Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2007, 18:36   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Tot de start van VTM in 1989 had de toenmalige BRT zo'n beetje een 'stoffig' imago. Een omroep als Veronica, dat toen nog deel uitmaakte van de NOS en voornamelijk een jeugdig publiek aansprak, was er hier gewoonweg niet. Een hitprogramma als 'Countdown' bijvoorbeeld werd toen ook massaal door de Vlaamse jeugd bekeken.
Een beetje als "Tien om te Zien"?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:37   #42
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot de start van VTM in 1989 had de toenmalige BRT zo'n beetje een 'stoffig' imago. Een omroep als Veronica, dat toen nog deel uitmaakte van de NOS en voornamelijk een jeugdig publiek aansprak, was er hier gewoonweg niet. Een hitprogramma als 'Countdown' bijvoorbeeld werd toen ook massaal door de Vlaamse jeugd bekeken.
Ja, ik kan me bijvoorbeeld nog het enthousiasme herinneren van Bart Peeters toen hij bij Ivo Niehe 'The Commodores' mocht aankondigen. Dat soort groepen was namelijk bij de BRT niet mogelijk.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:38   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Friederich Nietzsche zei: 'Een volk is een groep mensen die dezelfde taal spreken en dezelfde kranten lezen'.

En dat lijkt de best werkbare definitie in de praktijk.
Volk=Natie.
En een Vlaming is iemand die Nederlands spreekt en deelneemt aan de Vlaamse publieke cultuur.
Lezen alle Nederlandstalige Belgen dezelfde kranten?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:41   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Jullie beschikken over NIETS. De sprookjes die jij en je vriendjes hier al jaren vertellen, zijn volledig uit de lucht gegrepen. Of natuurlijk gebaseerd op een peiling met steekproefgrootte 6,6666 x 10^-6 % van de populatie.
51% unitaristen is niets? Wat is voor u dan wel "iets", die 7% separatisten in Noord-België? De 1% separatisten in Zuid-België?

Gij moogt gewoon van geluk spreken dat de B.U.B. niet in de media mag komen. 't Zou rap gedaan zijn met de particratie en het federalisme.
Oud 5 april 2007, 18:44   #45
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
51% unitaristen is niets? Wat is voor u dan wel "iets", die 7% separatisten in Noord-België? De 1% separatisten in Zuid-België?

Gij moogt gewoon van geluk spreken dat de B.U.B. niet in de media mag komen. 't Zou rap gedaan zijn met de particratie en het federalisme.
Er is hier al meermaals aangetoond dat uw peiling niet representatief is. Komaan zeg, de eerste vraag was 'Parlez-vous français?'
U maakt uwzelf hier iedere dag belachelijker en belachelijk.

Jammer dat Vangeel uw club heeft verlaten; nu kan u zelf niet meer samen bridgen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:45   #46
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Zie maar dat gij binnenkort nog kunt kaarten in Diksmuide.
Oud 5 april 2007, 18:46   #47
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Er is hier al meermaals aangetoond dat uw peiling niet representatief is. Komaan zeg, de eerste vraag was 'Parlez-vous français?'
U maakt uwzelf hier iedere dag belachelijker en belachelijk.

Jammer dat Vangeel uw club heeft verlaten; nu kan u zelf niet meer samen bridgen.
Het voorval van Feremans heeft zelfs de voorpagina van het nieuwste nummer van 'Doorbraak' gehaald...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:49   #48
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het voorval van Feremans heeft zelfs de voorpagina van het nieuwste nummer van 'Doorbraak' gehaald...
"Doorbraak"? Is dat een nieuwe krant?
Oud 5 april 2007, 18:53   #49
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Doorbraak"? Is dat een nieuwe krant?
'Doorbraak' is het ledenblad van de Vlaamse Volksbeweging (VVB).
Oud 5 april 2007, 18:55   #50
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zie maar dat gij binnenkort nog kunt kaarten in Diksmuide.
Ik ga niet naar Diksmuide, maar naar Steenstrate.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 5 april 2007, 18:56   #51
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Allez, feremans is nog goed voor iets

Oud 5 april 2007, 18:57   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Doorbraak' is het ledenblad van de Vlaamse Volksbeweging (VVB).
Ah, OK. Ik wist het niet.Bedankt.
Oud 5 april 2007, 18:59   #53
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu wel. Voor de opkomst van de commerciële televisie was het wel even anders; toen stemden de Vlamingen massaal op de Nederlandse TV af.
Als de Nederlanders de Sopranos of een film in "Wereldcinema" uitzenden met ondertiteling, dan kijk ik daar ook naar...
Ik zou graag RTL-TVI dumpen in ruil voor nog een Nederlandse zender (maar niet Talpa of zo)
Oud 5 april 2007, 19:02   #54
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een "natie" is waar je geboren bent, afgeleid uit het Latijn, en tot niet zo lang geleden betekende het dat ook. Nu is er nog altijd niets veranderd. Mijn "natie" is Antwerpen, verwijzende naar "waar" ik geboren, getogen ben en nu nog leef.

Dankzij Destutt de Tracy kun je daar nu een hoop meer bijsleuren, maar dat doet niets af aan de origine en primaire betekenis van het woord "natie". Indien Vlaanderen toevallig een begrenzing van mijn woongebied is, dan bestaat er een Vlaamse natie.
Oud 5 april 2007, 19:05   #55
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een beetje als "Tien om te Zien"?
Nee. 'Countdown' was een hitprogramma waarin iedere week de Nederlandse Top 40 voorgesteld werd. Het grootste deel van de muziek bestond in feite uit internationale hits en videoclips. Dus vooral Engelstalig werk, met af en toe een Nederlandstalig nummer ertussenin.

De Nederlandse Top 40 stond in die tijd overigens ook iedere week afgedrukt in het Vlaamse popblad Joepie, om maar te zeggen dat dit programma ook in Vlaanderen een grote impact had op de jeugd.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 5 april 2007 om 19:09.
Oud 5 april 2007, 19:10   #56
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hetzelfde land? Als ik Vlamingen over "Kaaskoppen" of "Kezen" hoor spreken, kunnen we ons vragen stellen. Bezoek Vlaanderen en bezoek Nederland : niets te maken tussen de twee. Neem de Kust bijvoorbeeld : in Nederland merken we een zekere bescherming van de natuur. In Vlaanderen kennen ze dat niet : ze hebben liever afschuwelijke buildings op de dijk.
Wel, die afschuwelijke buildings (die trouwens niet overal staan) zijn gebouwd door het unitaire Belgie. Het spreekt dus vanzelf dat er niet over nagedacht is. Intussen heeft de Vlaamse overheid de duinen wél beschermd (en moeten er dus o.a. campings verdwijnen)

Citaat:
Hetzelfde cultuur? Franstalige Belgen kijken heel veel naar de Franse TV; de grote meerderheid van de Franstalige liedjes die je in de Ultratop kan zien, zijn Franse producties. En toch is Franstalig België niet Frankrijk net als Vlaanderen niet Nederland is. En ik denk niet dat de Vlamingen zo veel naar de Nederlandse TV kijken. Ze kijken meer naar hun eigen zenders (VRT, VTM, Kanaal 2, enz.....).
Franstalige Belgen kijken veel naar Franse tv-zenders omdat de eigen tv-zenders niks voorstellen. RTBF en RTL zijn low-budgetzenders en dat zie je aan alles. Ze maken zo goed als geen eigen programma's, het zijn allemaal copies van buitenlandse formats.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 19:14   #57
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Zeno, in Luik ziet een boekhandel er ook hetzelfde uit als in Hasselt...
Met 'eruit zien' bedoel ik niet het interieur hé slimmeke, maar de boeken die in de rekken staan.

Citaat:
Ik luister trouwens hoe langer hoe minder stubru... veel te veel commerciele rommel, hiphop en dergelijke... ik luister tegenwoordig meer en meer naar PureFM, de vergelijkbare zender van de RTBf.

En neen, dat is niet uit extreem-belgicisme liefste Zeno Ik ben naar PureFM beginnen luisteren op aanraden van mijn jongere zus, die enkel in muziek geïnteresseerd is, en absoluut niet in politiek. Ik merk tegenwoordig dat heel veel van mijn vrienden ook de keuze maken om hoe langer hoe meer van StuBru naar PureFM over te stappen. Niet dat ik nooit naar StuBru luister hoor, vooral het ochtendblok is geweldig, maar ik merk dat voor heel wat mensen die kunstmatige scheidingslijn Vlaanderen-Wallonië begint te verdampen. Zeker bij de meertalige studentenjeugd.

Ben ik dan geen Vlaming, Zeno?
Zo'n persoonlijk voorbeeldje doet niks af aan mijn argumentatie. Ik luister ook wel eens naar PureFM, net zoals ik geregeld naar de BBC kijk.

Feit is dat er een Vlaamse media bestaat die zo goed als alle Vlamingen bereikt. Dat schept een band, of je dat nu wil of niet. Het kijken of luisteren naar 'buitenlandse' media heeft hier niks mee te maken.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 5 april 2007 om 19:15.
Oud 5 april 2007, 19:18   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wel, die afschuwelijke buildings (die trouwens niet overal staan) zijn gebouwd door het unitaire Belgie. Het spreekt dus vanzelf dat er niet over nagedacht is. Intussen heeft de Vlaamse overheid de duinen wél beschermd (en moeten er dus o.a. campings verdwijnen)

Franstalige Belgen kijken veel naar Franse tv-zenders omdat de eigen tv-zenders niks voorstellen. RTBF en RTL zijn low-budgetzenders en dat zie je aan alles. Ze maken zo goed als geen eigen programma's, het zijn allemaal copies van buitenlandse formats.
Over de tweede punt geef ik je 100% gelijk, namelijk de TV-programma's van RTBF en RTL-TVI. Ik kijk bijna nooit naar die zenders.
Oud 5 april 2007, 19:19   #59
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over de tweede punt geef ik je 100% gelijk, namelijk de TV-programma's van RTBF en RTL-TVI. Ik kijk bijna nooit naar die zenders.
Veel gebabbel op de Franstalige zenders....
Oud 5 april 2007, 19:20   #60
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
En buiten een paar Vlaamse extremisten (en ik beschik wél over cijfers, in tegenstelling uw ongeargumenteerd stukje ) voelen alle Vlamingen zich Belg. Velen zullen zich ook Vlaming voelen, en daar is absoluut niks mis mee. Maar stop nu in godsnaam toch eens met dat ontkennen van het Belgische natiegevoel, want het bestaat, hoe zuur uw posts ook worden.
Waar spreek ik over een 'Belgisch natiegevoel'?

Ik neem aan dat je die cijfers van LeSoir/DS bedoelt hé. Daaruit bleek dat een meerderheid van Vlamingen Belgie -als staat- wil behouden. Jij spreekt hier nu plots over een "Belgisch natiegevoel". Naar mijn weten werd zoiets niet bevraagd.

Ik ken mensen die geen Belgisch natiegevoel hebben en toch Belgie willen behouden, met maximale bevoegdheden voor de deelstaten (de zgn. confederalisten). Het één heeft met het ander dus niks te maken... hoe zuur uw posts ook worden.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 5 april 2007 om 19:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be