![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Amaai mijne frak, we gaan een trein...
![]() VRT-nieuws: Het Vlaams Blok heeft een wetsvoorstel INGEDIEND om de kieskringen groter te maken, in de lijn van de wensen van paars ! De verkozenen verder weg van de basis (kiezer) om hun grote kanonnen overal op de lijsten te kunnen plaatsen en er uiteraard zelf beter van te worden. Dat hiermee de democratie geweld wordt aangedaan is bijzaak. De dictatuur van paars aanklagen, dat wel, en zich ondertussen lenen tot kruiwagen. De kiezer is toch te dom om te beseffen dat ze "gerold" worden. "Anders dan de Anderen", inderdaad ! Hypokrieten... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Nu dienen ze eindelijk eens een wetsvoorstel in, en dan is het nog één dat puur op eigenbelang is gebaseerd. Ben blij dat de CD&V en NVA oprecht blijven en niet voor het goedkoop populisme kiezen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
|
![]() Daar is maar 1 antwoord op: Schaar u massaal achter een kleine partij.
Zodat de groten triomfantelijk op hun bek gaan.
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Het gaat niet om een wetsvoorstel maar om een voorstel van decreet.
Het gaat dus niet om het federale maar om het regionale niveau. Bovendien koppelt het Blok aan zijn steun een eis: dat alle kieswetgeving geregionaliseerd wordt, ook die voor andere verkiezingen. Provinciale kieskringen zijn goed voor de democratische vertegenwoordiging: hoe groter de kieskring hoe meer kans kleine partijen krijgen, uiteraard op voorwaarde dat er geen kiesdrempel wordt ingevoerd. Overigens ben ik geen sympatisant van het Vlaams Blok, trouwens van geen enkele partij. Ik ben als kiezer totaal ongebonden. Maar de waarheid heeft zijn rechten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gouverneur
|
![]() zou Mark Eyskens stellen.
Ingevolge de bijzondere wet op de instellingen is de verkiezingsmaterie geregionaliseerd. Het gaat niet op dat de regionale wetgever de kiesomschrijvingen bepaalt en dat de federale wetgever dan tussenkomt bij het invoeren van de kiesdrempel. Het gaat hier om de zogenaamde constructieve autonomie van art. 118 van de Grondwet. Die werd uitgewerkt door een wijziging van de bijzondere wet in 1993. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Ik had er nog moeten aan toe voegen dat het hier uitsluitend gaat om de regionale verkiezingen en dat de Federale wetgever uitsluitend bevoegd is voor de Europese verkiezingen die ingevolge art.117 van de Grondwet samen vallen met de regionale verkiezingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Dat ze in het nationaal parlement maar eens vlug werk maken van die provinciale kieskringen.
Constructieve autonomie is totaal overbodig. Heel de kieswet moet Belgisch zijn. Immers, artikel 10 van de grondwet zegt dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Wat blijft daar nog van over met al die regionaliseringen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Dehaene heeft indertijd een poging gedaan om het stemrecht van EU-migranten via gewone wet te regelen. Dat kon natuurlijk niet, maar hij heeft het toch geprobeerd. Vervolgens heeft hij gekozen voor een "open Grondwetsherziening" waarbij het EU-stemrecht werd verleend, het niet-EU migrantenstemrecht werd ingeschreven maar via overgangsbepaling werd geblokkeerd.
Vandaag zijn wij daar nog altijd over aan het zeveren. Ik ben natuurlijk geen deskundige maar het lijkt mij toch logisch als men de kieswetgeving voor de Vlaamse Raad regionaliseert, je er als Federale overheid helemaal van af blijft. Ik ken uw aversie tegen het Vlaams Blok. Zelf vind ik de 'democratische partijen' veel gevaarlijker voor de democratie. Daarmee pleit ik het Blok niet goed, maar geef ik het zijn juiste plaats. Zij zijn duidelijk niet bekwaam om op cruciale punten de juiste stokken in de wielen te steken. En daarom zijn zij uiteindelijk een minder groot gevaar dan men denkt. Na vijftien jaar succes zijn het nog steeds broekventjes in de politiek. Een voorbeeld: toen Annemans in conflict kwam met Slangen was hij zo stom om beroep te doen op het reglement van de commissie in plaats van beroep te doen op het strafwetboek (art.275) Clown Slangen was bovendien op heterdaad betrapt via de televisiecamera's. Zo zie je maar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik had gelezen een decreet over de regionale verkiezingen en wetgeving
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Terzake: Ik heb me bij in dat mediageweld wel afgevraagd of bij de kieshervormingen op federaal vlak, naast de nationale tweederdemeerderheid, geen meerderheid nodig is per taalgroep (de zogenaamde dubbele meerderheid, en die is er niet !) ? Ben toch benieuwd hoe de zaak zal worden geklaard... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() @Tacitus
In 2004 zijn er 2 verkiezingen: regionale (gewest) en Europese. De eerste verkiezingen worden bij decreet geregeld, de tweede bij wet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() @Bruggeveiligenleefbaar
Voor zover ik kon nagaan is er voor de kieswetgeving op zichzelf geen tweederde meerderheid nodig op federaal vlak. Alles kan bij gewone wet. Alleen voor de overdracht naar de regionale overheid is, ingevolge de Grondwet een bijzondere meerderheid nodig op basis van art. 4 van de Grondwet: helft van elke taalgroep aanwezig, tweederde meerderheid binnen de taalgroep. Maar die overdracht is reeds in 1993 gebeurd. Bij de Europese verkiezingen zijn er overigens maar twee kiedistricten: Frans en Nederlands kiescollege. In 2003 werd alleen een wijziging aangebracht in de kiesdistricten voor de federale verkiezingen (Kamer en Senaat). Voor de Kamer hebben de provincies de arrondissementen vervangen, voor de Senaat zijn er twee omschrijvingen zoals voor Europa. Voor de regionale verkiezingen gelden, zonder ingreep) de oude kiesdistricten (arrondissementen) met de Limburgse uitzondering.(District Hasselt-Tongeren-Maaseik) Die laatste kiesomschrijving bewijst duidelijk dat men een provinciale kieskring kan hebben zonder kiesdrempel. Voor de verkiezingen van 1999 was er dus reeds voor 1 provincie een provinciaal kiescollege door samenvoeging van 3 arrondissementen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik ben voorstander van een directe democratie (zie Zwitserland), en absolute vrijheid van verenigen, van mening en woord. De hervorming van de kieskringen en de drempel staat daar haaks op ! ![]() |
|
![]() |
![]() |