![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mag weldegelijk waarde en dus geloof hechten aan een bepaalde bron, zeker als die bron ook waardevol blijkt te zijn in andere aspecten van de geschiedschrijving van de Kerk. Feit is en blijft: de tegenstanders hebben GEEN oudchristelijke bronnen waarmee ze hun gelijk kunnen halen. Ze moeten het louter hebben van hun eigen... verbeelding! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tegenstanders baseren zich op... fantasie. Niets meer, niets minder. Zelfs geen lettergreep in een oudchristelijk geschrift. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;2551495]Toch niet. Ik baseer me op een eeuwenoude traditie die gegrond is op de overlevering van de vroege christenen en in oudchristelijke geschriften vastgelegd.
De tegenstanders baseren zich op... fantasie. Niets meer, niets minder. Zelfs geen lettergreep in een oudchristelijk geschrift.[/quote Handelingen zegt er niets over. En die had het kunnen weten én zeggen. Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welk historisch onderzoek hebben die mensen dan verricht? Welke oudchristelijke geschriften hebben ze bestudeerd en kunnen ze als aanduiding of bewijs voor hun stellingen neerleggen? Geen enkele. Zij gaan er evenwel van uit dat de ouchristelijke geschriften wel fout "moeten" zijn... Van arrogantie en vooringenomenheid gesproken. Door de snelheid van reageren merk ik dat u niet eens de tijd nam om de door mij gegeven verwijzingen te lezen. Of hoe u blijkbaar niet eens de basisdocumenten durft lezen... http://www.staycatholic.com/ecf_pete...ce_in_rome.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gaat er weer eens valselijk van uit dat alles over alle apostelen hoort te staan, terwijl dat geenszins het geval is. In ieder geval staat uw bewering diametraal tegenover oudchristelijke geschriften die wel de aanwezig van Sint-Pieter als onmiskenbaar stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar zijn uw bronnen die het tegendeel bewijzen? Er is nog altijd zoiets als ernstige tekstkritiek. Indien u vroege geschriften wilt weerleggen, moet u daar andere geschriften tegenover stellen die ontkennen wat de eerste stellen. Welnu, waar is het oudchristelijk geschrift dat Petrus' aanwezigheid te Rome ontkent? Ik weet het: nergens; het bestaat immers niet. Zelfs de vroegste afgescheidenen christelijke gemeenschappen hebben vanaf het begin aangenomen dat Petrus in Rome was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oudchristelijke bronnen zijn heel duidelijk en laten geen enkele twijfel erover bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat de oudchristelijke bronnen onduidelijk zijn. De vraag is wel of ze waar zijn. Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft u ondertussen al tijd genomen de volgende tekst door te nemen? Heel interessant! http://www.catholic.com/library/Was_Peter_in_Rome.asp |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er staat wel een imprimatur en een nihil obstat onder. Dus ene bevestiging wat de kerk wil bevestigd zien. Babylon: ik ben dat verhaal meermaals tegengekomen. Mogelijk, maar niet zeker. Nogmaals, het kan zijn dat P in Rome is geweest, maar echt weten doen we het niet. En dat kan er bij u niet in. Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, "best mogelijk". Meer zelfs, "veel meer mogelijk" dan de loutere fantasistische ontkenning. Ik heb nergens gesteld dat we dat "weten" (in de hedendaagse betekenis) maar wel dat er oudchristelijke bronnen zijn die al heel vroeg de Petrustraditie bevestigen. Dergelijke vroegchristelijke geschriften zijn er niet om de ontkenners te helpen. En dat maakt een wereld van verschil. Ook in geloofwaardigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
P.S. Ik heb veel van zulke teksten doorgenomen. Telkens vind ik ze wel interessant, maar ze zeggen allemaal hetzelfde ze leren me niets nieuws omdat het vaak apologetische teksten zijn die niet echt naar de waarheid zoeken, maar die, zoals ik reeds zei, gewoon willen bevestigen wat de kerkelijke traditie altijd poneert. En deze stel ik juist in vraag. Omdat de traditie hier iets beweert waarvoor er geen sluitende bewijzen zijn. Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2007 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||||
Lokaal Raadslid
|
![]() jan van den berghe
[FONT=Verdana] Citaat:
[FONT=Verdana] Citaat:
Citaat:
[FONT=Verdana] Citaat:
a Volgens mij was het wel vanuit het latijn. Een woord kan immers meerdere betekenissen hebben. Ik zal eens opzoeken waar het precies vandaan kam. b Volgens de bron waar ik het vond komt die afbeelding uit het vatikaan. Ik zie geen rede waarom ze liegen immers het is makkelijk na te checken. Wat ik me wel afvroeg is: waarom hangt zoiets in het vatikaan? Ik meen dat dit een bewijs is dat het RKK veel beinvloed is door andere culturen. c De paus heeft veel symbolen aan zich. Een ander bekend symbool is dat met de drie letters IHS, volgens mij het jezuiten logo. Waar komt dat vandaan? IHS de letters kunnen worden teruggevonden als de beginletters van: Isis, Horus en Seth, ook weer afkomstig van babylon en heeft te maken met zonaanbidding. [FONT=Verdana] Citaat:
tot nu toe nog geen direct duidelijk citaat.[/FONT][/FONT] [/FONT]
![]() |
![]() |
#76 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() handclapping
Citaat:
Met het tweede deel geef je prcies aan waar ik me ook tegen verzet. De zogenoemde oecumene. Het zoeken naar gemeenschapelijkheden. Als je zoals ik gelooft in Christus dan verwerp je toch alle vormen van compromis. Een geloof geloof je omdat je gelooft in de volledige juistheid ervan, je kunt geen nieuw geloof creeeren. En als ik dan de paus in Turkije hoor verklaren dat hij gelooft dat de God van de Islam dezefde is als het christendom dan vraag ik me af waar hij mee bezig is.
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 24 maart 2007 om 01:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
b. Over welke bron gaat het hier? Waarom geeft u die bron niet gewoon? c. IHS heeft niets met de verklaring te maken die u opdist. |
|
![]() |
![]() |