![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laten we dan ook een nieuwe volkslied maken. En geen bestaand lied uit vervlogen tijden. ( jouw voorstel vind ik wel en heel mooi lied en beter dan het Wilhelmus.) ![]() Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 april 2007 om 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Meerdere mooie liederen, maar voor mij toch liever het Wilhelmus!
Laatst gewijzigd door luc broes : 3 april 2007 om 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"de koning van Hispanje heb ik altijd geeerd" Hoe komen ze er bij? Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 april 2007 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() We zoeken dus niet naar een "mooi" lied maar naar een volkslied..
Het zou alleszins "modern" zijn om niet aan te sluiten bij het traditionele 19de eeuws gezwollen romantisch-nationalisme. bovendienvind ik dat het er in diverse versies zou mogen zijn (Nederlands, Vlaams, Hollands, Zeeuws, Limburgs, Fries, Letzemburgisch, Waals, Frans..) Le Plat Pays qui est le mien van J.Brel misschien ?
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Op Groot-Wallonie zitten wij hier niet te wachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Een meer volledige versie kan (per stream helaas) beluisterd worden, opnieuw met tekst erbij, hier: http://www.willemcoppenolle.be/blog/?p=78
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een prachtig lied. Erg indrukwekkend en emotioneel Wij Hollanders mogen wel blij zijn met onze vrijheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Het Nederlandse volk was het eerste volk in Europa ,dat de tirannie van koning en paus heeft verdreven.
In die tijd was het uniek (een Revolutie) in de geschiedenis. Laten we trots zijn met elkaar en samen met de Vlamingen ons volkslied zingen. Mijn voorkeur is "Voor outer en heerd" Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 april 2007 om 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
|
![]() Mag ik vragen hoe jij dat hebt opgeslaan (die stream? zelf ben ik een noob op dat vlak)
Citaat:
![]() Probleem is wel met dat lied dat het echt oud Nederlands is, veel van die woorden worden niet veel meer gebruikt : outer en heerd= altaar en haard (hoewel die "heerd" ook stond voor heel de boerderij) "Kloekmoedig in de gouwen"?? weet ik niet eigenlijk Citaat:
![]() Waar kan ik het Nederlands volkslied beluisteren? (ik snap ook die koning van Hispanje eren niet echt??? ![]() Citaat:
Dit is dus wat ik bedoel met dat uiteindelijk elke provincie van Vlaanderen erbij betrokken was: Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 3 april 2007 om 15:21. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Unie van Utrecht is een op 23 januari 1579 getekende overeenkomst tussen de gewesten Holland, Zeeland, Utrecht, Gelre en de Groningse Ommelanden. Later dat jaar sloten ook het gewest Overijssel, Landschap Drenthe en Heerlijkheid Friesland en de steden Groningen, Venlo, Antwerpen, Breda, Brussel, Brugge, Lier en Ieper zich bij de Unie aan. Opvallend is dat in Brabant de steden 's-Hertogenbosch en Leuven zich niet aansloten bij de Unie van Utrecht. De ondertekening van de Unie van Utrecht vond plaats in de kapittelzaal van de Dom van Utrecht, thans de aula van de Universiteit Utrecht. Door velen wordt de Unie van Utrecht gezien als het begin van Nederland als één staat. Dit klopt niet helemaal. Er kan wel gezegd worden dat de Unie van Utrecht de grondslag legde voor de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden die enkele jaren later gevormd zou worden, maar deze zeven staatjes-in-een-staat werden pas een eenheidsstaat in de tijd van de Bataafse Republiek twee eeuwen later. De Unie van Utrecht was een verbond van de Noordelijke Nederlanden binnen de Pacificatie van Gent, als reactie op de Unie van Atrecht die enkele weken eerder was gevormd. Bij de Unie van Utrecht werd onder andere het volgende vastgelegd: Laatst gewijzigd door I amsterdam : 3 april 2007 om 15:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Armand - iedereen pist
De een die heeft een aangewende, de ander een doorgedraaide zoon Wat voor de een natte dromen zijn, is voor een ander heel gewoon Want de regels zijn er voor slimmen en dwazen Voor de burgerman en de vetgevreten bazen En wie er het best mee uit de voeten kan Ontloopt de kaatsebal van de kroon Iedereen heeft weleens naast de pot gepist Maar slechts weinigen van ons hebben wasknijpers gemaakt Tussen drie kale muren en een traliehek Waar je leert hoe de kluis van een bank wordt gekraakt Waar je leert hoe de kluis van een bank wordt gekraakt De een die rookt wat hasjiesj en de andere kruipt bezopen achter het stuur Wat voor de een 'n koopje is, is voor een ander vreselijk duur Maar er zijn geen onschuldige mensen Ook al heeft men niets meer te wensen De veranderingen blijven net zoals het illegale vuur De levenswandel van de crimineel is voor ons allen dolle pret We melken hem uit de beeldbuis die daar voor dat doel is neergezet En we sjaggeren voor heel wat duiten met z'n allen Zo'n dikke dertig miljard zwarte ballen Van de Vlaamse republiek tot en met het publieke vrouwenbed |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() "Vlaanderen, mijn land" vann Will Tura
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Willeke Alberti - Telkens weer
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderweg (Abel)
Het is een nacht (Guus Meeuwis) Rood (Marco Borsato) De Bestemming (Marco Borsato) |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Traditioneel Engels volksliedje:
The Dutch in the Medway.[/SIZE] (1664-72) By Rudyard Kipling If wars were won by feasting, Or victory by song, Or safety found, by sleeping sound How England would be strong! But honour and dominion Are not maintained so, Threy’re only got by sword and shot And this the Dutchmen know! The moneys that should feed us you spend on your delight, How can you then, have sailor-men To aid you in your fight? Our fish and cheese are rotten, Which makes the scurvy grow – We cannot serve you if we starve, And this the Dutchmen know! Our ships in every harbour Be neither whole nor sound, And when we seek to mend a leak, No Oakum can be found, Or, if it is, the caulkers, and carpenters also, For lack of pay have gone away, And this the Dutch men know! Mere powder, guns and bullets, we scarce can get at all; Their price was spent in merriment and revel at Whitehall, While we in tattered doublets From ship to ship must row, Beseeching friends for odds and ends – And this the Dutchmen know! No King will heed our warnings, No Court will pay our claims – Our King and Court for their disport Do sell the very Thames! For, now De Ruyter’s topsails Off naked Chatham show, We dare not meet him with our fleet – And this the Dutchmen know!
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 4 april 2007 om 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() De beste manier om de hereniging van de Nederlanden te verkloten is om nietszeggende symbolen in te stellen: nieuwe vlag, nieuw volkslied, etc. Nochtans hebben we een vlag en een volkslied, die al stammen uit de zestiende eeuw (toen de Nederlanden nog één waren) en nog steeds onbetwist populair zijn, althans in Nederland. Er is geen enkele reden om die ineens bij het grofvuil te zetten, omdat ze door de afscheiding van België tegenwoordig met het huidige Koninkrijk der Nederlanden geassocieerd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondanks mijn anti-Groot-Neerlandisme blijf ik het wel een mooi lied vinden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |