![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke toekomst verkiest u dan? | |||
Ik ben Belgicist, ik verkies dat Vlaanderen alleen verder bestuurt zonder Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,41% |
Ik ben Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,29% |
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen. |
![]() ![]() ![]() |
31 | 45,59% |
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. |
![]() ![]() ![]() |
27 | 39,71% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Limburgers en Friezen ,Groningers en Brabanders Hollanders en Tukkers en ga zo maar door. In Vlaanderen zijn die verschillen tussen de provincies minder groot. De Limburgers en Brabanders passen zich makkelijker aan aan de Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Gouverneur
|
![]() In Amsterdam zult u de grieven ten opzichte van de Ollanders niet horen. Amsterdam en Brussel: de culturele navels van de Benelux, kunnen niet tot voorbeeld van een culturele confederatie dienen met hun machtsconcentraties.
Een werkelijk confederale politiek houdt veel meer rekening met de culturele, economische, milieu- en sociale verschillen dan nu gebeurt! Spijtig genoeg zijn de niet-postmodernen (CD&V, CDA) daar beter in dan de liberalistische partijen Open VLD, spirit, VVD, GroenLinks, D66, die te economistisch met de samenleving omspringen.
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=evilbu;2580018]De gemiddelde Franstalige is ervan overtuigd dat Vlaanderen rijk is geworden door de harde arbeid van Wallonië (tot in de jaren tachtig!)
![]() Citaat:
Klopt, twee Vlaams nationalistische partijen, en ze kunnen elkaar niet zien of luchten.
![]() |
![]() |
#164 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach, wat is politiek? We stemmen op de partij waarvan we denken dat ze meest bij onze persoonlijke verzuchtingen past. Voor de rest zijn we allemaal mensen... Dat de top elkaar uitscheld en probeert te kleineren druppelt hier in duscussies wel wat naar beneden, maar in het echt wordt de soep echt niet zo heet gegeten hoor...
![]() |
#165 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#166 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat ze in VLAAMSE gemeentes komen wonen, zich NIET aanpassen, en daarna hun territorium willen uitbreiden.... Er is al genoeg van Vlaanderen ingepikt. Vlaanderen als Republiek, en BASTA
![]() |
![]() |
#167 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#168 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Edingen - Lessen - Zinnik - Waterloo - Nijvel - Dottenijs - 's GravenBrakel - Tervuren - Halle etc.... Kunnen we een strijd beginnen en onze taalgrens zuidelijker opschuiven... Als je niet genoeg plaats hebt in deze gemeenten, ik heb nog namen genoeg hoor...
![]() |
![]() |
#170 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#171 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ze werkelijk in grote getalen zouden de grens oversteken (aub, NIET zoals de Duitsers in 1940.. ![]() Natuurlijk zijn daar de Brusselse rand- en centrumgemeenten bij! Brussel Vlaams! Vlaanderen Vlaams!
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#173 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je het zo stelt: JA, brussel dumpen is een optie.
Ik heb die optie echter nooit echt verdedigd. Ik heb steeds gezegd: "we laten ze de keuze, en ze zullen wel zien waar hun boterham gesmeerd ligt..." Als men in Wallonie denkt dat wij alles zullen geven om Brussel te krijgen, dan willen ze dat duur verkopen.. Onze strategie moet er echter een zijn van : Wij willen Vlaanderen als republiek, wie er wil bijhoren is welkom, maar de regels zijn zoals WIJ het zeggen. Geen tweetalig gekakel meer, een eenvoudige nederlandstalige wetgeving, en faciliteiten voor diegenen die 'nog' geen nederlands kennen en voor de faciliteitengemeenten een uitdoving van 5 tot 10 jaar, dan BASTA.
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
trouwens : voeren krijgt bijvoorbeeld niet te kiezen, het krijgt dus ook niet te kiezen welk nieuw taalstatuut het zal krijgen (gaat u een gemeente met 48% franstaligen de faciliteiten ontnemen?)
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 5 april 2007 om 19:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is inderdaad onrealistisch om van een andere 'start'positie uit te gaan. Als Brussel mee met Vlaanderen gaat na het einde van België kan het Nederlands wel veel sterker worden in Brussel omdat het Nederlands dan z'n socio-economische positie kan innemen die het zou moeten hebben en mag het dat uitspelen, terwijl België dit nu blokkeert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() tweede vraag: JA : faciliteiten dienen uit te doven. Jij ziet teveel naar de actuele stand van zaken, niet naar wat het kan worden. Vlaanderen kan perfect een eentalige staat worden. Hoeveel faciliteiten krijgen Vlamingen in Franstalige faciliteitengemeentes? Jij zou Vlaanderen WEER verkopen aan de Franstaligen... kunnen we net zo goed Belgie blijven... Lo siente mucho, pero esta locoria no me gusta nada. Yo habla 5 idiomas, pero quiere hablar MI idioma en MI pais SIEMPRE! (Het spijt me erg, maar deze gekkigheid zint me niks. Ik spreek 5 talen, maar wil mijn eigen taal spreken in mijn eigen land) Mijn vrouw begint ook stilaan onze strijd te begrijpen. Die hebben daar ook verschillende heersers moeten buitenwerken, waaronder een Francofone: Haiti ! In de Dominicaanse republiek hebben ze nu tenminste hun eigen land, en eigen bestuur. Ook allemaal zakkenvullers, maar da zal langzaamaan ook wel beteren zeker...
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |||
|
![]() Citaat:
Vlamingen krijgen faciliteiten in Vloesberg, Komen,... maar dat zijn ze zelf vergeten, want ze koppelen de onze in Brussel aan de hunne in de Rand. Kijk, ik wil niks verkopen ![]() Citaat:
Ik ben dus wel akkoord met u hoor. Citaat:
(wie is dat trouwens in uw handtekening als ik zo vrij kan zijn)
![]() |
![]() |
#179 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
|
![]() U vertegenwoordigt niemand. En er is nog geen referendum in het Vlaams Gewest.