Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke toekomst verkiest u dan?
Ik ben Belgicist, ik verkies dat Vlaanderen alleen verder bestuurt zonder Nederland. 3 4,41%
Ik ben Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. 7 10,29%
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen. 31 45,59%
Ik ben geen Belgicist, ik verkies een fusie van Vlaanderen & Nederland. 27 39,71%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2007, 07:07   #161
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nog een keer: Ondanks de ''verschillen'' vormen we al een hele tijd de facto een confederatie op cultureel gebied. En? Valt mee heh?
In Nederland zijn we al eeuwen gewend om met verschillen om te gaan.
Limburgers en Friezen ,Groningers en Brabanders Hollanders en Tukkers en ga zo maar door.
In Vlaanderen zijn die verschillen tussen de provincies minder groot.
De Limburgers en Brabanders passen zich makkelijker aan aan de Vlamingen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2007, 14:43   #162
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

In Amsterdam zult u de grieven ten opzichte van de Ollanders niet horen. Amsterdam en Brussel: de culturele navels van de Benelux, kunnen niet tot voorbeeld van een culturele confederatie dienen met hun machtsconcentraties.

Een werkelijk confederale politiek houdt veel meer rekening met de culturele, economische, milieu- en sociale verschillen dan nu gebeurt! Spijtig genoeg zijn de niet-postmodernen (CD&V, CDA) daar beter in dan de liberalistische partijen Open VLD, spirit, VVD, GroenLinks, D66, die te economistisch met de samenleving omspringen.
Oud 4 april 2007, 20:18   #163
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

[quote=evilbu;2580018]De gemiddelde Franstalige is ervan overtuigd dat Vlaanderen rijk is geworden door de harde arbeid van Wallonië (tot in de jaren tachtig!)

Citaat:
dat jij die al dadelijk wil inpikken, ter meerdere eer en glorie van Holland, is JOUW probleem, NIET het onze.

Laat ons vooral onder mekaar samenwerken, tot die vraag zich ooit opdringt.

Klopt, twee Vlaams nationalistische partijen, en ze kunnen elkaar niet zien of luchten.
Oud 4 april 2007, 21:06   #164
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht

Klopt, twee Vlaams nationalistische partijen, en ze kunnen elkaar niet zien of luchten.
Ach, wat is politiek? We stemmen op de partij waarvan we denken dat ze meest bij onze persoonlijke verzuchtingen past. Voor de rest zijn we allemaal mensen... Dat de top elkaar uitscheld en probeert te kleineren druppelt hier in duscussies wel wat naar beneden, maar in het echt wordt de soep echt niet zo heet gegeten hoor...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2007, 21:09   #165
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ach, wat is politiek? We stemmen op de partij waarvan we denken dat ze meest bij onze persoonlijke verzuchtingen past. Voor de rest zijn we allemaal mensen... Dat de top elkaar uitscheld en probeert te kleineren druppelt hier in duscussies wel wat naar beneden, maar in het echt wordt de soep echt niet zo heet gegeten hoor...
Je bedoelt dat Vlaanderen en Wallonië elkaar uitschelden en kleineren wat in de praktijk best meevalt?
Oud 4 april 2007, 21:27   #166
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Je bedoelt dat Vlaanderen en Wallonië elkaar uitschelden en kleineren wat in de praktijk best meevalt?
Maar natuurlijk! Denk je dat wanneer ik in Wallonie kom, het hommeles is? Nee hoor. Maar het stoort ons wél dat wij ginds wél frans spreken, en zij hier FRANS (dus geen Nederlands...)

En dat ze in VLAAMSE gemeentes komen wonen, zich NIET aanpassen, en daarna hun territorium willen uitbreiden....

Er is al genoeg van Vlaanderen ingepikt. Vlaanderen als Republiek, en BASTA

.
Oud 5 april 2007, 00:53   #167
Supervlaming
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Maar natuurlijk! Denk je dat wanneer ik in Wallonie kom, het hommeles is? Nee hoor. Maar het stoort ons wél dat wij ginds wél frans spreken, en zij hier FRANS (dus geen Nederlands...)

En dat ze in VLAAMSE gemeentes komen wonen, zich NIET aanpassen, en daarna hun territorium willen uitbreiden....

Er is al genoeg van Vlaanderen ingepikt. Vlaanderen als Republiek, en BASTA
Wij Ollanders komen gaarne steunen. Moge u ons vetrouwen schenken en we komen in zeer grote getalen.
Oud 5 april 2007, 08:29   #168
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij Ollanders komen gaarne steunen. Moge u ons vetrouwen schenken en we komen in zeer grote getalen.
Waar wonen "Ollanders"
Wonen die ook al in Vlaanderen?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 18:34   #169
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ga vooral met GROTE getallen wonen in : (een greep uit het aanbod)

- Edingen
- Lessen
- Zinnik
- Waterloo
- Nijvel
- Dottenijs
- 's GravenBrakel
- Tervuren
- Halle
etc....

Kunnen we een strijd beginnen en onze taalgrens zuidelijker opschuiven...

Als je niet genoeg plaats hebt in deze gemeenten, ik heb nog namen genoeg hoor...

.
Oud 5 april 2007, 18:55   #170
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga vooral met GROTE getallen wonen in : (een greep uit het aanbod)

- Edingen
- Lessen
- Zinnik
- Waterloo
- Nijvel
- Dottenijs
- 's GravenBrakel
- Tervuren
- Halle
etc....

Kunnen we een strijd beginnen en onze taalgrens zuidelijker opschuiven...

Als je niet genoeg plaats hebt in deze gemeenten, ik heb nog namen genoeg hoor...
Dat brengt niks op, als de Franstaligen ooit hun referendum loskrijgen op gemeentelijk niveau, mogen die toch niet meestemmen. Kom liever wonen in Wemmel, Wezembeek Oppem, Linkebeek,... en spreek er geen woord Frans en stem op de Vlaamse partijen. Help ons mee de Franstaligen daar zich vreemd te doen voelen (wat ze daar ook zijn!!)
Oud 5 april 2007, 19:10   #171
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat brengt niks op, als de Franstaligen ooit hun referendum loskrijgen op gemeentelijk niveau, mogen die toch niet meestemmen. Kom liever wonen in Wemmel, Wezembeek Oppem, Linkebeek,... en spreek er geen woord Frans en stem op de Vlaamse partijen. Help ons mee de Franstaligen daar zich vreemd te doen voelen (wat ze daar ook zijn!!)
Hmm, we zeggen allebei hetzelfde. Alleen kijk ik een beetje verder in de toekomst... een Nederlander kan snel Belg worden he...

Als ze werkelijk in grote getalen zouden de grens oversteken (aub, NIET zoals de Duitsers in 1940.. ) kunnen ze zich best gaan vestigen in ex-vlaanderen of bijna-ex-vlaanderen...

Natuurlijk zijn daar de Brusselse rand- en centrumgemeenten bij! Brussel Vlaams! Vlaanderen Vlaams!

.
Oud 5 april 2007, 19:16   #172
evilbu

Standaard

Citaat:
Hmm, we zeggen allebei hetzelfde. Alleen kijk ik een beetje verder in de toekomst... een Nederlander kan snel Belg worden he

Als ze werkelijk in grote getalen zouden de grens oversteken (aub, NIET zoals de Duitsers in 1940.. ) kunnen ze zich best gaan vestigen in ex-vlaanderen of bijna-ex-vlaanderen...

Natuurlijk zijn daar de Brusselse rand- en centrumgemeenten bij! Brussel Vlaams! Vlaanderen Vlaams!
Ik dacht dat Brussel dumpen voor jou een optie was.
Oud 5 april 2007, 19:32   #173
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat Brussel dumpen voor jou een optie was.
Als je het zo stelt: JA, brussel dumpen is een optie.

Ik heb die optie echter nooit echt verdedigd. Ik heb steeds gezegd: "we laten ze de keuze, en ze zullen wel zien waar hun boterham gesmeerd ligt..."

Als men in Wallonie denkt dat wij alles zullen geven om Brussel te krijgen, dan willen ze dat duur verkopen.. Onze strategie moet er echter een zijn van : Wij willen Vlaanderen als republiek, wie er wil bijhoren is welkom, maar de regels zijn zoals WIJ het zeggen.

Geen tweetalig gekakel meer, een eenvoudige nederlandstalige wetgeving, en faciliteiten voor diegenen die 'nog' geen nederlands kennen en voor de faciliteitengemeenten een uitdoving van 5 tot 10 jaar, dan BASTA.

.
Oud 5 april 2007, 19:40   #174
evilbu

Standaard

Citaat:

Ik heb die optie echter nooit echt verdedigd. Ik heb steeds gezegd: "we laten ze de keuze, en ze zullen wel zien waar hun boterham gesmeerd ligt..."

Als men in Wallonie denkt dat wij alles zullen geven om Brussel te krijgen, dan willen ze dat duur verkopen.. Onze strategie moet er echter een zijn van : Wij willen Vlaanderen als republiek, wie er wil bijhoren is welkom, maar de regels zijn zoals WIJ het zeggen.

Geen tweetalig gekakel meer, een eenvoudige nederlandstalige wetgeving, en faciliteiten voor diegenen die 'nog' geen nederlands kennen en voor de faciliteitengemeenten een uitdoving van 5 tot 10 jaar, dan BASTA.
De faciliteiten zijn voor altijd ,en Brussel zal altijd op zijn minst Franstalig zijn. Al de rest is onrealistisch. (Wat u of ik daar ook van denken)
trouwens : voeren krijgt bijvoorbeeld niet te kiezen, het krijgt dus ook niet te kiezen welk nieuw taalstatuut het zal krijgen (gaat u een gemeente met 48% franstaligen de faciliteiten ontnemen?)

Laatst gewijzigd door evilbu : 5 april 2007 om 19:43.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 19:46   #175
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De faciliteiten zijn voor altijd ,en Brussel zal altijd op zijn minst Franstalig zijn. Al de rest is onrealistisch. (Wat u of ik daar ook van denken)
Het is inderdaad onrealistisch om van een andere 'start'positie uit te gaan. Als Brussel mee met Vlaanderen gaat na het einde van België kan het Nederlands wel veel sterker worden in Brussel omdat het Nederlands dan z'n socio-economische positie kan innemen die het zou moeten hebben en mag het dat uitspelen, terwijl België dit nu blokkeert.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 20:03   #176
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
trouwens : voeren krijgt bijvoorbeeld niet te kiezen, het krijgt dus ook niet te kiezen welk nieuw taalstatuut het zal krijgen (gaat u een gemeente met 48% franstaligen de faciliteiten ontnemen?)
Als je op voorhand denkt dat je de strijd niet kan winnen, ben je al verloren...(ooit ook eens ongeveer gezegd door groot Chinees krijgsheer )

tweede vraag: JA : faciliteiten dienen uit te doven. Jij ziet teveel naar de actuele stand van zaken, niet naar wat het kan worden. Vlaanderen kan perfect een eentalige staat worden. Hoeveel faciliteiten krijgen Vlamingen in Franstalige faciliteitengemeentes?

Jij zou Vlaanderen WEER verkopen aan de Franstaligen... kunnen we net zo goed Belgie blijven...
Lo siente mucho, pero esta locoria no me gusta nada. Yo habla 5 idiomas, pero quiere hablar MI idioma en MI pais SIEMPRE!

(Het spijt me erg, maar deze gekkigheid zint me niks. Ik spreek 5 talen, maar wil mijn eigen taal spreken in mijn eigen land)

Mijn vrouw begint ook stilaan onze strijd te begrijpen. Die hebben daar ook verschillende heersers moeten buitenwerken, waaronder een Francofone: Haiti ! In de Dominicaanse republiek hebben ze nu tenminste hun eigen land, en eigen bestuur. Ook allemaal zakkenvullers, maar da zal langzaamaan ook wel beteren zeker...

.
Oud 5 april 2007, 20:06   #177
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Lo siente mucho, pero esta locoria no me gusta nada. Yo hablo 5 idiomas, pero quiero hablar MI idioma en MI pais SIEMPRE!
Sorry toch ff verbeteren...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 20:11   #178
evilbu

Standaard

Citaat:
Als je op voorhand denkt dat je de strijd niet kan winnen, ben je al verloren...(ooit ook eens ongeveer gezegd door groot Chinees krijgsheer )

tweede vraag: JA : faciliteiten dienen uit te doven. Jij ziet teveel naar de actuele stand van zaken, niet naar wat het kan worden. Vlaanderen kan perfect een eentalige staat worden. Hoeveel faciliteiten krijgen Vlamingen in Franstalige faciliteitengemeentes?

Jij zou Vlaanderen WEER verkopen aan de Franstaligen... kunnen we net zo goed Belgie blijven...
Voeren is echt wel speciaal, de meerderheid is er lang Franstalig geweest...

Vlamingen krijgen faciliteiten in Vloesberg, Komen,... maar dat zijn ze zelf vergeten, want ze koppelen de onze in Brussel aan de hunne in de Rand.
Kijk, ik wil niks verkopen , ik ben noch loyaal aan de Koning, noch aan België en ook niet aan Vlaanderen, maar aan de Vlamingen. Ik wil het beste voor ons zonder dat we een zielige paria worden (een beetje zoals Servië nu de grote boeman is geworden)
Citaat:
Lo siente mucho, pero esta locoria no me gusta nada. Yo habla 5 idiomas, pero quiere hablar MI idioma en MI pais SIEMPRE!

(Het spijt me erg, maar deze gekkigheid zint me niks. Ik spreek 5 talen, maar wil mijn eigen taal spreken in mijn eigen land)
De Franstaligen interpreteren elke vorm van verzet als het overschatten van eigen taal (alsof we met ons dialectje het in Canada gaan proberen)...
Ik ben dus wel akkoord met u hoor.
Citaat:
Mijn vrouw begint ook stilaan onze strijd te begrijpen. Die hebben daar ook verschillende heersers moeten buitenwerken, waaronder een Francofone: Haiti ! In de Dominicaanse republiek hebben ze nu tenminste hun eigen land, en eigen bestuur. Ook allemaal zakkenvullers, maar da zal langzaamaan ook wel beteren zeker...
Komt uw vrouw van de Dominicaanse Republiek?
(wie is dat trouwens in uw handtekening als ik zo vrij kan zijn)
Oud 5 april 2007, 20:36   #179
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoeveel procent van de bevolking denkt u te "vertegenwoordigen" met die verhaaltjes?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 20:39   #180
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Hoeveel procent van de bevolking denkt u te "vertegenwoordigen" met die verhaaltjes?
U vertegenwoordigt niemand. En er is nog geen referendum in het Vlaams Gewest.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be