![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() EFL, eigenlijk bevestig je dat de boodschap uit de bijbel voor een groot deel afhankelijk is van persoonlijke interpretatie. Iets waar sommige christenen, zoals Jan van den Berghe, het niet mee eens zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De pot verwijt de ketel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heb ik nooit geschreven of gesuggereerd. Ik heb, in navolging van de ononderbroken traditie in Oost als West, steeds gesteld dat men de bijbel slechts kan begrijpen als men die leest vanuit de traditie en aldus komt tot de juiste interpretatie, in het bijzonder van die zaken die in de bijbel duidelijk uitingen zijn van cultuur- en tijdsgebonden uitdrukkingen en die wij door gebrek aan kennis in onze tijd verkeerd kunnen begrijpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Omdat je echtbreuk moreel verwerpt hoef je echtbrekers nog niet moreel te verwerpen. De vrouw die gestenigd dreigde te worden hád zonder twijfel gezondigd. Niemand dorst haar nog te veroordelen, na Jezus' beruchte uitspraak. Ook Hijzelf veroordeelde haar niet, en sprak: "Ga, en zondig niet meer." En die vetgedrukte woorden heeft Hij vaker uitgesproken. Het evangelie is ermee gelardeerd. Het gaat trouwens niet alleen om echtbreuk hoor, in het evangelie. Jezus vergaf wel ergere dingen. Je bent het toch met me eens dat moord moreel totaal onaanvaardbaar is, en dat ook Christus Zélf moord moreel verwierp. Verwierp Hij daarom ook de berouwvolle moordenáár? Neen, Hij sprak: "Heden nog zult gij met mij in het paradijs zijn." (Lc 23, 43) De Kerk veroordeelt vandaag echtbreuk nog altijd. De betrokkenen zelf worden echter geenszins veroordeeld; een oprecht berouw is voldoende voor vergeving. De Kerk vraagt hun weliswaar om niet te communie te gaan, maar een priester die iemand de communie weigert gaat zijn boekje te buiten. Als een echtgescheidene het kerkelijk gebod dus naast zich neerlegt, dan is dat een zaak tussen hem en God, en niemand - zelfs de paus niet - kan of mag hem daarover nog aanspreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een belediging is pas een belediging wanneer het woordgebruik zonder reden is. Als ik jou zomaar "stinker" zou noemen, dan is het een belediging. Noem ik jou echter "stinker" omdat je inderdaad een kwalijke geur zou verspreiden, die door iedereen merkbaar is, dan is zulks géén belediging... ... maar gewoon een waarheid die kwetst. Dit voorbeeld is volledig hypothetisch, vooralsnog heb ik geen reden om jou met dergelijke woorden te bejegenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 maart 2007 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er is een verschil tussen "begrijpen" en "goedkeuren". Jazeker, ik kan begrijpen dat beide partners van een koppel in eer en geweten met zichzelf en met elkaar tot het besluit komen dat het beter is om ieder zijn eigen weg te gaan. Ik kan zelfs begrijpen dat twee mensen, die voor het altaar trouwen, die er zich zeer wél van bewust zijn dat ze daar een levenslange verbintenis met mekaar aangaan, en die in eer en geweten met zichzelf en met elkaar beslissen het "risico" te nemen en volmondig "ja" zeggen tegen mekaar... ... zich achteraf blijken vergist te hebben. Errare humanum est. Maar moet dit tot de norm verheven worden? Als de Kerk duidelijk aan alle kandidaat-trouwers stelt dat het huwelijk onverbreekbaar is, dan is die norm zo. Wie dit niet als norm wil hanteren, moet daaruit concluderen dat een kerkelijk huwelijk niks voor hem is. Dát noem ik een oprechte houding. Vragen of eisen dat de Kerk haar hoogstaande norm zou verloochenen, omdat je die norm niet aankan, vind ik géén oprechte houding. Naar het altaar stappen, zonder zich er rekenschap van te geven dat de verbintenis inderdaad levenslang is, en als enige reden aanvoeren dat "iedereen trouwt" is evenmin oprecht. Mocht de Kerk die norm verloochenen, dán - en alleen dán - wordt ze op slag ongeloofwaardig. Iedereen weet, of zou moeten weten waarvoor de Kerk stáát. Niemand hoeft zich verplicht te voelen om eraan mee te doen. Maar van wie er instapt mag verwacht worden dat hij met al zijn mogelijkheden, en rekening houdend met zijn beperkingen, de norm nastreeft. Voor wie dit in alle oprechtheid tevergeefs heeft geprobeerd heb ik overigens stukken méér begrip dan voor diegenen die het allemaal alleen maar voor de show hebben gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je zegt dan nog eens zelf: een waarheid die kwetst. Is het de bedoeling te kwetsen of te vergeven? Fin, jou conclusie is dus: je mag geen dwaas zeggen, maar soms mag het wel. Tja... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat kan ik begrijpen. Juist omdat u niet het hele plaatje ziet of wilt zien en dus uw blik ophoudt bij de bijbeltekst zonder ook maar enigszins rekening te houden met de andere elementen van tekstkritiek (context, cultuurachtergrond, overlevering...).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |