![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#602 | |
|
![]() Citaat:
Voordat ik er de eerste keer naartoe ging heb ik een beginnerscursus Bahasa Indonesia gevolgd (en later de vervolgcursussen). Ik kan je zeggen dat dat zeer aan te raden is. Zodra men merkt dat je de taal ook maar een beetje probeert te spreken, ook al bak je er niets van, is men dolenthousiast. Daardoor ben ik op plaatsen geweest waar niet veel toeristen zullen komen. Zelf ben ik verliefd op het land en op de mensen aldaar. Edit: Tenminste, dat zijn mijn ervaringen. Ik weet niet of Luc hetzelfde heeft meegemaakt maar zo te lezen had hij het daar ook naar zijn zin. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 30 maart 2007 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
Minister-President
|
![]() Dat is dan wel in schril contrast met Vlaanderen, waar je als franstalige probeert Vlaams te spreken om dan gewoon uitgelachen te worden.
![]() |
#604 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In Haarlem bestond de helft van de bevolking uit Vlamingen. En nu nog zegt men in Nederland dat in Haarlem het beste AN wordt gesproken. citaat: Historisch onderzoek Als onderwijsproject heeft de gekozen thematiek veel potentie.. Een voorwaarde voor het beoogde leereffect is natuurlijk wel dat de leerkracht enig historisch onderzoek doet. De activiteiten van zijn leerlingen zal hij moeten kunnen sturen vanuit zijn eigen kennis en inzichten. In het kort. (voorzover van belang bij het onderwerp) De vader van Frans Hals kwam uit Antwerpen, Hij trok, zoals vele anderen, om geloofsredenen naar de Noordelijke Nederlanden Men stelt zijn aankomst op 1582. Vlak daarna wordt Antwerpen ingenomen door de Spaanse troepen die het katholieke geloof in ere willen herstellen. De nog resterende protestanten krijgen de kans om de stad te verlaten. In 1622 bestond bijna de helft van de Haarlemse bevolking uit Vlaamse emigranten. Ze bleken van groot belang voor de stedelijke economie, want ze brachten vakmanschap en handelscontacten mee. Bij aankomst in Haarlem moet Frans Hals zelf enkele jaren oud zijn geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tja wij kunnen Frans correct uitspreken maar als ik een Franstalige de naam van mijn stad hoor zeggen schiet ik ook in de lach ze. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#607 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#608 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
maar 'k heb wel al vaak genoeg het excuus gehoord.. of: jullie spreken beter frans dan ik nederlands.. ![]() heb er met een - franstalige - collega ook een discussie over gehad... Ze spreekt nochtans zeer goed Nederlands, maar 'k heb (of ondertussen: had) het nooit mogen horen.. Gevraagd naar de reden waarom ze nooit Nederlands sprak: "omdat ze schrik heeft uitgelachen te worden omdat ze het niet perfect spreekt".. Want Belgische Franstaligen worden blijkbaar ook wel eens bespot in Frankrijk.. 'k heb geantwoord: jamaar.. dat geldt voor mij toch ook? antwoord in de zin: ja maar jij durft... tja, als ik wil communiceren is er gewoon geen andere keuze: het is je best doen met de beperkte kennis die je hebt of niets... ik heb ook schrik om fouten te maken, om uitgelachen te worden.. maar goed... welke andere optie is er? en sindsdien spreekt ze vaker Nederlands.. ![]() Een gelijkaardige ervaring met een dienster in Brussel (aan het vlaams parlement sic). Nu probeer ik er op te letten in Brussel steeds aan te vangen in het Nederlands. Deze keer dus ook.. We plaatsen een tweede bestelling en het meisje spreekt haperend enkele woorden Nederlands. Ontzettende tongval, maar ook inhoudelijk niet echt jedat.. maar 'k vond het tof dat ze het deed en ik heb dat ook laten blijken.. Er komt een gesprek op gang,waarbij er - deels naar het Frans wordt overgeschakeld (ik ben ook niet van slechte wil.. en ik wil mijn beste Frans, dat ook verre van perfect is, ook wel bovenhalen.).. vertelt het meisje dat ze schrik heeft te worden uitgelachen.. zucht... 'k heb haar gewoon gezegd dat het merendeel van de vlamingen het heus wel op prijs stelt dat ze probeert, ook al zitten er fouten in.. . Ik ken zelf niemand die er nog maar aan zou denken om een ander om die reden uit te lachen... Als iemand mij uitlacht omdat ik zijn of haar taal niet volledig machtig ben, vind ik dat meer over die persoon zeggen dan over mij... Misschien zijn vlamingen in de regel gewoon moediger ![]() ![]() ![]() En ja.. soms kunnen versprekingen best grappig zijn.. en dan? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
|
![]() Citaat:
Was de aanslag in Bali een alleenstaand feit? Laat ons hopen. Ik las ergens dat de welgestelde 'vespa-girls' van vroeger die grote sier maakten nabij de universiteiten en elders in gewaagde westerse kledij nu plaats moesten maken voor strenge moslimkledij. De meerderheid van de moslims zou nu ook de invoering van de sharia wensen. Of het allemaal waar is weet ik niet. Ik weet wel dat het vroeger zeker niet zo was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Vaak waren het rijke Vlaamse kooplieden en ze behoorden tot de elite van de steden. Het heden ontstaat uit het verleden en is de lijdraad voor de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Andere landen hebben trouwens ook allochtonen hoor. Ik hoop dat je betere argumenten hebt. Citaat:
![]() |
![]() |
#612 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
|
![]() Citaat:
Wie hinkt hier achterop? Wat een waanzin! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
|
![]() Citaat:
Ik wens ze in ieder geval veel sukses toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 |
|
![]() Ik meen dat de gekende Delftse tegels Vlaamse wortels hebben, hetzelfde voor Elsevier
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel, hoor, beste vriend. Wat u daar leutert over "Vlaams" als een aparte taal naast het Nederlands is en blijft onzin. Geef mij eens een naam van een taalkundige (en neen, kom niet af met de naam van de persoon die achter die eenmansvereniging zit; hij is immers geen taalkundige) die in geschrift en woord uw stelling ondersteunt. Ik wacht...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() <P>
Citaat:
<P> </P> <P>Dit heeft niets met uw stelling te maken, nl. dat er een Vlaamse taal zou bestaan. Nergens valt dit in die studie te lezen; wel dat er een variatie bestaat binnen het AN en dat er in Vlaanderen in bepaalde milieus een tussentaal wordt gesproken. En dat is juist.</P> <P> </P> |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() <P>
Citaat:
<P> </P> <P>In heel die webstek is er geen enkel wezenlijk verschil te bespeuren. Wel wordt er nogal gehamerd op woordenschatverschillen, terwijl dat geenszins een wezenlijk verschil is en daarenboven is het zo dat de lijst enorm veel fouten bevat.</P> <P> </P> <P>Ik hoor op school jongeren AN, dialect, regiolect, tussentaal... praten naargelang de familie waaruit ze komen en in welk milieu ze zich bevinden. In het verleden ben ik ook op Nederlandse scholen geweest (want ja, onze school is verbroederd met een Nederlandse). Welnu, daar hoorde ik ook een verscheidenheid AN, poldernederlands, dialect, regiolect... In beide gevallen hoorde ik evenwel steeds Nederlands, in allerlei varianten.</P> |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou echter geen rem mogen zijn op een verdere ontwikkeling van ons eigen (taal)onderwijs.
![]() |
![]() |
#620 | |
|
![]() Citaat:
De jeugd maakt tegenwoordig filmpjes in het Frans voor het school en gaat op plezierreis naar Franstalige gebieden, maar ik ken er die in het ASO in het laatste jaar "je parler, nous parler" zeiden en "fem" op vrouw.
![]() |