![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niettemin wil ik niet de beroerdste zijn, en haal ik meteen het argument als zouden gelovigen niet in staat zijn om vanuit de Bijbel hun geloof te staven onderuit. Maar je hebt zeker gelijk: het kan beter. Ik verzoen me dan maar met de beperkingen van dit medium, voorlopig bij gebrek aan beter... (Tja, ik heb leren roeien met de riemen die ik heb, noodgedwongen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | ||||||||||||||||||||
Minister
|
![]() Allez, hier dus mijn commentaar op Dycores citaten uit Marcus.
Citaat:
Ook heel logisch. Welk ander gezag zou Jezus hier bekleden? Hij was toch maar de zoon van een timmerman, en naar kwatongen beweerden nog wel een buitenechtelijk kind. En uit Nazareth, wat kon daar nu voor goeds vandaan komen? Zijn discours staat in schril contrast met dat van de schriftgeleerden dat voor de meeste gewone lui veel te hoogdravend was, en waarvan ze niets meer begrepen. Citaat:
Hoe vaak lezen we in de evangeliën dat Jezus werd uitgedaagd. Niet één keer trapt Hij erin, maar telkens opnieuw weet Hij Zijn uitdagers te verrassen. Citaat:
Om Zijn bevoegdheid (en bij uitbreiding die van elk van ons) kracht bij te zetten genas Hij de lamme. Jezus won daarmee de sympathie van de omstanders, en de klagende schriftgeleerden waagden het dus niet om Hem verder lastig te vallen. Citaat:
Het is dus géén dreigement, maar een waarschuwing, en dit aan de hand van een logische redenering. Immers, als Hij bezeten is van de Satan, hoe kan Hij dan de Satan uitdrijven? Jezus refereert daarbij naar wat beschreven staat in hoofdstuk 1 vers 27. Toevallig heb jij dat ook geciteerd hierboven. Hij is een beetje ontgoocheld in Zijn familie, en die zullen dat geweten hebben. Wanneer men Hem vertelt dat de familie Hem wil spreken luidt zijn antwoord... lees het zelf maar in Mc 3, 31-35. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het was een kritiek op de geloofspraktijken zoals o.a. de Farizeeërs die bedreven. Citaat:
Datgene wat we eten en drinken vermag niet ons onrein te maken, want de afvalstoffen verwijderen we immers weer uit ons lichaam (als we naar het toilet gaan). Hoererij, diefstal, moord, echtbreuk enz... laten zich niet zo makkelijk verwijderen. Om daar vanaf te raken moet je echt wel een veel grotere stap zetten dan boven de pot te hurken. De context is opnieuw een twist met de Farizeeërs die Hem en Zijn leerlingen ervan betichten met ongewassen handen te eten. En Jezus pareert hun aanval door de aandacht te trekken op dingen die véél erger zijn dan vergeten je handen te wassen. Citaat:
Vaak werden zulke lui ook gemeden als de pest. Dat staat in contrast met de wijze waarop Jezus die zieken onbevreesd tegemoet treedt. Ik zei al vaker dat ik de Bijbel eerder symbolisch dan letterlijk poog te lezen. Mensen die door de duivel bezeten zijn, staan vaak symbool voor mensen die de blijde boodschap niet willen aannemen. Maar oog in oog met Jezus Zélf verdwijnt hun weerstand als sneeuw voor de zon. Veelzeggend is ook vers 29: "Dit soort kan je niet anders uitdrijven dan met gebed." Een oproep aan elke gelovige om te bidden opdat ieder mens zich spontaan, op vrijwillige basis zou bekeren. Citaat:
Jezus spreekt hier wél over iemand die in Zijn naam wonderen verrichtte en duivels uitdreef. De leerling Johannes wilde die man tegenhouden, maar Jezus instrueerde hem om zulke lui te laten begaan. Ze handelen immers in Zijn naam. Citaat:
... tenzij hun berouw daarover oprecht is, natuurlijk. Citaat:
Kennelijk hebben menselijke beperkingen toch ietwat roet in het eten gegooid, want in 20 eeuwen geschiedenis is de Kerk jammer genoeg verdeeld geraakt. En het ziet er nog niet naar uit dat een hereniging voor morgen zal zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook hier vergoeilijkt Hij niets; Hij voorspelt dat Zijn boodschap de mensheid in twee kampen zal splijten, en dat die twee kampen in conflict met mekaar zullen komen. Maar Hij vertelt er ook bij dat met dat conflict het verhaal nog niet afgelopen is. Citaat:
Citaat:
Misschien was Jezus al danig verzwakt door de geseling die Hij al had opgelopen. Pilatus wilde aanvankelijk Jezus' leven sparen, stelde de Joden voor om Hem na een duchtige aframmeling weer in vrijheid te stellen; maar het opgehitste volk weigerde dit en dus had de landvoogd geen andere keus dan Hem ter dood te laten brengen. Hij liet daarop een kom met water komen, waste ten aanzien van iedereen zijn handen en sprak dat hij geen schuld zou hebben aan Jezus' dood. (Vandaar onze uitdrukking "je handen in onschuld wassen".) Citaat:
Evenwel... niets belet een gelovige om ook voor de zielen van niet-gelovigen te bidden, zeker als die een deugdzaam leven hebben geleid dat de facto in overeenstemming was met het evangelie (buiten de geloofsbelijdenis dan). Mag ik Lucas nog even laten wachten? |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 28 maart 2007 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Banneling
|
![]() Bijvoorbeeld. Er zijn nog evangelies geschreven die niet opgenomen zijn in de bijbel.
Laatst gewijzigd door Dycore : 28 maart 2007 om 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zwart-wit mentaliteit |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=403 Kort komt het hierop neer: Er waren drie vereisten: -Apostolische oorsprong en uit de eerste eeuw (geschreven door een apostel of een leerling van hem) -Gebruikt in de liturgie van de Eerste Christenen -Orthodox in de leer van de apostelen. Apocriefe evangelieën beantwoordden hier niet aan.
![]() |
![]() |
#210 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Farizeeërs heb je overal, maar niet meer in de RKK dan in de gewone samenleving, en ik durf zelfs zeggen minder.
![]() |
![]() |
#211 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waarom veralgemeent u de diverse gemeenschap van priesters? Ik ken verschillende priesters die zich helemaal niet zo voordoen. Maar juist sociaal en als een goede herder bekommerd zijn om hun kudde.
"Je wordt gemeten met de maatstaf waarmee gij meet." Ook priesters.
![]() |
#217 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gaat over Christus' bloed, en niet dat van anderen. "Dit is mijn bloed..."
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 28 maart 2007 om 15:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wellicht niet, want Hij sprak nog nadat Hij gedronken had (o.a. "Het is volbracht")
![]() |
#220 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |