![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
Bekijk resultaten enquête: wat denk je van vlaams linksnationalisme? | |||
spreekt mij wel aan. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 34,55% |
niks voor mij. |
![]() ![]() ![]() |
36 | 65,45% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
De onderlinge verbondenheid in een volk en tussen volkeren moeten leiden tot een rechtvaardigere samenleving zonder over te moeten gaan in radikale economische hervormingen zoals massale collectiviseringen.
![]() |
![]() |
#102 | |
|
![]() Citaat:
Dus jij pleit dus voor een revolutie in de bovenbouw maar niet in de onderbouw? Ik ga zeer pretentieus zijn en mijn kennis als historicus gebruiken: dit is nog nooit gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
|
![]() De Japanse modernisering (de Meji-revolutie) was een revolutie die van bovenaf kwam. Het was niet een revolutie die vanuit de massa kwam maar van lokala shoguns uit het zuiden van Japan (waar trouwens ook de hevigste reactie verscheen).
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 4 augustus 2006 om 03:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
Dit zag je ook bij de gedekoloniseerde landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
Dat je je niet gebonden voelt aan een volk/natie is kunstmatig tot stand gebracht door tot eigen inzichten te komen, niet iets dat vanaf je geboorte is ontstaan.
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 4 augustus 2006 om 03:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
|
![]() Erm, met bovenbouw bedoel ik de ideologie, niet de kapitalistische klasse. We zitten op verkeerde golflengte, ik vroeg me al af wat die Meji-dynastie te maken had met de discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Sinds wanneer is een inzicht verwerven "kunstmatig"? Juist dit bewustzijn maakt ons mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
|
![]() Citaat:
Kunst, cultuur, filosofie en staatsvormen zijn door de mens ontwikkeld. Zich aan een groep, die in klassen is opgedeeld, verbinden en denken vanuit de groep is puur natuurlijk (zie maar naar bv de wolfenroedels) Citaat:
Het bewustzijn gebruiken om de groepsidentificatie tegen te gaan, is dan weer kunstmatig aangezien die ingaat tegen de menselijke natuur. Jij identificieert je trouwens met de KP en de marxistische beweging dus jij identificeert je ook met een groep, zij het dan op een ander niveau dan ik ![]()
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 4 augustus 2006 om 12:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Kennelijk ben ik dan opnieuw een uitzondering: ik ben zeer graag alleen, ik zou geen weken in een gesloten groep kunnen leven. Daarom dat je mij nooit op een zomerkamp e.d. zou zien. Ik hou van mijn innerlijke monologen. Ik identifieer mij dan ook alleen met mijn ideologie, afkomstig van mijn denken, en ik probeer dat dan te delen met anderen in sociale contacten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Minister-President
|
![]() Als linkse vertrek je volgens mij vanuit de klassenbelangen van het proletariaat. Ik moet de eerste argumenten nog lezen waaruit zou blijken dat het "Vlaamse" en het "Waalse" proletariaat een sterkere positie tov het "Vlaamse" of "Waalse" patronaat zou verwerven als ze er alleen tegen zouden optreden. In die zin beschouw ik het opsplitsen van vakbonden in een "Vlaamse" en "Waalse" vleugel al als een verzwakking van het proletariaat, laat staan een volledige opsplitsing van het land.
En als we het dan toch over "volks"nationalisme hebben: Qua "volk" hebben Limburgers en West-Vlamingen historisch niets gemeen (noch staatkundig, noch taalkundig - wat dat laatste betreft hebben Limburgers binnen het Nederlandse taalgebied met weinigen iets gemeen trouwens) en is de constructie "Vlaanderen" even kunstmatig als de constructie "België". |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
De Vlaamse vakbonden staken & praten tegelijkertijd. De Waalse vakbonden staken liever de boel gewoon kapot. Op zich kan dat mij niet zoveel schelen, ware het niet dat ze ook de Vlaamse bedrijven kapot staken, en dan nog eens de Vlamingen beschuldigen van mee te lopen met de bazen. Tevens zitten we in dit land in een onrechtvaardige situatie waarbij de Vlaamse gemeenschappelijke welvaart moet afgestaan worden aan Wallonië opdat zij hun overheidseconomie in stand kunnen houden. Een overheidseconomie die evenzeer beschermd wordt door de Waalse Vakbonden.
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
De poolse vakbond van outsource werkmensen, als dat bestaat tenminste, zou absoluut euforisch zijn. Want zelfs met het lagere loon verdienen ze pakken meer dan in het thuisland. Uw vakbond zal allicht grimmiger zijn, als er weer eens honderden belgische arbeiders op straat vliegen voor een lading jonge, goedkope, hardwerkende pooltjes. En als dat gebeurd, heb je liever niet dat uw vakbond, en die poolse, kwa beslissingen aan elkaar gebonden zijn, of het is vakbonds-burgeroorlog.
![]() |
![]() |
#116 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik begrijp jou reaktie op mijn standpunt echt niet. Maar als hier Poolse arbeiders komen, moeten die hetzelfde loon krijgen als hun Belgische collega's, zo niet dan overtreedt de werkgever de wet en moet die bestraft worden. Maar wat dit eigenlijk met het thema heeft te maken, snap ik niet goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of is ijveren voor de zelfbeschikking van het Ierse, Cubaanse en Palestijnse volk links, en van het Vlaamse volk rechts??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
![]() Vlaanderen kent geen imperialistische overheersing
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |