Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor België,of zie je liever Vlaanderen
Ja,zeker weten 10 25,00%
nee,dat nooit 21 52,50%
Ik hou van België,en gellof er ook in 9 22,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2007, 00:37   #21
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Deze buitenlandse "titel" trekt precies andere conclusies dan wat de Belgische media 'propageren'
ook dit is iets waar we moeten op letten ****************************************** Vlaams rand wordt steeds internationaler vr 23/03/07 - Een op de tien inwoners van de Vlaamse rand rond Brussel heeft een buitenlandse nationaliteit. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse overheid. De cijfers komen van de studiedienst van de Vlaamse regering. Die heeft berekend dat een op de tien inwoners van de rand een buitenlander is. Toch vreest de bevoegde Vlaamse minister Frank Vandenbroucke (SP.A) niet dat daar een sterke verfransing dreigt en hij wijst daarvoor op de politieke resultaten in de rand. Volgens Vandenbroucke schrijven veel anderstaligen zich in de rand in voor cursussen Nederlands. Ze beseffen volgens hem dat veel van die mensen beseffen dat ze daar zelf belang bij hebben. Dat is zeker zo als ze een sociale woning willen of werk willen zoeken via de VDAB.
Oud 24 maart 2007, 00:50   #22
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
ook dit is iets waar we moeten op letten
'Toevallig' spreken die buitenlanders allemaal Frans ofwa?
Ik heb een sterk voorgevoel dat er al lang één of ander duister scenario klaarligt waarbij 'de Vlaming ' serieus gekloot gaat worden binnenkort. De Letermes, Belgische Vlagskes en de holocausten vliegen weer van het scherm; precies alsof men iets wil duidelijk maken ofzo?
Ben curieus wat BHV voor een bochtenwerk gaat opleveren

Laatst gewijzigd door Gorefest : 24 maart 2007 om 00:56.
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 01:00   #23
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Deze buitenlandse "titel" trekt precies andere conclusies dan wat de Belgische media 'propageren'

Och. Die baseren zich enkel en alleen op de geluiden van hun Belgische collega's en waarop die laatste zich baseren om hun koppen te verzinnen is na de laatste opiniepijlingen zeer onduidelijk. 6% van de Vlamingen wil een einde aan België. Ik vermoed zelfs dat er meer Friezen zijn die een onafhankelijk Friesland willen. Het is zeer duidelijk volgens mij dat Vlamingen vandaag absoluut geen onafhankelijkheid willen en dat de onzekerheid die bij de meeste mensen leeft over het voortbestaan van België een gevolg is van hetgeen ze dagelijks lezen in de kranten en horen van de traditionele partijen en niet een gevolg is van hun persoonlijke wensen. Vandaar ook dat meer Walen het einde van België voorspellen dan Vlamingen hoewel de seperatistische tendensen hier sterker zouden zijn. Ja dat hebben we gezien vandaag. Drie keer zo groot. Geen 2% maar een maar 6%.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 maart 2007 om 01:05.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 01:17   #24
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Is er nog niemand op het idee gekomen dat de vraag enkel was voelt u zich Belg? Er moest niet de keuze gemaakt worden tussen Belg of Vlaming.

Waarschijnlijk voelden meer dan 90% van die mensen in Vlaanderen zich Belg en Vlaming. En Europeaan als dat gevraagd was.

De vraag is heel selectief gesteld. En de enquete hier is even selectief gezien het uit het verband met het artikel gerukt is.

Ik voel mij en Vlaams-Brabander en Vlaming en Belg en Europeaan en wereldbewoner. Wat moet ik nu antwoorden op de enquete?
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 01:30   #25
giserke
Banneling

Standaard

Om te beginnen verschenen in de Standaart 3 berichten na elkaar.
1 Meerderheid van de Belgen willen verhofstadt. Terwijl de verpletterende meerderheid van Vlamingen Leterme willen.
2 De berichten van de meerderheid wil België behouden. (Waneer een meerderheid van Walen en een minderheid van Vlamingen stemmen op ja) betekend dit een meerderheid van de Belgen.??

Dit bericht maakt meer dan duidelijk dat we met een vervalsing van de berichtgeving temaken hebben:

Citaat:
Is de samenwerking tussen Le Soir en De Standaard een goed idee?
Ja 69,36%

Nee 30,64%

Laatst gewijzigd door giserke : 24 maart 2007 om 01:30.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 02:23   #26
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Het valt me wel op, dat ze "het publiek" bombarderen met :Alles is in orde en we zijn allen belg ectra...

"Het koningshuis is een stuk populairder in Wallonië.

Juist, maar ook in Vlaanderen steunt een meerderheid het koningshuis. Ik geloof niet dat dat in de toekomst fricties zal veroorzaken. Koning Albert doet zijn taak op een voorbeeldige manier."

http://standaard.be/Artikel/Detail.a...kelid=0P1A2EQQ

Toekomst is toch Filip ? Daar gingen de fricties toch over.... ( En Laurent.)
Oud 24 maart 2007, 02:55   #27
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hoeveel procent van de Vlamingen stemt ook alweer VB? Ik meen dat het er méér zijn dan dan die 7% die België zouden willen splitsen; hoe "maakt" men dan zulke cijfers?
Oud 24 maart 2007, 03:15   #28
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hoeveel procent van de Vlamingen stemt ook alweer VB? Ik meen dat het er méér zijn dan dan die 7% die België zouden willen splitsen; hoe "maakt" men dan zulke cijfers?

Alsof kiezers van een partij meteen het programmaboekje van die partij inslikken en voor de rest van hun leven per defenitie alle vragen beantwoorden op basis van de punten die in het programma van die partij staan. Seperatische tendensen in Vlaanderen zijn gewoon altijd marginaal geweest (in tegenstelling tot tendensen voor meer autonomie) alleen slaagde het VB er in op basis van andere zaken te groeien en gebruiken ze hun electoraal gewicht om zichzelf en de rest van de wereld te doen geloven dat omdat zij seperatisten zijn al hun kiezers dan ook zijn.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 maart 2007 om 03:16.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 03:15   #29
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik voel me vooral mezelf en Antwerpenaar.

Gand, c'est l'autre.
Ik heb een identiek gevoel over Antwerpen en Brussel. De dorpsprovinciaal in mij prefereert Gent, Ieper, Brugge, ... Het waarlijke, ongerepte Vlaendren, niet de grootsteden van Brabant.
Oud 24 maart 2007, 03:25   #30
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

De vraagstelling wordt ook nooit in detail toegelicht:

Een klein verschil in vraagstelling maar enorme gevolgen voor de antwoorden:
A. Mag België blijven bestaan?
B. Moet België blijven bestaan?
Oud 24 maart 2007, 03:26   #31
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yup, en NV-a, Spirit e.d. ...
Oud 24 maart 2007, 03:26   #32
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
De vraagstelling wordt ook nooit in detail toegelicht:

Een klein verschil in vraagstelling maar enorme gevolgen voor de antwoorden:
A. Mag België blijven bestaan?
B. Moet België blijven bestaan?
Het is meer een vraag onder welke vorm België mag blijven bestaan. Confederaal België is voldoende voor mij.
Oud 24 maart 2007, 03:42   #33
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Het is meer een vraag onder welke vorm België mag blijven bestaan. Confederaal België is voldoende voor mij.
Correct, ik wou enkel aantonen dat een klein verschil in de vraagstelling een hemelsbreed verschil geeft in de antwoorden.
Oud 24 maart 2007, 07:55   #34
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn beste Willem,

De verklaring voor de levensbedreigende vraag die U de voorbije nacht wakker hield; namelijk "hoe valt het rijmen dat 25% procent van de vlamingen vb stemt, doch slechts 7% van de vlamingen een splitsing van vlaanderen toegenegen is"; is er éen van onstellende eenvoud, maar desalniettemin tweeledig.

a) Vooreerst heeft dit niets te maken met manipulatie van de resultaten van voorgenoemde enquête gevoerd door De Standaard en Le Soir samen.
Dergelijke cijfers worden immers niet "gemaakt"; zoals U insinueert. Cijfers: "zijn". Resultaten van peilingen en steekproeven wijken af van de realiteit. Indien niet waren deze cijfers niet het resultaat van een peiling, doch een telling. Maak U dus niet sappel over peilingen.

b) Bovendien ligt het in de aard van de vb kiezer dat deze enigermate behoudensgezind is - ik kies mijn woorden omzichtig. De "veiligheid" en "zekerheid" die het vb etaleert, appeleert de vb kiezer; en de vb kiezer gaat al even consequent voor de zekerheid die België hem voorspiegelt. Maak U dus al evenmin sappel over de inconsequentie der vb kiezer. Inconsequentie is Ok, want des mensens.

Belangwekkend is dat twee derde van de vb kiezers - maar wellicht een pak meer, zeg maar de overgrote meerderheid, want ik maak effe uit de pols abstractie van die paar N-VA'ers en die éne CD&V op drift die het Belgische schisma toegenegen zijn - geen iota begaan zijn met de onafhankelijkheid van vlaanderen. Mijnheer Vanhecke, op welke adres wilt U dit campagne advies gefactureerd zien worden?

In de hoop U hiermee voortaan een rustiger nacht te kunnen aanbieden.

Rijs en schijn
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 24 maart 2007 om 07:56.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 08:53   #35
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Het gaat hem om de meer verkoop anders weet ik niet waar De Standaard de laatste tijd naartoe wil. Eerst verdelen ze een gratis Koran en worden de moslims gepamperd en nu hangen ze de belgicist uit. Hoewel, in het nieuws op de RTBF werd een interview afgenomen van Vandermeersch en vlaamshaatster Bénédicte Vaes. Op een vraag aan Vandermeersch of die "belgicain" was antwoordde hij prompt "NEEN" ik ben eerst en vooral joernalist.Mensen toch laat U niet beetnemen door hoernalisten, wereldverbeteraars en dergelijk. Het gaat hem weeral eens om de poen. En de resultaten van hun peilingen zijn zeeeeeeer te betwijfelen. Op een andere vraag hebben meer dan 50% van de ondervraagden gezegd dat ze NIET denken dat den belgiek in 2050 nog zal bestaan. Laat ons toch scheiden in der minne en zo rap mogelijk! Geen 55 ministers meer en 6 regeringen enz. enz. En als het op "voelen" en/of identiteit aankomt, ik "voel" mij noch belg, noch vlaming, noch europeaan. Vijftalig trek ik communuicatief mijn plan waar ter wereld ik ook kom en ga niet vreemd aangezien ik mij overal thuis voel (vooral aan zee). Wijlen de Stemmenkampioen, gedood door een slangenbeet, waren 51% van de panelleden voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Sundancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 09:15   #36
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik heb een identiek gevoel over Antwerpen en Brussel. De dorpsprovinciaal in mij prefereert Gent, Ieper, Brugge, ... Het waarlijke, ongerepte Vlaendren, niet de grootsteden van Brabant.
Exact. Lier gaat graag horen dat je haar grootstad hebt genoemd, trouwens. Marleen springt op van blijdschap.

Laatst gewijzigd door lombas : 24 maart 2007 om 09:16.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:07   #37
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Brussel houden om establishment, royalties en loge te kl... Nog een alternatief: Kortrijk = Guldensporenstad; Roeselare = Rodenbach
Sundancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:20   #38
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Waarom komen ze nooit zoiets aan mij vragen? Lijkt me weer een zeer selectief publiek.
Aan mij heeft men ook niets gevraagd hoor.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:28   #39
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Aan mij heeft men ook niets gevraagd hoor.
Wees nu eerlijk hé Kim,deze peiling klopt toch totaal niet hé,wat denken ze nu wel dat wij nog in sprookjes geloven?

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 24 maart 2007 om 10:28.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 10:42   #40
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Is de vraag die hier gesteld werd dé vraag die ook door de Standaard werd gesteld (incl. de antwoorden?)

Hoeveel mensen zullen samen met mij totaal niet begrijpen wat er bedoeld wordt dan?

VRAAG: Ben je voor België,of zie je liever Vlaanderen

Antwoord: Ja, zeker weten!

(ik zie dat ik dit heb aangevinkt, met de bedoeling: ik zie liever Vlaanderen, ja zeker weten.... of was het de bedoeling dat het antwoord hier is: Ja ik ben voor Belgie, zeker weten).

Antwoord: Nee, dat nooit
WAT nooit?

Antwoord: Ik hou van Belgie en geloof er ook in

pffffff

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be