Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2007, 16:58   #601
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Een zeer interessant interview in Knack deze week :
http://www.knack.be/nieuws/wereld/-d...ticle2290.html

Citaat:
'Deze oorlog was geen vergissing'

28/03/2007 14:21
Vier jaar na het begin van de bombardementen op Irak maakt Noam Chomsky de balans op. Een exclusief gesprek met de man die al ruim 30 jaar het geweten van Amerika probeert te zijn.
Behalve van de transformationeel-generatieve grammatica waarmee hij als linguïst geschiedenis schreef, is Noam Chomsky uiteraard ook - en misschien vooral - bekend als politiek denker en antioorlogsactivist.

Anderhalf jaar geleden werd hij door de lezers van het Britse maandblad Prospect en het Amerikaanse Foreign Policy nog verkozen tot the world's top public intellectual - 's werelds belangrijkste publieke intellectueel.

'Maar in de VS heeft haast niemand daar aandacht aan besteed', zegt hij tijdens een kort telefoongesprek met Knack. 'Het is hier heel erg stil rond mij. Mijn standpunten zijn niet erg populair.'

U bent toch niet de enige die de oorlog in Irak bekritiseert?
NOAM CHOMSKY: Natuurlijk niet. Linkse intellectuelen hebben er uiteraard geen probleem mee dat ik de oorlog bekritiseer, want dat doen en deden zij ook. Het punt is dat ik de oorlog op een fundamenteel ándere manier bekritiseer. Ik zeg datgene waarvan ik denk dat het de waarheid is, namelijk dat de oorlog in Irak geen vergissing was, maar gebaseerd was op rationele overwegingen en berekeningen, die op hun beurt teruggaan op compleet verkeerde vooronderstellingen die toevallig wel geaccepteerd worden door zowat de gehele intellectuele klasse.

Welke vooronderstelling bedoelt u dan precies?
CHOMSKY: Dat wij zogezegd deze oorlog moeten winnen. Dat onze overwinning een kwestie van rechtvaardigheid zou zijn. En dat de enige vraag is of we die overwinning kunnen behalen tegen een aanvaardbare kostprijs voor onszelf. En dat aanvaard ik niet. Ik aanvaard niet dat iedereen ervan lijkt uit te gaan dat de Verenigde Staten de eigenaar van de hele wereld zijn. Ik aanvaard niet dat ook de linkse intellectuelen de staatsmacht dienen door de fundamentele uitgangspunten van die staat te accepteren, namelijk: dat deze oorlog een rechtvaardig doel dient, dat de bedoeling waarmee deze oorlog is begonnen van nobele aard was... Ik beweer dat die uitgangspunten niet deugen. En dat het doel en de bedoelingen van deze oorlog helemaal niet nobel zijn.

Ik beweer dat deze oorlog wordt gevoerd vanuit een volstrekt helder en rationeel imperialistisch oogpunt, net zoals dat het geval was in Vietnam. Met nobele bedoelingen of welke vorm van rechtvaardigheid dan ook heeft en had het allemaal niets te maken.

En wat is volgens u de reden voor de oorlog in Irak?
CHOMSKY: Irak werd aangevallen omdat het zich in het hart bevindt van een regio met een van 's werelds grootste energievoorraden. En nu zit alles vast, want de VS kunnen niet blijven en ze kunnen niet vertrekken. Als ze vertrekken, kunnen ze niet zomaar een dictatuur installeren om de zaken voor hen te regelen.

Nee, als de VS Irak verlaten, zal het land toch een min of meer onafhankelijke koers kunnen varen, en dat is een absolute nachtmerrie voor de VS. Het zou immers betekenen dat die enorme olievoorraden onder controle zullen komen van de sjiieten in het zuiden, wat de relaties tussen Irak en Iran, en de relaties met de sjiieten in Saudie-Arabië ongetwijfeld ten goede zal komen. Kunt u zich dat voorstellen, een onafhankelijk sjiitisch machtsblok dat die olievoorraden controleert?

Bestaat het risico dat de VS straks Iran beginnen te bombarderen?
CHOMSKY: De kans is klein, want iedereen is ertegen, tot en met het leger en de inlichtingendiensten. Maar misschien doen ze het tóch, want momenteel zitten ze vast. Ze zijn de gevangenen geworden van hun eigen retoriek. Dus ze zijn zo wanhopig dat ze misschien alsnog beslissen om Iran aan te vallen. Het helemaal uitsluiten, kun je nooit.
Joël De Ceulaer
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 00:05   #602
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

ex-FBI agent enkele weken terug verdwenen in Iran

Citaat:
WASHINGTON (Reuters) - The United States is asking Iran to provide information about a former FBI agent believed to have gone missing several weeks ago while on private business there, U.S. officials said on Monday.

State Department spokesman Sean McCormack said the family and employer of the man reported him missing and the State Department was sending an official inquiry to Iran via Swiss diplomats, who act as a go-between with Tehran because the two countries do not have diplomatic relations.

"His family and his employer are seeking to determine exactly where he is," McCormack said, declining for privacy reasons to provide any details on the man or his employer.

The FBI confirmed the missing man had worked for the FBI more than a decade ago but said he was not in Iran on any official business and his work at the agency had not focused on Iran.

"The individual is not an FBI contractor. Furthermore, the individual's primary assignments in the FBI focused on criminal matters, such as traditional organized crime," the FBI said in a statement.

"At this time, there are no indications that this matter should be viewed other than as a missing person case," the FBI added.

McCormack also emphasized the American was in Iran on private business and was not working for the U.S. government.
http://news.yahoo.com/s/nm/20070402/...dVhZRTdD6s0NUE

Komt dit weer ff goed uit kwestie van timing met de Britse soldaten en zo. Volgens mij is men nu goed bezig met het opstapelen van excuses. Oorlag staat al lang vast. Ik durf me zelfs al stilaan af te vragen wie de volgende gaat zijn. Syrië?
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 07:07   #603
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
ex-FBI agent enkele weken terug verdwenen in Iran

http://news.yahoo.com/s/nm/20070402/...dVhZRTdD6s0NUE

Komt dit weer ff goed uit kwestie van timing met de Britse soldaten en zo. Volgens mij is men nu goed bezig met het opstapelen van excuses. Oorlag staat al lang vast. Ik durf me zelfs al stilaan af te vragen wie de volgende gaat zijn. Syrië?
Komt goed uit? Wie heeft beslist om deze militairen vast te houden? De britten? Heeft niets met excuses te maken, Iran maakt de keuze en heeft heel de zaak in handen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 09:07   #604
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Komt goed uit? Wie heeft beslist om deze militairen vast te houden? De britten? Heeft niets met excuses te maken, Iran maakt de keuze en heeft heel de zaak in handen.
Oud 3 april 2007, 09:10   #605
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Een zeer interessant interview in Knack deze week :
http://www.knack.be/nieuws/wereld/-d...ticle2290.html
idd
Oud 3 april 2007, 09:11   #606
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Is dat je tegenargument?

Wat moet Iran nu doen volgens jou dan? En wat moeten de Britten doen volgens jou?
Oud 3 april 2007, 09:16   #607
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat moet Iran nu doen volgens jou dan? En wat moeten de Britten doen volgens jou?
Stoppen?
Oud 3 april 2007, 12:14   #608
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stoppen?
Met wat?
Oud 3 april 2007, 12:19   #609
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met wat?
Scheinhijlighijd?
Oud 3 april 2007, 13:32   #610
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo zie je maar. Het lijkt allemaal zo doorzichtig, maar blijkbaar werken de trukjes. Het levende bewijs hierboven in de quote.

Laatst gewijzigd door KrisKras : 3 april 2007 om 13:33.
Oud 3 april 2007, 14:30   #611
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Scheinhijlighijd?
En het vasthouden van militairen...
Oud 3 april 2007, 14:32   #612
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zie je maar. Het lijkt allemaal zo doorzichtig, maar blijkbaar werken de trukjes. Het levende bewijs hierboven in de quote.
De trukjes werken om wat te bereiken volgens jou? Weer een stapje dichter bij een oorlog? Het is iran die hier mensen gevangen houd é, je weet wat je zou zitten brullen hier indien de Britten Iranezen zou vasthouden en ze bekentenissen zouden laten afleggen op tv é.
Oud 3 april 2007, 14:33   #613
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
De trukjes werken om wat te bereiken volgens jou? Weer een stapje dichter bij een oorlog? Het is iran die hier mensen gevangen houd é, je weet wat je zou zitten brullen hier indien de Britten Iranezen zou vasthouden en ze bekentenissen zouden laten afleggen op tv é.
Doe eens niet alsof je me kent Sigmund.
Ipv wat onozel mensen persoonlijk te komen aanvallen kun je beter eens je ogen open doen en constructief meewerken aan de discussie. Je hoeft daarom niet akkoord te gaan met wat wordt geclaimed, maar dit is ronduit belachelijk he.

Laatst gewijzigd door KrisKras : 3 april 2007 om 14:35.
Oud 3 april 2007, 14:40   #614
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe eens niet alsof je me kent Sigmund.
Ipv wat onozel mensen persoonlijk te komen aanvallen kun je beter eens je ogen open doen en constructief meewerken aan de discussie. Je hoeft daarom niet akkoord te gaan met wat wordt geclaimed, maar dit is ronduit belachelijk he.
Ik val niemand persoonlijk aan.

T'is daarom dat je al de rest van de posting links laat liggen Zeer constructief ja.

Laatst gewijzigd door illwill : 3 april 2007 om 14:40.
Oud 3 april 2007, 14:42   #615
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik val niemand persoonlijk aan.

T'is daarom dat je al de rest van de posting links laat liggen Zeer constructief ja.
Dit mijn beste vriend begint serieus te lijken op 'double-think' zoals in 1984
Oud 3 april 2007, 14:43   #616
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit mijn beste vriend begint serieus te lijken op 'double-think' zoals in 1984
opnieuw heel constructief voor de discussie.
Oud 3 april 2007, 15:27   #617
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De amerikanen houden wel 5 iraanse diplomaten gevangen sinds januari :

Bron.

Citaat:
Hope for release of diplomats detained by US
Sunday, March 18, 2007 - IranMania.com

LONDON, March 18 (IranMania) - Five Iranian diplomats detained during an American raid in northern Iraq last January could be released as early as next week, Iran's ambassador said.
Hassan Kazemi Qomi said US officials had informed Iranian delegates at a weekend security conference here that they were in ?the final stage? of the investigation into the case, AP reported.
Qomi said he hoped the five could be released before the Iranian New Year, which falls on March 21, AP reported.
The release of the five could pave the way for more cooperation between Tehran and Washington on stabilizing Iraq. Delegates of the two nations held their first direct talks in years at the Baghdad conference that also brought together Iraq?s five other neighbors to discuss resolving the Iraq crisis.
In an interview with The Associated Press, Qomi said any effort to stabilize Iraq would succeed only after the Americans hand over the country?s intelligence and security services to ?an empowered and sovereign? Iraqi government.
Without such a handover, he said, ?the government cannot structure its defense and security to tackle the threats it faces,? nor can it build relations with neighboring countries.

Laatst gewijzigd door parcifal : 3 april 2007 om 15:28.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 15:34   #618
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De amerikanen houden wel 5 iraanse diplomaten gevangen sinds januari :

Bron.
Denk jij dat Iran een ruil wilt, Parcifal? En dat dit dus een strategisch plan is van Teheran. Of denk je dat de gevangenname van de Britse soldaten een geïmproviseerde actie was, zonder dat de top hiervan op de hoogte was?
Oud 3 april 2007, 15:42   #619
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Omdat de amerikanen enkele personen gevangen houden mogen ze eender wie ook gevangen houden...de ene misdaad goedpraten met behulp van een ander... LOL
Oud 3 april 2007, 15:48   #620
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat de amerikanen enkele personen gevangen houden mogen ze eender wie ook gevangen houden...de ene misdaad goedpraten met behulp van een ander... LOL
Allez, IKKWILL geeft de misdaad toe van de VS

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be