![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Ben je over het algemeen blij met de Nederlanders op het forum? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
56 | 76,71% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
17 | 23,29% |
Aantal stemmers: 73. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() "hun nou" bedoelt hij dus, blijkbaar vindt hij dat vervelend.
Wat ik me wel afvraag is waarom Nederlanders soms "weirken" ipv "werken" zeggen (ik heb het niet alleen over de gewone man, ook nieuwslezers, die bij ons het summum van mooie uitspraak (horen te ) zijn).Welke regel zit daar achter? ![]()
![]() |
#42 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Gewoon, in Nederland lijkt het toch dat men veel meer "nou" zegt, terwijl dat in Vlaanderen zo goed als niet gebruikt wordt.
Citaat:
Waarom mochten alleen kinderen meedoen die zo dicht bij Hilversum woonden? ![]() Trouwens, ik heb een theorie gehoord dat Nederlanders vroeger anders praatten (meer zoals ons), een argument daarvoor was het slotstukje van dit fragment (uit 1977): http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams...end=0:0:2020.7
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Ja ik vind het best meevallen, heb al wat berichtjes gewisseld met Breda.
Hoe dan ook is voor mij Nederland het heilige land voor mij als drugstoerist, een beetje het mekka op dat vlak zeg maar. Ik ben niet zo vertrouwd met jullie cultuur maar je komt tegenwoordig een pak Nederlanders tegen op Vlaamse televisie. Denk maar aan de samenwerking voor dancing on ice. Vlaanderen heeft kennis gemaakt met de mooie Wendy Van Duyck en jullie met Kelly Pfaff. Ik vind wel dat de Nederlandse vrouwen een pak mooier zijn, meer blond en uitstraling hebben. Er is bij jullie een hogere levensstandaard, betere ranking dan België, meer werk, geen franstalig kutgedoe, meer democratie,... Er is wel meer criminaliteit, een half jaar geleden is mijn ruit ingeslaan en mijn TomTom GPS gestolen in Maastricht... alles hadden ze laten liggen zoals de gsm, ze namen enkel de GPS en was in een drukke straat. Ik had het dus nooit verwacht. De mensen liepen voorbij en hielpen niet eens. Zal waarschijnlijk een professionele bende zijn geweest of een hero junk of iets dergelijke. Vanaf nu leer ik dus om de GPS altijd af te zetten van je ruit en te verbergen! Ik had vroeger een buur die Nederlander was, hij noemde Eelko Beukema maar is verhuisd naar Eindhoven. Als je jong bent geloof je nog in die domme clichés dat ze gierig zijn maar dat is niet zo, in fact zijn ze vrij open inzake alles en gewoon volwassener in hun denken. Het klopt dus wel dat de Vlamingen zich meer verwand voelen met de Nederlanders en de Walen met de Fransen, dat merk je ook zo in de media. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Alleen lijken mij de verschillen tussen arm en rijk in NL wel kleiner. Er is veel verkrotting in Vlaanderen. Vooral aan de rand van de steden (en zeker niet alleen Brussel). Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 19 maart 2007 om 00:08. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Burgemeester
|
![]() Nu van de nederlanders op dit forum heb ik niet veel slechts te zeggen maar afgezien van die heb ik in het algemeen een behoorlijke hekel aan nederlanders. Men wil altijd duidelijk maken dat ze uit Nederland komen, dat een produkt uit Nederland komt, dat Nederland o zo liberaal is, enz. Ik denk dat nederlanders lijden aan een (terecht) minderwaardigheidsgevoel en dat voor zichzelf proberen te verbergen door heel hard te roepen dat ze geweldig zijn.
Laatst gewijzigd door Nussbaum : 19 maart 2007 om 03:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
![]() Wat is "ons nou" dan? Sorry, ik volg het niet. Citaat: Je bedoelt waarschijnlijk de Gooise (bekakte) R, die zorgt voor zo'n uitspraak. Tja, en aangezien Hilversum in het Gooi ligt, verspreidt die R zich ook via de tv over de rest van Nederland. Dat is begonnen in de jaren tachtig met Kinderen voor Kinderen, waar alleen kinderen aan mochten meedoen die binnen een straal van 30 kilometer rond Hilversum woonden. Sindsdien is het onder de elite populair geworden om de R zo uit te spreken (vandaar "bekakte R"). Ik heb er ook een hekel aan en ben zeker niet de enige, maar iets wat de elite heeft Citaat:
Als kind kon ik nog plat-Hilversums, wat erg lijkt op plat-Utrechts. De reden dat de VARA (ik kan hiervandaan hun gebouw zien) destijds voor kinderen uit de omgeving van Hilversum kozen voor dat kinderkoor heeft te maken met de arbeidswet. Die Gooise Errr wordt vooral gesproken in de betere kringen van Amsterdam, Laren en Blaricum, maar heeft zijn oorsprong in Den Haag.
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Typisch Belgisch is dit racisme wel, wat nog maar eens aantoont dat België gelijk staat met intolerantie en discriminatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En je gaat er zeker geen conclusies uit trekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() ![]() Ja Dimitri, er is nog véél werk aan de Grootnederlandse winkel hé... Allé, we zullen in Baarle eens wat toelichting verschaffen over hune nouw. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
![]() De enige NL'ers die goed zijn zijn de Limburgers en sommige Brabanders... en wat mij het meeste ergert is dat "gebrabbel" met allerlei bijgeluiden en onverstaanbare klanken die bij de VRT uitgebraakt worden door zogenaamde correspondenten die helemaal niet te genieten zijn... alsook de betweterij, navelstaarderij en de hoogmoedig kleinerend pedante houding die ze meestal ten toon spreiden... maar ja... hier zitten veel bewonderaars van dat volkje... Citaat:
Zo'n taal spreek je niet, die blaf je. Hij weigerde daarom ook om zijn dochters Vlaams te leren, totdat hij de Nederlander Ernst van Altena tegenkwam. Maar Brel kennende, die zal dit wel gezegd hebben om te shockeren. Want diep in zijn hart hield hij van zijn Vlaanderenland.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 19 maart 2007 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
![]() Citaat:
![]() In Vlaanderen begint men reacties eerder met "wel" of "goh", wat in NL dan weer ongebruikelijk is. Ik zie niet in wat er zo storend is aan zulke woorden. Citaat:
Ik denk dat de -ei- die jij bedoelt inderdaad een gevolg is van de Gooise R. Maar om het zeker te weten zou ik een stukje moeten horen. Citaat:
Vroeger was de uitspraak inderdaad anders, wat statiger, dan tegenwoordig. Dat begon te veranderen vanaf eind jaren zestig, toen de samenleving democratiseerde en de 'gewone man' overal bij betrokken moest worden. Die gewone man sprak vaak al wel dialectloos Nederlands, maar niet volgens de heersende uitspraaknormen. Daardoor zijn de uitspraaknormen vervaagd. Het poldernederlands is dus qua woordenschat wel volledig Nederlands, maar qua uitspraak heel erg beïnvloed door de gewestelijke accenten (i.t.t. het verkavelingsvlaams, dat niet alleen qua uitspraak maar ook qua woordenschat een mengsel van dialect en standaardtaal is). Voor het journaal wordt een goede uitspraak nog wel als essentieel gezien, maar ook de jongere generatie (Sacha de Boer, Rik van de Westelaken, Aldith Hunkar, Jeroen Overbeek, Brecht van Hulten) gaat met z'n tijd mee en heeft niet meer die deftige uitspraak van vroeger. Sommigen hebben zelfs een duidelijke Gooise uitspraak (Sacha de Boer). Maar het is toch wel een verzorgde uitspraak, niet? Laatst gewijzigd door Dimitri : 19 maart 2007 om 12:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Of om het op z'n liberalist_NLs te zeggen: bekakts (als tegenhanger van poldernederlands, dat hij asociaals noemt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet er absoluuts niks van weten van die Hollanders. Ik moet er dag in dag uit mee samenwerken en dat Hollands geouwehoer komt mij echt de strot uit.
Wat een dingen die gasten soms verzinnen, dat is dus echt niet te schatten. Binnen een uurtje moet ik opnieuw naar 1 van hun nieuwe initiatieven. Een zeepkistensessie!!!!! Ja u hoort het goed, een zeepkistensessie!!!! Het is de bedoeling dat iedereen elk om beurt op een zeepkist gaat staan en dat hij dan vrijuit zijn mening kan verkondigen. Man man man, ik word kotsmisselijk van dat klootjesvolk. Zeveren zeveren en nog eens zeveren, maar werken, ho maar. Eerst nog een dagje vergaderen. Bedant voor de terugkoppeling. Gebruik toch het woord feedback stomme hollander. Waaaaaaaaaaaaaaarg |
![]() |
![]() |