Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2007, 16:18   #61
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Je kan altijd nog iets bijleren, John
http://www.unu.edu/unupress/unupbook...ican%20decline

of
http://www.irows.ucr.edu/papers/irows8/irows8.htm
(op deze link staat een mooie grafiek over het aandeel van de VS in de "world gross domestic product", het mondiale BBP dus. Dit bereikte zijn hoogtepunt eind jaren '40)

En hier de economische groei per capita uitgedrukt in koopkrachtpariteit (cijfers van de OESO)

TABLE 1 Real Growth Rate in Per Capita GDP at Purchasing Power Parity (Percent)
1960-1970
1970-1980
1980-1985
1985-1992
United States
2.5
1.6
1.6
1.2
Japan
8.9
3.2
3.0
3.5
Germany
3.4
2.5
1.3
2.4
France
4.4
2.6
1.0
1.9
United Kingdom
2.2
1.8
1.9
1.6

SOURCE: Organization for Economic Cooperation and Development (OECD),National Accounts Annual.
http://books.nap.edu/openbook.php?re...d=9075&page=14
Helaas niet overtuigend.Heeft niets met achteruitgang van de VS te maken.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 16:26   #62
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door john bell hood Bekijk bericht
Helaas niet overtuigend.Heeft niets met achteruitgang van de VS te maken.

Heb je die artikels gelezen? Ken jij eigenlijk wel Engels? Of weet je gewoon geen bal van economie?

Natuurlijk hebben bovenstaande links "te maken" met de achteruitgang van de VS. Hoe kun je nu beweren dat dit niet zo is, zonder één argument? Je citeert niets, je weerlegt niets, je zegt gewoon "helaas niet overtuigend". En waarom niet? Dat zeg je er niet bij.
Conclusie, John, je zit gewoon uit je nek te lullen, je hebt geen idee waarover je spreekt.

Ongetwijfeld weer je meer over tanks en pantservoertuigen, en het verschil daartussen, dan ik. Maar van economie, politieke wetenschappen, diplomatieke wetenschappen, internationaal recht,... snap je gewoon de ballen, dat is duidelijk.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 20 maart 2007 om 16:26.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 16:46   #63
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dat gezaag over die foto van Stalin begint op mijn zenuwen te werken, eigenlijk. Is dat een strategie om niet hoeven in te gaan op argumenten?
Als zijn argumenten op iets zouden wijzen. Anti-Amerikaans racisme vanwege C2C met ze"n voorliefde voor linkse onderdrukkende regimes zijn geen antwoord waard.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 16:47   #64
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar los hiervan, het is inderdaad opvallend hoe velen hier het fotootje van Stalin aangrijpen om maar niet te moeten ingaan op de vele terechte punten van kritiek.

Jullie discuteren toch ook niet met Hitler aanhangers en neonazi's???
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 16:54   #65
"Rechtse zak"
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Als je zoveel jaar universiteit achter de rug hebt, zou je moeten weten dat het niet "Jou arbeiders" is maar wel "jouw arbeiders" en niet "nochthans" maar "nochtans".
Wat is 'ministe'?

Wellicht is het de 'agitatie' die de taalfouten heeft veroorzaakt
"Rechtse zak" is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 16:55   #66
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Jullie discuteren toch ook niet met Hitler aanhangers en neonazi's???
Over wie heb je het als je 'jullie" schrijft"?
Ik persoonlijk discussieer met iedereen. Zelfs met Hitler-aanhangers. Die moeten wel niet verwachten dat ik vriendjes met hen zal worden, maar ik ben bereid om een open debat aan te gaan. O.a. op dit forum heb ik dat al verschillende malen gedaan.
Oud 20 maart 2007, 21:27   #67
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:

Heb je die artikels gelezen? Ken jij eigenlijk wel Engels? Of weet je gewoon geen bal van economie?

Natuurlijk hebben bovenstaande links "te maken" met de achteruitgang van de VS. Hoe kun je nu beweren dat dit niet zo is, zonder één argument? Je citeert niets, je weerlegt niets, je zegt gewoon "helaas niet overtuigend". En waarom niet? Dat zeg je er niet bij.
Conclusie, John, je zit gewoon uit je nek te lullen, je hebt geen idee waarover je spreekt.

Ongetwijfeld weer je meer over tanks en pantservoertuigen, en het verschil daartussen, dan ik. Maar van economie, politieke wetenschappen, diplomatieke wetenschappen, internationaal recht,... snap je gewoon de ballen, dat is duidelijk.
Economische neergang is niet gelijk aan decline. Stel: de VS en EU worden op zeer korte termijn terug hechte bondgenoten. Binnen Europa vinden politieke leiders elkaar. Australië, Canada, en andere Westerse landen sluiten zich aan bij het bondgenootschap. We kopen nagenoeg geen producten meer van China, India en Co. We doen enorme militaire investeringen. Met harde hand vestigen we een Westerse suprematie op politiek niveau. We beginnen uiteraard met China. Puppet-regering installeren. Rijkdom in Afrika opeisen. Bevolkingsaantal manu militari en zonder onnodig leed doen dalen. Investeren in alternatieve energie zodat het Midden-Oosten ook niets meer voorstelt. Zuid-Amerika terug aan de VS laten als hun achtertuin. Kortom: de tactiek die we jaren gevolgd hebben en die ons gebracht heeft waar we nu staan. Zal dat de Westerse economie ten goede komen denkt u? Of denkt u dat iedereen gelijke kansen geven om zich te ontwikkelen tot volwaardige vijanden een betere strategie is om de economie gezond te krijgen?

Laatst gewijzigd door Dycore : 20 maart 2007 om 21:44.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 21:31   #68
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Multi-polair wil zeggen dat er meerdere machtsblokken zijn, de koude oorlog was BI-polair (VS en de USSR), in de 19de eeuw was er een multipolair machtsevenwicht. Dit is dus gewoon een beschrijvende term, die geen waardeoordeel impliceert. Wat dit precies met "multicultureel" te maken heeft, is mij niet direct duidelijk, behalve dat dit wel weer een opflakkering zal zijn van rechtse frustraties.
Multipolair werkt evengoed als multicultureel. De schaarse periodes van vrede uit de geschiedenis, komen bijna altijd voor wanneer één machtsblok of alliantie de overhand heeft. Deze legt zijn vrede op maw.
Oud 20 maart 2007, 21:33   #69
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot slot, in je laatste paragraaf neem je Coolsaets macht-schema gewoon over, dus daaruit blijkt dat ook jij dit een bruikbaar analyse-schema vindt.
Maar toch enkele bemerkingen:
Dat is niet het schema van Coolsaet. Ik hoop niet dat hij je dat heeft doen geloven. Ik neem het schema ook niet over. Ik ga erop in omdat jij het vermelde. Ik kleur maw de criteria in die jij opstelde.
Oud 20 maart 2007, 21:40   #70
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Politiek: China heeft geen echte mondiale politieke invloed. Het land reageert enkel, het neemt zelf nooit een mondiaal initiatief. Ze stellen hun veto, maar ze stellen zelf niets voor.

Economisch: groei, ja, maar je negeert de grote binnenlandse ongelijkheid tussen het oosten en het arme westen van het land, tussen de stad en het platteland. China moet trouwens haar eerste consumptiecrisis nog krijgen, en wie weet wat er dan gebeurt?
En qua mondiale economische invloed: China is lid geworden van de WTO volgens de spelregels die in Wahington en Genève werden vastgelegd. Het is Europa zelf die heeft gewild dat we nu worden overspoeld door goedkoop Chinees textiel, dit is een logisch gevolg van de Washington-consensus en de neoliberale politiek die werd gevolgd door figuren als Pascal Lamy.

Militair: als jij denkt dat China een oorlog zal riskeren om zotte Kim in Noord-Korea te helpen, dan weet je duidelijk niet genoeg over Chinese politiek.

Verder heeft China 130 kernwapens. Dit is minder dan Israel (200), Frankrijk (350), het Verenigd Koninkrijk (200), waarschijnlijk ook minder dan India (120-200) en zeker veel minder dan de VS (5735-9960) en Rusland (7200-16000).
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...uclear_weapons

Frankrijk is geen supermacht meer, ondanks de "force de frappe". Kernwapens hebben is op zich onvoldoende voor een status als supermacht, maar wel voldoende om een regionale grootmacht te zijn.
Politiek: China heeft geen echte politieke invloed zeg je. Bon. Vergeef me als ik daar niet op in ga. Toch dit: China weet de aandacht in de mate van de mogelijke van zich af te houden en heeft geduld. China handelt achter de schermen en niet op de show. Misschien daarom dat je er niet veel van merkt je De Morgen.

Economisch: inside informatie van WTO: China buigt de WTO naar haar wil. Ze slagen erin enorme voordelen te behalen zonder veel concessies te moeten doen. Er wordt hard gewerkt om kloof tussen stad en platteland te dichten. China onderkent dat probleem met klem. Er zijn toch veel meer andere clichés waarmee je kan afkomen? Doe harder je best.

Militair: China zal Kim wel niet gaan helpen, nee. Maar blijft een bondgenoot, hoe je het ook draait of keert.
Oud 21 maart 2007, 11:32   #71
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Economische neergang is niet gelijk aan decline. Stel: de VS en EU worden op zeer korte termijn terug hechte bondgenoten. Binnen Europa vinden politieke leiders elkaar. Australië, Canada, en andere Westerse landen sluiten zich aan bij het bondgenootschap. We kopen nagenoeg geen producten meer van China, India en Co. We doen enorme militaire investeringen. Met harde hand vestigen we een Westerse suprematie op politiek niveau. We beginnen uiteraard met China. Puppet-regering installeren. Rijkdom in Afrika opeisen. Bevolkingsaantal manu militari en zonder onnodig leed doen dalen. Investeren in alternatieve energie zodat het Midden-Oosten ook niets meer voorstelt. Zuid-Amerika terug aan de VS laten als hun achtertuin. Kortom: de tactiek die we jaren gevolgd hebben en die ons gebracht heeft waar we nu staan. Zal dat de Westerse economie ten goede komen denkt u? Of denkt u dat iedereen gelijke kansen geven om zich te ontwikkelen tot volwaardige vijanden een betere strategie is om de economie gezond te krijgen?
Schone analyse. Toch vergeet ge drie dingen:

1. De Europese leiders zullen mekaar niet zomaar "vinden".
2. Als ze het al wel doen, zal het niet echt pro-Amerikaans bondgenootschap worden.
3. Dat scenario dat ge daar beschrijft is niet meer realistisch. Er hebben al te veel politieke en economische verschuivingen plaatsgevonden.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 13:43   #72
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:

Volgens één criterium minder vooruitgaan dan anderen is geen achteruitgang.Anderen mogen u gerust inhalen;waarom niet.Op die manier wil ik ook achteruitgaan.Is en blijft niet overtuigend.
Oud 21 maart 2007, 14:42   #73
john bell hood
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan altijd nog iets bijleren, John
http://www.unu.edu/unupress/unupbook...ican%20decline

of
http://www.irows.ucr.edu/papers/irows8/irows8.htm
(op deze link staat een mooie grafiek over het aandeel van de VS in de "world gross domestic product", het mondiale BBP dus. Dit bereikte zijn hoogtepunt eind jaren '40)

En hier de economische groei per capita uitgedrukt in koopkrachtpariteit (cijfers van de OESO)

TABLE 1 Real Growth Rate in Per Capita GDP at Purchasing Power Parity (Percent)
1960-1970
1970-1980
1980-1985
1985-1992
United States
2.5
1.6
1.6
1.2
Japan
8.9
3.2
3.0
3.5
Germany
3.4
2.5
1.3
2.4
France
4.4
2.6
1.0
1.9
United Kingdom
2.2
1.8
1.9
1.6

SOURCE: Organization for Economic Cooperation and Development (OECD),National Accounts Annual.
http://books.nap.edu/openbook.php?re...d=9075&page=14
Recente statistieken met hopen over alle mogelijke zaken.We gaan het eens bekijken maar ik zal uw besluit ongetwijfeld nooit delen.
http://www.census.gov/prod/2006pubs/...b/intlstat.pdf
Oud 21 maart 2007, 18:06   #74
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Schone analyse. Toch vergeet ge drie dingen:

1. De Europese leiders zullen mekaar niet zomaar "vinden".
2. Als ze het al wel doen, zal het niet echt pro-Amerikaans bondgenootschap worden.
3. Dat scenario dat ge daar beschrijft is niet meer realistisch. Er hebben al te veel politieke en economische verschuivingen plaatsgevonden.
Darom zeg ik ook 'stel'. Maar dat Europese leiders elkaar niet kunnen vinden, dat zou ik niet zo rap zeggen. In moeilijke tijden wordt het makkelijker om elkaar te vinden en wordt samenwerking noodzakelijk. En moeilijke tijden komen eraan, geloof me.
Samenwerking met Amerika niet mogelijk zeg je? Enige wat in de weg staat is entourage van Bush. Dat verdwijnt binnenkort en we kunnen opnieuw met een schone lei beginnen.
Wat niet realistisch? Het is het enige mogelijke scenario. Met wie zou jij willen samenwerken? Of denk je dat Europa het alleen kan redden?
Oud 22 maart 2007, 11:18   #75
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Darom zeg ik ook 'stel'. Maar dat Europese leiders elkaar niet kunnen vinden, dat zou ik niet zo rap zeggen. In moeilijke tijden wordt het makkelijker om elkaar te vinden en wordt samenwerking noodzakelijk. En moeilijke tijden komen eraan, geloof me.
Samenwerking met Amerika niet mogelijk zeg je? Enige wat in de weg staat is entourage van Bush. Dat verdwijnt binnenkort en we kunnen opnieuw met een schone lei beginnen.
Wat niet realistisch? Het is het enige mogelijke scenario. Met wie zou jij willen samenwerken? Of denk je dat Europa het alleen kan redden?
Het gaat hier niet om met wie ik zou willen samenwerken. Feit is dat Europa veel te verdeeld is om met wie dan ook samen te kunnen of willen werken. Dat is juist de kern van het probleem. Over de entourage van yankee-cowboy Bush: wie zegt dat wat er later komt, noodzakelijk beter is? Ge maakt de klassieke vergissing door aan te nemen dat Europees en Amerikaans links en rechts hetzelfde is, indien er al van zo een opdeling mag worden gesproken. Europa kan het alleen inderdaad niet redden. Dat is, zoals al eerder gezegd, inderdaad de kern van het probleem...
Oud 22 maart 2007, 18:58   #76
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet om met wie ik zou willen samenwerken. Feit is dat Europa veel te verdeeld is om met wie dan ook samen te kunnen of willen werken. Dat is juist de kern van het probleem. Over de entourage van yankee-cowboy Bush: wie zegt dat wat er later komt, noodzakelijk beter is? Ge maakt de klassieke vergissing door aan te nemen dat Europees en Amerikaans links en rechts hetzelfde is, indien er al van zo een opdeling mag worden gesproken. Europa kan het alleen inderdaad niet redden. Dat is, zoals al eerder gezegd, inderdaad de kern van het probleem...
Gans Europa moet ook niet noodzakelijk meedoen. VS en Europa zullen spoedig beseffen dat ze elkanders enige optie zijn. Enkele meningsverschillen zullen samenwerking niet in de weg staan.

Laatst gewijzigd door Dycore : 22 maart 2007 om 18:58.
Oud 23 maart 2007, 11:26   #77
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Gans Europa moet ook niet noodzakelijk meedoen. VS en Europa zullen spoedig beseffen dat ze elkanders enige optie zijn. Enkele meningsverschillen zullen samenwerking niet in de weg staan.
Wie dan wel? Enkele landen? Da's vandaag de dag niet voldoende meer...
Oud 23 maart 2007, 13:52   #78
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie dan wel? Enkele landen? Da's vandaag de dag niet voldoende meer...
Blablabla...
Oud 23 maart 2007, 16:06   #79
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Blablabla...
En een inhoudelijke reactie?
Oud 24 maart 2007, 16:58   #80
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Economische neergang is niet gelijk aan decline.
Klopt, decline omvat nog veel andere zaken. Zoals het verlies aan invloed en ideologische overtuigingskracht. Vergelijk de wereldwijde populariteit van JFK met die van GWB, en je begrijpt wel wat ik bedoel. He inspiratorisch is de Declaration of Independence nog, tegenwoordig?
Natuurlijk bestaat de American Dream nog steeds in de hoofden van vele miljoenen mensen, maar de wervende optimistische kracht van de VS is verloren gegaan, o.a. door het cynische buitenlandse beleid sinds WOII.

Citaat:
Stel: de VS en EU worden op zeer korte termijn terug hechte bondgenoten. Binnen Europa vinden politieke leiders elkaar. Australië, Canada, en andere Westerse landen sluiten zich aan bij het bondgenootschap. We kopen nagenoeg geen producten meer van China, India en Co. We doen enorme militaire investeringen. Met harde hand vestigen we een Westerse suprematie op politiek niveau. We beginnen uiteraard met China. Puppet-regering installeren. Rijkdom in Afrika opeisen. Bevolkingsaantal manu militari en zonder onnodig leed doen dalen. Investeren in alternatieve energie zodat het Midden-Oosten ook niets meer voorstelt. Zuid-Amerika terug aan de VS laten als hun achtertuin. Kortom: de tactiek die we jaren gevolgd hebben en die ons gebracht heeft waar we nu staan. Zal dat de Westerse economie ten goede komen denkt u? Of denkt u dat iedereen gelijke kansen geven om zich te ontwikkelen tot volwaardige vijanden een betere strategie is om de economie gezond te krijgen?
Je Westerse wensdroom lijkt mij niet erg realistisch.
En ik twijfel ook aan de wenselijkheid van een terugkeer naar ons Europees imperialistisch-mercantilistisch verleden. Misschien moet je Hobson of Kautsky hierover eens lezen.

En om op je laatste vraag te antwoorden: ik deel de wereld niet in in "vijanden" en "vrienden". Ik vertrouw geen enkele staat.
En ik acht een "gezonde" economie volgens mijn maatstaven onmogelijk binnen het huidige systeem.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be