![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 |
Lokaal Raadslid
|
![]() @ Jan van den Berghe en Judokus,
Als jullie verder willen discussieren over de RKK en of die juist is of niet daag ik jullie graag uit om een nieuw topic te starten en de RKK te verdedigen aangezien het hier nu bijna alleen nog daarom gaat. Probeer dan maar eens al die roomse elementen te verdedigen met de bijbel.
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 22 maart 2007 om 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#782 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zoals?
![]() |
#783 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
biecht laatste sacramenten de reddingsleer de eucharistie Moet ik doorgaan?
![]() |
![]() |
#784 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De sacramenten (en dus ook de biecht) vinden voor het grootste deel hun oorsprong in het vroege christendom. Ook daar moet ik u jammer genoeg op een heel verkeerde opvatting bij u wijzen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#785 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De biecht zoals we die nu kennen is natuurlijk historisch gegroeid en cultureel gebonden. Blijkbaar staart u zich blind op het feit dat er een biechtstoel is waar mensen geknield in zitten. Biecht kan evenwel ook onder een andere vorm worden afgenomen. De biecht zelf evenwel is gegroeid uit de oude christelijke praktijk om de zonden te belijden en dat de priester hiervoor vervolgens vergiffenis schenkt. Jezus heeft immers aan Zijn apostelen de macht gegeven te vergeven. De laatste sacramenten. Hier geldt dezelfde opmerking als zopas. Reeds de eerste christenen baden bij zieken en stervenden. Bidden op dergelijke momenten is dan ook heel bijbels en bijgevolg zijn de "laatste sacramenten" (die trouwens niet meer zo genoemd worden...) heel christelijk. De reddingsleer? Worden we dan door geloof alleen gered? Spelen onze werken dan geen enkele rol? Natuurlijk wel. Geloof en handelingen gaan samen. De eucharistie. Jezus deelt zelf brood en wijn en spreekt daarbij de woorden uit die van enorme betekenis zijn. Merkwaardig toch dat u, die voor het overige slechts van de letterlijke betekenis wil weten, bij deze Jezus-woorden de letterlijke draagwijdte ervan afwijst. Nochtans zegt Jezus zelf: "Dit is Mijn Bloed", "Dit is Mijn Lichaam". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() system:
Citaat:
![]() |
![]() |
#788 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#789 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad, ik vind het wel een leuke discussie (op afstand volgend zonder tussenbeide te komen). Wat verteld wordt is onzin natuurlijk, doch het blijft boeiend. De betrokkenen geloven in dezelfde god doch verschillen van mening inzake de uitvoering en interpretatie.
![]() |
#790 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het katholieke standpunt over beelden. Het is waar dat vele die voor religieuze beelden buigen, tot ze bidden, kaarsen voor aansteken en ze kussen, zichzelf niet als afgodendienaars of beeldenaanbidders beschouwen. Katholieken beweren bijvoorbeeld dat zij beelden van Christus en Maria niet vereren omdat de beelden zelf enige goddelijkheid bezitten, maar vanwege degene die door de beelden voorgesteld wordt. In The World Book Encyclopedia wordt verklaard dat beelden in de Rooms-katholieke kerk worden vereerd als symbool van de persoon die erdoor wordt voorgesteld. De katholieke geestelijke hebben gepredikt dat het juist is een beeld te vereren zolang de verering ondergeschikt is aan de verering die God zelf toekomt. De werkelijkheid is dat deze beelden worden vereerd. Zelfs is de New Catholic Encyclopedia wordt toegegeven dat een dergelijke verering "een daad van aanbidding" is. Jezus Christus sloot echter het gebruik van beelden als hulpmiddel om tot God te naderen uit toen hij zei: "Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij(Joh.14:6). Het wekt dus geen verbazing dat de eerste-eeuwse christenen het gebruik van beelden bij de aanbidding verwierpen. Niettemin overtreffen de religies van de christenheid alle andere door hun grote hoeveelheid beelden. Ja, ondanks alle historische en schrifttuurlijke bewijzen die de dwaasheid van het schenken van verering aan een beeld aantonen, blijven belijdende christenen over de hele wereld buigen voor en bidden tot beelden in hun oprechte zoeken naar God. Groet Ronny |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De bijbel ontmaskert afgoden niet als waardeloos maar spreekt ook veroordelend over beelden en hun aanbidders: "Ze zijn als een vogelverschrikker in een komkommerveld, en kunnen niet spreken. Zonder mankeren worden ze gedragen, want ze kunnen geen stap doen. Weest niet bevreesd wegens ze, want ze kunnen niets rampspoedigs doen en, wat meer is, ze zijn niet bij machte iets goeds te doen. Ieder mens heeft zich zo redeloos gedragen dat hij niets weet. Iedere mataalbewerker zal zich stellig schamen over het gesneden beeld, want zijn gegoten beeld is een leugen, en er is geen geest in ze. Ze zijn ijdeheid, een bespottelijk maaksel" --- Jeremia 10:5, 14, 15. De profeet Jesaja verklaarde dat beeldaanbidders uit zijn tijd de dwaasheid van hun daden niet inzagen doordat zij geen inzicht hebben (Jesaja 44:18). Wie zou er in staat zijn zo'n invloed op mensen uit te oefenen? Het iconoclastische concilie van 754 G.T. verklaarde dat de verering van beelden door Satan was ingevoerd om mensen van de ware God weg te lokken. Was deze gevolgtrekking juist? Ja, want ze stemt overeen met de geïnspieerde bijbel, waarin eeuwen voordien werd verklaard dat de grootste vijand van God Satan de Duivel, de geest van de mensen heeft verblind zodat de waarheid niet doorschijnt (2 Kor.4:4). Dus in plaats van dichter tot God te geraken, dient iemand die een beeld vereert eigelijk de belangen van de demonen.--- 1 Kor.10:19-20. Groet Ronny Laatst gewijzigd door ronnydecoster : 25 maart 2007 om 05:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#792 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Groet Ronny |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
WARSCHAU (RKnieuws.net) - Dit jaar wordt nog gestart met de verfilming van ‘Een leven met Karol’, de pausbiografie van kardinaal Stanislaw Dziwisz. Het boek, over de periode waarin hij de persoonlijke secretaris was van paus Joannes Paulus II, is intussen al in zestien talen vertaald. Het is wereldwijd een bestseller. De nieuwe documentaire film wordt geproduceerd door TBA Publishing in Posen, dat eerder ook al het boek van kardinaal Dzwiwisz publiceerde. Het is de bedoeling dat de film later in de bioscoopzalen, maar ook als driedelige tv-reeks, verdeeld wordt. Kardinaal Dziwisz zegde, samen met een nog onbekende Amerikaanse acteur, toe de film in te spreken. Wie de film zal regisseren, wordt later bekendgemaakt. (tb)
![]() |
![]() |
#794 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 27 maart 2007 om 23:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#796 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Moet gaan om genezingen die volgens de medische wetenschap onverklaarbaar zijn. Daartoe moeten er medische stukken het dossier vergezellen. Men staat er in het Vatikaan op dat er dokters hieraan meewerken die niet gelovig zijn en dus eerder de advocaat van de duivel spelen dan verdedigers van het dossier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#797 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Paus Johannes Paulus II blijft het doen in Polen
WARSCHAU (RKnieuws.net) - Volgens een pas gepubliceerde enquête in Polen spreekt 94 procent van de Polen over paus Joannes Paulus II als ‘mijn paus’. Tegelijk vinden de Polen ook zijn opvolger, paus Benedictus XVI, een belangrijke morele autoriteit. 75 procent van de ondervraagden zegt dat ze minstens een keer voor de zaligverklaring van paus Johannes Paulus II gebeden hebben. Minstens 90 procent hoorde minstens een keer naar een uitzending van een preek van de vorige paus en 50 procent las minstens een homilie van paus Joannes Paulus II. 33 procent las ooit een boek dat door hem geschreven was en 75 procent zegt dat ze vertrouwd zijn met zijn leer. Een nog groter aantal van 80 procent zegt dat ook volgens die richtlijnen proberen leven.
![]() |
#798 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
PS. Mocht de wetenschap binnen pakweg 10 jaar ontdekken - bij een identiek geval - wat wel de oorzaak is/was van die genezing, zouden jullie dan het lef hebben om dat zogenaamde mirakel terug te draaien - "we hebben ons vergist, sorry ..." - of zouden jullie de feiten gewoonweg negeren?
![]() |
![]() |
#799 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Immers, hoe vaak moeten gelovigen vanuit niet-gelovige hoek niet de verzuchting slikken dat Gods bestaan nu maar eens moet bewezen worden? Ik stel voor, teneinde de twee soorten bewijzen duidelijk van mekaar te onderscheiden, het voortaan te hebben over "wetenschappelijk bewijs" versus "religieus bewijs" of iets dergelijks. Heb je een beter voorstel, dan ben ik één en al oor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#800 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De media spitst zich steeds op dat éne punt (mirakel), maar daar draait het finaal niet rond. Het gaat rond het leven van de persoon. Johannes-Paulus de Grote is in de harten van velen al lang heilig. Op vele sites zie je trouwens dat velen al een H. of een S. voor zijn naam gezet hebben, want dat is hij. Dat miraculeus bewijs -dat hij echt in de hemel zou zijn- is uiteindelijk bijkomstig, maar dat wil daarom niet zeggen dat men dit proces niet serieus aanpakt, anders kun je iedereen beginnen canoniseren. Men maakt geen heiligen, men erkent ze. Er zijn veel meer uiteindelijk heiligen dan er erkend zijn. Als je enkel gelooft in God omdat je gelooft in mirakels, dan geloof je uiteindelijk niet echt in God. Toch een stukje uit de brief van Paulus: Citaat:
Joden vragen tekenen (empirisme) Grieken vragen wijsheid (rationalisme) en wij? Wij verkondigen een gekruisigde. : Kwetsbaar en zwak is de christen; maar geloven in de kracht van de zwakheid. Citaat:
Voor een bioloog onbegrijpbaar. Maar we spreken een andere taal.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 15:01. |
|||
![]() |
![]() |