Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke toekomst verkiest u dan?
Ik ben Belgicist, ik verkies dat Vlaanderen alleen verder bestuurt zonder Nederland. 3 4,41%
Ik ben Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. 7 10,29%
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen. 31 45,59%
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. 27 39,71%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2007, 17:24   #101
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Mijn punt is juist dat ondanks die verschillen Nederland een zeer coherent land is (geografisch gezien, minder wat betreft nationaliteit). Ja, er zijn dus verschillen en dat is ook helemaal niet erg, blijkbaar zijn de verschillen veel kleiner dan de overeenkomsten. Behalve de incidentele malloot die zijn graspol onafhankelijk wil verklaren zijn de sympathieen voor regionale onafhankelijkheid in Nederland erg gering.
Zie post hierboven...

Geografisch zit Zeeuws Vlaanderen echt wel dichter bij Vlaanderen he... als er aan coherentie in Nederland al iets schort (ons achtergebleven gebied noemen ze het daar) is het inderdaad wel in die regio. Ze zoeken echt geen onafhankelijkheid, maar aansluiting bij Vlaanderen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 17:37   #102
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Heu, is het Zeeuwse volkslied niet gebaseerd op angst voor "Belgische" annexatie?
Ik heb echt géén idee... Maar kan die angst wel begrijpen... Maar Vlaanderen is voor hen wel echt niet hetzelfde als Belgie he... voor ons ook niet , moest je daaraan twijfelen

Citaat:
Ik denk dat als zo een aanhechting er komt, dat dat met veel autonomie voor beide zal zijn, en niet met zo een gefoefel aan de grenzen. De mensen in Maastricht voelen zich toch op de eerste plaats (Klein-)Nederlander en niet Groot-Limburger.
Waarom zou er aanhechting komen? Zou dat nuttig zijn? NU zou dat nuttig zijn, om meer stemmen te horen voor een Vlaamse onafhankelijkheid... Eens die verworven, tja... we zitten zowiezo op elkanders schoot, moet dat echt, een samensmelten/aanhechting ?
Als ik dit ten berde breng in de discussie, dan is dat om de grootnederlandse noorderburen een beetje te jennen

Citaat:
Maar ik vind dat we met mensen zoals Eddy B en baseballpolitieker, die resoluut tegen zulke aanhechting zijn, een ding niet mogen vergeten : het gemeenschappelijk doel.
Vlamingen bekampen mekaar al genoeg.
Jaaaa, Volledig mee eens, maar de titel van deze discussie is dan ook: wat als het zover is... Natuurlijk zijn daar verschillende meningen over. We "bekampen" dan elkaar, maar als we elkaar tegenkomen, gaan we wel samen ene drinken he...

.
Oud 1 april 2007, 18:17   #103
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nee, je "begrijpt" dat helemaal niet verkeerd. Je verstaat het alleen een beetje anders. Ik was het ironie icoontje niet tegengekomen/vergeten...

Maar inderdaad, ik kom (on)regelmatig in Zeeuws Vlaanderen, en daar hoor ik toch dikwijls dat ze zich meer verbonden voelen met de Vlamingen, dan met de rest van Nederland. Zelfs nu met die "klotetunnel"(sic), zoeken ze hun vertier eerder en liever hier, dan noordelijker. Ze spreken en denken daar ook vlaamser. En kijken er inderdaad naar uit om zich bij ons te kunnen aansluiten. ALS we onafhankelijk zouden zijn.

Ik ben niet direct voorstander van zulk een motie. Maar als daar goede redenen zouden voor bestaan, zijn we wel verplicht de verzuchtingen van dat volk onder de loep te nemen...

BTW, had je echt niet kunnen knippen in je citaat

Ik kan wel knippen, geen probleem. Maar soms knippen mensen en wordt hetgeen gezegd is uit de context getrokken.
Oud 1 april 2007, 18:22   #104
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, je "begrijpt" dat helemaal niet verkeerd. Je verstaat het alleen een beetje anders. Ik was het ironie icoontje niet tegengekomen/vergeten...

Maar inderdaad, ik kom (on)regelmatig in Zeeuws Vlaanderen, en daar hoor ik toch dikwijls dat ze zich meer verbonden voelen met de Vlamingen, dan met de rest van Nederland. Zelfs nu met die "klotetunnel"(sic), zoeken ze hun vertier eerder en liever hier, dan noordelijker. Ze spreken en denken daar ook vlaamser. En kijken er inderdaad naar uit om zich bij ons te kunnen aansluiten. ALS we onafhankelijk zouden zijn.
Werkelijk, dat kan ik me niet voorstellen hoor....
Hoor je aan hun accenten dat zij Vlaams zijn?
Oud 1 april 2007, 19:21   #105
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Werkelijk, dat kan ik me niet voorstellen hoor....
Hoor je aan hun accenten dat zij Vlaams zijn?
Kan je je dat niet voorstellen? Ga saar dan eens met wat mensen praten he. Ik kom hier echt niet zomaar een potje liegen hoor.

Ja, sommigen hebben een uitgesproken vlaams accent. Komen die teveel naar Vlaanderen misschien? Anderen hebben een duidelijk nederlands accent.. Ik vraag niet aan iedereen waar ze juist vandaan zijn of woonachtig zijn. Maar ze stellen duidelijk dat ze van Zeeuws Vlaanderen zijn.

.
Oud 1 april 2007, 19:27   #106
evilbu

Standaard

Citaat:
Kan je je dat niet voorstellen? Ga saar dan eens met wat mensen praten he. Ik kom hier echt niet zomaar een potje liegen hoor.
Dus jij zegt dat ze niet bij België zouden willen maar wel bij de republiek Vlaanderen?

Citaat:
Ja, sommigen hebben een uitgesproken vlaams accent. Komen die teveel naar Vlaanderen misschien? Anderen hebben een duidelijk nederlands accent.. Ik vraag niet aan iedereen waar ze juist vandaan zijn of woonachtig zijn. Maar ze stellen duidelijk dat ze van Zeeuws Vlaanderen zijn.
Spreken zij met "ge" en "gij"?

Er zijn studenten die naar Gent komen uit ZeeuwsVlaanderen. Die hebben wel een zielige verbinding met een bus of zo.
Zouden we aan moeten werken.
Oud 1 april 2007, 20:27   #107
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus jij zegt dat ze niet bij België zouden willen maar wel bij de republiek Vlaanderen?
Inderdaad

Citaat:

Er zijn studenten die naar Gent komen uit ZeeuwsVlaanderen. Die hebben wel een zielige verbinding met een bus of zo.
Zouden we aan moeten werken.
Ehhh...ik twijfel, maar sommigen wel dacht ik. Die van Terneuzen en omstreken dacht ik wel. Zal eens beter opletten in de komende weken. Maar je zal zien... zal misschien weer effe duren voor ik weer in die streek moet zijn...

We zouden wel aan betere internationale busverbindingen kunnen werken, maar er moet ook voldoende vraag zijn he... Die verbindingen werken in twee richtingen.... wij toeristen naar daar, zij naar hier...

Ik herinner me nog uit mijn jeugd dat we met de auto met mijn grootouders naar Axel naar de markt reden... Dat was toen een toeristische trip voor veel vlamingen.

.
Oud 1 april 2007, 23:25   #108
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Laat Zeeuws Vlaanderen maar deel blijven uitmaken van de beschaving hoor.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 07:23   #109
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Neobelgicist??? no thanks. Vlaming. Ik check dan ook niet de nationaliteit van de reageerders, maar ga eerder af op de reactie... mea culpa?
Ken je de Türingtest? Dat is een test om te zien of een machine artificieel intelligent is of niet. Je stelt vragen aan de PC en aan een echte gebruiker en als je de echte gebruiker er niet kan uithalen, is de test geslaagd.

Feitelijk heb je een soortgelijke test in het voordeel van Piet Hein doen uitslaan: je kon niet zeggen of hij "Ollander" was of "Vlaming"...
Oud 2 april 2007, 07:33   #110
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Hmmm, ik heb hier net wat opgemerkt wat niet erg proper is: De Nederlanders kunnen gewoon meestemmen in de poll.... Tja, dat vervalst de cijfers eigenlijk wel he....

We zouden opnieuw moeten beginnen, en apart: Ik ben NLander en verkies....

Zoals de zaken nu staan is de poll waardeloos om de mening van vlamingen te kennen...

.
Oud 2 april 2007, 07:51   #111
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmmm, ik heb hier net wat opgemerkt wat niet erg proper is: De Nederlanders kunnen gewoon meestemmen in de poll.... Tja, dat vervalst de cijfers eigenlijk wel he....

We zouden opnieuw moeten beginnen, en apart: Ik ben NLander en verkies....

Zoals de zaken nu staan is de poll waardeloos om de mening van vlamingen te kennen...
Als ik it draadje doorlees dan denk ik (Nederlander),wij kunnen beter een confederatie aangaan met de Scandinavische landen.
Een Latijns land als Belgie past niet bij ons.
De Benelux is al terziele ,over Europa denken we anders en onze prostestants, humanistisch en atheistische mentaliteit past niet bij Vlaanderen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 08:01   #112
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Als ik it draadje doorlees dan denk ik (Nederlander),wij kunnen beter een confederatie aangaan met de Scandinavische landen.
De Benelux is al terziele ,over Europa denken we anders en onze prostestants, humanistisch en atheistische mentaliteit past niet bij Vlaanderen.
Het aantal Flaminganten met een anti-Hollands ressentiment, zijn , hoewel niet onbelangrijk , een minderheid.
De meeste Flaminganten zijn een of andere vorm van politieke samenwerking wel genegen.
Oud 2 april 2007, 08:10   #113
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat heeft dat nu weer te maken met Vlaams/Nederlands.
In het Authentiek West-Vlaams(dus zonder beinvloeding van Brabants/Antwerps) spreekt men over jü/jün/junder/... dus zonder de Brabantse gij/ge/...
Oud 2 april 2007, 08:10   #114
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ahum, ik hoop dat mijn reacties niet diegene waren die je dat deed besluiten... Hoewel je spreekt van Belgie... da is niet Vlaanderen he...

Ik ben zeer voorstander van een samenwerking met Nederland. SAMENWERKING. Confederatie gaat me wat ver... Plots kunnen er van bovenaf weer wetten worden opgelegd die een bepaalde groep niet zinnen... No thanks

Dat is ook het prachtige idee van de EU zoals ze NU is. ELK land moet instemmen met een maatregel, of die bestaat niet. Dat is bedoeld om bevolkingsgroepen te beschermen tegen maatregelen die niet passen in een bepaalde cultuur. DAT ZOU ZO MOETEN BLIJVEN

Je kan dan wel denken dat het apparaat log wordt met zoveel landen die kunnen tegenstemmen, maar de ziekte van de eu IS DAT ZE TEVEEL AAN REGELGEVING DOET, en teweinig aan sturing. Men zou beter aan een grondwet werken, regel per regel. ZONDER betutteling. Een samenwerking is tof onder volken, ze plots onder dezelfde rare wetten plaatsen, totaal uit den boze.

Teveel vreiheden zijn ons zo ontnomen, omdat men ergens anders het anders doet, moet het dan overal zo maar... tja, een douane unie is tof, maar de rest...

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 2 april 2007 om 08:13.
Oud 2 april 2007, 10:48   #115
evilbu

Standaard

Citaat:
Zeg, omdat er hier een kerel zulke zaken zit te zeggen, blaas jij het al op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Wat heeft dat nu weer te maken met Vlaams/Nederlands.
In het Authentiek West-Vlaams(dus zonder beinvloeding van Brabants/Antwerps) spreekt men over jü/jün/junder/... dus zonder de Brabantse gij/ge/...
Komaan, in Nederland zegt men toch veel vaker "je" en "jij"
Ik gebruik in schrijftaal altijd "je/jij", maar met vrienden en familie altijd "ge/gij".
Oud 2 april 2007, 12:47   #116
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gelukkig hebben de meeste Noord-Nederlanders meer zin voor realisme dan jij.
Citaat:
Deze uitspraak bewijst alleen dat je niets afweet van België.
Citaat:
In de Europse context heeft de Benelux natuurlijk aan gewicht verloren. Maar ze bestaat nog altijd. En levensbeschouwelijke verschillen kunnen heel gemakkelijk overbrugd worden. Getuige het meer libertijnse Zuid-Nederland en het overwegend streng-protestantse Noorden. Wat bedoel je trouwens met "humanistisch"? Denk je dat dit begrip in Vlaanderen niet toegepast wordt?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 14:06   #117
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht
Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke toekomst verkiest u dan?
Ik verkies een republiek, gedaan met de monarchie.
Oud 2 april 2007, 14:21   #118
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Komaan, in Nederland zegt men toch veel vaker "je" en "jij"
Ik gebruik in schrijftaal altijd "je/jij", maar met vrienden en familie altijd "ge/gij".
ik gebruik in schrijftaal u/ge/gij, in spreektaal enkel en alleen ge/gij

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 april 2007 om 14:22.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 14:24   #119
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik gebruik in schrijftaal u/ge/gij, in spreektaal enkel en alleen ge/gij
Ik niet, ik hou van mijn taal. Ga jij me zeggen dat jij in schrijftaal alle spellingsregels kent (ge werdt, werdt gij...) van de "ge" vorm?
Oud 2 april 2007, 14:44   #120
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nog een keer: Ondanks de ''verschillen'' vormen we al een hele tijd de facto een confederatie op cultureel gebied. En? Valt mee heh?
De Brabanders, Limburgers en Vlamingen van Nederland klagen al sinds 1815 nog steeds over de Hollanders.
Zij voelen zich nog steeds als katholieken achtergesteld en waarschijnlijk misdeeld omdat ze de 200 jaar Republiek niet hebben meegeregeerd.
Dus de Vlamingen van Belgie zullen zeker nog 200 jaar nodig hebben om aan de Hollanders te wennen.
Twee apparte staten Nederland en Vlaanderen ,met een culturele samenwerking ,lijkt me toch beter.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be