Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2007, 22:29   #461
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaams is een term die gebruikt wordt om Vlaanderen zover mogelijk van Nederland af te krijgen. Het Vlaamse Nederlands is Nederlands met een paar letterlijk uit het Frans vertaalde woorden. Moet ik u dat vertalen naar het Waals?
Dat kan u niet vrees ik, Waals is (in geschreven vorm) echt wel iets anders hoor.
Gek, daarnet passeerde er een vrachtwagenchauffeur voor mijn deur om me de weg te vragen. (alle nationaliteiten passeren hier) En die vroeg....of ik Vlaams sprak? Een Nederlander dus, beter dat dan dat ie vroeg of ik Belgisch sprak.
Oud 26 maart 2007, 22:32   #462
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat kan u niet vrees ik, Waals is (in geschreven vorm) echt wel iets anders hoor.
Gek, daarnet passeerde er een vrachtwagenchauffeur voor mijn deur om me de weg te vragen. (alle nationaliteiten passeren hier) En die vroeg....of ik Vlaams sprak? Een Nederlander dus, beter dat dan dat ie vroeg of ik Belgisch sprak.
Ik heb het over het Waalse dialect m'n beste. Nog even over dat Vlaams: Er zijn varianten, dialecten, die nog véél meer afwijken dan het Vlaams. Het is dat men in België zo'n hekel heeft aan Nederlanders dat men het woord Nederlands verzet naar Vlaams. Maar Vlaams ''is'' geen taal.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2007, 08:43   #463
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Eigenlijk is het heel jammer dat een idee als meertalig onderwijs begraven moet worden onder communautair gehakketak.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En niet alleen een idee als meertalig onderwijs, helaas.
Vlaanderen heeft het beste onderwijs ter wereld en levert ook meertaligen af. waar doet men beter?

Het onderwijs in W en het Fr onderwijs in Brussel doet het met meer geld duidelijk zwakker, zeker ook wat talen betreft.

Het is dus duidelijk waar moet hervormd worden en waar niet.
Di Rupo waar wacht je op? Wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten. Hopelijk kunnen we er iets van leren.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2007, 08:48   #464
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Ik ben ook geen taalkenner maar ik betwijfel dat het Vlaams op taalkundig gebied niets voorstelt.
Vlamingen hebben toch hun eigen cultuur die nogal afwijkt van de Hollanders, dus eveneens hun taal vermits die er deel van uitmaakt.
Denk jij dus ook dat men in Oostenrijk geen Duits spreekt?
En dat de Oostenrijker Hitler geen Duits sprak?
Oud 27 maart 2007, 08:52   #465
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Als je beweert dat Vlamingen geen Nederlands spreken dan kan je even goed zeggen dat de walen geen Frans spreken. Het enige verschil tussen het Nederlands in Nederland en dat in Vlaanderen is dat de dialect invloeden nog sterker aanwezig zijn in Vlaanderen en dat dankzij den Belgique die de ontwikkeling van het Nederlands hier sterk belemmerd hebben.
Ik raad je aan de posts met een beetje meer aandacht te lezen.
Oud 27 maart 2007, 08:55   #466
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Oud 27 maart 2007, 09:01   #467
luc broes

Standaard

Citaat:
Als elk redelijk argument op een muur van onbegrip botst dan is verder rede-neren zinloos.
Oud 27 maart 2007, 09:21   #468
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Eigenlijk is het heel jammer dat een idee als meertalig onderwijs begraven moet worden onder communautair gehakketak.

Vlaanderen heeft het beste onderwijs ter wereld en levert ook meertaligen af. waar doet men beter?

Het onderwijs in W en het Fr onderwijs in Brussel doet het met meer geld duidelijk zwakker, zeker ook wat talen betreft.

Het is dus duidelijk waar moet hervormd worden en waar niet.
Di Rupo waar wacht je op? Wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten. Hopelijk kunnen we er iets van leren.
Er zijn maar weinig leerlingen die meertalig het secundair onderwijs uitwandelen hoor. Heel wat leerlingen kunnen inderdaad een conversatie voeren in een andere taal dan hun moedertaal, maar de leerlingen die meertalig het SO verlaten hebben dat meestal te danken aan bijv. meertaligheid thuis of intensievere cursussen.

Het is ook niet omdat het Vlaams onderwijs één van het beste is in de wereld dat er daarom geen veranderingen in mogen worden aangebracht. Integendeel. Het mag niet alleen een doelstelling zijn om het beste onderwijs ter wereld te hebben, maar ook om het best mogelijke onderwijs te hebben. We moeten durven verbeteren, ook al zijn we al goed.

Onderzoeken omtrent CLIL (Content and Language Integrated Learning) tonen aan dat dit een heel waardevol onderwijsinstrument zou kunnen zijn. Niet enkel voor het leren van talen, maar ook voor het bevorderen van functies die gestuurd worden door de frontale hersenkwab (i.e. de executieve functies) zoals aandacht, probleemoplossing, impulscontrole, flexibiliteit, integratieve functies,... die dan weer gunstig zijn voor het verwerven van vaardigheden en kennis in andere leerdomeinen (wiskunde, wetenschap, creatieve leerinhouden,...)

In het buitenland is men hierrond al aan het werken, en ook Europa toont een hoge interesse. Dat anderen CLIL implementeren is geen argument om het zelf ook te doen, de waardevolle voordelen en winsten van CLIL zijn dat wel.

Als we louter omwille van communautaire conflicten zouden afzien van een debat omtrent en het implementeren van CLIL in het Vlaams onderwijs, dan zou ik dat ontzettend jammer maar vooral ook heel zielig vinden. Leven in een communautair klimaat mag niet betekenen dat we ieder potentieel goed voorstel op voorhand afschieten omdat het woord taal, of nog erger, 'Frans', erin voorkomt.

Een samenvatting omtrent onderzoek van de VUB naar de implementatie van CLIL in Brussel en Wallonië vind je hier: http://www.vub.ac.be/IDLO/PDF/Samenv...ijs%202006.pdf

De bedoelingen van Elio Di Rupo doen niets af van de potentiële winst die we met CLIL kunnen boeken, maar ik heb het gevoel dat sommigen die twee nogal verwarren.
Oud 27 maart 2007, 09:36   #469
schaveiger
Minister-President

Standaard

Het beste onderwijs ter wereld waar het hoofdrekenen bijna onbestaande is ?.

Ik herhaal het nog eens, ze zijn zo verblind door hun nationalisme dat ze voor geen rede vatbaar zijn.
Oud 27 maart 2007, 09:42   #470
luc broes

Standaard

Citaat:
Het beste onderwijs ter wereld bevestigd door internationaal onderzoek waar het hoofdrekenen bijna onbestaande is ?.

Ik herhaal het nog eens, ze zijn zo verblind door hun Belgisch nationalisme dat ze voor geen rede vatbaar zijn.
Oud 27 maart 2007, 17:05   #471
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je vind toch dat de taal die men in Vlaanderen spreekt Nederlands is?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2007, 17:18   #472
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus je vind toch dat de taal die men in Vlaanderen spreekt Nederlands is?

http://www.let.uu.nl/nederlands/nlre...aus/vlaams.htm
Oud 27 maart 2007, 17:30   #473
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die dialecten heb je in Nederland ook, je moet eens op de regionale televisie (onder andere te zien via TV Vlaanderen) naar een serie in het plaatselijke dialect kijken. De dag van vandaag spreken de jongeren en de kinderen helemaal geen dialect meer dus binnen enkele tientallen jaren is er geen onderscheid meer te horen tussen het Nederlands binnen de taalgroep. Dat verklaart nog altijd niet waarom Vlaamse series in Nederland (en vice versa) dienen ondertiteld te worden daar men dan AN spreekt.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2007, 18:26   #474
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
De dag van vandaag spreken de jongeren en de kinderen helemaal geen dialect meer dus binnen enkele tientallen jaren is er geen onderscheid meer te horen tussen het Nederlands binnen de taalgroep.
Misschien is dat wel zo maar in de praktijk is er weinig van te merken.
Oud 27 maart 2007, 18:53   #475
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook in Nederland spreken de meeste mensen geen ABN.
Ze spreken Fries ,Gronings, Drents, Achterhoeks ,Twents ,Limburgs ,Brabands,West Fries ,Zeeuws enz. Dus waarom zou Vlaams geen Nederlands zijn?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 27 maart 2007 om 18:56.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2007, 23:08   #476
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Verkeerde topic.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 27 maart 2007 om 23:08.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 07:28   #477
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie:
Het is zeker de bedoeling de rand en nadien heel Vlaanderen te verfransen.
Ze willen meer dan de helft van de beslissingsmacht, en natuurlijk moeten de vlamingen bijna alles betalen, want Wallonië heeft nu al geld tekort.
Idd. hij wil teru naar AF --> 1830, alles in het Frans en het Nederlands afschaffen.
Oud 28 maart 2007, 08:38   #478
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus volgens u zijn alle Nederlandse en/of Vlaamse films niet in AN aangezien ze ondertiteld moeten worden ?. Waar is die onzin ?
Als je bvb de serie Baantjer neemt ben je wel blij met die ondertiteling !!
Met de taal van Baantjer heb ik geen enkele moeite. Ik zie niet in wat er onverstaanbaar is aan wat de acteurs daar zeggen... Zelfs als er een acteur Amsterdams praat (meestal sterk geschaafd en neigend naar het AN), dan vind ik het geen probleem. Hollands als dusdanig bestaat immers niet meer en is geworden tot een groot regiolect dat eerder in tongval dan wel woordenschat afwijkt van het AN.

De onzin bestaat erin dat men de laatste jaren systematisch in Vlaanderen Nederlandse series ondertitelt en in Nederland Vlaamse, daar waar men in politieke programma's Nederlanders en Vlamingen aan het woord laat... en die dan nooit ondertiteld. Merkwaardig dus dat in het ene geval dezelfde taal zogezegd ondertiteling behoeft en in het andere geval niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 08:42   #479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, die "eenmansvereniging" betekend niets omdat ze niet in de richting van de haren aait van de aanhangers van de club van de vergulde caravan.

Er is ook zo een vijfmansvereniging met een manifest uit de Warande, die natuurlijk beter te pruimen vallen door julie.
Ik heb niet gezegd dat het niets betekent omwille van het feit dat het een "eenmansvereniging" is, wel omdat de stellingen van die mijnheer onjuist zijn. Zijn zogezegde "Vlaams-Nederlandse woordenlijst" is daar het mooiste bewijs van. Die lijst is geen weergave van zogezegd "Algemeen Vlaams", maar is een mengeling van ronduit foutieve belgicismen (letterlijk vertaald uit het Frans en bevattend on-Nederlandse taalconstructies), plaatselijke dialectwoorden met daarnaast een aantal, legitieme, Zuid-Nederlandse woorden.

Als "beenhouwer" bijvoorbeeld door die man naar voor wordt geschoven als "Algemeen Vlaams", dan is hij hardgrondig verkeerd. "Beenhouwer" is een Brabants woord dat ook in het Oost-Vlaams is terecht gekomen. Evenwel, in andere streken spreekt men over de "slachter" en "slagter". "Amortisseur" als "Algemeen Vlaams" voorstellen is al even belachelijk. Dat is geen "Vlaams" dat is een gewoon Frans woord waar we een woord voor hebben uit ons taaleigen.
Oud 28 maart 2007, 08:42   #480
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht
Ik vind het verschrikkelijk onnozel dat Nederlandse reeksen als Baantjer & Flodder ondertiteld worden.
Ik probeer zelfs de ondertitels te negeren omdat ik perfect versta wat men zegt.
Dat men soms West-Vlaams ondertitels als het echt plat is daar kan ik nog inkomen.
Maar programma's als Wendy & Verwanten ondertitelen lijkt belachelijk, Wendy spreekt wel voor een stuk West-Vlaams dialect maar is nog perfect te verstaan.
Een bepaalde tongval vind ik inderdaad geen reden tot ondertiteling. In Duitsland doet men dat trouwens nooit. Daar hoor je Beierse presentatoren in bijvoorbeeld Musikantenstadl Standaardduits spreken met een Zuid-Duitse tongval en intonatie. Niemand die zich daar aan stoort. Het blijft immers Standaardduits.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 28 maart 2007 om 08:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be