Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2007, 13:19   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

In Brussel spreek ik steeds Nederlands. In winkels waar men me niet in het Nederlands kan bedienen ga ik gewoon zonder boe of ba terug buiten.

Op terrasjes verstaan ze gewoonlijk wel wat een pintje of een gueuze betekent, maar ik heb het vreselijke probleem dat IK niet versta hoeveel ik moet betalen indien men het niet in het Nederlands zegt. En de rekening lezen kan ik ook al niet want ik heb altijd de verkeerde bril op. Ik heb zo met de glimlach eens drie kelners laten opdraven tot ze iemand vonden die me het te betalen bedrag in het Nederlands kon vertellen.

Plezant spelletje hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 13:20   #42
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Op de bus(brussel-londerzeel) zat een ma met her kind voor me. De moeder zei; "il ne faut jamais parlé la neerlandais, c'est la langue des payisannes"
en ze stapte af in meise,..
Indien deze effectief correct is dan moeteen we hem inkaderen ...

Zoals die mevrouw een aantal weken geleden bij de bakker ...

2 (DEUX) éclaires et 2 (DEUX) carrés confitures s'il vous plais
ipv
2 (TWEE) éclaires et 2 (TWEE) carrés confitures alstublief

"C'est la langue des paysans"
Oud 3 april 2007, 13:25   #43
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In Brussel spreek ik steeds Nederlands. In winkels waar men me niet in het Nederlands kan bedienen ga ik gewoon zonder boe of ba terug buiten.

Op terrasjes verstaan ze gewoonlijk wel wat een pintje of een gueuze betekent, maar ik heb het vreselijke probleem dat IK niet versta hoeveel ik moet betalen indien men het niet in het Nederlands zegt. En de rekening lezen kan ik ook al niet want ik heb altijd de verkeerde bril op. Ik heb zo met de glimlach eens drie kelners laten opdraven tot ze iemand vonden die me het te betalen bedrag in het Nederlands kon vertellen.

Plezant spelletje hoor.
Ik start steeds in het Nederlands en wanneer de andere zijn/haar best doet om me in het Nederlands te helpen dan durf ik wel overgaan in het Frans, hangt ook af van het geslacht en de looks van die andere natuurlijk.

Indien zij koppig Frans blijven spreken ga ik niet weg, ik blijf gewoon koppig Nederlands praten ... zij verstaan mij niet maar ik hen wel en dat zorgt soms voor leuke situaties.

PS: Dit is niet alleen in Brussel het geval, ook in de BH van V zijn de voorbeelden legio (Halle, Sint Pieters Leeuw, Asse, Wemmel, ...)
Oud 3 april 2007, 13:30   #44
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Plezant spelletje hoor.
Bedragen heb ik ook graag in het Nederlands.
Ik heb het hier al eens verteld, maar in de Panne (de verfransende bakermat van mijn persoonlijke beschaving) ken ik een studentje uit Frankrijk dat daar lekker eentalig in de horeca werkte, als men hem vroeg of hij toch eens de prijs in het Nederlands kon zeggen, was het :"J'étudie le droit, pas les maths."

Citaat:
PS: Dit is niet alleen in Brussel het geval, ook in de BH van V zijn de voorbeelden legio (Halle, Sint Pieters Leeuw, Asse, Wemmel, ...)
Nu wil ik het toch eens weten, wat is de BH van V? (Brussel Halle van Vilvoorde????)
Oud 3 april 2007, 13:33   #45
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

kwas gisteren in brussel, ik kwam uit winkel en stak m'n geld nog weg en iemand komt naar mij "vous parler francais?"
kzeg kik "oui"
en hij vraagt hebde 50cent just nadat hij me 5 euro zag wegsteken
das ook de leste keer geweest, das nu al de 3e keer dak op zo'n moment dacht, ik zeg beter neen.

ps; kheb niks gegeven ze

Laatst gewijzigd door barteke : 3 april 2007 om 13:34.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 13:36   #46
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Ik start steeds in het Nederlands en wanneer de andere zijn/haar best doet om me in het Nederlands te helpen dan durf ik wel overgaan in het Frans, hangt ook af van het geslacht en de looks van die andere natuurlijk.

Indien zij koppig Frans blijven spreken ga ik niet weg, ik blijf gewoon koppig Nederlands praten ... zij verstaan mij niet maar ik hen wel en dat zorgt soms voor leuke situaties.

In Brussel spreek ik eerst Nederlands, als dat niet lukt Engels ,als dat niet lukt Duits en als dat niet lukt Frans. Dan laat ik toch wel duidelijk merken dat ik het vreemd vind dat ze in de hoofdstad van Europa alleen maar Frans spreken. Vaak geven ze dan toch in het Nederlands antwoord.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 april 2007 om 13:37.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 13:39   #47
evilbu

Standaard

Citaat:
We zaten is in de cinema in brussel, der zat ook een hollandse die hier paar jaar woont (uit halle) en die moest gans naar de andere kant van brussel komen om tekenfilms int nederlands te horen, omdat kinepolis de enige is die dat aanbied. Ze vertelde dat ze zich niet met de taalprobleem wou mengen maar was al 4 keer uitgemaakt van boerin. Nederlanders kunnen niet echt frans en dermee kon ze ook niet anders dan nederlands spreken(en de gevolgen daarvan dragen).
Kon die Nederlandse het niet in het Engels proberen? Of is dat ook verloren moeite?
Oud 3 april 2007, 13:43   #48
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Kon die Nederlandse het niet in het Engels proberen? Of is dat ook verloren moeite?
ik zie mij in de gb in strombeek nog niet in het engels beginnen
Zij weigert/kan geen nederlands te spreken in een vlaamse gemeente, ik kan wel frans dus is het frans of nederlands. ik heb echt is zin om bij een kassierster (die soiso frans spreekt) nekeer ne ganse imboedel op de band te leggen en dan al mijn gerief laten staan en gaan lopen als ze geen nederlands spreekt.

Maja, als ze het dan wél doet en ge hebt voor haar te kloten 20 dozen met hoefijzers gekocht stade daar ook schoon
Oud 3 april 2007, 13:45   #49
evilbu

Standaard

Citaat:
ik zie mij in de gb in strombeek nog niet in het engels beginnen
Zij weigert/kan geen nederlands te spreken in een vlaamse gemeente, ik kan wel frans dus is het frans of nederlands. ik heb echt is zin om bij een kassierster (die soiso frans spreekt) nekeer ne ganse imboedel op de band te leggen en dan al mijn gerief laten staan en gaan lopen als ze geen nederlands spreekt.

Maja, als ze het dan wél doet en ge hebt voor haar te kloten 20 dozen met hoefijzers gekocht stade daar ook schoon
Ik weet het niet hoor , de taalwet legt niemand op om Nederlands te kunnen spreken in zo een zaak in Vlaanderen (wat in Quebec trouwens anders zit..)
Oud 3 april 2007, 13:50   #50
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik weet het niet hoor , de taalwet legt niemand op om Nederlands te kunnen spreken in zo een zaak in Vlaanderen (wat in Quebec trouwens anders zit..)
De taalwet legt ook niet op dat je verplicht bent iets te kopen!

Als het niet in het Nederlands kan, dan hoef ik het niet. Zo simpel is het.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 april 2007, 13:54   #51
evilbu

Standaard

Citaat:

Als het niet in het Nederlands kan, dan hoef ik het niet. Zo simpel is het.
Maar kijk, ik vind dat eigenlijk simpel.
Zijn er ketens zoals Carrefour die hun personeel geen Nederlands doen spreken? Zo ja? Boycot, Vlaanderen solidair, verkies de ketens die dat niet doen in de Rand!

Vlamingen moeten een beetje solidairder zijn. Ik heb hier al in een ander topic het eeuwenoude verhaal van de Griekse stadsstaten vermeld : Demosthenes probeerde verwoed de Grieken te overtuigen samen een blok te vormen tegen de Macedoniërs, in plaats van beetje bij beetje stukjes te laten vallen.
In zekere zin is dat wat hier vandaag gebeurt.
Oud 3 april 2007, 16:18   #52
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
klopt, enkel bij de post, NMBS, en belgacom moeten ze nederlands praten, bij al de rest zijn ze vrij. De taal van werkgever naar werknemer moet wél in het nederlands verlopen. Maarja, welke vlaming gaat protesteren als hij al sjance heeft om werkt te vinden in een magazijn.
In de gb in vilvoorde(koningslo) hebben ze nekeer int frans omgeroepen via de micro, zo reclame enzo, sindsdien gaat mijn ma naar ne andere winkel
Maja colruyt is goedkoper en vlaams, gb/carrefour is duurder en franstalig. Allen naar da colruyt dus
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom er zoveel mensen naar de gb gaan, ge betaalt er veel meer enkel omda hunne winkel schoner belicht is en ge geen kartonnen dozen op de grond ziet liggen..

Citaat:
is dat geen andere wet?

Citaat:
Boycot, Vlaanderen solidair, verkies de ketens die dat niet doen in de Rand!
vlamingen zijn altijd al 2erangsburgers geweest hier, ik denk niet dat veel mensen daarvoor van winkel veranderen. Als je 10min moet stappen naar uwe winkel ga je nu toch niet ineens de auto nemen om in een winkel een dorp verder inkopen te doen..
Oud 3 april 2007, 16:31   #53
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom er zoveel mensen naar de gb gaan, ge betaalt er veel meer enkel omda hunne winkel schoner belicht is en ge geen kartonnen dozen op de grond ziet liggen..
Juist, het motto van Colruyt is werkelijk : geen gezwans, kopen en weg ,en lage kosten. Hun winkels zijn eigenlijk gewoon een magazijn, je hoort er ook geen muziek (want daarop moeten auteursrechten betaald worden )

Citaat:
vlamingen zijn altijd al 2erangsburgers geweest hier, ik denk niet dat veel mensen daarvoor van winkel veranderen. Als je 10min moet stappen naar uwe winkel ga je nu toch niet ineens de auto nemen om in een winkel een dorp verder inkopen te doen..
In Gent heb je een Delhaize en Carrefour heel dicht bij elkaar (aan de Sterre). Wel nu....

Als we gaan accepteren dat je ook zomaar overal kan werken in Vlaanderen zonder Nederlands te begrijpen...
Het beeld dat de Franstaligen in de Rand stuk voor stuk stadsmensen zijn die via een ondergrondse tunnel hun huis binnenkruipen en daar hun telefoon en computer gebruiken, en niets met de gemeente te maken hebben en dus geen Nederlands moeten kennen klopt dus niet...
Oud 3 april 2007, 17:37   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Hang de idioot niet uit. Het toont aan dat hij de hardnekkige franstaligen de hand reikt. Hij zegt ermee dat integratie niet nodig is. Hij heeft zelfs met het UF gepraat over een coalitie.
Maar nee; you hear no evil, you see no evil, you speak no evil. Neem eens de 118 tot de halte Isabellastraat (aan het oude klooster). Luister eens goed welke taal je nog hoort op de bus.
Amai, ze spreken in het Frans onder hen. Is dat misschien erg of verboden? Onder hen spreken ze de taal die ze willen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 17:54   #55
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Op de bus(brussel-londerzeel) zat een ma met her kind voor me. De moeder zei; "il ne faut jamais parlé la neerlandais, c'est la langue des payisannes"
en ze stapte af in meise,..
Ben ooit naar een trouwfeest geweest, avondfeest van een 'tweetalig opgevoede Vlaming' - lees Nederlands op school en Frans thuis - er was 's avonds geen maaltijd, louter 'receptie'. Nu ja, receptie: chips van de witte producten in een ordinair soepbord, tafelkleedjes van dat eenvoudige wegwerppapier en er-bestaat-betere-schuimwijn...
Maar ze hadden voor de suite wel hoge hoeden op en niet-familieleden er in opgenomen...

P.S. heb de menukaart gezien van het middagmaal, klonk ook chique, maar was doodgewone feestzaalkost.

Ze hebben de grootste stijl en pakken het duurst uit als de goegemeente het ziet, maar achter hun muren... Je kan beter bij een 'boer' over de vloer komen die heeft meer etiquette en smaak als het er toe doet.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 17:59   #56
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar jij als klant moet een prijs in het Frans ook niet begrijpen. is het dan gratis?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 18:17   #57
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Amai, ze spreken in het Frans onder hen. Is dat misschien erg of verboden? Onder hen spreken ze de taal die ze willen.
Het toont gewoon aan in hoeverre de verfransing van Dilbeek bezig is, mijn beste taalfascistje.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 18:30   #58
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Maar jij als klant moet een prijs in het Frans ook niet begrijpen. is het dan gratis?
In een supermarkt kan je het laten staan natuurlijk.

Als je pint reeds binnen is, heb je enkel véél geduld nodig tot ze een Nederlandstalige tolk kunnen vinden.
(ik heb dan soms de vreselijke brute pech dat mijn EIGEN tafelgenoten willen gaan tolken! de onnozelaars! )

Mijn strikte houding dateert al van bijna veertig jaar geleden, toen ik op schooluitstap in de "avenue Louise" terechtkwam met mijn klasgenootjes.

Ik vroeg "een cola", kreeg als antwoord "un coca?", ikke: nee "een cola"... enfin blijkbaar had de kelner toch begrepen dat ik een coca-cola wou en ik kreeg hem..... wel in een beschadigd glas!!!! op de Louisalaan!

De kostprijs was toen "vingt francs" wat ik uiteraard niet begreep.

Mijn klasgenoten (KLASGENOTEN! ik was verdomd steeds de primus van de klas!) gingen even vertalen en me vertellen dat dit twintig frank betekende en dat IK dat toch wel moest kunnen verstaan zeker?
(met zo'n klasgenoten vond ik het ineens niet meer zo schitterend om primus te zijn hoor!-)

Ik heb "mijn verzet" dus niet zozeer zelf ineengestoken, maar werd eerder uitgedaagd. Als je niet weet wat "een cola" is, maar wel "un coca" dan is dit uitdagen.
Zo zat ik ooit in Oostende op een terrasje en vroeg "de kaart aub"... antwoord: "la carte"? nee, DE KAART aub! Bleek te moeilijk te zijn voor die Brusselse dienster. Ik heb het haar dan gemakkelijk gemaakt en ben opgestapt. Toen moest ze "la carte" ook niet meer brengen.

Laatst gewijzigd door circe : 3 april 2007 om 18:37.
Oud 3 april 2007, 18:36   #59
evilbu

Standaard

Citaat:
In een supermarkt kan je het laten staan natuurlijk.

Als je pint reeds binnen is, heb je enkel véél geduld nodig tot ze een Nederlandstalige tolk kunnen vinden.
(ik heb dan soms de vreselijke brute pech dat mijn EIGEN tafelgenoten willen gaan tolken! de onnozelaars! )
Ben je dan geen "raciste"?

Maar echt, ik vind dat Vlamingen harder moeten optreden, als de Vlamingen in de verfransende gemeenten wegblijven uit die winkels zal dat niks opleveren maar als iedereen....
Oud 3 april 2007, 18:39   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Het toont gewoon aan in hoeverre de verfransing van Dilbeek bezig is, mijn beste taalfascistje.
Onder hen spreken Franstaligen de taal die ze willen. Als dat u niet bevalt, is het niet hun probleem. Als u een probleem hebt met het Frans, blijf thuis dan. Dilbeek is toch een gemeente "waar Vlamingen thuis zijn"................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be