Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2007, 16:12   #21
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Pietje en religieuze fundamentalisten. Een front.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 16:13   #22
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het salafisme is de strikte beleving van islam waar fikh( juridische regels) en charia( wetgeving) centraal staan.
De islam wordt ontdaan van cultrele invloeden, en salaaf staat voor de zuivere weg naar de bron.
Tariq Ramadan is een salafist en zet het denken uiteen in het boek ''Westerse moslims en de toekomst van islam''.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 16:26   #23
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het salafisme is de strikte beleving van islam waar fikh( juridische regels) en charia( wetgeving) centraal staan.
De islam wordt ontdaan van cultrele invloeden, en salaaf staat voor de zuivere weg naar de bron.
Tariq Ramadan is een salafist en zet het denken uiteen in het boek ''Westerse moslims en de toekomst van islam''.
Vooruit dan maar, alweer een nieuwe stroming? Ik moet altijd hard lachen als ik dingen hoor als "strikte beleving" en "zuivere weg naar de bron". Dat gaat immers altijd gepaard met het veroordelen van mensen die geen zin hebben in die nonsens. Leef hoe je wil, maar dring je leefgewoontes - die dan meestal nog nergens op slaan en niets meer of minder zijn dan sektes met hun bijbehorende interpretaties, regelneverijen en complete debiliteiten - niet op. Dit geldt voor mij voor alle religies trouwens.
Oud 30 maart 2007, 16:39   #24
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Salafisten zijn geen nieuwe stromimng hoor, wel zijn er orthodokse, en hervormingsgezinde salafisten.
Oud 30 maart 2007, 16:41   #25
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Salafisten zijn geen nieuwe stromimng hoor, wel zijn er orthodokse, en hervormingsgezinde salafisten.
Mja, ik had er alleszins nog nooit van gehoord. Nieuw voor mij dan toch.
Oud 30 maart 2007, 16:48   #26
PAJOT
Banneling

Standaard

Extremisme moet uiteraard bestreden worden, zowel het religieuze als het antireligieuze fanatisme. Maar het loont meer de moeite samen te ijveren daarvoor met die grote moslimgemeenschap die in België bestaat dan te denken in vijandbeelden. Het is een gemeenschappelijk strijd waarbij de ene de andere nodig heeft om te slagen opdat het extremisme niet zal zegevieren.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 30 maart 2007 om 16:50.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 17:31   #27
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Weer een artikel van de vent van Sandra Coolen... Belien.
Het is weer een aaneenschakeling van verdachtmakingen.
Hoe groot de salafisten zijn en hoe gevaarlijk is hier niet duidelijk.
Het is natuurlijk zo dat deze mevrouw daadwerkelijk bestaat, en dat ze tussen twee vuren is terechtgekomen: dat zal wel.
In hoeverre dit alles haar eigen paranoïa betreft, of een inval en een bezetting van de Salafisten zal me niet enkel benieuwen: dat moet worden gecheckt, alhoewel...
Als er een zekere naam onder een artikel staat, beschouwt Feremans, de z
man zonder vooroordelen, het al meteen als een fabeltje.

Citaat:
Naar mijn vermoeden zal er wel eens gekeken zijn naar haar verhaal. En is er allicht een stukje overdrijving in haar story. Ik zie in mijn persoonlijke ervaring geen enkele sympathie bij onze Nieuwe Belgen (Nieuwe Vlamingen?) voor extremistische groepjes, die hen enkel een slechte naam geven en die doorgaans even realistisch zijn als de tegenhangers (evenknieën?) hiervan, zoals "blood and honour" dat zijn.
Die extremistische groepen zijn er inderdaad. Ik zou ze niet overdrijven, want als bewoner van een moslimwijk, zie ik dagdagelijks sporen van de radicale islam in onze streken.
Niet alle moslims zijn even radicaal, maar ik stel met veel plezier vast dat het masker van de gevaarlijke islam in onze samenleving stilaan valt.

Citaat:
VB broodschrijvers zoals Belien bezorgen ons in het buitenland een slechte naam, door de teksten van misschien zelf ontgoogelde, misschien zelf zieke mensen een internationaal belang toe te kennen.
Tja, een slechte naam in het buitenland? Moet ons land daar van wakker liggen? Hebben we niet genoeg binnenlandse problemen op te lossen, die ons palmares wat kunnen zuiveren.

Citaat:
Indien we telkens een oproerkraaier van het VB ons gaat zwartmaken in het buitenland moeten "verontrust" reageren wordt dit binnenkort een nieuwe hobby van het VB, om ons land te saboteren.
Daar waar ik anders zou zeggen: "Vooruit, zet er een onderzoeksteam op en sla die leugens dan met feiten en argumenten plat, je kan nooit weten" zou ik nu zeggen: laten liggen die troep, want als het van die kant komt kan je er op rekenen dat het een scheet in een flesje is.
Ik heb dat verhaal van die mevrouw al meermaals tegengekomen en niet enkel uit de pen van Beliën.

Citaat:
Indien dan een bom barst: dat is dan omdat er zoveel leugens verteld zijn dat de waarheid niet langer te achterhalen valt.
Als de bom barst, kruip dan maar mooitjes in je schuilkelder. Ik vrees dat oogkleppendragers als jij nog het hardst onder alles zullen lijden. Geef toe dat je weinig vrienden zal hebben. Wie heb je nog niet zwartgemaakt hier? Je valt zelfs mensen van je eigen partij aan.
Oud 30 maart 2007, 18:11   #28
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Indien die salafisten een realiteit zijn dan zal de staatsveiligheid daar wel een oogje op houden en ingrijpen wanneer nodig. Hopen we dan maar.
Valt de dienst "staatsveiligheid" niet onder Flahout's bevoegdheid? If so, then we truly are fucked....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 18:17   #29
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
Extremisme moet uiteraard bestreden worden, zowel het religieuze als het antireligieuze fanatisme. Maar het loont meer de moeite samen te ijveren daarvoor met die grote moslimgemeenschap die in België bestaat dan te denken in vijandbeelden. Het is een gemeenschappelijk strijd waarbij de ene de andere nodig heeft om te slagen opdat het extremisme niet zal zegevieren.
Antireligieus fanatisme? Wat Waar Hoe Wanneer & waar word ik lid?
Voor de rest heb je wel gelijk
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 30 maart 2007, 18:47   #30
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het heeft geen enkele zin om radicale islam enkel als onderwerp voor staatsveiligheid te beschouwen.
Je moet kijken naar de maatschappelijke gevolgen en invloed van hun boodschap, en niet enkel naar het'' eindproduct''.
Oud 30 maart 2007, 18:50   #31
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Akkoord hoor. Salafia is inderdaad de leer die een strikte naleving van de regels zoals ze werden toegepast door de vrome voorvaders (= de Selefiya, vandaar het woord Salafist) voorstaat. Maar ook binnen de mensen die dit nastreven heb je dus verschillende categorieën. Tariq Ramadan noemt zichzelf bijvoorbeeld een 'reformistisch salafist'. Het is denk ik moeilijk een onderscheid te maken tussen gewone moslims en mensen die zichzelf salafia noemen. Het is overigens 'not done' om te stellen dat je tot de salafia behoort. Je zult weinig moslims vinden die daar openlijk voor uitkomen. De meesten zeggen gewoon dat ze de weg van 'Ahl Sunna' (de mensen van de Sunna) volgen.
Oud 30 maart 2007, 18:52   #32
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het heeft geen enkele zin om radicale islam enkel als onderwerp voor staatsveiligheid te beschouwen.
Je moet kijken naar de maatschappelijke gevolgen en invloed van hun boodschap, en niet enkel naar het'' eindproduct''.
Het probleem is dat mensen als Yusuf Qaradawi en vele andere religieuze leiders uit het Midden-Oosten veel te veel invloed hebben op moslims hier. Qaradawi bijvoorbeeld stelt dat Moslims in de Westerse maatschappij hun eigen 'ghetto' moeten bewerkstelligen, min of meer zoals de Joden hebben voorgedaan. Integratie (en ik heb het NIET over assimilatie) is in een dergelijke visie quasi onmogelijk.
Oud 30 maart 2007, 18:59   #33
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Hey, moest het van mij afhangen religie zou verboden zijn
Oud 30 maart 2007, 19:05   #34
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
VB broodschrijvers zoals Belien bezorgen ons in het buitenland een slechte naam, door de teksten van misschien zelf ontgoogelde, misschien zelf zieke mensen een internationaal belang toe te kennen.
Wat is "ontgoogelen? Is dat www.google.be wegnemen uit je browser, zoals in "ik heb firefox eens goed ontgoogeld, zie"?
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 21:18   #35
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ramadan is een hervormingsgezinde salafist.
Zijn grootvader stichtte mee het Egyptisch broederschap,vandaar de sterke link tussen salafisten en Egyptisch broederschap.
Salafisten hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken en wijze van aanpak,waarbij ze moderne middelen zoals internet gebruiken om jongeren niet allen te adviseren over de juiste weg in islam( wat van mij best mag) maar houden ook gesloten zittingen waar het westen wordt afgeschilderd als provocerende vijand van de islam.

Die agenda, daar komt maar geen aandacht voor de de invloed is in wijken duidelijk te merken.
Dat is vooral zorgwekkend omdat jongeren ook crimineel gedrag zo gaan verantwoorden, want vooral jongeren die met zichzelf geen blijf weten worden aangetrokken.
Pikken van ongelovigen wordt beschouwd als oorlogsbuit, evenals pikken op school, je kunt het zakgeld van je ouders toch niet uitgeven aan wat haraam is?
Ook dealen is niet erg, zolang het maar niet aan moslims is.

Salafisme gaat ervan uit dat de omgeving zich hoort aan te passen aan hun beleving van zuivere islam die ook een politiek en sociaal luik inhoudt.
Bovendien trekken salafisten voor de top hoog opgeleiden aan, zij zijn de meest ambitieuze groepen binnen de moslimgemeenschap en goed gestructureed met middelen die vaak niet van de overheid komen.

Wie niet tot hen behoort is in zekere zin de vijand, omdat een regering die niet religie als uitgangspunt heeft, zich in het huis van oorlog plaatst, dar al harb.
Dat is een vrij oude theorie, andere moslims zien dit niet zo, voor hen is dar al harb een gegeven wat slaat op veiligheid die in Europa in het algemeen voor moslims net als andere burgers gegarandeerd is.
Salafisten gebruiken het Palestina conflict om jongeren op te zetten, dat is af te leiden uit de uitspraken van jongeren die incidenten met politie steevast vergelijken met het Joods Palestijnse conflict.
Oud 30 maart 2007, 21:36   #36
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde

koewachtenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Niet akkoord Antoon. Onze politici hebben de strijd tegen het moslimextremisme nooit aangebonden.
Met deze stelling kan ik het niet meer dan eens zijn.
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 22:34   #37
sodoirt
Banneling

Standaard

Citaat:
Weer een artikel van de vent van Sandra Coolen... Belien.
Het is weer een aaneenschakeling van verdachtmakingen.
Hoe groot de salafisten zijn en hoe gevaarlijk is hier niet duidelijk.
Het is natuurlijk zo dat deze mevrouw daadwerkelijk bestaat, en dat ze tussen twee vuren is terechtgekomen: dat zal wel.
In hoeverre dit alles haar eigen paranoïa betreft, of een inval en een bezetting van de Salafisten zal me niet enkel benieuwen: dat moet worden gecheckt, alhoewel...

Naar mijn vermoeden zal er wel eens gekeken zijn naar haar verhaal. En is er allicht een stukje overdrijving in haar story. Ik zie in mijn persoonlijke ervaring geen enkele sympathie bij onze Nieuwe Belgen (Nieuwe Vlamingen?) voor extremistische groepjes, die hen enkel een slechte naam geven en die doorgaans even realistisch zijn als de tegenhangers (evenknieën?) hiervan, zoals "blood and honour" dat zijn.

Indien we telkens een oproerkraaier van het VB ons gaat zwartmaken in het buitenland moeten "verontrust" reageren wordt dit binnenkort een nieuwe hobby van het VB, om ons land te saboteren.
Daar waar ik anders zou zeggen: "Vooruit, zet er een onderzoeksteam op en sla die leugens dan met feiten en argumenten plat, je kan nooit weten" zou ik nu zeggen: laten liggen die troep, want als het van die kant komt kan je er op rekenen dat het een scheet in een flesje is.

Indien dan een bom barst: dat is dan omdat er zoveel leugens verteld zijn dat de waarheid niet langer te achterhalen valt.
In plast van zonder enige kennis van zaken uit je nek te lullen zou je er beter aan doen het boek van Hind Fraihi te lezen. Zij schrijft eigenlijk dat hetzelfde gaande is in Brussel. In de Telegraaf (en andere Nederlandse kranten ) staan ook al artikelen die hetzelfde verschijnsel in Nederland (Amsterdam en Rotterdam) aankaarten. Misschien moet je dan ook je licht eens gaan opsteken over wat er in Liverpool gebeurd. Maar voor jou zal het wel allemaal "toeval" zijn
sodoirt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2007, 22:41   #38
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koewachtenaar Bekijk bericht
Met deze stelling kan ik het niet meer dan eens zijn.
Ik eerlijk gezegd ook.
Oud 30 maart 2007, 23:55   #39
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ramadan is een hervormingsgezinde salafist.
Zijn grootvader stichtte mee het Egyptisch broederschap,vandaar de sterke link tussen salafisten en Egyptisch broederschap.
Salafisten hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken en wijze van aanpak,waarbij ze moderne middelen zoals internet gebruiken om jongeren niet allen te adviseren over de juiste weg in islam( wat van mij best mag) maar houden ook gesloten zittingen waar het westen wordt afgeschilderd als provocerende vijand van de islam.

Die agenda, daar komt maar geen aandacht voor de de invloed is in wijken duidelijk te merken.
Dat is vooral zorgwekkend omdat jongeren ook crimineel gedrag zo gaan verantwoorden, want vooral jongeren die met zichzelf geen blijf weten worden aangetrokken.
Pikken van ongelovigen wordt beschouwd als oorlogsbuit, evenals pikken op school, je kunt het zakgeld van je ouders toch niet uitgeven aan wat haraam is?
Ook dealen is niet erg, zolang het maar niet aan moslims is.

Salafisme gaat ervan uit dat de omgeving zich hoort aan te passen aan hun beleving van zuivere islam die ook een politiek en sociaal luik inhoudt.
Bovendien trekken salafisten voor de top hoog opgeleiden aan, zij zijn de meest ambitieuze groepen binnen de moslimgemeenschap en goed gestructureed met middelen die vaak niet van de overheid komen.

Wie niet tot hen behoort is in zekere zin de vijand, omdat een regering die niet religie als uitgangspunt heeft, zich in het huis van oorlog plaatst, dar al harb.
Dat is een vrij oude theorie, andere moslims zien dit niet zo, voor hen is dar al harb een gegeven wat slaat op veiligheid die in Europa in het algemeen voor moslims net als andere burgers gegarandeerd is.
Salafisten gebruiken het Palestina conflict om jongeren op te zetten, dat is af te leiden uit de uitspraken van jongeren die incidenten met politie steevast vergelijken met het Joods Palestijnse conflict.
je zaak is zojuist verloren. Niet bijster slim.
begin te begrijpen waarom men niet meer met je verder wou.
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 00:01   #40
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
je zaak is zojuist verloren. Niet bijster slim.
begin te begrijpen waarom men niet meer met je verder wou.
??

Waarom dan niet ?
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 31 maart 2007 om 00:02.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be