Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2007, 09:38   #61
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Of waarom het fietsrijden niet wat meer belonen,per afgelegde KM 10Cent belastingen minder betalen
Oud 18 maart 2007, 12:09   #62
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Belgique is een vampier die geld nodig heeft.
Veeel geld, om de inefficientie te handhaven.

De taksen op de rij- brandstof is heel hoog.

Niet zo op de vliegtuigbrandstof.(schijntje)
Men wil het toerisme en de vliegtuigbedrijvigheid niet in gevaar brengen.

Als de wagens zouden kunnen rijden op regenwater zal de regering enorme taksen heffen op andere dingen, die iedereen nodig heeft.

----------------------
Een artikel van Ivo Belet -- Europees parlementslid.

29-09-2005 Olie peperduur in België

De belastingen op olieproducten zijn in België torenhoog.
De tarieven die de Belgische regering hanteert, zijn van de hoogste in de EU, en dit zowel wat de BTW als de accijnzen betreft.

1. BTW op olieproducten.
De EU legt de lidstaten een minimumtarief op van 15% voor het gros van de olieproducten. Neem bvb. de BTW op benzine : landen als Luxemburg (15%), Cyprus (15%), Duitsland (16%), Spanje (16%), en Groot-Brittannië (17,5%) leunen zo dicht mogelijk aan bij dat minimumtarief.
België daarentegen zit met z'n 21% in de top-6 (na Zweden, Denemarken en Hongarije met 25%, Polen en Finland met 22%).

2. Accijnzen op olieproducten.
De toestand wordt erger als je de accijnzen op olieproducten naast elkaar gaat leggen. België haalt hier met gemak de top-4 (na Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland).
Ook hier legt de EU minimum-tarieven op. Voor benzine bijvoorbeeld mogen de lidstaten niet zakken onder de 287 euro/1000 liter.
België zit daar ver boven : met een tarief van 592 euro/1000 liter vraagt de Belgische regering meer dan het dubbele van wat Europa minimaal oplegt. (cijfers van juni 2005, intussen nog fors gestegen)

Als gevolg van die hoge belastingen, ligt de prijs van bijvoorbeeld benzine in België gevoelig boven het Europese gemiddelde. Opnieuw halen we hier vlot de top-5 van de duurste landen met de hoogste prijzen voor olieproducten.

En als je dan weet dat bovenop die torenhoge taks nog eens de torenhoge BTW gehoffen wordt........

Eigenlijk is dit een belasting op een belasting.....
Oud 18 maart 2007, 17:09   #63
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457 Bekijk bericht
Iedereen dat hier bij hoog en bij laag blijft beweren dat we moeten overschaken naar openbaar vervoer en dat takseren van wagen dé oplossing is, lopen leuk mee in de gedachtengang van spleettand. Velen kunnen niet zonder de wagen, gewoon omdat de afstanden te groot zijn of omdat er geen openbaar vervoer is, of omdat ze continu goederen moeten vervoeren, noem maar op.
Kijk dan eens naar Californië. Als de overheid hier een inspanning wil leveren voor het milieu, dat ze dan beginnen met een volledig netwerk van waterstof tankstations te bouwen. Van zodra deze er zijn (bouwen van dit tank station netwerk kan bijvoorbeeld eerst in Brussel waar de meeste vervuiling is), zullen de mensen wel overschakelen op waterstof wagens. ............

Men beweert dat wij verslaafd zijn aan olie... eeeuh, sorry, maar indien ik morgen kan rijden op waterstof of een ander alternatief, denk ik dat we met z'n allen dat snel zullen doen. Maar er moet een gelijkwaardig alternatief bestaan.
Weet je wie verslaafd is aan het zwarte goud? Europa, regeringsleiders, oliebarons, enz.

Het ziet er niet goed uit voor waterstof,aangezien waterstof geen energiebron is,maar hoogstens een energie-drager.Onderstaande tekst legt dat nog eens uit...

http://www.thenewatlantis.com/archive/15/zubrin.htm

Ik raad iederen overigens aan om regelmatig eens de "traktaten" op newatlantis te lezen....

jammer.....ik dacht ook dat waterstof de toekomst was
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 17:12   #64
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het ziet er niet goed uit voor waterstof,aangezien waterstof geen energiebron is,maar hoogstens een energie-drager.Onderstaande tekst legt dat nog eens uit...

http://www.thenewatlantis.com/archive/15/zubrin.htm

Ik raad iederen overigens aan om regelmatig eens de "traktaten" op newatlantis te lezen....

jammer.....ik dacht ook dat waterstof de toekomst was

Waterstof is inderdaad maar een energie drager.

Misschien kunnen we waterstof gebruiken om het teveel aan energie, dat nu gewoon wegvloeit, op te vangen en op te slaan.
Oud 18 maart 2007, 17:37   #65
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mmmmm. Wagens vind ik nu niet onmiddellijk een "spotgoedkope transportkost". Eerder een heel dure. Wie aankoopprijs, taksen, belastingen, onderhoud, brandstof... allemaal optelt, komt aan een flinke hap in het budget uit.
Relatief gezien zijn onze transportkosten spotgoedkoop, omdat de werkelijke kosten (milieu, volksgezondheid...) bijlange niet worden ingecalculeerd. Dat is precies mijn punt: mocht die werkelijke kost worden verrekend aan de consument, dan zou hij al lang voor alternatieven hebben geopteerd. En dat is precies wat moet gebeuren, maar dan wel geleidelijk, anders veroorzaak je sociale miserie.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 17:41   #66
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Relatief gezien zijn onze transportkosten spotgoedkoop, omdat de werkelijke kosten (milieu, volksgezondheid...) bijlange niet worden ingecalculeerd. Dat is precies mijn punt: mocht die werkelijke kost worden verrekend aan de consument, dan zou hij al lang voor alternatieven hebben geopteerd. En dat is precies wat moet gebeuren, maar dan wel geleidelijk, anders veroorzaak je sociale miserie.

Wie berekend dit? Ik kan net zo goed het tegenovergestelde beweren. En wat met fabrieken, verbrandingsovens en dergelijke?

En China, daar spreekt niemand van, welk effect heeft dat op ons milieu?
Oud 18 maart 2007, 17:51   #67
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Hoe kom je erbij dat autorijden maar een fractie kost van de werklelijke kost. Wie betaald dan de rest bij?
De maatschappij natuurlijk! Alle ziektes die gevolg zijn van uitstoot, alle milieuschade, ... worden betaald door de maatschappij!
Citaat:
Een liter stookolie kost ongeveer 20 fr. Een liter diesel kost ongeveer 40 fr.
Twee dezelfde producten waarvan het één dubbel zo duur is als het ander. Dit zijn puur en alleen taksen. En als je dan weet dat in die 20 fr. van de stookolie ook al taksen en BTW zitten, dan weet je het wel.

Dan spreek ik nog niet van de wegenbelasting, de BTW op de nieuwe wagen, de taksen op de verzekeringspremie, en......waarschijnlijk vergeet ik nog enkele dingen op te noemen.
Mijn punt is precies dat die taksen maar een FRACTIE zijn van de kosten die het gemotoriseerd verkeer met zich meebrengt. Als u, als consument, de WERKELIJKE KOSTEN zou gepresenteerd krijgen, dan zou u wel snel naar alternatieven zoeken! Dat is, zoals gezegd, uiteraard niet zomaar van vandaag op morgen haalbaar - de economie zou in elkaar stuiken. Maar het is op lange termijn de enige weg, of u dat nu leuk vindt of niet. Het is dus beter dat u nu al tenminste aan de gedachte begint te wennen. En zo snel mogelijk uw gedrag aan te passen. Dat zal het minste pijn doen.
Oud 18 maart 2007, 18:05   #68
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De maatschappij natuurlijk! Alle ziektes die gevolg zijn van uitstoot, alle milieuschade, ... worden betaald door de maatschappij!

Mijn punt is precies dat die taksen maar een FRACTIE zijn van de kosten die het gemotoriseerd verkeer met zich meebrengt. Als u, als consument, de WERKELIJKE KOSTEN zou gepresenteerd krijgen, dan zou u wel snel naar alternatieven zoeken! Dat is, zoals gezegd, uiteraard niet zomaar van vandaag op morgen haalbaar - de economie zou in elkaar stuiken. Maar het is op lange termijn de enige weg, of u dat nu leuk vindt of niet. Het is dus beter dat u nu al tenminste aan de gedachte begint te wennen. En zo snel mogelijk uw gedrag aan te passen. Dat zal het minste pijn doen.
Dan heb ik slecht nieuws voor U...

Zoals de autofabrikanten ZICHZELF in de zak gezet hebben...het tart de verbeelding....
Iedere verbetering door hen aangebracht de laatste 30 jaar,op het gebied van veiligheid,verbruik,uitstoot schadelijke stoffen,is er maar gekomen op uitdrukkelijk BEVEL van de overheid(die daarmee reageerde op de publieke opînie).

De huidge rage bij de autofabrikanten lijkt nu,nu het ernaar uitziet dat ze geen echte alternatieven voor diesel en benzinewagens hebben,om het "minimal cost" principe tot het uiterste door te voeren,in de hoop dat de consumenten dan blijven karren kopen die ze dan opvullen met brandstof die binnen de 5 jaar aan 2€/liter zal verkocht worden....(ik voorzie de massale verschijning van LOGAN-achtige autootjes,dit worden de Ladaatjes van de jaren 00 )

DAT hebben ze bereikt,"onze" autofabrikanten,ze zullen ons BLIJVEN dwingen in ouderwetse petroleumstokers te rijden....of te fietsen

Laatst gewijzigd door kelt : 18 maart 2007 om 18:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 18:48   #69
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Heb je zelf een auto?
Ik heb zelf een kleine Nissan (benzine) die ik zo min mogelijk gebruik. Ik vind hem inderdaad pokkeduur, vooral omdat het BEZIT zwaar wordt belast i.p.v. het VERBRUIK. Maar ik besef dat ik bij elke tankbeurt in feite veeeeel minder betaal dan de kosten die mijn gedrag met zich meebrengt. En ik besef ook dat de rijke SUVende verspiller relatief gezien NOG VEEL MINDER taxen betaalt - terwijl iedereen wél zijn giftige stoffen inademt, met alle gevolgen en KOSTEN vandien! En bij zo'n SUVer ga je echt geen goodwill losweken hoor (gewoon al het feit dat ie wetens en willens zo'n monster heeft gekocht, bewijst zijn grenzeloze egoïsme) - die moet je dus keihard aanpakken waar het pijn doet: in zijn portemonee.
Oud 18 maart 2007, 19:22   #70
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf een kleine Nissan (benzine) die ik zo min mogelijk gebruik. Ik vind hem inderdaad pokkeduur, vooral omdat het BEZIT zwaar wordt belast i.p.v. het VERBRUIK. Maar ik besef dat ik bij elke tankbeurt in feite veeeeel minder betaal dan de kosten die mijn gedrag met zich meebrengt. En ik besef ook dat de rijke SUVende verspiller relatief gezien NOG VEEL MINDER taxen betaalt - terwijl iedereen wél zijn giftige stoffen inademt, met alle gevolgen en KOSTEN vandien! En bij zo'n SUVer ga je echt geen goodwill losweken hoor (gewoon al het feit dat ie wetens en willens zo'n monster heeft gekocht, bewijst zijn grenzeloze egoïsme) - die moet je dus keihard aanpakken waar het pijn doet: in zijn portemonee.
Het zou nog duurder moeten zijn,jullie brengen schade aan mijn gezondheid met jullie autorijden,soms zijn er echt wel andere alternatieve hoor!!!!
Oud 18 maart 2007, 19:24   #71
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Het zou nog duurder moeten zijn,jullie brengen schade aan mijn gezondheid met jullie autorijden,soms zijn er echt wel andere alternatieve hoor!!!!
Daar zeg je het al.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 18 maart 2007 om 19:25.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 19:27   #72
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Daar zeg je het al.
Een beetje goede wil aan de dag leggen,niet? en wie vergoed er nu de schade die jullie hebben aangebracht aan mijn gezondheid?
Oud 18 maart 2007, 19:32   #73
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Of waarom het fietsrijden niet wat meer belonen,per afgelegde KM 10Cent belastingen minder betalen

Je krijgt toch al een fietsvergoeding als je naar je werk fietst.
Oud 18 maart 2007, 19:36   #74
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Wij niet.
Oud 18 maart 2007, 19:36   #75
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
En wie maakt daar gebruik van,en ik wil die vergoeding doortrekken naar al de KM die je rijdt met je twee wieler ...
Oud 18 maart 2007, 19:40   #76
ilfalco
Minister-President

Standaard

De mensen die voor 1 km naar de bakker de wagen nemen die zou men moeten straffen. Niet diegenen die uit beroepsdoeleinden de wagen nemen;
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 19:44   #77
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En wie maakt daar gebruik van,en ik wil die vergoeding doortrekken naar al de KM die je rijdt met je twee wieler ...
Mijn ouders maken daar gebruik van.

Ik vind ook dat het fietsen meer aangemoedigd moet worden, maar het is onmogelijk om de km's bij te houden die iemand dagelijks aflegd.

Daarom vind ik ook dat vervuilende auto's meer belast moeten worden en misschien kan met die inkomsten een korting gegeven worden bij het aankopen van een fiets.

Ikzelf vind dat de laatste tijd er al vrij veel inspanning is gedaan, nu ga ik ook voor het grootste deel naar Brussel met de trein. Het is zelfs sneller als met de auto en ik ben ervan overtuigd dat nog betere regelingen ook een positief effect zullen hebben.
Oud 18 maart 2007, 19:45   #78
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bewijs dit eens, ik heb nog steeds geen bewijs gezien.

Ik heb een autootje van € 10.000 (BTW € 1735).
Ik betaal € 350 verzekering (BTW € 60)
Ik betaal wegentaks € 325
Ik betaal belasing op inverkeerstelling
Ik betaal per liter diesel € 0,70 taksen en BTW

Neen mijn beste vriend, de auto is de melkkoe van de staat. De auto brengt de staat een massa geld op, denk ook aan de massa verkeersboetes die er geind worden.
Oud 18 maart 2007, 19:47   #79
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een beetje goede wil aan de dag leggen,niet? en wie vergoed er nu de schade die jullie hebben aangebracht aan mijn gezondheid?
Goed. Ik ga dus vanaf nu naar mijn werk:

Ik wandel 's ochtends naar het station van Leuven.
Ik neem de trein Leuven-Brussel.
Ik neem van daar de trein Brussel-Zaventem
Vanaf het station van Zaventem neem ik de bus naar een punt dicht in de buurt van het industriepark waar ik werk.
Vandaar wandel ik naar mijn werk.

En dan moet mijn werkdag nog beginnen!

Alternatieve methode... ik rij 20 minuutjes met de auto.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 18 maart 2007, 19:48   #80
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Bewijs dit eens, ik heb nog steeds geen bewijs gezien.

Ik heb een autootje van € 10.000 (BTW € 1735).
Ik betaal € 350 verzekering (BTW € 60)
Ik betaal wegentaks € 325
Ik betaal belasing op inverkeerstelling
Ik betaal per liter diesel € 0,70 taksen en BTW

Neen mijn beste vriend, de auto is de melkkoe van de staat. De auto brengt de staat een massa geld op, denk ook aan de massa verkeersboetes die er geind worden.
En niets van dat geld wordt gebruikt om milieuschade te herstellen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be