zei, in tijden van nood of terra incognita hanteert men andere opvattingen over wetenschap.
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |