![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#182 | ||
Banneling
|
![]() Judokus.
Citaat:
[ Citaat:
Minder schandalen? De kranten stonden er de laatste tijd toch vol van sexuele schandalen van priesters. En al die priesters die 'met hun meid samenwoonden'? De volksmopjes zeggen vaak de waarheid. Vandaag was er alweer een geval sexuele aberratie van een priester op het televisienieuws. Dus spreek mij als het u belieft niet over 'de kuisheid van de priesters'. Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 20:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel is het zo dat niet iedereen voor het celibataire leven geschikt is. Het moet een weloverwogen, volwassen beslissing zijn die in de realiteit geworteld is. Een kandidaat voor het priesterschap die veel bezig is met seks, kan er beter niet aan beginnen. Wanneer de basis van een celibaat gezond is, dan zal die persoon ook gemakkelijker het hoofd kunnen bieden aan verleidingen, die vroeg of laat zijn pad kruisen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 18 maart 2007 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2007 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de gazet???!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Paus Benedictus XVI heeft echter het besluit van de bisschoppensynode gevolgd. Vorig jaar is men samengekomen om de 'celibaatkwestie' te bespreken. De oorzaak was namelijk de Afrikaanse bisschop Milingo uit Zambië die openlijk vroeg om het celibaat op te heffen. Hij ging zelfs nog een stapje verder: Miligno wijdde getrouwde mannen tot priester, en verplichtte Rome dus om samen te komen met bisschoppen van over de hele wereld, om het celibaat te herzien of te herbevestigen. Tijdens de bisschopensynode heeft men alle voor- en nadelen nogmaals op een rij kunnen zetten. Men heeft besloten dat de voordelen enorm veel meer doorwogen, waardoor men het celibaat heeft herbevestigd als "interne werkregel" voor priesters. Het diakonaat blijft openstaan voor gehuwde mannen.
![]() |
![]() |
#187 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() 'De meeste priesters houden zich aan het celibaat’
Hilversum (Van onze redactie) 22 augustus 2006 – De Utrechtse hulpbisschop Gerard de Korte betreurt het dat er vooral aandacht is voor uittredende en niet in seksuele onthouding levende priesters in de RK-Kerk, terwijl volgens hem de meeste priesters celibatair leven. “Hun wordt groot onrecht gedaan, omdat de opvatting heerst dat ook zij de katjes wel in het donker zullen knijpen”, aldus mgr. De Korte in een vandaag gepubliceerd interview met de Volkskrant. Dubbelleven Aanleiding voor het interview is het recente uittreden van drie jonge priesters in het bisdom Den Bosch, maar ook de bewering van de Stichting Magdala dat zeker honderd priesters in Nederland een geheime liefdesrelatie hebben. De Korte: “Een aantal priesters leidt een dubbelleven. Ik ga geen feiten ontkennen, het leven is weerbarstig en er haken priesters af. Ik kan hun leven niet wegen, maar het is tragisch de gelofte niet te kunnen houden.” ‘Het goede fluistert, het kwade schreeuwt’ De hulpbisschop voegt toe dat het nauwelijks opvalt dat veel priesters zich gewoon aan hun gelofte houden. “Het goede fluistert, het kwade schreeuwt. Over de hele wereld zijn er zo’n 400 duizend priesters en een miljoen religieuzen. Ik ga ervan uit dat de meesten celibatair leven. Ik ken veel priesters die celibatair leven en gelukkig zijn. Hun wordt groot onrecht gedaan, omdat de opvatting heerst dat ook zij de katjes wel in het donker zullen knijpen.” Twee keuzes De Korte was voor zijn bisschopswijding van 1992 tot 1999 rector van het Arïenskonvikt, de priesteropleiding van het aartsbisdom Utrecht. In de Volkskrant zegt hij dat het inderdaad onbegrijpelijk lijkt dat mensen vrijwillig afstand doen van erotiek en seksualiteit. “Je moet twee keer kiezen, zei ik mijn priesterstudenten altijd. Je moet kiezen voor het priesterschap en voor het celibaat. Je kunt het celibaat nooit op de koop toe nemen.’ Seksuele verlangens Op de vraag of priesters zich ook in gedachten seksueel moeten onthouden zegt De Korte: “Natuurlijk, iedereen heeft dromen, een onderbewustzijn, waarin seksuele verlangens een rol spelen, dat is elk mens gegeven. Maar daar zie je van af. Op de priesteropleiding leren we dat niet te zien als doodzonde of taboe. Een mens heeft hormonen. Ten tijde van het rijke roomse leven, in de jaren twintig tot zestig, was de kerk nogal lichaamsvijandig. Maar wij zijn ook schepselen, het lichaam is de tempel van de heilige geest. We moeten trots zijn op ons lichaam dat aan God is verbonden.” Celibaat niet afschaffen De Korte is geen voorstander van het opheffen van het verplichte priestercelibaat. “Persoonlijk ben ik geen voorstander van wijzigingen, maar ik ben genoeg historicus om te beseffen dat celibaat en priesterschap ooit kan worden ontkoppeld. Bisschoppen uit derdewereldlanden willen oudere, beproefde mannen met een stabiel huwelijksleven tot priester wijden. Ik ontmoet veel parochianen die zich afvragen of het niet beter is als priesters trouwen. Er is veel discussie.” Spirituele dimensie Opheffen van het verplichte celibaat kan volgens de Utrechtse hulpbisschop het gevaar opleveren dat de “spirituele dimensie” van het priesterschap verloren gaat. “Het celibaat wijst vooruit naar de wereld die komen gaat. Christenen geloven dat het leven uitmondt in een voltooid koninkrijk waar instituten niet meer bestaan, ook het huwelijk niet of seksualiteit”, aldus mgr. De Korte in de Volkskrant. Bron: katholieknederland.nl
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 18 maart 2007 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In 1950 bvb. bleven de vrouwen thuis, terwijl de mannen als kostwinner fungeerden. De vrouwen hadden aan het huishouden - wassen, plassen en voor de kinders zorgen - een fulltimejob. In 2007 draaien de vrouwen in veel gevallen nog steeds op voor het huishouden, naast hun job!!! Leiden hedendaagse vrouwen een minder belastend leven dan hun zusters uit 1950? Ik dacht het niet! Nu men stilaan begint dóór te krijgen dat het gezinsleven, het huishouden geen te onderschatten taak is, nu zou de Kerk, tégen hedendaagse tendenzen in, het oude argument loslaten dat een gezin sowieso (te) belastend is voor iemand die zich geroepen voelt de zielezorg van hem toevertrouwde gelovigen waar te nemen...? Daarom denk ik dat de Kerk vandaag méér dan ooit er verstandig aan doet de celibaatsplicht te handhaven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 18 maart 2007 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik durf zelfs gewaag maken van een nieuwe contra-reformatie van de Rooms-Katholieke Kerk.
![]() |
![]() |
#194 |
Banneling
|
![]() Waarom kunnen spiritualiteit en seksualiteit niet hand in hand gaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ze hebben bijna geen priesters meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De maatschappij ordent zichzelf wel. De Kerk moet hierin echter een profetische stem zijn. Ook al blijft het een stem in de woestijn...
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Benedictus XVI schrijft dat het tekort aan priesters geen reden kan of mag zijn om het niveau van het priesterschap naar beneden te halen. Hij pleit zelfs voor verstrenging in de seminaries:
-een strengere selectie van kandidaten -diepere theologische en filosofische kennis -het weigeren van homoseksuele seminaristen -het opnieuw aanleren van latijn Hij heeft wel een punt: door het niveau naar beneden te halen graven we ons eigen graf. Beter één goede priester dan twee slechte.
![]() |
#199 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#200 |
Banneling
|
![]() Waaruit ik afleid dat Jezus zich tegen het celibaat uitspreekt.
|
![]() |
![]() |