Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2007, 09:08   #61
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Pardon zeh, maar ik ben voor een Beneluxstaat én voor de splitsing van België, juist om de reden die je schetste. Ik roep daarbij graag het beeld op van een puzzel: Vlaanderen en Wallonië passen niet in elkaar, Vlaanderen en Nederland wel en daarin kan Wallonië geïncorporeerd worden. Het is een kwestie van de stukken herschikken zodat Groot-Nederland de kern van het land wordt en Wallonië de minderheid. België is uitermate kunstmatig door de unie tussen katholieke Nederlanders en Walen, geënt op separatisme tussen Nederlanders onderling. Al ben ik sceptisch over de toekomst van Wallonië na de afscheiding en naar alle waarschijnlijkheid zal het Groot-Nederland zijn dat uiteindelijk tevoorschijn komt, maar... Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer...
Hoe je dat allemaal politiek gaat vertalen, is mij een raadsel.
Eerst België splitsen, en nadien de beide delen op een of andere manier bij NL voegen (en passant ook GHL).
Jij wil de Belgische ruimte hervormen, niet splitsen, je wil het herstel vh Verenigd Koninkrijk, niettegenstaande de aanwezigheid van Romaans/Franssprekende gewesten mede oorzaak was vd Belgische 'Revolutie'.
Je wil 1830 ongedaan maken , door terug te keren naar 1815.
Hou het simpel, hou het bij scheiding, separatisme.
Laten we doen zoals de Noren, de Slovenen, de Slovaken, zoals de Montenegrijnen.
Vlaanderen moet onafhankelijk en België moet verdwijnen.
Wat wij met België willen , schijnt mij het Vlaamse pijnpunt nummer één te zijn en dat terwijl de Belgische klok voorttikt.
Spijtig.

Laatst gewijzigd door stab : 24 maart 2007 om 09:09.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 09:13   #62
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Laten we doen zoals de Noren, de Slovenen, de Slovaken, zoals de Montenegrijnen.
Vlaanderen moet onafhankelijk en België moet verdwijnen.
Wat wij met België willen , schijnt mij het Vlaamse pijnpunt nummer één te zijn en dat terwijl de Belgische klok voorttikt.
Spijtig.
De vraag is wanneer en hoe?

Laatst gewijzigd door kroa : 24 maart 2007 om 09:13.
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 11:02   #63
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Hoe je dat allemaal politiek gaat vertalen, is mij een raadsel.
Dat is uw probleem, niet het mijne...

Citaat:
Eerst België splitsen, en nadien de beide delen op een of andere manier bij NL voegen (en passant ook GHL).
Dus het is toch geen raadsel voor u?

Citaat:
Jij wil de Belgische ruimte hervormen, niet splitsen,
Ik wil niets meer en niets minder dan het einde van de staat België. Daartoe is splitsing noodzakelijk opdat unie tussen Vlaanderen en Nederland een feit zou zijn. Daarna kunnen we nog een stapje verder gaan en Wallonië opnemen, die nu heel wat minder macht zullen kunnen uitoefenen. Bij het exclusief behouden van de Belgische ruimte zal dat onmogelijk zijn en is Wallonië een blok aan het been.

Citaat:
je wil het herstel vh Verenigd Koninkrijk, niettegenstaande de aanwezigheid van Romaans/Franssprekende gewesten mede oorzaak was vd Belgische 'Revolutie'.
Het probleem van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, was de Belgianisatie ervan: een unitaire staat, waarbij niet Groot-Nederland, maar Klein-Nederland de kern van het rijk vormde... U heeft een afkeer van Wallonië uit angst voor een tweede 1830, maar dat is niet erg rationeel, maar wel typisch Vlaams: de eeuwige angst voor onderdrukking. Dus prijs u in feite gelukkig, u bent een goede Vlaming

Citaat:
Je wil 1830 ongedaan maken , door terug te keren naar 1815.
Ik wil naar 2008, niet naar 1815.

1815 was een Frans concept toegepast op de Nederlanden: dat MOEST mislukken, de Nederlanden zijn niet gemaakt om op unitaire leest geschoeid te worden.

Citaat:
Hou het simpel, hou het bij scheiding, separatisme.
Laat ons daar maar mee beginnen ja, maar hier etaleer je een gebrek aan visie. Nu zuiver separatisme mainstream is geworden, pleeg je daarmee intellectueel zelfmoord. De Vlaamse beweging is altijd al een beweging van visionairen geweest. Toen Belgique nog latine was, dachten zij al aan taalwetten in het unitaire België. Toen Belgique nog unitair was, dachten zij al aan federalisme. Tegenwoordig zijn het de belgicisten van B Plus die zo nog denken, terwijl men nu openlijk voor onafhankelijkheid pleit. Als dat binnen enkele maanden zo ver is, zou de Vlaamse beweging zich al lang omgevormd moeten hebben tot een Nederlandse beweging die voor een Groot-Nederlandse staat moet pleiten. En dan, als kers op de taart, moeten we nu al (want bij de intelligentsia hoor je nu al Groot-Nederlandse geluiden: Siegfried Bracke, Bert Anciaux, Andries Postma, Jan Terlouw,... zie topic) Heel-Nederlands beginnen denken.

Afin ja, je evolueert nog wel... Ik heb het ook gedaan en ik dacht ook nooit dat ik dat zou doen...

Citaat:
Pfff... Zo'n lauw en mak standpunt. Dat is zoals de vakbonden die voor 5 minuten meer pauze staken. Tegenwoordig verlaag je de centrifugale gradiënt daarmee... Groot-Nederland lijkt me toch het minimum waar je vandaag voor moet pleiten wil je nog geloofwaardig lijken...
Oud 24 maart 2007, 19:35   #64
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Vogelepik gespeeld met die 1%? Op wat baseer je dat?
Vraag om het even waar aan om het even welke Nederlander een oplossing voor België en 9 van de 10 zullen zeggen: Vlaanderen bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk. Dat is ook de meest logische oplossing: Vlaanderen is Nederlandstalig en welvarend, past bij Nederland; Wallonië is Franstalig perifeer gebied, past bij het veel grotere Frankrijk.

De Benelux leeft totaal niet in Nederland (in België en Luxemburg ook niet volgens mij) en een staat vormen met Wallonië zien de meeste Nederlanders ook helemaal niet zitten. Het is ook wel een erg vreemde redenering om in België niet samen te willen werken met Wallonië, maar met Nederland erbij ineens wèl.

Citaat:
Is dat zo? Als er al iets herenigd wordt ten zuiden van de taalgrens, zal het niet heel Wallonië zijn met Luxemburg. Daarvoor is de mentaliteit in Henegouwen en Luik te verschillend van de Luxemburgse op die schaal. Een unie tussen de provincie en het groothertogdom lijkt al veel logischer. Eventueel kan zelfs Namen en misschien zelfs Waals-Brabant, toch de meest hoopgevende Waalse gebieden, aansluiten bij dit Groot-Luxemburg. Wat dan overblijft is een perifeer Frans gebied rond de Borinage en een Luikse enclave van Frankrijk...
Waar Wallonië al dan niet mee wil samenwerken of samengaan, moeten ze in Wallonië zelf maar uitmaken. Dat is niet ons 'pakkie an' en het maakt mij ook totaal niet uit wat ze kiezen. Wallonië zal net zo'n buur voor Vlaanderen zijn als Duitsland voor Nederland.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 16:49   #65
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Vraag om het even waar aan om het even welke Nederlander een oplossing voor België en 9 van de 10 zullen zeggen: Vlaanderen bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk. Dat is ook de meest logische oplossing: Vlaanderen is Nederlandstalig en welvarend, past bij Nederland; Wallonië is Franstalig perifeer gebied, past bij het veel grotere Frankrijk.
Er zit ook logica in, Dimitri, dus van wat je zegt sla ik niet steil achterover van. Waar ik wel meer en meer van overtuigd raak, is dat Wallonië niet bij Frankrijk hoort. Is dat echter hun keuze, so be it... Ik vind echter dat wij als Nederlanders open moeten staan indien hun keuze zo niet is, maar dan niet meer als dominerende minderheid zoals in België, maar als perifere minderheid binnen de Nederlanden, met alles wat daarbij komt. Eer het zo ver kan komen, moet je wel het Belgische probleem van de baan hebben, want dit vereist een stapje verder denken.

Citaat:
De Benelux leeft totaal niet in Nederland (in België en Luxemburg ook niet volgens mij)
Dat komt omdat we nog altijd met de huidige Belgische situatie zitten...

Citaat:
en een staat vormen met Wallonië zien de meeste Nederlanders ook helemaal niet zitten.
Dat begrijp ik, maar bedenk dat veel Vlamingen het momenteel ook niet zien zitten om met de Nederlanders een staat te vormen. Laat de geesten nog even rijpen en dan praten we opnieuw, liefst buiten de Belgische context, wat een extreme maturiteit garandeert

Citaat:
Het is ook wel een erg vreemde redenering om in België niet samen te willen werken met Wallonië, maar met Nederland erbij ineens wèl.
Waarom? Het gaat hem over machtsverhoudingen, iets wat niet op te lossen valt binnen België, maar wel er buiten.

Citaat:
Waar Wallonië al dan niet mee wil samenwerken of samengaan, moeten ze in Wallonië zelf maar uitmaken. Dat is niet ons 'pakkie an' en het maakt mij ook totaal niet uit wat ze kiezen. Wallonië zal net zo'n buur voor Vlaanderen zijn als Duitsland voor Nederland.
Daar ben ik het mee eens...
Oud 25 maart 2007, 16:51   #66
Tantist

Standaard

Maar hoe komt men nu aan die 1%?
Oud 25 maart 2007, 21:15   #67
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
In het kader van de denktank-meeting in Baarle op 28 april is het misschien verstandig om alvast een lijst samen te stellen van bekende voorstanders van een internederlandse samenwerking. Hetzij voorstanders van Groot-Nederland, hetzij van Heel-Nederland of een ander samenwerkingsverband. Er circuleert een lijstje namen op internet maar het is niet altijd duidelijk waarom een bepaald persoon als voorstander wordt genoemd. Misschien is het daarom goed om dát er in het kort bij te zetten.

De aftrap:

Genoemd als Groot-Nederlanders:
Siegfried Bracke (vlaming)
Derk Jan Eppink (nederlander)
Jan Terlouw (D66) (nederlander)
Erik Jurgens (PvdA) (nederlander)
Bart De Wever (N-VA) (vlaming)
Matthias Storme (N-VA) (vlaming)
Bert Anciaux (spirit) (vlaming)
Louis Tobback (sp.a) (vlaming)
Axel Buyse (Vlaams Vertegenwoordiger in Nederland)
Andries Postma (CDA) (nederlander) - vanwege zijn bekende artikel
Frits Bolkestein (VVD) (nederlander)

Waarschijnlijke sympathisanten:
Jean Marie Dedecker (LDD) (vlaming) - vanwege o.a. uitspraken op dit forum.

Genoemd als Heel-Nederlanders:
Louis Tobback (sp.a) (vlaming) - Dubbel genoemd G/H
Geert van Istendael (b-plus) (vlaming)
Ward Kennes (CD&V) (vlaming)
Luc Versteylen (Agalev) (vlaming)
Johan Basiliades (VLD-Brussel) (vlaming)
Bert Anciaux (spirit) (vlaming) - Dubbel genoemd G/H
Op de website van het VB dat 1.000.000 kiezers vertegenwoordigt lees ik onder 'Programma' ondermeer:

"a. Samenwerking met Nederland.

Nederlanders en Vlamingen vertonen heel wat gemeenschappelijke kenmerken. Ze zijn twee loten aan dezelfde stam: ze spreken dezelfde taal, ze bezitten voor een groot deel dezelfde geschiedenis, ze hebben dezelfde cultuurbedding, ze voeren een vergelijkbare economische politiek. Het ligt dan ook voor de hand dat wij in een tijdperk van Europese eenwording en mondialisering de handen in elkaar slaan om onze gezamenlijke belangen te verdedigen. Eens de Vlaamse onafhankelijkheid gerealiseerd, is het wenselijk dat wij komen tot een nauwere samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland."

Ik meen dat die tekst vrij duidelijk is. Het is dan ook logisch dat enkele namen van VB-ers vemeld worden o.a. Karim Vanovermeire
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 22:26   #68
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Bekijk het eens anders...

Vele nederlanders dromen er al van dat Vlaanderen zich zou aanhechten. Ikzelf zie dat niet zo zitten, een "groot-Nederland"

Maar: wat denken we van een 'Groot-Vlaanderen" We hechten Nederland aan bij Vlaanderen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 22:32   #69
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht

Vele nederlanders dromen er al van dat Vlaanderen zich zou aanhechten. Ikzelf zie dat niet zo zitten, een "groot-Nederland"

Maar: wat denken we van een 'Groot-Vlaanderen" We hechten Nederland aan bij Vlaanderen...
Het allerbelangrijkste is dat we deze discussies tussen mensen met jouw mening en de Groot-Nederlanders (en de Benelux mensen ,enz...) niet de bovenhand laten halen. Want in gespreide slagorde ten strijde trekken is zo een beetje het handelsmerk van de Vlamingen, meestal .
Oud 25 maart 2007, 22:54   #70
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik meen dat die tekst vrij duidelijk is. Het is dan ook logisch dat enkele namen van VB-ers vemeld worden o.a. Karim Vanovermeire
Er staan al meer VB-ers op het lijstje. Bijvoorbeeld een Johan Demol.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 25 maart 2007 om 23:19.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 23:19   #71
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Als je het zo wilt noemen vind ik het ook goed...
Oud 26 maart 2007, 07:24   #72
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het is ook wel een erg vreemde redenering om in België niet samen te willen werken met Wallonië, maar met Nederland erbij ineens wèl.
Zo vreemd is die redenering niet. Sommigen *kuch* zien Nederland als een reservoir om het Vlaamse deficitaire zelfbewustzijn op te krikken, te compenseren.
Hoe je dat als voorwerp van politieke actie kunt maken, zowel voor de Vlaamse als de Nederlandse kiezer, zal de spreekwoordelijke Ollandse Joost weten.
Oud 26 maart 2007, 07:30   #73
Tantist

Standaard

Citaat:
Zo vreemd is die redenering niet. Sommigen *kuch* zien Nederland als een reservoir om het Vlaamse deficitaire zelfbewustzijn op te krikken, te compenseren.
Dat zijn uw woorden.

Ik zie het eerder als een demografische versterking van de Vlaamse Nederlanders met de Noorderlingen. Dat reduceert de Franstaligen tot ochottekes 15% ipv 40%.

Citaat:
Hoe je dat als voorwerp van politieke actie kunt maken, zowel voor de Vlaamse als de Nederlandse kiezer, zal de spreekwoordelijke Ollandse Joost weten.
U ziet problemen waar er geen zijn. Waarom, dat zal die Joost wel weten
Oud 26 maart 2007, 08:32   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Komt toch op hetzelfde neer? Alleen de naam is een beetje te suggestief. Laten we het Groot-Gelderland noemen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 08:41   #75
luc broes

Standaard

Citaat:
Geachte Hertog,
Ik zie op het lijstje geen enkele VB-er.
En Johan Demol (VB) was een zeer verdienstelijk politieofficier, maar niet bepaald bekend als Groot-Nederlander.
Waarom hier ook ondescheid gemaakt wordt tussen Groot- en Heel-nederlander is me niet duidelijk.
Oud 26 maart 2007, 08:41   #76
luc broes

Standaard

Citaat:
Geachte Hertog,
En Johan Demol (VB) was een zeer verdienstelijk politieofficier, maar niet bepaald bekend als Groot-Nederlander.
Waarom hier ook ondescheid gemaakt wordt tussen Groot- en Heel-nederlander is me niet duidelijk.
Oud 26 maart 2007, 08:57   #77
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte Hertog,
Beste Luc,

Ik heb al meerdere VB-namen doorgegeven gekregen maar moet de lijst nog actualiseren.

Ik maak hier expres een onderscheid tussen heel- en groot-Nederlanders omdat de meningen hierover nogal verdeeld zijn. Sommigen zie samenwerking met de walen in zijn geheel niet meer zitten.

Voor mijzelf geldt dat niet. Ten eerste denk ik dat het één het ander niet uitsluit en ten tweede is het zo dat de motieven van beide strekkingen goed overeen (kunnen) komen.

Maar ja, als goed democraat () wacht ik eerst even 28 april af.
Oud 26 maart 2007, 09:09   #78
kroa
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Komt toch op hetzelfde neer? Alleen de naam is een beetje te suggestief. Laten we het Groot-Gelderland noemen.
Benedenland of Laagland klinkt wel wat raar, als je een neutrale naam wil.
kroa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 09:30   #79
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht
Benedenland of Laagland klinkt wel wat raar, als je een neutrale naam wil.
Nederland is toch een prima naam.
Onze taal is Nederlands en de bewoners van onze provincies zijn nederige mensen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 09:44   #80
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Nederland is toch een prima naam.
Onze taal is Nederlands en de bewoners van onze provincies zijn nederige mensen.

Behalve in dat dorpje aan het IJ!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be