Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2003, 15:38   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Nieuw op thePiano's website: http://www.thepiano.tk

[size=6]Die Weiße Rose - studentenprotest tegen de nazi's in München [/size]
  • [size=5]De Witte Roos[/size]

München, 24 juli 1942: Hans en Sophie Scholl met Christoph Probst

Verzet in nazi-Duitsland was eerder een zeldzaamheid, daar de hele samenleving van onder tot boven werd gecontroleerd. Duizenden verklikkers en nazigetrouwen, waakten ervoor dat het ondergronds verzet geen schijn van kans had. Alleen in het grootste geheim durfden sommigen het al eens aan om weerstand te bieden. Naarmate de oorlogskansen keerden, en zeker n�* de nederlagen aan het oostfront, met in het bijzonder de capitulatie van het 6de Leger door Veldmaarschalk Friedrich Paulus op 1 februari 1943 in Stalingrad, werd het verzet heviger. Maar tot aan het einde toe, zal Adolf Hitler de touwtjes stevig in handen houden.

In de zomer van 1942 richtten enkele vrienden die geneeskunde studeerden aan de universiteit van München, hun eigen verzetsgroep op Die Weiße Rose (De Witte Roos) genaamd. Alexander Schmorell (1917-1943), een jonge soldaat en student geneeskunde, die tevens een getalenteerd artiest en muzikant was, en Hans Scholl (1918-1943), eveneens soldaat en student geneeskunde, waren de stichters en de drijvende krachten van deze groep vrienden, die aanvankelijk hun idealen, voorkeuren voor muziek, kunst en filosofie deelden. Maar spoedig ontdekten ze ook hun gemeenschappelijke haat jegens Adolf Hitler, het Derde Rijk en de Gestapo.

De eerste "leden" van de groep waren afkomstig uit de conservatieve middenklasse en Hans, Alex en Jürgen (George) Wittenstein werden spoedig vervoegd door Christoph Probst (1919-1943). Christoph was soldaat, gehuwd en vader van drie kinderen en zeer geliefd door iedereen. Willi Graf (1918-1943), was eveneens soldaat en student geneeskunde en zeer religieus, die weigerde om bij de Hitlerjugend te gaan en elk contact met de leden ervan meed. In juli 1942 ontdekte de jongere zus van Hans Scholl, Sophie Scholl (1921-1943), de stiekeme activiteiten van haar broer. Sophie was studente biologie en filosofie en was een getalenteerd artieste. Van enorme invloed was ook Kurt Huber (1893-1943) een van hun docenten aan de universiteit en die professor was in Filosofie en Psychologie. Spoedig zou ook Huber deelnemen aan de acties van zijn studenten.

Lees er alles over op http://www.thepiano.tk
Oud 22 oktober 2003, 15:47   #2
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad ware helden. Bestaat ook een prima film over. Ik zag die onlangs toen ik in de buurt van München was. De dag erna was er in München een mars van neonazi's ...
Oud 22 oktober 2003, 16:49   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Hadden wij hier niet de Witte Brigades? Is dat vergelijkbaar met de helden van de Witte Roos??
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2003, 17:22   #4
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Hadden wij hier niet de Witte Brigades? Is dat vergelijkbaar met de helden van de Witte Roos??
Nee, niet echt. Dan zitten Die Edelweißpiraten en Die Rote Kapelle dichter in die richting. Daar komt ook nog een stukje over
Oud 22 oktober 2003, 17:23   #5
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Inderdaad ware helden. Bestaat ook een prima film over. Ik zag die onlangs toen ik in de buurt van München was. De dag erna was er in München een mars van neonazi's ...
Ja, intriest vind ik dat.
Oud 3 december 2003, 18:55   #6
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Nieuw op thePiano's website: http://www.thepiano.tk

[size=6]Die Weiße Rose - studentenprotest tegen de nazi's in München [/size]
[list]
[size=5]De Witte Roos[/size]

München, 24 juli 1942: Hans en Sophie Scholl met Christoph Probst
Lees er alles over op http://www.thepiano.tk
Voorbije weekeinde 29/30 november werd in Duitsland een poll gehouden op de Duitse TV-zender ZDF, wie de 'grootste Duitser aller tijden' was.
http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/29/0,...079933,00.html

Konrad Adenauer viel de eer te beurt.

Verrassend genoeg kwamen Hans en Sophie Scholl van De Witte Roos uit op de vierde plaats v/d Duitsers aller tijden!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be