Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Belastingen weigeren?
Ja, dat moet kunnen, voor bepaalde goede, morele redenen 26 46,43%
Neen, iedereen is verplicht belastingen te betalen 21 37,50%
Ik heb een andere mening 6 10,71%
Ik wens mij hierover niet uit te spreken 3 5,36%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2007, 14:51   #21
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Afnemen dus, want ik vraag niets. Elk bedrijf dat mij zomaar een doos pralines in de handen stopt en dan geld van mijn bankrekening haalt zonder toestemming, meer nog, dat onder dwang doet, pleegt diefstal, zo zegt de wet. Maar wat als de wet zelf zulke dingen doet?
Ik verheug mij er over dat Lombas al één en ander heeft over genomen van het VWS
Oud 6 april 2007, 14:55   #22
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Afnemen dus, want ik vraag niets.

van wie komen de wegen denkt ge? de spoorlijn? de bus die gij smorgens pakt? uw sociale zekerheid die u opvangt als ge een zwaar accident hebt?

en vergelijk dat dan aub niet met "een doos pralinen", we hebben het over basisvoorzieningen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 14:56   #23
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Jij vraagt wel degelijk vanalles. Je maakt gebruik van infrastructuur, je geniet onderwijs, gezondheidszorg en noem maar op. Veronderstellen dat dit op basis van puur vrijwillige bijdragen allemaal degelijk kan georganiseerd worden is uitermate naïef. Hoe ga je personen die daar niet voor willen bijdragen behandelen? Ze uitsluiten? En hoe breng je dat in praktijk?
dat is het juiste woord.
Het soort kinderlijk libertarisme wat lombas aanhangt zal in de praktijk nooit functioneren.
Oud 6 april 2007, 14:58   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht

van wie komen de wegen denkt ge? de spoorlijn? de bus die gij smorgens pakt? uw sociale zekerheid die u opvangt als ge een zwaar accident hebt?

en vergelijk dat dan aub niet met "een doos pralinen", we hebben het over basisvoorzieningen.
De spoorlijnen kwamen uit de privé voor ze genationaliseerd werden op het einde van de negentiende eeuw.
Oud 6 april 2007, 14:59   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij vraagt wel degelijk vanalles. Je maakt gebruik van infrastructuur, je geniet onderwijs, gezondheidszorg en noem maar op. Veronderstellen dat dit op basis van puur vrijwillige bijdragen allemaal degelijk kan georganiseerd worden is uitermate naïef. Hoe ga je personen die daar niet voor willen bijdragen behandelen? Ze uitsluiten? En hoe breng je dat in praktijk?
Neen, je onderscheidt zelf al duidelijk "vragen" en "genieten van". Dan nog is er een verschil tussen "vragen" en "vragen dat iedereen willens nillens".
Oud 6 april 2007, 15:04   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vind het gewoon verschrikkelijk hoeveel belastingsgeld er weggesmeten word.

Als de staat zijn financiën zou beheren zoals een goede huisvader/moeder dan betaalde ik met plezier de belastingen die de huidige sociale regelgeving intakt zouden houden.
Oud 6 april 2007, 15:10   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kinderlijk
Kinderlijk, zoals in: mensen behandelen als kleine kinderen, zoals jij?
Oud 6 april 2007, 15:31   #28
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De spoorlijnen kwamen uit de privé voor ze genationaliseerd werden op het einde van de negentiende eeuw.
En toen waren ze voor iedereen betaalbaar zeker
(zelfs nu is dat jammer genoeg nog niet het geval)

Bovendien is de situatie van toen totaal onvergelijkbaar met deze van vandaag. Niet alleen qua schaal!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 15:35   #29
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, je onderscheidt zelf al duidelijk "vragen" en "genieten van". Dan nog is er een verschil tussen "vragen" en "vragen dat iedereen willens nillens".
Dat onderscheid is fictief aangezien het om basisbehoeften gaat. Vandaag niet nodig hebben (en dus niet vragen), betekent niet dat dat morgen ook het geval is. En het zijn nu niet bepaald zaken die ad hoc kunnen geregeld worden.

En je antwoord niet op mijn vraag: hoe ga je mensen die er niet voor willen bijdragen behandelen? En vooral hoe ga je dat in de praktijk brengen?

Laatst gewijzigd door Edina : 6 april 2007 om 15:35.
Oud 6 april 2007, 15:41   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een illegaal draagt toch niet bij dacht ik?
Dus geen belastingen betalen, maar ook niet genieten van de geneugten moet eigenlijk zo kunnen. Wees geen staatsburger meer.

Och ja, dat zou willen zeggen dat die arme illegalen NIKS meer zouden krijgen, dus dat mag ook weer niet.
Oud 6 april 2007, 15:50   #31
Marc Spandel
Burger

Marc Spandel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een andere mening: iedereen is verplicht belastingen te betalen, maar het zou mogelijk moeten zijn om te kunnen beslissen dat jouw belastingsgeld niet wordt gebruikt voor bepaalde zaken als je daar gegronde morele bezwaren tegen hebt. Ik denk dan in de eerste plaats aan militaire uitgaven. In verhouding zal een groter deel van je belastingen dan naar andere zaken gaan.
Hoe ga je dat realiseren in een staat die 'milieubelastingen' heft, en deze belastingen NIET gebruikt om het milieu te verbeteren, maar om rechten af te kopen om het plaatselijk milieu nog meer te mogen bevuilen?
Hoe ga je dat realiseren in een land dat zogezegd tégen oorlog en andere massamoord is, maar wél zelf wapens produceerd en uitvoert?

Je kan zeggen dat je bevoorbeeld een bepaald percentage niet wil afdragen voor militaire doeleinden, maar wees gerust... je milieubelasting of autotaksen zullen dan wel 'aangepast' worden zodat je wél zult meebetalen voor de militaire doeleinden.
Laat ons zeggen dat 'ze' je in 'de waan' zullen brengen dat je er niet voor betaalt!
Oud 6 april 2007, 16:05   #32
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Kinderlijk, zoals in: mensen behandelen als kleine kinderen, zoals jij?
gewoon: kinderlijk. Ik bedoel daarmee uw redenering, da's niet persoonlijk hoor.

Gij zegt dat iedereen andere eisen stelt ivm de uitgaven die moeten gebeuren met belastingsgeld, en dús, dat belastingen onrechtvaardig zijn.
Wat stelt ge dan als alternatief?
Dat iedereen die eis naar een behoefte dan maar zelf moet zien te bekomen, zonder tussenkomst van de overheid?
Oud 6 april 2007, 16:06   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat onderscheid is fictief aangezien het om basisbehoeften gaat. Vandaag niet nodig hebben (en dus niet vragen), betekent niet dat dat morgen ook het geval is. En het zijn nu niet bepaald zaken die ad hoc kunnen geregeld worden.

En je antwoord niet op mijn vraag: hoe ga je mensen die er niet voor willen bijdragen behandelen? En vooral hoe ga je dat in de praktijk brengen?
Hoezo? Hoe geraak jij aan een brood?
Oud 6 april 2007, 16:07   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gewoon: kinderlijk. Ik bedoel daarmee uw redenering, da's niet persoonlijk hoor.

Gij zegt dat iedereen andere eisen stelt ivm de uitgaven die moeten gebeuren met belastingsgeld, en dús, dat belastingen onrechtvaardig zijn.
Wat stelt ge dan als alternatief?
Dat iedereen die eis naar een behoefte dan maar zelf moet zien te bekomen, zonder tussenkomst van de overheid?
"Iedereen voor zichzelf" is niet mijn filosofie. De samenleving is vervuld van mensen die de handen in elkaar slaan. Het gaat er mij om op welke manier dat gebeurd.
Oud 6 april 2007, 16:14   #35
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het hier mee eens. Iedereen zou in mijn ogen mogen kiezen wat ze met zijn geld doen. Men kan wel bv compensaties eisen. Bv een pacifist die geen deel voor defensie wil betalen, moet dan wel verplicht meer betalen voor bv de ontwikkelingshulp.
Iemand die tegen abortus en euthanasie is, zou bv ook minder RSZ kunnen betalen, maar komt voor deze ingrepen dan niet in aanmerking voor tussenkomst.
Lijkt me het eerlijkst en democratisch. Dan ziet men meteen ook waar een maatschappij behoefte aan heeft en het meest in wil investeren.
Oud 6 april 2007, 16:38   #36
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Iedereen voor zichzelf" is niet mijn filosofie. De samenleving is vervuld van mensen die de handen in elkaar slaan. Het gaat er mij om op welke manier dat gebeurd.
Verschrikkelijke dt-fout, te laat om nog te veranderen.

Oud 6 april 2007, 17:06   #37
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Hoe geraak jij aan een brood?
Sorry hoor, maar die vergelijking is belachelijk!
Oud 6 april 2007, 17:09   #38
born2bewild
Banneling

Standaard

Ik was het ook beu en heb verkozen voortaan belastingen in het buitenland te betalen. Oa omdat de belastingen in dit apenland out of proportion en onrechtvaardig zijn.
Hoe meer concurrentie qua belastingen hoe beter. Ze is er , maak er gebruik van zou ik zeggen.

de poco's kunnen op hun kop gaan staan, he edina

basta

Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 april 2007 om 17:11.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 17:13   #39
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Aangezien ik geen bus pak lijkt het me nogal sterk om dat als een basisvoorziening te bekijken. Een doos pralinen is dus zeer zeker meer een basisvoorziening dan een bus.

Ik kan me inbeelden dat sommigen de VRT ook als een basisvoorziening zien. Ja zeg.
Aangezien ook de spa een deel van het belastingsgeld ontvangt is vandela ook een basisvoorziening zeker? en de ps

over belachelijk gesproken.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 april 2007 om 17:16.
Oud 6 april 2007, 17:20   #40
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is niet door te pas en te onpas combinaties van "basis" en "behoefte" te bezigen dat je je argumentatie enige kracht kan bijzetten hoor.

Da's zoals de nieuwste trend: een mix van het trendwoordje milieu met taks en meer is er niet nodig qua betoog.
quod non

Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 april 2007 om 17:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be